استفاده ازالگوریتم بهینه سازی مبتنی بر آموزش یادگیری برای حل مسئله زمانبندی پروژه هابامنابع محدود

استفاده ازالگوریتم بهینه سازی مبتنی بر آموزش یادگیری برای حل مسئله زمانبندی پروژه هابامنابع محدود

استفاده-ازالگوریتم-بهینه-سازی-مبتنی-بر-آموزش-یادگیری-برای-حل-مسئله-زمانبندی-پروژه-هابامنابع-محدوداستفاده از الگوریتم بهینه سازی مبتنی بر آموزش- یادگیری برای حل مسئله زمانبندی پروژه ها با منابع محدود تعداد صفحات :110 چکیده مسئله زمانبندی پروژه با منابع محدود، در سال­های اخیر مورد تحقیقبسیاری از محققان در رشته ­های مختلف بوده ­است. در این مسئله هدفزمانبندی فعالیت­های پروژه با توجه به روابط پیشنیازی و محدودیت منابع درکمترین زمان می­باشد. در این مسئله فضای جستجوی بسیار بزرگی جهت دست­یابیبه جواب بهینه وجود دارد و نیازمند انجام محاسبات طولانی بخصوص برای ابعادبزرگ مسئله با محدودیت­های زیاد می­­شود و الگوریتم­های دقیق برای آن موثرنیستند. الگوریتم ­های فراابتکاری بعنوان جایگزین روش­های دقیق برای حل آن،پیشنهاد شده­است. در این پایان نامه الگوریتم فراابتکاری مبتنی بر آموزش-یادگیری برای حل این مسئله استفاده شده­است. این الگوریتم مبتنی بر جمعیتاست که اخیرا معرفی شده است و فرایند آموزش و یادگیری در کلاس درس را شبیهسازی می­کند. همچنین برای جلوگیری از محلی شدن پاسخ­ها از رویکردنخبه­گرایی در این الگوریتم استفاده شده­است. از ویژگی­های این الگوریتماین است که نیازی به پارامترهای کنترلی اختصاصی الگوریتم، ندارد و فقطپارامترهای کنترلی عمومی مانند اندازه جمعیت و تعداد نسلها را شاملمی­گردد. الگوریتم داری دو فاز، فاز معلم و فاز فراگیر است. ابتدا تعدادیزمانبندی را بطور تصادفی بر اساس جمعیت اولیه الگوریتم ها تولید می­کنیم،سپس فازهای الگوریتم را روی زمانبندی­ ها اعمال می­کنیم بطوریکه جمعیتاولیه به طور تکراری بهبود می­یابد تا به شرط توقف برسیم. همچنین تاثیرعواملی مانند اندازه جمعیت و اندازه نخبه و تعداد زمانبندی­ها بر الگوریتم،بررسی شده است. کارایی الگوریتم ارائه شده با دیگر الگوریتم ­های بکارگرفته شده در حل این مسئله، مقایسه شده است و نتایج موثر با قابلیت رقابتبالا با دیگر الگوریتم ­ها حاصل شده­ است. فصل 1: مقدمه 1-1 مقدمه1-2 اهداف پژوهش1-3 ساختار پژوهش  فصل 2: مروری بر ادبیات تحقیق و تعریف مسئله 2-1 مقدمه2- 2 زمانبندی پروژه2-3 زمان بندی پروژه با منابع محدود2-4 معیارهای مدل کردن مسئله زمان بندی پروژه با منابع محدود2-4-1 ماهیت فعالیت­ها2-4-2 نوع منبع2-4-3 نوع روابط پیش نیازی2-4-4 نوع تابع هدف2-4-5 تعداد تابع هدف2-4-6 تعداد پروژه­ها2-5 مدل پریتسکر2-6 مدل کلین2-7 مدل آلوارز و تاماریتفصل سوم: الگوریتم بهینه­سازی مبتنی بر آموزش­ یادگیری 3-1 مقدمه3-2 الگوریتم­های فراابتکاری3-3 الگوریتم مبتنی بر آموزش- یادگیری3-3-1 فاز معلم3-3-2 فاز فراگیر3-3-3 الگوریتم TLBO نخبه سالارانهفصل چهارم: حل مسئله 4-1 مقدمه4-2 سوابق اخیر حل مسئله زمانبندی پروژه با منابع محدود4-3 حل مسئله زمانبندی با الگوریتم­های فراابتکاری سازنده4-3-1 روش تولید زمانبندی سری4-3-2 روش تولید زمانبندی موازی4-3-3 روش زمانبندی پسرو و پیشرو4-4 حل مسأله زمانبندی پروژه با منابع محدود به وسیله الگوریتم فراابتکاری بهبود دهنده مبتنی بر آموزش- یادگیری4-4-1 ایجاد جمعیت اولیه4-4-2 زمانبندی اولیه با الگوریتم­های سازنده4-4-3 زمانبندی با الگوریتم TLBOنخبه ­گرایانهفصل پنجم: نتایج عددی و نتیجه‌گیری 5-1 مقدمه5-2 کتابخانه PSPLIB5-3 نتایج آزمایش اجرای الگوریتم با پیکربندی­های مختلف5-3-1 تاثیر اندازه جمعیت با تعداد تکرار ثابت5-3-2 تاثیر اندازه جمعیت با تعداد تکرار متغیر5-3-3 تاثیر اندازه نخبه5-3-4 تاثیر تاثیر روش زمانبدی سریال و موازی بر الگوریتم TLBO5-4 مقایسه نتایج با دیگر الگوریتم­های فراابتکاری در حل مسئله RCPSP5-5 نتیجه­ گیریفهرست منابع استفاده از الگوریتم بهینه سازی مبتنی بر آموزش- یادگیری برای حل مسئله زمانبندی پروژه ها با منابع محدود تعداد صفحات :110

دانلود فایل

دانلود فایل استفاده ازالگوریتم بهینه سازی مبتنی بر آموزش یادگیری برای حل مسئله زمانبندی پروژه هابامنابع محدود

استفاده ازالگوریتم بهینه سازی مبتنی بر آموزش یادگیری برای حل مسئله زمانبندی پروژه هابامنابع محدود