بررسی رابطه بين هوش هيجانی و خلاقيت در بين دانشجويان رشته های علوم انسانی دانشگاه آزاد اسلامی

بررسی رابطه بين هوش هيجانی و خلاقيت در بين دانشجويان رشته های علوم انسانی دانشگاه آزاد اسلامی

بررسی-رابطه-بين-هوش-هيجانی-و-خلاقيت-در-بين-دانشجويان-رشته-های-علوم-انسانی-دانشگاه-آزاد-اسلامینوع فایل: wordقابل ویرایش 155 صفحهمقدمه:مطالعات نشان داده است که بشر اصولاً بکارگیری روشهای خلاق را در یادگیری ترجیح می دد و روشهایی نظیر کاوش ، لمس کردن و پرسش و آزمایش و دنبال مجهول رفتن و نظریه دادن ، معلمین برخلاف متعلمین اغلب طرفدار دیکته کردن دانش و اطلاعات هستند ، تحقیقات نشان داده است که بسیاری از مطالب درسی ، اگر نگوییم همه ی آنها با روشهای خلاق بسیار با صرفه تر و موث تر است روشهای دیکته کردن آموخته می شوند علاوه بر آن بسیاری از افراد واکنشی بسیار قوی نسبت به یادگیری خلاق از خود نشان می دهیم ، آنها روشهایی که این امکان و اجازه را می دهد و از آنها می خواهد که خود دنبال مجهول و کشف پاسخ بروند ، میزان یادگیری بسیار بالا و در روشهایی که اطلاعات به آنها دیکته می شود ، سرعت و میزان یادگیری بسیار پایینی داشته اند. یادگیری از طریق بکارگیری استعدادهای خلاق ، عموماً به شکل های درک مسأله ، یا نواقص ، حدس زدن و ساختن فرضیه درباره راه حل آن، آزمایش کردن این حدسیات ، تجدید نظر و اصلاح حدسیات و استخراج نتایج آزمایش بروز می کند . در این فرایند یکی از غرایض قوی بشری نقش مهمی بر عهده می گیرد و آن تنشی است که بشر در مقابل یک مجهول یا غیر حقیقت احساس می کند . او سعی دارد به صورتی خود را از این تنش آزاد سازد و این انگیزه او را وادار به پرسیدن و حدس زدن و پی گیری مطلب می نماید حتی پس از حدس زدن ، تردید درباره صحت حدس هنوز باعث نارضایتی است . در دنیای پیچیده کنونی که شاهد رقابت های بسیار فشرده جوامع گوناگون برای دستیابی به جدیدترین فناوری و منابع قدرت هستیم افراد تیزهوش و دارای هوش هیجانی که خلاق هستند و صاحبان اندیشه نو و تفکر واگرا به مثابه گرانبهاترین سرمایه ها از جایگاه بسیار والا و ارزشمندی برخوردار است و در چنین عصری باید برای اداره سازمان های گوناگون اجتماعی – فرهنگی و اقتصادی و آموزش و به نوآوری و نوجویی و نظرخواهی و بهره گیری از دستاوردهای اخلاقی ، علمی و فنی بشر همت گذاشت . امروز جامعه بیش از هر زمان دیگر به افراد هوشمند و خلاق نیاز دارد ، هر قدر جهانی که در آن زندگی می کنیم پیچیده تر می شود نیاز به شناسایی و پرورش ذهن های خلاق و آفریننده نیز بیشتر و شدیدتر می گردد به همین دلیل در شرایط کنونی ، مسأله خلاقیت از مهمترین مسائل در قلمرو روانشناسی آموزشگاهی است و همین طور رابطه نزدیکی با هوش به خصوص هوش هیجانی دارد . با توجه به این امر باید مدیرانی مبتکر و خلاق را برای رده های متفاوت مدیریت برگزید ، مدیران توانمندی که قادر باشند با اتخاذ تدابیر و شیوه های بایسته به ویژه در دستگاه آوزش و پرورش و مراکز دانشگاهی زمینه را برای تجلی بروز استعدادها و خلاقیت دانشجویان فراهم آورد . اگر با استناد به نظر ژان کیا ژه هدف اصلی آموزش در مراکز دانشگاهی و آموزش و پرورش را آفرینش و به ویژه آفرینش انسان های توانا به انجام دادن کارهای نو و انسان های خلاق و نوآفرین و کاشف بدانیم . ( سيديحي محمدی – 1384 )فهرست مطالب:فصل اول : كلياتمقدمهبيان مسالهسوال مسئلهاهميت و ضرورت تحقيقزمينه تحقيقفصل دوم : پيشينه و ادبيات تحقيقمرور سوابق نظري و پيشينه مورد مطالعهادبيات و پيشينه تحقيقاجزاء خلاقيتهوش و خلاقيتخلاقيت و پيشرفت تحصيليخلاقيت و جنسيترشد خلاقيتنقش معلم در پرورش خلاقيتخلاقيت چيستشرايط خلاقيتانگيزش دروني چيستتاثيرات اجتماعي و محيطيتاثير محدوديتها بر جنبه هاي مرتبط با خلاقيت در عملكردده گام به سوي تقويت خلاقيتروش آموزش خلاقيتطبقه بندي مسائلآموزش مهارتهاي حل مسالهاهميت دادن به دستاوردهاي خلاقانه طلادگيرندهبگذاريد كودكان تجربه كنندكشف استعدادهاي ويژه هر دانش آموزجو كلاسي و خلاقيتروش هاي آموزش خلاقيت به دانش آموزاناسباب بازيهاي مناسب براي كودكاناستفاده از مواد رنگيتوصيف عوامل مانع خلاقيتكمرويي مانع ايده هاستضرورت توجه به خلاقيت دركودكان و نوجوانانويژگي هاي افراد خلاقرشد خلاقيت در بچه هاعوامل سركوب خلاقيتما و خلاقيتنقش معلموظيفه ي اولياامكانات ما براي ايجاد خلاقيتنتيجه گيريپشنهادهابها دادن به هنر هاي كودكان جهت پرورش خلاقيتهوش هيجاني را بشناسيمچگونه مي توان در هوش هيجاني پيشرفت كردمولفه هاي هوش هيجانيسنجشي براي هوش هيجانيهوش هيجاني EIهوش هيجاني خود را بيازماييداهميت اندازه گيري هوش هيجانيتعريف و پيشينه هوش هيجانيپيشينه مطالعه هوش غير شناختيفصل سوم : روش تحقيقجامعه مورد مطالعهابزار اندازه گيري تحقيقمعرفي آزمون خلاقيت تورستون (CREE)اعتبار آزمونروش آماري مربوط به فرضيه هاروش تحقيقفصل چهارم : يافته ها و تجزيه و تحليل داده هامقدمهجدول 1-4 نمرات خام آزمودني ها از آزمون خلاقيتجدول 2-4 نتايج بدست آمده فرضيه اولجدول 3-4 نمرات خام پسران و دخترانجدول 4-4 نتايج بدست آمده فرضيه دومجدول 5-4 نتايج بدست آمده فرضيه سومفصل پنجم : بحث و نتيجه گيريبحث و نتيجه گيريپيشنهاداتمحدوديت هامنابع و ماخذضمائممنابع ومأخذ:آزاد -حسين – آسيب رواني – 1385 تهران – انتشارات رشد2– اسبورن – ويژ گي هاي شخصيتي افراد خلاق ترجمه احمد قاسم زاده 1375 تهران – انتشارت ني .ارليچ- شخصيت – ترجمه محمد كلانكي 1372 تهران – انتشارات پيام .4 – – پارسا – اصغر – خلاقيت و هوش مهارتي 1371 – تهران – انتشارات نور .5 – پناهي – شريعت – افراد خلاق 1373 تهران – اتشارات نور6- جلالي – محمد – خلاقيت – 1384 – تهران انتشارات- نور.7- سيف- علي اكبر – روش هاي اندازه گيري رفتار – تهران – انتشارات ارجمند.8- دلاور – علي – آمار استنباطي – 1385 – تهران انتشارات رشد9- دلاور – علي –روش تحقيق در علوم تر بيتي -1385-تهران –انتشارات رشد10 – رهاورد-محمد-خلاقيت- 1384- تهران انتشارات بهار11-.-كرباسي – منيژه – مسايل جوانان- 1384 تهران- انتشارات پيام12- محمدي – سيد يحيي – هوش هيجاني – 1384 تهران – انتشارات سمت .13 – محمدي – سيد يحيي – نظريه هاي شخصيت- 1384 –تهران- انتشارات رشد .14- هاشمي – محمو د- هوش هيجاني 1380 – تهران انتشارات فرهنگان.15-ودو- حل مساله و خلاقيت ترجمه محمد خان زاده 1385 تهران – انتشارات فرهنگ .

دانلود فایل

دانلود فایل بررسی رابطه بين هوش هيجانی و خلاقيت در بين دانشجويان رشته های علوم انسانی دانشگاه آزاد اسلامی

بررسی رابطه بين هوش هيجانی و خلاقيت در بين دانشجويان رشته های علوم انسانی دانشگاه آزاد اسلامی,رابطه,هوش هيجانی,خلاقيت ,دانشجويان ,علوم انسانی ,دانشگاه آزاد اسلامی