بررسی رابطه بین عزت نفس و شیوه های تربیتی والدین

بررسی رابطه بین عزت نفس و شیوه های تربیتی والدین

بررسی-رابطه-بین-عزت-نفس-و-شیوه-های-تربیتی-والدیننوع فایل: wordقابل ویرایش 105 صفحهچکیده:پژوهش حاضر برای بررسی رابطه بین عزت نفس و شیوه های تربیتی والدین انجام گرفته است. برای این منظور نمونه ای به حجم 250 نفر از دانش آموزان دختر به صورت نمونه گیری خوشه ای انتخاب و مورد تحلیل قرار گرفت. دو پرسشنامۀ شیوه های فرزند پروری و عزت نفس کوپر اسمیت به عنوان ابزارهای پژوهش مورد استفاده قرار گرفتند. هر دو پرسشنامه را خود دانش آموزان تکمیل کردند. اطلاعات جمع آوری شده با استفاده از روش آماری SPSS مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که :1 ) بین شیوه فرزندپروری دموکراتیک با غزت نفس دانش آموزان همبستگی مثبت در سطح اطمینان 95% وجود دارد. (05/0 = 56/0 = r) ؛2 ) بین شیوه فرزند پروری سهل گیر والدین با عزت نفس رابطه مثبت وجود دارد. (05/0 = 13/0 = r)؛3 ) بین شیوه فرزند پروری دیکتاتوری والدین با عزت نفس رابطه منفی وجود دارد. (05/0 = 25/0 = r)؛4 ) بین میانگین عزت نفس دانش آموزان با والدین دموکراتیک و میانگین عزت نفس دانش اموزان با والدین سهل گیر تفاوت معناداری وجود دارد. (05/0 = 12/3 = t)؛5 ) بین میانگین عزت نفس دانش آموزان با والدین دموکراتیک و میانگین عزت نفس دانش آموزان با والدین دیکتاتور تفاوت معنادار وجود دارد. (05/0 = 05/3 = t)؛6 ) بین میانگین عزت نفس دانش آموزان با والدین سهل گیر و میانگین عزت نفس دانش آموزان با والداین دیکتاتور تفاوت معنادار وجود ندارد. (05/0 = 11/0 = t)؛7 ) با مقایسه هر سه میانگین به وسیله به وسیله تحلیل واریانس نشان داده شد که بین میانگین هر سه شیوه فرزند پروری والدین و عزت نفس دانش آموزان تفاوت معنادار وجود دارد. (05/0 = 12/1 = F) کهشیوه دموکراتیک در افزایش عزت نفس دانش اموزان مؤثرتر است؛مقدمه:آیا احساس ارزشمندی (عزت نفس) فرزندان یااحساس حقارت آنان یا نگرشهای تربیتی والدین مرتبط است ؟ آیا می توان از روی سبک تربیتی خانواده به میزان عزت نفس فرزندان پی برد ؟هر انسانی به تناسب موقعیت و شرایط زندگی، یک تجربه ذهنی از خود و دیگران دارد و زیر کیفیت، استواری و ثبات این تجربه ذهنی که از آن به «عزت نفس» تعبیر می شود. شالوده و زیر بنای شخصیتی هر انسانی است که اگر خدشه دار شود، اثرات ناگواری بر عملکرد زندگی فرد می گذارد.تحقیقات روان شناسی در زمینه عزت نفس بیانگر این است که همواره با کاهش عزت نفس، افسردگی، اضطراب و کاهش سلامت عمومی بدن، بی تفاوتی و احساس تنهایی، تمایل به اسناد شکست به دیگران، عدم رضایت شغلی، کاهش عملکرد و عدم موفقیت تحصیلی و … بوجود می آید (کوپر اسمیت، 1967، به نقل ازحاجیزاده).هم چنین مید (1934) معتقد بود که عزت نفس بطور وسیعی ناشی از ارزیابی دیگران است و هافمن نیز تأکید داشت که نحوه ارتباط مادر با کودک در ایجاد تصور مثبت از خود و عزت نفس مژثر است و همینطور ارتباط تنگاتنگی میان پدر و عزت نفس نوجوان میتوان مشاهده نمود (هافمن و همکاران 1988 ترجمه بحیرایی و همکاران).با توجه به تحقیق انجام شده، ضروری است که در مورد رابطه عزت نفس و والدین توجه کافی شود، زیرا محیط خانواده، اولین و با دوام ترین عاملی است که در رشد شخصیت افراد اثر می گذارد.