بررسی تاثير بازی درمانی در درمان كودكان بيش فعال حدود سنی 7 ساله

بررسی تاثير بازی درمانی در درمان كودكان بيش فعال حدود سنی 7 ساله

بررسی-تاثير-بازی-درمانی-در-درمان-كودكان-بيش-فعال-حدود-سنی-7-سالهنوع فایل: wordقابل ویرایش 75 صفحهچکیده:هدف از تحقيق حاضر بررسى بازى درمانى و درمان كودكان بيش فعال حدود سنى 7 ساله شهرستان ابهر است كه فرضيه عنوان شده در تحقيق حاضر عبارت است از اينكه بازى درمانى در درمان كودكان بيش فعال تاْثير دارد.جامعه مورد پژوهش حاضر دانش آموزان حدود سنى 7 ساله شهرستان ابهر تشكيل داده كه 24 نفر از آنان به عنوان نمونه انتخاب شدند كه مشكل بيش فعالىدارند و بازى درمانى مثل بازى پازل يا ساختن خانه هاى سازمانى و وسايل بازى ديگر مورد آزمون قرار گرفته اند كه از اين دانش آموزان كه بصورت تصادفى انتخاب شده اند ميتوان گفت كه بازى درمانىتاْثير بسزايى در درمان بيش فعالى دارد به علت اينكه F بدست آمده برابر 367/12 از جدول 671/5 با درجه آزادى 22 در سطح مفىدارى 05/0 بزرگتر است پس ميتوان گفت كه فرض سفر رد شده است و بازىدرمانى در درمان كودكان بيش فعال نقش بسزايى دارد.مقدمه:موضوع كودكان بيش فعال در اين مبحث بيشتر خلاقيت رشد قواى ذهنى،هوش،و واكنشهاى حركتى كودكان و نوجوانان و روشهاى تربيتى و آموزشى آنهاست كه از نظر يك روانپزشك يا مشاور راهنمايى حائذ اهميت است،اگرچه جنبه هاى تخصصى روانپزشكى مورد نظر نيست ولىدر ضمن بحث سعى خواهد شد علائمى از اين اختلالات بطور خلاصه بيان شود و بطور كلى دستگاه عصبى كودك به درجه رشد و كمال بزرگسالان نرسيده و چون رشد ادامه دارد و به عبارت ديگر در حال تغيير و تحول است،لذا رفتار نيز به همين منوال در تحول خواهد بود. در كودكان بيش فعال همان طور كه از اسمش پيداست،واكنشها و ويژگيهاىخاص دارند و چون كودك رشد فكرى و حركتى بالايى با حركات و رفتار خود نشان ميدهد،لذه نميتواند به رفتارهاى خود كنترل داشته باشد و يا اگر عمل خلافىاز او سر بزند بىتفاوت از او عبور ميكند.كودكان در مقابل فشارات زندگى،واكنشهاى نسبتاً سريع نشان ميدهند و به همان سرعت هم وقتى فشارهاى زندگى از بين برود،بهبود ميابند.از آنجاكه وابسته و متكىبه ديگران هستند و در واقع از نظر شخصيتىهم در حد متعادل هستند،لذا در مقابل فشار و ناراحتى تنها كارىكه انجام ميدهند نشان دادن حركات مختلف از خود هستند و بطورى ميتوان گفت كه اصلاً نميتوانند رفتار و اعمال خود را كنترل كنند.پس اينگونه اختلالات حركتى در كودك وسيله قدرت بيان است و اگر كودك سن كمترى داشته،در ارتباط با بزرگسالان بيشتر در زحمت بوده است.بطور خلاصه قدرت بيانىو حركتى و زبانىكودك در كودكان بيش فعال ممكن است ناشىاز احساساتى مثل ترس و اضظراب و احساس محدوديت و شكست باشد و اين موارد باعث اختلالات ديگرى از جمله؛امتناع از رفتن به مدرسه و بهانه گيرىشود.