بررسی الگوي ارتباطات سازماني و سبك ارتباط رهبر – پيرو
بررسی الگوي ارتباطات
سازماني و سبك ارتباط رهبر ـ پيرو ارتباطات را میتوان بدین
صورت تعریف کرد: تبادل اطلاعات میان فرستنده و گیرنده و چگونگی درک مفهوم اطلاعات
ارسال شده، بین افرادی که در این فرآیند دخیل هستند. تحلیل این تبادل نشان میدهد
ارتباط یک فرآیند دو طرفه است که توالی عوامل مرتبط به هم در آن به وفور به چشم میخورد.
مدیرانی که این فرآیند را میشناسند می توانند علاوه بر طراحی برنامههای ارتباطی
که متناسب با نیازهای سازمانی است، به تحلیل الگوهای ارتباطی نیز بپردازند.فهرستفصل اول ۱مقدمه : ۲ابعاد اصلی فرآیند
ارتباطات : ۲الگوی فرآیند ادراکی
ارتباطات : ۲۱-۱) بیان مسئله ۵۲-۱) اهمیت تحقیق : ۶۱-۳) سؤالات تحقیق : ۷۱-۴) فرضیههای پژوهش : ۸۱-۵) تعریف واژگان ۸گشودگی ( Openness ) ۱۷همدلی ( Empathy ) ۱۸حمایتگری ( Suppirtiveness ) ۲۰مثبتگرایی ( Positiveness ) ۲۱تساوی ( Equality ) ۲۲۱- اصل تقابل ۳۰۲- اصل اندیشه ترکیبی ۳۱۳- اصل آگاهی ۳۱۵- اصل توازن ۳۲۶- اصل همتایی ۳۲۷- اصل تمیز حریم ۳۲فرآیند ارتباط ۳۴۲- ۱- ۵ ارتباطات سازمانی ۴۰ارتباط مکاتبهای
۴۲ارتباط کلامی ۴۲ارتباط غیرکلامی
۴۳راهنمای بهبود عوامل
سازمانی در ارتباطات ۴۴ارتباطات و تصمیمگیری
۴۶تصوّر کار فرادست:
۴۷فرادست را بیاطّلاع
نگذارید ۴۷خود را با سبک ارتباطی
فرادست ، وفق دهید ۴۸ببینید فرادست چه انتظاری
از شما دارد ۴۸نزد زیردستان خود ،
نماینده تمامعیار مافوقتان باشید ۴۹قابل اعتماد باشید
۵۰مسئولیتی را که برعهده
شماست ، بپذیرید ۵۰سرسختترین منتقد خود باشید
۵۱فرآیند ارتباطات
۵۴فرآیند مدیریت و ارتباطات
۵۶الف) برنامهریزی
۵۶ب) سازماندهی ۵۷ج) هدایت ( رهبری )
۵۸د) کنترل ۵۹اتکای متقابل مدیریت و
ارتباطات ۶۰استعارههای ارتباطات
سازمانی ۶۲استعارههای هفتگانه
ارتباطات سازمانی ۶۳حوزههای سنتی تحقیقات
مربوط به ارتباطات سازمانی ۶۷افقهای جدید در تحقیقات
مربوط به ارتباطات سازمانی ۷۳سبکهای ارتباطی در سازمان
۷۷تشریح و توصیف سبکهای
ارتباطی ۷۸خلاصهای از شش سبک
ارتباطی ۸۶اثرات سبکهای ارتباطی
۸۸تفاوتهای قدرت بهعنوان
مانعی در ارتباطات ۹۶مشورت کردن ۹۷قابلیت مانور ۹۸ارتباطات کامل ۹۸سازش ۹۸زمانبندی منفی ۹۹همنوایی ۹۹ارتباطاتی که حالت تدافعی
را تحریک میکنند ۱۰۱رفتار گروه و فرآیند
ارتباطات ۱۰۳ایجاد هویت گروهی از طریق
فرآیند ارتباطات ۱۰۴رابطههای نقش با گروه و
ارتباطات ۱۰۴شبکههای ارتباطی سازمان
۱۰۶ماهیت شبکههای ارتباطی
۱۰۶انواع شبکههای ارتباطی
۱۰۷ویژگیهای شبکههای
ارتباطی ۱۰۸اثرات شبکههای ارتباطی
۱۱۲عوامل تعیینکننده ماهیت
شبکههای ارتباطی ۱۱۷موانع ارتباطات
۱۱۹ارتباطات روبهپایین
