بررسی جامع در مورد دیه ها

بررسی جامع در مورد دیه ها

بررسی-جامع-در-مورد-دیه-ها بررسی جامع در مورد دیه هانوع فایل: wordقابل ویرایش 85 صفحهتاریخچه دیه:پیش
از اسلام قبایل مختلف عرب تابع نظام واحدی نبودند، آنان از عاداتی کهن
پیروی می کردند که به طور عمیق در افکار و جانهایشان نفوذ کرده بود. اعمال
زور در زندگیشان نقش عمده داشت و انتقام جویی از اصول بسیار مقبول آنان به
شمار می آمد. قدرتی غالب که بتواند اراده خود را بر افراد همه سرزمینهای
عرب نشین اعمال و تجاوز گر را تنبیه کند وجود نداشت. اما هر قبیله برای خود
رئیسی مورد احترام داشت که همه افراد قبیله سخن و فرمانش را می پذیرفتند.
لیکن نفوذ این رئیس در خارج به ثروت آنها و تعداد جنگاوران و نه امت آنان
بستگی داشت.هر فرد عرب به قبیله خود دلبنگی عمیق داشت اگر فردی خارج از
آن شخص از افراد قبیله را مورد تعدی و تجاوز و آزار قرار می داد. همه به
کین خواهی بر می خواستند افراد قبیله شخص متجاوز هم به دفاع از وی می
پرداختند و اوئ را مورد حمایت قرار می دادند.بنابراین پیش از اسلام
آنچه مورد توجه اعراب بود انتقام جویی و کین خواهی بود و این کار به حق یا
ناحق انجام می گرفت که درد استانهای ادبی کهن این قوم و نیز اشعار جاهلیت
با نمونه هایی از آن روبه رو می شویم.می گویند مردی شخص از افراد عرب
را کشت، خویشاوندان قاتل، نزد پدر مقتول آمدند و به او گفتند چه کنیم تا از
ما خرسند شوی گفت یکی از سه کار یا پسرم را زنده کنید، یا خانه ام را از
ستارگان آسمان پر کنید و یا خودتان قاتل را به من بسپارید تا او را بکشیم و
یا وجود همه اینها فکر نمی کنم موجبات نسلی خاطرم را فراهم کنید و احساس
رضایت کنم، مطلب قابل توجه دیگر این بود که انتقام جوئی مسئله ی خصوصی به
شمار نمی آید و تنها اولیای مقتول نبودند که به خون خواهی بر می خواستند
بلکه این موضوع به همه ی افراد قبیله مربوط می شود و همه به حمایت از مبنی
علیه و یا اولیایی اقدام می کردند. و حتی این حمایت افرادی را که از آن
قبیله نبوده اند لیکن در پناه ایشان می زیستند فرا می گرفت و این یک اصل
کلی بود که هر فرد قبیله کمر به خون خواهی و می بست و اگر موفق می شد خودش
قاتل را هلاک می کرد. زنان در این موارد نقشی مهم ایفا و مردان را به
انتقام حیانی تحریک می کردند زنی به نام حوله از بنی رئام که سی مرد از
افراد قبیله اش به قتل رسیده بودند از انگشتان کوچک دستهای مسئولان گردیندی
فراهم ساخت و برگردنش آویخت و ضمن قرائت اشعاری مردان را به انتقام جوئی
بر می انگیخت.مع هذا از این روایت چنین استنباط می شود که عبدالمطلب در
جاهلیت برای قتل 100 شتر به عنوان دیه سنت گذاشت که اسلام آن را امضاء و
اجرا کرد.مقدمه: حمد و سپاس خدائی را می نمائیم که از هرعیب و
نقص پاک و به تمام صفات کمال و جلال متصف می باشد و درود بی حد و حصر بر
