ارتباط سواد والدین با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان

ارتباط سواد والدین با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان

ارتباط-سواد-والدین-با-پیشرفت-تحصیلی-دانش-آموزاننقششگفت انگیز تعلیم و تربیت در زندگی انسان بر هیچ خردمندی پوشیده نیست .تاکنون ضرورت آن مورد تردید قرار نگرفته است. زیرا که تعلیم و تربیت صحیحمی تواند فرد را به اوج در زنها برساند و اگر غلط اند و او را به سقوطکشاند زیرا آدمی در آغاز تولدش فاقد علم و تربیت و کمال است.تعلیمو تربیت یکی از عناوینی است که در جامعه امروز نقش اساسی دارد و اهمیت وتوجه به آن ناشی از ارزشهای فردی و اجتماعی آن در تکوین نظام و جوامع بشریاست. جوامع بشری سعی در آن دارد تا با مطالعه و تحقیق یاقته های خود درقالب راه حلهای مناسب و مطلوب ارائه دهند و در جهت پیشبرد و اهداف عالی وغائی بشر گامی بردارند و عوامل و متغیر های گوناگونی را که در جریان تعلیم وتربیت وجود دارد بشناسد. (شکوهی ، 1368، ص 88)ضرورتتربیت عمومی با توجه به پیشرفت و پیچیده تر شدن زندگی برای مقابله بامسائل روزمره بیش از پیش حساس می شود تا آنجا که رشد سازمانهای تربیتی بهعنوان شاخص و معیار تعبیر رشد سیاسی و اجتماعی مورد توجه قرار گرفته است.(معیری، 1375، ص 11)اهمیتعمده آموزش و پرورش در نقش اجتماعی آن است که در آماده نمودن فرد جهتزندگی در میان انسان ها همت می گمارد. از جمله مسائل که در آموزش و پرورشهر کشور مورد ارزیابی و بررسی دقیق قرار می گیرد مسئله پیشرفت و افت تحصیلیوعوامل شکست وپیروزی دانش آموزان است که با بررسیهایی که از زوایای مختلفانجام می گیرد علل آن راپیدا کرده و در جهت رفع نقاط ضعف و تقویت نقاط مثبتآن برنامه ریزی می نمایند.نظریهاهمیت سواد و نقشی که والدین می توانند در پیشرفت دانش آموزان داشته باشندو راهنمای ایشان در مسائل آموزشی باشند اکنون این موضوع مطرح می گردد کهآیا تحیلات والدین می تواند بعنوان عامل اثر گذارنده روی پیشرفت تحصیلیفرزندانشان مؤثر باشد.گروهی از صاحب نظران علوم تربیتی معتقدند عاملبیسوادی بعنوان یک مانع بازدارنده در تمام مقوله های اجتماعی  دخیل است ووالدین بیسواد معمولاً کمتر به مسأله پیشرفت تحصیلی فرزندان خود فکر میکنند.آنان اغلب به دنبال روال عادی زندگی خود هستند و با اولیای مدرسههمکاری لازم را ندارند بنابراین انگیزه یادگیری و پیشرفت در این قبیلخانواده ها ممکن است کمتر از دانش آموزان دیگر باشد. و فقدان انگیزه مانعپیشرفت تحصیلی خواهد شد.سطح تحصیلات و فرهنگ خانواده همانند سایر عوامل درپیشرفت تحصیلی به اشکال مختلف یا افت تحصیلی تأثیر دارد. پایین بودن سطحتحصیلات و فرهنگ خانواده موجب می شود والدین نتوانند دانش آموزان را یاریکنند و همچنین باعث می شود والدین در خانه از روزنامه ، مجلات … کمتریاستفاده کنند و فرزندان چنین خانواده هایی در محدودیت بسر می برند همچنینچنین خانواده هایی نمی توانند نگرش های لازم را به فرزندان خود برای ادامهتحصیلات بدهند. (بیابانگرد ،1375،ص 112)باعنایت به اهداف تعلیم و تربیت و خصوصاً از دیدگاه اسلام که رسیدن به کمالاست و خود نیز دارای هدف نهایی غایی، کلی و اهداف تفصیلی است باید گفتاهداف کلی که در مقایسه با هدف های غایی با عبارات دقیق تری بیان شده اندسیاست های آموزشی را از نزدیک القاء و تعقیب می کنند. باید توجه کرد ویژگیتربیتی باید همچون نهاد اجتماعی در نظر گرفته شود که نه تأثیر فردی بر فرددیگر بلکه همچون تأثیر نسلی بر نسل دیگر ظاهر شود. (شکوهی ، 1368، ص115             ص126)

دانلود فایل

دانلود فایل ارتباط سواد والدین با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان

دانلود پروژه کارشناسی ارتباط سواد والدین با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان,, ارتباط سواد والدین با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان,,سواد والدین,, پیشرفت تحصیلی دانش آموزان,