استفاده ازالگوریتم بهینه سازی مبتنی بر آموزش یادگیری برای حل مسئله زمانبندی پروژه هابامنابع محدود
استفاده از الگوریتم بهینه سازی مبتنی بر آموزش- یادگیری برای حل مسئله زمانبندی پروژه ها با منابع محدود تعداد صفحات :110 چکیده مسئله زمانبندی پروژه با منابع محدود، در سالهای اخیر مورد تحقیقبسیاری از محققان در رشته های مختلف بوده است. در این مسئله هدفزمانبندی فعالیتهای پروژه با توجه به روابط پیشنیازی و محدودیت منابع درکمترین زمان میباشد. در این مسئله فضای جستجوی بسیار بزرگی جهت دستیابیبه جواب بهینه وجود دارد و نیازمند انجام محاسبات طولانی بخصوص برای ابعادبزرگ مسئله با محدودیتهای زیاد میشود و الگوریتمهای دقیق برای آن موثرنیستند. الگوریتم های فراابتکاری بعنوان جایگزین روشهای دقیق برای حل آن،پیشنهاد شدهاست. در این پایان نامه الگوریتم فراابتکاری مبتنی بر آموزش-یادگیری برای حل این مسئله استفاده شدهاست. این الگوریتم مبتنی بر جمعیتاست که اخیرا معرفی شده است و فرایند آموزش و یادگیری در کلاس درس را شبیهسازی میکند. همچنین برای جلوگیری از محلی شدن پاسخها از رویکردنخبهگرایی در این الگوریتم استفاده شدهاست. از ویژگیهای این الگوریتماین است که نیازی به پارامترهای کنترلی اختصاصی الگوریتم، ندارد و فقطپارامترهای کنترلی عمومی مانند اندازه جمعیت و تعداد نسلها را شاملمیگردد. الگوریتم داری دو فاز، فاز معلم و فاز فراگیر است. ابتدا تعدادیزمانبندی را بطور تصادفی بر اساس جمعیت اولیه الگوریتم ها تولید میکنیم،سپس فازهای الگوریتم را روی زمانبندی ها اعمال میکنیم بطوریکه جمعیتاولیه به طور تکراری بهبود مییابد تا به شرط توقف برسیم. همچنین تاثیرعواملی مانند اندازه جمعیت و اندازه نخبه و تعداد زمانبندیها بر الگوریتم،بررسی شده است. کارایی الگوریتم ارائه شده با دیگر الگوریتم های بکارگرفته شده در حل این مسئله، مقایسه شده است و نتایج موثر با قابلیت رقابتبالا با دیگر الگوریتم ها حاصل شده است. فصل 1: مقدمه 1-1 مقدمه1-2 اهداف پژوهش1-3 ساختار پژوهش فصل 2: مروری بر ادبیات تحقیق و تعریف مسئله 2-1 مقدمه2- 2 زمانبندی پروژه2-3 زمان بندی پروژه با منابع محدود2-4 معیارهای مدل کردن مسئله زمان بندی پروژه با منابع محدود2-4-1 ماهیت فعالیتها2-4-2 نوع منبع2-4-3 نوع روابط پیش نیازی2-4-4 نوع تابع هدف2-4-5 تعداد تابع هدف2-4-6 تعداد پروژهها2-5 مدل پریتسکر2-6 مدل کلین2-7 مدل آلوارز و تاماریتفصل سوم: الگوریتم بهینهسازی مبتنی بر آموزش یادگیری 3-1 مقدمه3-2 الگوریتمهای فراابتکاری3-3 الگوریتم مبتنی بر آموزش- یادگیری3-3-1 فاز معلم3-3-2 فاز فراگیر3-3-3 الگوریتم TLBO نخبه سالارانهفصل چهارم: حل مسئله 4-1 مقدمه4-2 سوابق اخیر حل مسئله زمانبندی پروژه با منابع محدود4-3 حل مسئله زمانبندی با الگوریتمهای فراابتکاری سازنده4-3-1 روش تولید زمانبندی سری4-3-2 روش تولید زمانبندی موازی4-3-3 روش زمانبندی پسرو و پیشرو4-4 حل مسأله زمانبندی پروژه با منابع محدود به وسیله الگوریتم فراابتکاری بهبود دهنده مبتنی بر آموزش- یادگیری4-4-1 ایجاد جمعیت اولیه4-4-2 زمانبندی اولیه با الگوریتمهای سازنده4-4-3 زمانبندی با الگوریتم TLBOنخبه گرایانهفصل پنجم: نتایج عددی و نتیجهگیری 5-1 مقدمه5-2 کتابخانه PSPLIB5-3 نتایج آزمایش اجرای الگوریتم با پیکربندیهای مختلف5-3-1 تاثیر اندازه جمعیت با تعداد تکرار ثابت5-3-2 تاثیر اندازه جمعیت با تعداد تکرار متغیر5-3-3 تاثیر اندازه نخبه5-3-4 تاثیر تاثیر روش زمانبدی سریال و موازی بر الگوریتم TLBO5-4 مقایسه نتایج با دیگر الگوریتمهای فراابتکاری در حل مسئله RCPSP5-5 نتیجه گیریفهرست منابع استفاده از الگوریتم بهینه سازی مبتنی بر آموزش- یادگیری برای حل مسئله زمانبندی پروژه ها با منابع محدود تعداد صفحات :110
استفاده ازالگوریتم بهینه سازی مبتنی بر آموزش یادگیری برای حل مسئله زمانبندی پروژه هابامنابع محدود