بررسی تاثیر راهبردهای یادگیری برافزايش پیشرفت تحصیلی در دانش آموزان تیز هوش

بررسی تاثیر راهبردهای یادگیری برافزايش پیشرفت تحصیلی در دانش آموزان تیز هوش

بررسی-تاثیر-راهبردهای-یادگیری-برافزايش-پیشرفت-تحصیلی-در-دانش-آموزان-تیز-هوشبررسی تاثیر راهبردهای
یادگیری برافزايش پیشرفت تحصیلی در دانش¬آموزان تیز هوش چکیده :بررسی تاثیر آموزشهای
راهبردهای یادگیری (مرور ذهنی، بسط دهی، سازمان دادن، نظارت بر درک) بر پیشرفت
تحصیلی در دانش آموزان تیز هوش مقطع دبیرستان .روش نمونه گیری افراد نمونه
از نظر تعداد ، جنس و غیره : نمونه گیری تصادفی ساده که از بین دانش آموزان تیز
هوش دخترانه پایه اول ۲ کلاس گزینش شد که یک کلاس به عنوان گروه آزمایش و یک کلاس
گروه کنترل محسوب گردیدهمچنین ابزار اندازه گیری مورد استفاده آزمون راهبردهای
یادگیری و آزمونهای رسمی نیمسال اول و نیمسال دوم.بوده است.روش پژوهش به صورت
آزمایشی انجام گرفته است و در اینجا طرح پژوهش به صورت پیش آزمون و پس آزمون با
گروه کنترل می باشد.نتیجه کلی فرضیه اول بدین
صورت می باشد که آموزش راهبردهای یادگیری باعث افزایش پیشرفت تحصیلی می شود و مورد
تایید نیز قرار گرفت و فرضیه های ۲ و ۳و ۴و ۵ مبنی بر :وجود رابطه بین راهبرد
مرور ذهنی بر پیشرفت تحصیلی ، وجود رابطه بین راهبرد بسط ذهنی بر پیشرفت تحصیلی ،
وجود رابطه سازمان دهی بر پیشرفت تحصیلی و وجود رابطه بین راهبرد نظارت بر درک بر
پیشرفت تحصیلی نیز مورد تایید قرارگرفتند.فهرست مطالبچکیدهفصل یکم: کلیات پژوهشمقدمه ۲بیان مساله ۵اهمیت پژوهش ۷اهداف پژوهش ۸سوالات پژوهش ۸فرضیات پژوهش ۹تعریف عملیاتی متغیرها ۹فصل دوم: پیشینه پژوهشالف)تاریخچه نظریه های
یادگیری ۱۳جایگاه هوشیاری در مکاتب
روانشناسی ۱۷آغاز نظریه های شناختی
یادگیری ۱۸نظریه های رشد شناختی ۲۰نظریه خبرپردازی یادگیری
۲۳الگوهای شناختی ۲۵تاریخچه پژوهش های
فراشناختی ۲۸ب)مرور مبانی نظری ۳۰حافظه کوتاه مدت ۳۱تقطیع ۳۴حافظه دراز مدت ۳۴تداخل ۳۵مدل پردازش اطلاعات در
یادگیری ۳۶فرایندهای کنترل کننده در
پردازش اطلاعات و استفاده موثراز آن در آموزش ۳۷الف)فرایندهای کنترل
کننده در ثبت حس (اولین مخزن) ۳۷ب)فرایندهای کنترل کننده
در حافظه کوتاه مدت و دراز مدت ۳۸اقسام حافظه دراز مدت ۳۸حافظه رویدادی ۳۸حافظه معنائی ۳۹حافظه روندی(روشی) ۴۰شناخت چیست؟ ۴۰فرایندهای شناختی حافظه
۴۲شناخت و رابطه آن با
پردازش اطلاعات ۴۲ب) فراشناخت چیست؟ ۴۳رابطه شناخت و فراشناخت
۴۴عناصر تشکیل دهنده فرا
شناخت ۴۶طبقات دانش فراشناخت ۴۷الف) اطلاعات فرد از نظام
شناختی خود ۴۸ب) اطلاع فرد از تکلیف ۴۹ج) اطلاع فرد از راهبردها
۴۹فرا شناخت در برابر فرا
حافظه ۵۰فرا شناخت در دانش آموزان