در روانشناسىكودكان،كودكان بيش فعال اختلالات ناشىاز نارسايى در حفظ تعادل اعضاء و رفتار و حركات در بين كودكان است و آموزش هاى حركتى و رفتارى براى اين دسته از كودكان لازم است تا بتوانند به حد متعادل،از خود رفتارهايىرا نشان دهند.لغت بيش فعال اصولاً يك اصطلاح آموزشى است و به عهده مريبان آموزش و پرورش و مشاوران راهنمايى است كه در زمره اولين كسانى هستند كه با مشاوره رفتارى ميتوانند رفتار و حركات كودكان را مورد بررسى قرار داده و با آنها به حل اين رفتار بپردازند.(ميلانى فر 1385).فهرست مطالب:چكيدهفصل اول : كليات تحقيقمقدمهبيان مسئلهاهميت و ضرورت تحقيقاهداف تحقيقفرضيه تحقيقتعاريف عملياتي و نظري و واژه ها و مفاهيمفصل دوم : پيشينه و ادبيات تحقيقتعريف بازيبازي آزادانه انتخاب ميشودمراحل متفاوت بازي كودكانبازي هاي نمايشيپيشرفت ذهني در بازيعوامل موثر در بازيويژگي هاي فرديهوشمحيطعامل تغذيه و بهداشتكاربرد بازي در درمانبازي درماني چيستبازي درمانگر كيست ؟اتاق بازي درمانيشاخصه هاي يك اتاق بازي درماني عبارتست ازوسايل اتاق بازي درمانينمونه هايي از بازي هاي آموزشي بر اساس نظريه (گانيه )بازي آشنايي با اعضاء بدنبازي اسم من چيست ؟بازي عمو زنجير بافتابلو سازيبازي توپ و سبدبازي و رشد جسمانيبازي و رشد اجتماعيطبقه بندي بازي از ديدگاه پياژهانواع بازي درمانيشيوع بيش فعاليانواع بيش فعالينوع تركيبيدرمانراهنمايي هايي براي آموزگارانفصل سوم : روش تحقيقجامع مورد تحقيقروش نمونه گيريابزار اندازه گيري در تحقيقروش آماريروش تحقيقفصل چهارم : يافته ها و تجزيه و تحليل داده هامقدمه فصل چهارمجدول 1-4 نمرات خام آزمودني هافرمولجدول 2-4 مقايسه بازي درمانيفصل پنجم : بحث و نتيجه گيريبحث و نتيجه گيريپيشنهاداتمحدوديت هامنابع و ماخذمنابع ومأخذ:ارهانى ،‌رسول (1385)،بازى و شناخت آن،تهران:انتشارات رامبدبهبهانى ،‌مسعود (1384)،بازى درمانى و راه هاى شناختى آن،تهران:انتشارات صنوبرپارسايى ،محمد (1384)،كودك و بازى‌،تهران:انتشارات راه نورتورنگى ،محمد اسماعيل (1385)،كودك و باورهاى آن،تهران:انتشارات باراندلاور ،على‌ (1385)،رشد تحقيق در علوم تربيتى ،تهران:انتشارات رشددلاور ،على‌ (1385)،آماراستنباطى ،تهران:انتشارات رشدرحمانى ،محمد (1384)كودك و روان شناسى ،تهران:انتشارات بارانزهيدى ،محمد (1385)،روان شناسى كودك ،تهران:انتشارات بهارلطف آبادى ،حسين (1382)،روان شناسى رشد،تهران:انتشارات سمتلطف آبادى‌ ،حسين (1384) ،روان شناسى كودك وجامع ،تهران:انتشارات رشدنورالهى ،محمد (1385)جامعه كودك ،تهران:انتشارات فرهنگياننيازى ،سعيد (1384) ،كودك و تريبت ،تهران:انتشارات ارجمند

دانلود فایل

دانلود فایل بررسی تاثير بازی درمانی در درمان كودكان بيش فعال حدود سنی 7 ساله

بررسی تاثير بازی درمانی در درمان كودكان بيش فعال حدود سنی 7 ساله,بازی درمانی,كودكان بيش فعال,پایان نامه بررسی تاثير بازی درمانی در درمان كودكان بيش فعال حدود سنی 7 ساله,تاثیر بازی درمانی