سرور کائنات و سید انبیاء عظام حضرت ختمی مرتبت محمد (ص) و خاندان پاکش.الحمد
الله الذر شرع الدیات و القصاص و الحدود الرفع الفساد من بین العباد و
نظام عالم الوجود و الصلوه علی خیر من ضرع شرعه الحدود محمد و اهل بیت
خلفاء المعبود و شفاء یوم الورود.1- ضرع یعنی نزدیک نمود و تعیین کرد.افراد
از طریق اجتماعی شدن خود را با احتیاجات و خصوصیات جامعه تطبیق میدهند اما
اجتماعی شدن در گروههای مختلف اجتماعی صورت میگیرد و میدانیم که احتیاجات
خواستها و ارزشهای گروهها یکسان نیست. به این ترتیب ممکن است دو نفر در دو
گروه مختلف اجتماعی کاملاً « اجتماعی » شده باشد ولی ارزشها، خواستها و
بطور کلی رفتار اجتماعی آنها با یکدیگر متفاوت باشد. بعلاوه در گروههای که
اعضا خود را در جهت ارزشهای مطلوب اجتماعی تربیت می کنند اجتماعی شدن همیشه
به طور کامل صورت نمی گیرد.از طرف دیگر ممکن است به علت وجود گروههای
ضد اجتماعی در جحوار گروههای اجتماعی، اعضاء گروههای اخیر معیارها و ضوابط
رفتارهای خود را از گروههای ضد اجتماعی کسب کنند و رفتارهای ضد اجتماعی
داشته باشند. اگر اکثر اعضاء یک جامعه در شرایط عادی ازای تکاب جرم و تعدی و
تجاوز نیست به حقوق یکدیگر خود داری می کنند این بدان جهت است که از آغاز
کودکی رفتارهای مورد قبول را فرا گرفته در گروههای جامعه « اجتماعی » شده
اند پس به همان اندازه که « اجتماعی شدن » در شرایط بهتر جامعه صورت می
گیرد از نیاز به اجرای مقررات جرائی و مجازاتهای سخت کاسته می شود. با توجه
به مراتب فوق به نظر می رسد که احتمالاً با پیشرفت جوامع و تقویت احساس
اعتماد و اطمینان در اعضاء جامعه از شدت و سختی مجازاتها و مقررات جزائی
کاسته شده و نیز جامعه از مجازات کردن متهم که تا حد زیادی میراث دوران
انتقام جوئی فردی است متوجه اصلاح حال مجرم می گردد. و مخصوصاً سهم خود
جامعه و محیطهای خاص آن در تربیت برهکاران شناخته می شود و کوشش جدی تر در
اصلاح آن دسته از شرایط اجتماعی که افراد به ارتکاب جرم و ادار می کنند
بعمل می آید.تدوین و تفسیر اصول و قوانین حاکم بر جرایم و مجازات ها در
حقوق اسلام امروزه بیش از هر زمان دیگر ضروری به نظر می رسد این اصول و
قواعد از آغاز پیدایش دین اسلام در منابع اصلی حقوق اسلامی یعنی کتاب و سنت
وجود داشته و حاکمان باید با توجه به رعایت عدالت قضائی و بهره گیری از
این کتاب و سنت و همچنین رعایت قوانین جمهوری اسلامی ایران با مجرمین و
بزهکاران رفتار کند و برای اصلاح مجرمین و بزهکاران مجازات های مقرر شده را
اعمال کند تا بتوانیم با یاری خداوند جامعه ای پاک و سالم داشته باشیم دیه
یکی از این مجازات های مالی است که به منظور اعمال بر مجرمین تعیین شده که
این جانب به عنوان موضوع کار تحقیق خود انتخاب نموده ام که امیدوارم با
راهنمایی استاد گرامی جناب آقای دکتر شیخ الاسلام که از زحمات ایشان و