حس عزت نفس موهبتی ارث نیست، چرا که ازطریق ژن منتقل نمی شود بلکه با تمرین و ممارست به دست می آید. شکل گیری این از همان نخستین سالهای زندگی آغازمی شود و مابه عنوان پدر یامادر نقش مهمی در روند شکل گیری آن داریم. از انجایی که نوجوانان امروز، آینده سازان فردای جامعه می باشند، لذا شناخت روحیات و ویژگیهای این گروه ازاهمیت خاصی برخوردار است، چرا که با شناخت این خصوصیات می توان برنامه های مناسب هر سن را تعیین نمود و مشکلات را بهتر حل کرد.امید است که نتایج این تحقیق بتواند راهگشای مادران، پدران و مربیان و کلیه دست اندرکاران تعلیم و تربیت جامعه باشد و زمینه ای فراهم نماید که در آن فرزندان و آینده سازان این جامعه با کفایت تر، شایسته تر و دارای احساس ارزشمندی بیشتری باشند.فهرست مطالب:فصل اول – معرفی پژوهشمقدمهاهمیت تحقیقاهداف پژوهشفرضیه های پژوهشمتغیرهای اساسی تحقیقمتغیر مستقل و وابستهمتغیرهای کنترلمتغیرهای مزاحمتعریف مفاهیمشیوه دیکتاتوری یاکنترل شدیدشیوه سهل گیر و بی تفاوتشیوه دموکراتیک و آزادمنشفصل دوم – ادبیات پژوهشبخش اول : عزت نفسبخش دوم : شیوه های فرزند پروریفصل سوم : دیدگاههای نظریفصل چهارم : سوابق پژوهشپژوهشهای انجام شده درداخل کشورپژوهشهای انجام شده در خارج کشوربخش اول : مفاهیم و تعاریف عزت نفسابعاد عزت نفس1 ) عزت نفس اجتماعی3 ) عزت نفس خانوادگی4 ) عزت نفس جسمانی (بدنی)5 ) عزت نفس کلیتاریخچه عزت نفسعوامل مؤثر در افزایش و کاهش عزت نفستأثیر عوامل مهم در تحول عزت نفسجنبه های مختلف رفتار والدینبعد دموکراسی – تحکمبعد پذیرش – طردنحوه ارتباط والدین با کودکانواع والدین از نظر نحوۀ ارائه شیوه های فرزند پروری1 ) والدین قاطع و اطمینان بخش2 ) والدین مستبد و دیکتاتور3 ) والدین سهل گیرتاثیر مراقبت والدین جهت رشد عزت نفس کودکاناهمیت روشهای تربیتی والدین در بهداشت روانی کودکبخش سوم : دیدگاههای نظری1 ) نظریه ابراهام مازلو2 ) نیاز به ایمنی4 ) نیاز به احترام و عزت نفس5 ) نیاز به خودشکوفایی2 ) نظریه آلفرد آدلرنکات بارز نظرات آدلر و کمکهای وی در چند مورد خلاصه می شودآدلر سه منبع عمده را که عزت نفس را کاهش می دهد بیان می کند :1 ) حقارت عضوی3 )نازپروردگی3 ) نظریه کارل راجرز4 ) نظریه کوپر اسمیتالف ) پندار والدین درباره فردد ) تصور و پنداره فرد درباره خودالف ) تاثیر زمینه و سوابق اجتماعیبخش چهارم – سوابق پژوهشسوابق پژوهش خارج از کشورسوابق پژوهش در داخل کشورفصل سوم – روش پژوهشروش پژوهشجامعه آماریابزار اندازه گیریپرسشنامه عزت نفس کوپر اسمیت1 ) اعتبار ی پایایی پرسشنامه عزت نفس کوپر اسمیت2 ) روش نمره گذاری و اجرا در پرسشنامه نفس کوپر اسمیتپرسشنامه شیوه های فرزند پروریروش اجرای پژوهشدستور العملروش تحلیل اطلاعات

دانلود فایل

دانلود فایل بررسی رابطه بین عزت نفس و شیوه های تربیتی والدین

نوع فایل: word,قابل ویرایش 105 صفحه,,چکیده:,پژوهش حاضر برای بررسی رابطه بین عزت نفس و شیوه های تربیتی والدین انجام گرفته است, برای این منظور نمونه ای به حجم 250 نفر از دانش آموزان دختر به صورت نمونه گیری خوشه ای انتخاب و مورد تحلیل قرار گرفت, دو ,,,