۱۲۰کانالهای ارتباطی عمودی
۱۲۱ارتباطات روبهبالا
۱۲۱ارتباطگران اصلی سازمان
۱۲۸مدیریت ارتباطات سازمانی
۱۳۰تأثیر مدیر بر ارتباطات
سازمانی ۱۳۳ارتباطات سازمانی و پنجره
جوهری ۱۳۵چارچوب روابط بین سازمانی
۱۳۸ارتباط در رویکردهای
کلاسیک ۱۴۵مضمون ارتباط ۱۴۶مسیر جریان ارتباط
۱۴۶مجرای ارتباط ۱۴۷سبک ارتباط ۱۴۸ارتباط در رویکردهای
روابط انسانی ۱۴۸مضمون ارتباط ۱۴۹مسیر جریان ارتباط
۱۴۹مجرای ارتباط ۱۴۹سبک ارتباط ۱۵۰ارتباط در سازمانهای
منابع انسانی ۱۵۴مضمون ارتباط ۱۵۴مسیر جریان ارتباط
۱۵۵مجرای ارتباط ۱۵۶سبک ارتباط ۱۵۶کاربردهای نظریه پستمدرن
در ارتباط سازمانی ۱۵۷نظریههای مربوط به
استفاده از شیوههای ارتباط ۱۵۸مدل غنای شیوههای
ارتباطی ۱۵۸مدل پردازش اطلاعات
اجتماعی ۱۶۰مدل ظرفیت دوگانه
۱۶۱ایجاد ارتباط با افراد
۱۶۲نظریه سلسلهمراتب نیازها
۱۶۳نظریه بهداشت – انگیزش
۱۶۳نظرﯾﺔ ای-آر- جی
۱۶۵نظرﯾﺔ نیازهای سهگانه مککللند
۱۶۶شبکههای رسمی و غیررسمی
۱۷۱انتخاب کانال ارتباطی
۱۷۱موانع ارتباطات مؤثر
۱۷۲ارتباطات اثربخش در
شرکتهای پیشرو در مرحله عمل ۱۷۳مدیر باید به ارتباطات
اهمیت بدهد ۱۷۴یکیبودن گفتار و کردار
۱۷۴ارتباطات یک تعهد دوجانبه
است ۱۷۵تأکید بر ارتباطات رو در
رو ۱۷۵مشارکت در مسئولیت به
هنگام ارتباط ۱۷۶رسانیدن خبرهای ناگوار
۱۷۶پیام باید درخور شنونده
باشد ۱۷۷ارتباطات یک فرایند دائمی
است ۱۷۷رقابت دشمن ارتباطات مؤثر
: ۱۸۱دیدگاه رهبری تحولی :
۱۸۴عناصر رهبری تحولی
۱۸۵ایجاد دیدگاه استراتژیک :
۱۸۵اعلام دیدگاه به کارکنان
از طریق ارتباط : ۱۸۵مدلسازی دیدگاه :
۱۸۵ایجاد تعهد نسبت به
دیدگاه : ۱۸۶نهادینهکردن فرهنگ تغییر
: ۱۸۶ابعاد رفتاری رهبری تحولی
: ۱۸۶ارتباطات الهامبخش :
۱۸۷رهبری حمایتی :
۱۸۷تحریک ذهنی : ۱۸۷بازشناسی شخصی :
۱۸۸مدل ادکار : ۱۹۰تعیین اهداف و استراتژیهای
سازمان : ۱۹۱توانمندسازی کارکنان :
۱۹۲نهادینهکردن فرهنگ تغییر
: ۱۹۲تعهد کارکنان :
۱۹۲افزایش عملکرد تیم :
۱۹۳ویژگیهای فردی رهبری :
۱۹۳توجه به ابعاد انسانی
تغییر : ۱۹۴۳-۱-۵)رهبری و ارتباطات
سازمانی ۱۹۶وظایف ارتباطی رهبران
سازمان ۱۹۷فرآیند رهبری و اثرگذاری
ارتباطات سازمانی ۱۹۸ابعاد مختلف رفتار رهبری
۲۰۰اهمیت وجود پیروان برای
ارتباطات رهبری ۲۰۲ارتباطات روندی است که به
تأثیر منتهی میشود. ۲۰۳رهبری ۲۰۴تئوریهای شخصیتی رهبری
۲۰۶تئوریهای رفتاری رهبری
۲۰۷تحقیقات دانشگاه ایالتی
اُهایو ۲۰۸تحقیقات دانشگاه میشیگان
۲۱۰تحقیقات اسکاندیناوی
۲۱۱تئوریهای اقتضایی
۲۱۱الگوی فیدلر ۲۱۲تئوری موقعیتی هرسی و
بلانشارد ۲۱۷تئوری مبتنی بر تبادلنظر
رهبر با اعضا ۲۲۰تئوری مسیر – هدف
۲۲۱الگوی رهبری مشارکتی
۲۲۵وجوه مشترک تئوریهای
رهبری ۲۲۷آخرین دیدگاهها درباره