راهنمایی مفیدشان کمال تشکر را دارم بتوانم کار مفیدی را ارائه دهم.فهرست مطالب:1-1 مقدمه1-2 تاریخچه دیه1-3 پیدایش دیه اختیاری1-4 فلسفه دیه1-5 تعاریف دیه1-6 اسباب و جوب دیه1-7 دیه غرامت است یا کیفر1-8 تفاوت دیه با مجازات مالی1-9 تفاوت دیه با ارش و جبران خسارت1-10 موارد قانونی پرداخت دیه1-11 مسئولیت دولت در پرداخت دیه و خسارت1-12 بررسی ماهیت حقوقی دیه عاقله1-13 عاقله و مسئولیت پرداخت دیه 1-14 انتخاب نوع دیه در مواردی که بیت المال مسئول پرداخت دیه باشد1-15 علت پذیرش ضمان عاقله در حقوق اسلام1-16 مسئولیت عاقله در صورت تعدد و تقسیم دیه1-17 مسئولیت عاقله در کرو لال بودن جانی1-18 کیفیت تقسیط دیه بر خویشاوندان1-19 وراث دیه1-20 پدر که قاتل فرزند است از میراث سهم نداردفصل دوم ارکان دیه1-2 دیه زن 2-1-1 حکمت تفاوت دیه زن و مرد2-1-2 تساوی زن و مرد تا میزان ثلث دیه کامل2-2 دیه در قتل عمد2-2-1 مهلت اداء دیه در قتل عمد2-2-2 مسئول پرداخت دیه در قتل عمد2-3 قتل شبه عمد2-3-1مقدار دیه در قتل شبه عمد2-3-2 مسئول پرداخت دیه در شبه عمد2-3-3 مهلت پرداخت دیه در قتل شبه عمد2-4 دیه قتل خطار محض2-4-1 مهلت اواء دیه در قتل خطار محض2-4-2 مسئول پرداخت دیه در قتل خطار محض2-5 موجبات ضمان و مسئول پرداخت دیه2-6 اقسام جنایت علیه عضوها 2-6-1 مهلت پرداخت دیه اعضا2-6-2 عدم تداخل دیات اعضا2-6-3 تداخل دیات اطراف2-6-4 تداخل دیات مدافع2-6-5 تداخل دیات زخمها2-6-6 تداخل دیات غیر نفس در دیه نفس2-7 اعضایی که دیه مقدر دارند2-7-1 دیه موی سر2-7-2 دیه چشم2-7-3 دیه بینی2-7-4 دیه گوش2-7-5 دیه لب2-7-6 دیه زبان2-7-7 دیه دندان2-7-8 دیه گردن2-7-9 دیه فک2-7-10 دیه دست2-7-11 دیه انگشتان دست2-7-12 دیه ناخن2-7-13 دیه ستون فقرات2-7-14 دیه نخاع2-7-15 دیه بیضه2-7-16 دیه آلت تناسلی مرد2-7-17 دیه قطع پا2-7- 18 دیه دنده ها2-7-19 دیه استخوان ترقوه2-7-20 دیه شفران2-7-21 دیه قطع موقع بالاتر از فرج2-7-22 افضا2-7-23 باسن ها2-7-24 شکستن استخوان نشیمنگاه2-7-25 دیه ازاله بکارت و پاره کردن مثانه دختر2-7-26 دیه استخوانها2-8 جنایت بر منافع اعضا2-8-1 دیه عقل2-8-2 دیه حس شنوایی2-8-3 دیه حس بینائی2-8-4 دیه حس بویایی2-8-5 دیه حس چشایی2-8-6 دیه صوت و گویایی2-9 دیه زخمهای سر و صورت2-10 دیه جنایاتی که باعث تغییر رنگ پوست می شود.2-11 دیه سقط جنین2-11-1 دیه جنین متکون از زنا2-11-2 دیه جنین کافرذمی2-11-3 کفاره سقط جنین2-12 دیه جنایت بر مرده2-13 دیه جنایت بر حیوان2-14 تغلیط دیه2-14-1 دیه قتل در ماههای حرام2-14-2 حکم قتل در حرم مکه2-14-3 حکم قتل در حرم مدینه و دیگر مشاهد مشرفه2-14-4 اجتماع دو سبب تغلیظ2-14-5 حکم تغلیظ بر جنایت بر اعضا2-14-6 تغلیظ در قتل اقارب2-14-7 تغلیظ دیه در فقه اهل سنتفصل سوم3-1 خسارت مازاد بر دیه3-1-1 نظر امام خمینی (ره)3-1-2 نظر حضرت آیت الله اراکی3-1-3 نظر حضرت آیت الله بهجت3-1-4 