۵۱رشد فراشناخت ۵۲کمک به فراشناخت دانش
آموزان ۵۳اهمیت فراشناخت در آموزش
۵۴کاربرداصول روانشناسی
شناختی درتدریس ۵۴تشریح راهبردهای یادگیری
۵۵راهبردهای شناختی در
برابر راهبردهای فراشناختی ۵۶تشریح راهبردهای شناختی و
انواع آن ۵۹۱ ) راهبرد تکرار یا مرور ذهنی ۵۹الف)راهبرد تکرار ویژه
موضوع های ساده و پایه ۶۰ب) راهبرد تکرار ویژه
موضوع های پیچیده و معنی دار ۶۱۲) راهبرد بسط و گسترش معنائی ۶۵الف)راهبرد بسط ویژه
تکالیف ساده و پایه ۶۶ب)راهبرد بسط ویژه تکالیف
پیچیده ۷۰۳) راهبردهای سازماندهی ۷۱الف)راهبردهای سازماندهی
ویژه تکالیف ساده و پایه ۷۲ب) راهبردهای سازماندهی
ویژه تکالیف پیچیده ۷۲تشریح راهبردهای
فراشناختی و انواع آن ۷۵دانش و کنترل خود ۷۷دانش و کنترل خودو خود
تنظیمی ۸۱دانش و کنترل فرایند ۸۲کنترل اجرائی رفتار ۸۴ارزشیابی ۸۶نظم دهی ۸۷فراشناخت و فرایادگیری ۸۸چگونگی تسهیل یادگیری ۸۹یک یادگیرنده کارامد
چیست؟ ۹۰اهمیت یادگیرنده راهبردی
شدن ۹۱ویژگی های یادگیرندگان
راهبردی ۹۲ج)مرور تحقیقات قبلی ۹۲۱)پیشینه پژوهش در خارج ۹۲نمونه پژوهشهای مربوط به
تدوین مطالعه پیش بین در این رابطه ۹۴نمونه تحقیقات تجربی و
شبه تجربی آموزش راهبردها ۹۶پژوهشها در مناطق مختلف
جهان ۱۰۰۲-پیشینه پژوهش در ایران ۱۰۲فصل سوم: روش پژوهشمقدمه (روش تحقیق) ۱۰۹جامعه آماری ۱۰۹نمونه و روش نمونه گیری
۱۰۹ابزار اندازه گیری ۱۰۹شیوه اجرای آزمون
راهبردهای یادگیری ۱۱۰روش نمره گذاری ۱۱۳اعتبار و روایی تست ۱۱۳روش جمع آوری اطلاعات ۱۱۷روش تجزیه و تحلیل
اطلاعات ۱۱۸فصل چهارم: تجزیه و تحلیل
داده هامقدمه ۱۲۰بخش اول:توصیف اطلاعات
۱۲۰بخش دوم:تحلیل یافته ها
۱۲۱فصل پنجم: بحث و نتیجه گیریبحث و بررسی نتایج ۱۲۷محدودیتهای پژوهش ۱۳۳پیشنهاد های پژوهش ۱۳۳منابع فارسی ۱۳۵منابع انگلیسی ۱۴۰چکیده انگلیسی مقدمه : بسم الله الرحمن الرحیم اقرأ باسم ربک الذی خلق ،
خلق¬الانسان من علق ، اقرأ و ربک الاکرم ، الذی علم بالقلم ، علم الانسان مالم یعلم
[۱]. ای رسول بخوان به نام
پروردگارت که آفریننده عالم است . آن خدایی که آدمی را از خون بسته بیافرید ،
بخوان (قرآن را) که پروردگار تو کریم¬ترین کریمان است آن خدایی که بشر را علم
نوشتن به قلم آموخت و به آدمی آنچه را نمی دانست تعلیم داد .تعلیم و یاد دادن نادانسته
ها اولین و مهم¬ترین پیام الهی و بزرگترین رسالت انبیا و معلمین بشر است و یادگیری
و آموختن مهم¬ترین وظیفه هر انسان است لذا از تولد تا مرگ و در هر زمان و موقعیتی
باید این تعلیم و تعلم بین انسانها به نحو شایسته انجام گیرد . از طرف دیگر خداوند
در وجود انسان توانمندی ها و استعدادهای شگرفی به ودیعه نهاده است که به واسطه این
خلقت به خود آفرین گفته و به انسان مقام اشرف مخلوقات داده است .یکی از ویژگی های مهم