رهبری ۲۳۰تئوری اسنادی رهبری
۲۳۰تئوری رهبری فرهمند
۲۳۱پیروان ۲۴۰نظام ارتباطی ۲۴۳رهبری کردن ۲۴۴سازمان رسمی و سازمان غیر
رسمی ۲۴۵عاملهای اثربخش بر حیطه
نظارت کارآمد ۲۴۶عاملهای انسانی در مدیریت
: ۲۵۱رهبری یک رویه مشترک
مدیریت است. ۲۵۲عنصرهای پدیدآورنده رهبری
۲۵۳قدرت : نخستین عنصر رهبری
قدرت است. ۲۵۳الگوهای بنیادنهاده بر
بهرهگیری از اختیار ۲۵۵چهار نظام مدیریت لیکرت
۲۵۶شبکه مدیریت ۲۵۸رهبری بهعنوان یک طیف
پیوسته یا پیوستار ۲۶۰مانعها و آشفتگیهای
ارتباطی ۲۶۸بهسوی ارتباطهای اثربخش
۲۷۰عکسالعمل پیرو در قبال
رهبر : ۲۸۱وظایف رهبری ۲۸۳خصوصیات فردی رهبر
۲۸۳رهبری و تحول ۲۸۴رمز موفقیت بهسازی سازمان
۲۸۸شش روش برخورد با مقاومت
در برابر تغییر ۲۹۳انواع وابستگی ۳۰۰ارتباطهای اطلاعاتی در
سطح عمودی سازمان ۳۰۱ارتباطهای اطلاعاتی در
سطح افقی سازمان ۳۰۳ارتباطات و تحوّل
۳۰۷تغییر در ساختار
۳۰۹تغییر در تکنولوژی
۳۱۰تغییر دادن مکان
۳۱۰تغییر در مردم ۳۱۱مقاومت در برابر تغییر
۳۱۱مقاومت سازمانی
۳۱۵منابع اصلی مقاومت
سازمانی دربرابر تغییر ۳۱۵غلبه بر عوامل مقاوم
۳۱۷سیاستهای تغییر
۳۲۰فرایند بررسی داخلی
سازمان ۳۳۴بهبود سازمانی ۳۴۲روشهای بهبود سازمانی
۳۴۳۴-۱-۵) نقش ارتباطات
درسازمانهای یادگیرنده : ۳۴۶ایجاد یک سازمان
یادگیرنده ۳۴۶مهارتها و انگیزه
۳۴۹۵-۱-۵) نقش ارتباطات در
کاهش تعارضهای سازمانی: ۳۶۰روشهایی برای مدیریت
تعارض بین گروه ها ۳۶۱۶-۱-۵ ) ارتباطات و رفتار
سیاسی در سازمانها : ۳۶۶تدبیرهای سیاسی در
استفاده از قدرت ۳۶۸تعاریف عملیاتی متغیرها:
۳۶۹فصل دوم ۳۷۶۲-۱) مبانی نظری : ۳۷۷۲-۲) یافتههای پژوهشی : ۳۷۸مقدمه :با نگاهی دقیق به گسترة
مدیریت با راحتی میتوان حضور مؤثر ارتباطات را در تمامی ابعاد آن مشاهده کرد و به
جرأت میتوان گفت که مدیریت فن برقراری ارتباطات است. هر فعالیت و کارکرد مدیریتی
مستلزم به کارگیری برخی از اشکال مستقیم یا غیرمستقیم ارتباطات می باشد . مدیران
چه برنامهریزی و سازماندهی کنند یا هدایت و رهبری، خود را در ارتباط با دیگران
خواهند یافت. تصمیمات مدیریتی و سیاستهای سازمانی به خودی خود مؤثر نخواهند بود
مگر این که توسط اشخاصی که مسئول تصویب واجرای آنها هستند، درک شوند.ارتباطات مناسب و مؤثر در
تغییر سازمانی نقش دارد به علاوه ارتباطات عامل مهمی در انگیزش و رضایت شغلی
کارکنان محسوب میشود.ابعاد اصلی فرآیند
ارتباطات :ارتباطات را میتوان بدین
صورت تعریف کرد: تبادل اطلاعات میان فرستنده و گیرنده و چگونگی درک مفهوم اطلاعات ارسال
شده، بین افرادی که در این فرآیند دخیل هستند. تحلیل این تبادل نشان میدهد ارتباط
یک فرآیند دو طرفه است که توالی عوامل مرتبط به هم در آن به وفور به چشم میخورد.
