بررسی رابطه بین ارگونومی کار اداری و استرس های وارده بر کارکنان در محیط کار

بررسی رابطه بین ارگونومی کار اداری و استرس های وارده بر کارکنان در محیط کار

بررسی-رابطه-بین-ارگونومی-کار-اداری-و-استرس-های-وارده-بر-کارکنان-در-محیط-کاربررسی رابطه بین ارگونومی کار اداری و استرس های وارده بر کارکنان در محیط کارتعداد صفحات : 14 و قابل ویرایشچکیده        عدم توجه به اصول ارگونومي و رعايت نكردن آنها در محيط كار، هزينه هاي بسيار زيادي را هم براي كارفرما و هم براي كاركنان بدنبال خواهد داشت. و موجب كاهش كارآيي و افزايش استرس كاركنان نيز مي گردد. در صورتيكه فناوري ارگونومي بدرستي بكار گرفته شود مي تواند موجب حذف يا كاهش صدمات و مشكلات بهداشت و ايمني شغلي در محيط كار و افزايش كارآيي گردد.با وجود اين در طراحي كار توجه كافي بدانها صورت نمي گيرد. هدف اصلي اين مطالعه بررسي نقش ارگونومي و ارتباط آن با استرس شغلي كاركنان مي باشد . نتايج حاصل از اين مطالعه بيان داشت كه بين ارگونومي محيط كار و استرس شغلي رابطه معني داري وجود دارد. بين فيزيولوژي كار و روانشناسي مهندسي با استرس شغلي رابطه معني دارد. ولي بين بيومكانيك و آنتروپومتري با استرس شغلي رابطه معني داري يافت نشد. در اين مقاله ابتدا خلاصه اي از ادبيات تحقيق شامل: تعاريف ، شاخه ها، اهداف ارگونومي ، استرس، عوامل استرس زا، و پيامدهاي استرس بيان مي شود. در ادامه فرضيه ها، روش انجام تحقيق، نحوه تجزيه و تحليل، آزمونهاي مورد استفاده، جمع بندي و ملاحظات تحقيق ارائه شده استكليدواژه   : ارگونومي – آنتروپومتري – بيومكانيك شغلي – فيزيولوژي كار – روانشناسي مهندسي – استرس   مقدمه   نيروي انساني ، كار و بهره وري ، توليد و صنعت واژه هايي هستند كه با يكديگر ارتباطي تنگاتنگ دارند. زمانيكه سخن از بهره وري نيروي انساني پيش مي آيد انسان به عنوان يك اپراتور يا بعنوان يك عامل حركت و نيرويي فعال مطرح مي شود. دقت و كارآيي افراد در مشاغل مختلف از حرف خدماتي ، تحقيقاتي و آموزشي گرفته تا كشاورزي و صنعتي ، جزو عوامل مهم در بهره‌وري  نيروي انساني مي باشد. ظهور سازمان های اجتماعی و گسترش روز افزون آنها، از ویژگی های بارز تمدن بشری است؛ به طوری که با توجه به عوامل گوناگون مکانی و زمانی، و ویژگی ها و نیازهای خاص جوامع مختلف، همه روزه انواع سازمان های اجتماعی ظهور و گسترش می یابد و بر تعدادشان افزوده می شود .یک ملت به واسطه شهروندانش و یک سازمان به وسیله کارکنانش شناخته می شود. پیشرفت یک سازمان به وسیله سلامتی و تندرستی کارکنان مشخص می شود [15]. بنابر آمار سازمان بین المللی کار سالانه 250 میلیون حادثه در جهان اتفاق می افتد که درآنها 335000 نفر جان خود را از دست می دهند (حوادث رانندگی و خانگی در این آمار لحاظ نشده است). همچنین سالانه 160 میلیون بیماری شغلی در جهان دیده می شود که منجر به فوت 1100000 نفر می گردد. همچنین 4 درصد تولید ناخالص ملی در جهان به لحاظ این حوادث و بیماری ها هدر می رود . نادیده گرفتن ایمنی و بهداشت کار موجب زیان اقتصادی قابل توجهی می شود که تأثیرات جدی بر بهره وری دارد. میزان بروز حوادث شغلی منجر به مرگ در کشورهای در حال توسعه 3 تا 4 برابر کشورهای توسعه یافته است و این حوادث معمولاً به صورت غیر عمدی هستند. در کشور ما سالیانه حدود 14 هزرار حادثه شغلی رخ می دهد . 

دانلود فایل

دانلود فایل بررسی رابطه بین ارگونومی کار اداری و استرس های وارده بر کارکنان در محیط کار

بررسی رابطه بین ارگونومی کار اداری و استرس های وارده بر کارکنان در محیط کار,ارگونومي ,آنتروپومتري ,بيومكانيك شغلي ,فيزيولوژي كار ,روانشناسي مهندسي ,استرس