انسانی برخورداری از ظرفیت ذهنی شگرف و توانایی عظیم یادگیری است .بخش اعظم اطلاعات بشری از
طریق این مهارت کسب می شود . پیشرفت و تمدن ، مقابله با طبیعت و مهار آن ، رفع
نیازهای متنوع خود ، دستیابی به تکنولوژی پیچیده و غیره همه حاصل تلاش انسان برای
یادگیری و تجربه¬اندوزی بوده است .بیان مسالهدر ایران همه نهادهای
دولتی از جمله وزارت آموزش و پرورش همه ساله مبالغ هنگفتی از بودجه کشور را صرف
مسائل آموزش و پرورش از جمله تربیت معلم ، تهیه و چاپ کتاب ، حقوق کارکنان،
 تدارک کلاس های بازآموزی و کارآموزی ، تدریس روش های مختلف آموزشی و غیره می
کنند. خانواده ها نیز سرمایه و وقت زیادی را صرف یادگیری فرزندان خود می کنند و حتی
بسیاری از دانش آموزان و دانشجویان وقت و نیروی زیادی را صرف مطالعه ، آموزش
ویادگیری می کنند ، اما باز هم متوجه می شویم که یادگیری درست صورت نگرفته است،
یادر حد مورد انتظار نیست و آنها به نتیجه دلخواه نرسیده اند و آمادگی های لازم را
کسب نکرده اند . لذا نه تنها دولت به بازخورد مناسب نمی رسد،بلکه حتی افت تحصیلی
[۸] از مهم ترین مسائل مبتلا به نظام آموزشی کشور ماست که همه آن سرمایه ها و
اوقات گرانبها را  هدر می دهد (واحدی، ۱۳۷۹). البته در این مورد عوامل مختلفی
از جمله «علل مربوط به فراسیستم اجتماعی» مانند : فقدان یا کمبود بازار کار مناسب
برای فارغ التحصیلان ، وجود مشغولیت های ذهنی و یا سرگرمی های مختلف و نیز «علل
مربوط به نظام آموزشی» ماند : ارزشیابی بر اساس محفوظات ، فقدان یا کمبود ارتباط
مطالب با زندگی واقعی فرد ، بی ثباتی و تغییرات پی در پی نظام آموزشی و غیره در
تعامل با هم و با درجه تاثیر متفاوت در این مساله نقش دارند . یکی از عوامل مهم در
عدم یادگیری مطلب ، عدم به کارگیری ظرفیت بالای یادگیری و فعالیت دانش آموزان
مدارس در اثر عدم آشنایی دانش آموزان با راهبردهای یادگیری و مطالعه و استفاده
صحیح از آنها است . به نظر تایرنی[۹] و همکاران (۱۹۹۰) هدف اساسی خواندن و یا
مطالعه و یادگیری ، توانا ساختن کودکان و دانش آموزان است تا خود را بشناسند،
علایق و استعدادهای خود را رشد دهند ، برای مشکلات گروهی و فردی راه حل هایی
بیابند و نیز اینکه بتوانند راهبردهای خود را تحول بخشیده و مستقل از دیگران مطالب
را درک کنند (یوسفی،۱۳۸۰).

دانلود فایل

دانلود فایل بررسی تاثیر راهبردهای یادگیری برافزايش پیشرفت تحصیلی در دانش آموزان تیز هوش

تاثیر راهبردهای یادگیری ,راهبردهای یادگیری ,یادگیری ,افزايش پیشرفت تحصیلی, پیشرفت تحصیلی,دانش¬آموزان تیز هوش,تیز هوش,تحقیق,پایان نامه ,پروژه ,پژوهش, دانلود پژوهش و تحقیق ,دانلود جزوه,دانلود مقاله ,دانلود پایان نامه,دانلود پروژه