مدیرانی که این فرآیند را میشناسند می توانند علاوه بر طراحی برنامههای ارتباطی
که متناسب با نیازهای سازمانی است، به تحلیل الگوهای ارتباطی نیز بپردازند.الگوی فرآیند ادراکی
ارتباطات :برقراری ارتباط کار ساده
و پیش پاافتادهای نیست. در واقع، همواره باید به یاد داشته باشیم که فرآیند
برقراری ارتباطات به نوعی با ارتباطات ناموفق عجین شده است. با آگاهی از این
مسئله، محققان به بررسی ارتباطات در قالب نوعی از فرآیند اطلاعات اجتماعی پرداختهاند
که. در آن گیرندگان از طریق اطلاعات پردازش شده به طور قابل درکی به تفسیر پیامها
میپردازند. این دیدگاه منجر به گسترش الگوی ادراکی ارتباطات گردیده و ارتباط را
همچون فرآیندی نشان میدهد که در آن گیرندگان، مفاهیم را در ذهنشان پردازش میکنند.۱ـ فرستنده : فرستنده میتواند
یک فرد، گروه یا سازمان باشد که درصدد است تا با گیرنده خاصی ارتباط برقرار کند.
گیرندگان ممکن است افراد، گروهها یا سازمانها باشند.۲ ـ رمزگذاری : فرآیند ارتباط، رسماً زمانی آغاز میشود
که فرستنده عقیده یا تفکری را رمزگذاری میکند. رمزگذاری، تفکرات ذهنی را به شکل
یا رمز یا زبانی که بتواند برای سایر افراد هم قابل فهم باشد در میآورد. مدیران
اغلب از لغات، شمارهها، حرکات و اشارات ، علائم غیرکلامی نظیر تصاویر و عکسها
برای رمزگذاری استفاده میکنند. علاوه براین می توان از روشهای مختلف رمزگذاری
برای توصیف عقاید مشابه نیز استفاده کرد.۳ ـ پیام : ثمرة رمزگذاری، بوجود آمدن یک پیام است.
دو نکته مهم در مورد پیام وجود دارد که باید همواره آن را بخاطر سپرد :۱ ـ پیامها اصولاً در برگیرنده چیزی بیش از آنچه که
با چشم قابل رؤیت است میباشند، مثلاً پیامی حاوی یک دستور کاری است میتواند
واکنشهای عاطفی یا احساسی را به دنبال داشته باشد.۲ ـ پیامها باید با کانال مورد استفاده جهت انتقال
پیام هماهنگ باشند.۳ ـ انتخاب یک واسطه : مدیران میتوانند از رسانههای
ارتباطی گوناگونی برای برقراری ارتباط استفاده کنند .رسانههای ارتباطی شامل
مکالمات رو در رو، صحبتهای تلفنی، پست الکترونیکی، پست صوتی، کنفرانس ویدئویی،
نامهها یا یادداشتهای کتبی، عکسها یا طرحها، جلسات، تابلوهای اعلانات، دادههای کامپیوتری،
جداول یا شکلها میشوند .انتخاب رسانه ارتباطی مناسب به عوامل زیادی بستگی دارد از
جمله: ماهیت و هدف از پیام، نوع مخاطبان، میزان نزدیکی به مخاطبان، محدودیتهای
زمانی موجود جهت انتشار پیام، اولویتهای فردی، میزان پیچیدگی مشکل و شرایط موجود.