نظر حضرت آیت الله گپایگانی3-1-5 نظر حضرت آیت الله تبریزی3-1-6 نظر حضرت آیت الله خامنه ای3-1-7 نظر حضرت آیت الله لنکرانی3-1-8 نظر حضرت آیت الله صانعی3-1-9 نظر حضرت آیت الله شیرازی3-1-10 نظر حضرت آیت الله موسوی اردبیلی3-1-11 نظر حضرت آیت الله سید محمد شاهرودی3-1-12 نظر حضرت آیت الله سید محمد مظاهری3-1-13 نظر حضرت آیت الله سید محمد مرعشی3-1-14 نظر حضرت آیت الله سید محمد گرامی3-1-15 نظر حضرت آیت الله سید محمد تبریزینتیجهمنابعمنابع و مأخذ:نام کتاب بررسی و تحلیل قتل عمد و مجازات آن در اسلاممولف دکتر حجت الله ذاکریناشر موسسه فرهنگی انتشارتی بهشت اندیشه.سال چاپ 1377 نوبت چاپ اول تیتراژ 3000 نسخه چاپ صادقنام کتاب مجموعه قوانین و مقررات (جدول دیات).تدوین جواد صادقی.انتشارات آیدین سال 1381 تیتراژ 3000 نسخه.نام کتاب قانون مجازات اسلامی در آراء دیوان عالی کشور.مولف علیرضا مصلائیناشر ادستان لیتوگرافی طیف نگار چاپ فلسفه دیبا نوبت چاپ دوم 1381 تیتراژ 2000 نسخهنام کتاب قانون مجازات اسلامی در آینه آراء دیوان عالی کشورمولف یدالله بازگیر.تهران ققنوس 1376چاپ اول 4400 نسخه چاپ دیبانام کتاب محشار قانون مجازات اسلامیمولف دکتر ایرج گلدوزیانانتشارات مجد چاپ دوم آبان 1381- تعداد 3000 نسخه.نام کتاب پایسته های حقوق جزای عمومیمولف دکتر ایرج گلدوزیانچاپ چهارم بهار 80نشر میزان شمار 3000 نسخهنام کتاب دیاتمولف ابوالقاسم گرجیبا همکاری دکتر روشنعلی شکاری، دکتر حسین فربار، محسن صفریویراستار محسن صفریناشر موسسه انتشارات و چاپ دانشگاه تهرانشمارگان 2000 نسخه، تاریخ انتشاریهای 1380 (چاپ اول)چاپ و صحافی موسسه انتشاراتی و چاپ دانشگاه تهراننام کتاب حقوق جزای اختصاص اسلاممولف دکتر عابدینی مومنیناشر نشر خط سوملیتوگرافی اهلیت (ع) قم چاپ مهدیه نوبت چاپ اول 1382 شمار 2000 نسخهنام کتاب تفاوت زن و مرد در دیه و قصاصصاحب امتیاز شورای فرهنگی – اجتماعی زنانمحقق ابراهیم شفیعی سرو ستانیطراح و جلد بهنام زنگیناشر سفیر میلح چاپ اول 1380 تیتراژ 4000 نسخه.نام کتاب حقوق جزای عمومی، جلد سوم (مسئولیت جزاتی مشارکت و مساعدت در جرم.مولف دکتر محمد صالح و سیدیحروفچینی موجلیتوگرافی فام چاپ اورامان تیتراژ 3000 نسخهنام کتاب حقوق جزای عمومی جلد دوممولف دکتر هوشنگ شامیاتیتیتراژ 2200 جلد تاریخ نشر 1371 حروفچینی گوششنام کتاب رساله حقوق، حدود دیات قصاصیمولف علامه مجلسیتنظیم و تصحیح جواد ذهنی تهرانینوبت چاپ اول زمستان 1378تیتراژ 3000 جلد لیتوگرافی موعود ناشر پیام حقی.

دانلود فایل

دانلود فایل بررسی جامع در مورد دیه ها

بررسی جامع در مورد دیه ها,پیدایش دیه اختیاری,فلسفه دیه,تعاریف دیه,اسباب و جوب دیه,دیه غرامت است یا کیفر,تفاوت دیه با مجازات مالی,تفاوت دیه با ارش و جبران خسارت,موارد قانونی پرداخت دیه, مسئولیت دولت در پرداخت دیه و خسارت,دیه,خسارت مالی