تمامی رسانههای ارتباطی از مزایا و معایبی بیرخوردار هستند که باید متناسب با
شرایط از آنها استفاده کرد.۴ ـ رمزگشایی : رمزگشایی به عبارتی ترجمه یا تفسیر،
خاص دریافت کننده از پیام رمزگذاری شده است که شامل ترجمه لفظی، شفاهی و یا جنبههای
بصری یک پیام میباشد.گیرندهها بر پردازش
اطلاعات اجتماعی تکیه میکنند تا بتوانند مفهوم یک پیام را در حین رمزگشایی نیز
تعیین کنند. رمزگشایی یکی از علل عمدة سوء تعبیر در ارتباط میان فرهنگی و بین
نژادی محسوب میشود زیرا رمزگشایی توسط گیرنده تابع ارزشهای اجتماعی و فرهنگی میباشد
و ممکن است برای فرستنده این ارزشها قابل درک نباشند.۵ ـ ایجاد مفهوم : الگوی ادراکی ارتباط بر مبنای این
عقیده قرارداد که گیرنده مفهوم پیام را در ذهن خود پردازش میکند. بنابراین، تعبیر
گیرنده از پیام ممکن است با آنچه مدنظر فرستنده است، متفاوت باشد . بدین ترتیب
دریافتکنندگان پیام، براساس تعبیرات شخصی خود عمل میکنند نه براساس تعبیرات و
مقاصد فرستندگان پیام.۶ ـ بازخورد : پاسخی که گیرنده در قبال پیام ارائه میکند،
معمای حلقه بازخورد است . در این مرحله از فرآیند ارتباطات، گیرنده تبدیل به
فرستنده میشود، پیام را رمزگذاری کرده وسپس آن را برای فرستنده اصلی ارسال
میدارد وی نیز این پیام را رمزگشایی و تفسیر میکند. همانگونه که در این بحث
مشاهده میگردد، از بازخورد جهت بررسی نحوة ادراک دریافت کننده از پیام ارسال شده
استفاده میگردد و به این ترتیب دریافت کننده چگونگی استنباط خود از پیام
فرستنده را به وضوح بیان میدارد.۷ ـ اختلال : نشانگر هر آن چیزی است که در انتقال و
درک پیام دخالت کرده و برتمام پیوندهای فرآیند ارتباطات اثر میگذارد. اختلال شامل
عواملی از قبیل اختلال کلام، ارتباطات تلفنی ضعیف ، دست خط ناخوانا. آمارهای
اشتباه موجود در یک یادداشت .یا گزارش، بینایی یا شنوایی ضعیف و فاصله فیزیکی
موجود میان فرستنده و گیرنده میباشد. مدیران از طریق کاهش اختلالات به شیوههای
گوناگون میتوانند باعث بهبود و ارتقای ارتباطات شوند.در پژوهش حاضر نقش
ارتباطات در فرآیند مدیریت، تغییر سازمانی، راهبری، مدیریت ، مدیریت استراتژیک و
ماهیت سازمانهای یادگیرنده مورد مطالعه قرار گرفته است و در نهایت الگوهای یک
سازمان فرهنگی در ابعاد ارتباطات سازمانی و رهبری استخراج شده است.۱-۱) بیان مسئلهدر پژوهش حاضر در صدد
پاسخگویی به این سوال است که براساس قرائن موجود تجربی و علمی الگوی ارتباطات
سازمانی و سبک ارتباط رهبر ـ پیرو در سازمان عقیدتی سیاسی چگونه میباشد.ارتباطات سازمانی به طور
وسیع به عنوان پردازش، تعبیر، تفسیر پیامها، اطلاعات، معانی و فعالیتهای نمادین
در درون و در بین سازمانها تعریف میشود.نظریه پردازان کلاسیک
سازمان ارتباطات را اسناد مکتوب و اختیار صدور فرمان (وبر ۱۹۴۷)، جریان رو به
بالای پیامها و ترغیب کارکنان (تیلور ۱۹۴۷)، جریان افقی اطلاعات (فایول ۱۹۴۹)،
گوش دادن و ارتباطات غیررسمی (روتیلزبرگر ۱۹۴۱)، بازخور و رفتار دایرهای
(فالت ۱۹۴۱) و تعهدات ناشی از تصمیم (بارنارد ـ ۱۹۶۸) تعریف نمودهاند.اما نظریهپردازان معاصر
سازمان به ارتباطات به عنوان بر ساختههایی همچون پردازش اطلاعات (گالبرایت
۱۹۷۳)، شبکههای اجتماعی (کید ـ ۱۹۸۱) ، هماهنگی (هچ ۲۰۰۴) و مشارکت (لیکرت ۱۹۶۷)
مینگرند. (فرهنگی ـ ۱۳۸۳ ـ ۲۴)با توجه به ارزیابی های
مکرر دفتر فرماندهی کل قوا از نحوهی عملکرد نیروهای مسلح و احراز رتبهی
اول توسط سازمان عقیدتی سیاسی در عرصههای متفاوت فرهنگی در سالهای پیاپی و
با توجه به ناشناخته بودن الگوی ارتباطات سازمانی و سبک ارتباط رهبر ـ پیرو در این
سازمان پس از تغییر رئیس این سازمان در سال ۷۹ نتایج این تحقیق میتواند بعد جدیدی
از نقش مؤثر ارتباطات را در سازمانهای فرهنگی بگشاید. اهمیت و ویژگی مهم
دیگر این تحقیق مطالعهی رهبری از دیدگاه ارتباط می باشد و اینکه ارتباطات
و نقش مهم آن آنگونه که باید و شاید در مصوبهی وزیران (برنامهی تحول اداری) و
حتی جدول تعیین وضعیت موجود و ترسیم وضعیت مطلوب سازمان مورد توجه قرار نگرفته است.۲-۱) اهمیت تحقیق :با عنایت به ابلاغ برنامههای
تحول اداری توسط هیأت محترم وزیران به کلیهی وزارتخانهها و سازمانهای دولتی و
رویکرد اصلی جشنواره شهید رجایی به برنامههای تحول اداری هنگام ارزیابی وزارتخانهها
و سازمانهای دولتی و سرمایهگذاری میلیاردها ریال در اجرای این برنامه، هرگونه بیتوجهی
و یا حتی کمتوجهی به الگوی ارتباطات سازمانی و سبکهای ارتباط رهبر ـ پیرو منجر
به شکست و یا کاهش ضریب موفقیت این برنامه خواهد شد. چرا که یکی از موانع اصلی
اجرای برنامههای تحول «مقاومت در برابر تغییر» میباشد که با استفاده از الگوی
مناسب ارتباطات سازمانی و سبک ارتباط رهبر ـ پیرو میتوان مقاومتهایی از این دست
را کاهش داد و از سوی دیگر با جلب مشارکت فعال کارکنان در فرآیند تصمیمسازی،
تصمیمگیری و اجرای برنامههای تحول و در نتیجه سرعت بخشیدن به فرآیند تغییر،
مقادیر قابل توجهی در منابع صرفهجویی نمود. بدیهی است که در این فرآیند ارتباطات
بین اعضاء سازمان با یک دیگر و افراد با سازمان نقش مؤثری در پیشبرد اهداف تحول
سازمانی خواهد داشت.۱-۳) سؤالات تحقیق :۱ ـ سبک ارتباط رهبر ـ پیرو در سازمان عقیدتی سیاسی
چیست؟۲ ـ سبک ارتباطات سازمانی در سازمان عقیدتی
سیاسی چیست؟۳ ـ آیا سبک ارتباط رهبر ـ پیرو با الگوی ارتباطات
سازمانی در سازمان موصوف متناسب است؟اهداف تحقیق :هدف کلی این تحقیق
بررسی الگوی ارتباطات سازمانی و سبک ارتباط رهبر ـ پیرو می باشد .اهداف فرعی:۱ ـ شناخت و تعریف سبک ارتباط رهبر ـ پیرو با رویکرد
ارتباطی۲ ـ طراحی و تبیین الگوی سنجش نظام ارتباطات سازمانی
در سازمانهای غیرانتفاعی (فرهنگی)۳ ـ شناخت و تعریف مقاومت در برابر تغییر با رویکرد
ارتباطات سازمانی۴ ـ شناسایی ساز و کار نقش ارتباطات سازمانی درکاهش
مقاومت در برابر تغییر۵ ـ شناسایی ساز و کار ونقش سبک ارتباط رهبر ـ پیرو
در کاهش مقاومت و حتی جلب مشارکت کارکنان.۱-۴) فرضیههای پژوهش :۱ ـ تعیین سبک ارتباط رهبر ـ پیرو در سازمان عقیدتی
سیاسی۲ ـ تعیین الگوی ارتباطات سازمانی در سازمان
عقیدتی سیاسی .
دانلود فایل بررسی الگوي ارتباطات سازماني و سبك ارتباط رهبر – پيرو
بررسی الگوي ارتباطات,الگوي ارتباطات,ارتباطات,ارتباطات سازماني,سبك ارتباط رهبر ـ پيرو, رهبر ـ پيرو,تحقیق,پایان نامه ,پروژه ,پژوهش, دانلود پژوهش و تحقیق ,دانلود جزوه,دانلود مقاله ,دانلود پایان نامه,دانلود پروژه