بررسی رابطه بین نسبت ارزش دفتری به ارزش بازار و اندازه شرکت با بازده سهام

بررسی رابطه بین نسبت ارزش دفتری به ارزش بازار و اندازه شرکت با بازده سهام

بررسی-رابطه-بین-نسبت-ارزش-دفتری-به-ارزش-بازار-و-اندازه-شرکت-با-بازده-سهامپایان نامه بررسی رابطه بین نسبت ارزش دفتری به ارزش بازار و اندازه شرکت
با بازده سهام با استفاده از روش HML و SMB در شرکت های پذیرفته شده در
بورس اوراق بهادارنوع فایل: word (قابل ویرایش)تعداد صفحات : 136 صفحه چكيده:
در اقتصاد رو به رشد حال حاضر مدیران سرمایه گذار و مدیران پرتفوی، همواره
به دنبال گزینه های مناسب سرمایه گذاری هستند تا بتوانند هم سود مورد نظر
را کسب کنند و هم در بلند مدت ثروت خود را افزایش دهند. سرمايه گذارانبه
منظور انتخاب بهينه در سرمايه گذاري سهام ، نيازمند اطلاعاتي از قبيل ميزان
سود آوري سهام ، بازده سهام و… هستند . در این راستا ، استفاده از اطلاعات
اقلام صورتهاي مالي و بازده سهام شاید بتواند راهنماي مناسبي براي سرمايه
گذاران و مديران شركت ها جهت نيل به اهداف مورد نظر باشد. اين تحقيق که از
نوع تحقيق توصيفي – همبستگي بوده ، به بررسی ارتباط بين اندازه شرکت و نسبت
ارزش دفتری به ارزش بازار با بازده سهام شركتهاي پذيرفته شده در بورس
اوراق بهادار می پردازد. بدین منظور ، تعداد ۵۶ شرکتدر طي دوره زماني
۸۶–1382 از بین شركتهاي پذيرفته شده در بورس اوراق بهادار انتخاب گردید و
پس از جمع آوری اطلاعات مربوط به متغیرهای مستقل و وابستهو تشكيل پرتفوي
بر اساس اندازه و نسبت ارزش دفتري به ارزش بازار و به کمکتجزيه و تحليل
رگرسيون و همبستگي ، فرضیات تحقیق مورد آزمون قرار گرفت و معني دار بودن
الگوها نيز با استفاده از آزمون آماري F ، آزمون T ، ضريب تعيين، ضريب
همبستگي و آزمون دوربين – واتسون ، و بررسي مفروضات رگرسيون مورد سنجش قرار
گرفت. نتایج حاصل از آزمون فرضیات نشان می‌دهد که نسبت ارزش دفتری به ارزش
بازار، نسبت به متغیر اندازه شرکت قدرت تبیین بالاتری را برای پیش بینی
بازده واقعی سهام داشت.واژگان كليدي: اندازه شركت، نسبت ارزش دفتري به
ارزش بازار، بازده سهام، شركت هاي پذيرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران،
روش SMB، روش HML فهرست مطالبچكيده:..1مقدمه:..2فصل اول: كليات تحقيق۱-۱-مقدمه :4۲-۱ بیان مسأله4۳- ۱ تاریخچه موضوع تحقیق6۴-۱ اهمیت و ضرورت تحقیق8۵-۱ اهداف تحقیق9۱-۵-۱ هدف کلی9۲-۵-۱ هدف ویژه9۶-۱ چارچوب نظری تحقیق9۷-۱ فرضیات تحقیق12۸-۱ تعریف واژگان و اصطلاحات12فصل دوم: مروري بر ادبيات تحقيق۱-۲- مقدمه:15۲-۲ بازار مالی:15۱-۲-۲ کارکرد های اقتصادی بازار مالی16۱-۱-۲-۲ کمک به فرایند تشکیل سرمایه16۲-۱-۲-۲ تعیین قیمت دارایی های مالی16۳-۱-۲-۲ ایجاد بازار ثانویه برای معاملات دارایی های مالی (افزایش نقدینگی داراییها)17۴-۱-۲-۲ کاهش هزینه مبادلات17۲-۲-۲ طبقه بندی بازارهای مالی17۱-۲-۲-۲ بازار پول18۲-۲ -۲-۲ بازار سرمایه18۳-۲ تاریخچه بورس و اوراق بهادار در جهان18۴-۲ تاریخچه بورس و اوراق بهادار تهران19۵-۲ تعریف بورس اوراق بهادار21۶-۲ دارایی22۱-۶-۲ دارایی مالی22۷-۲ اوراق بهادار23۸-۲ سهام عادی23۹-۲ بازده سهام24۱-۹-۲ مفهوم بازده24۱۰-۲ بازده تحقق یافته در مقابل بازده مورد انتظار24۱-۱۰-۲ بازده تحقق یافته25۲-۱۰-۲ بازده مورد انتظار25۱۱-۲ اجزای بازده25۱-۱۱-۲ سود دریافتی25۲-۱۱-۲ سود(زیان)سرمایه25۱۲-۲ اندازه شرکت و اثر گذاری آن در عملکرد شرکت29۱-۱۲-۱ لزوم تجزیه و تحلیل اندازه شرکت29۱۳-۲ شاخص های اندازه30۱-۱۳-۲ میزان دارایی شرکت30۲-۱۳-۲ میزان فروش کل شرکت30۳-۱۳-۲ لگاریتم فروش کل31۴-۱۳-۲ تعداد پرسنل شرکت31۵-۱۳-۲ ارزش بازار شرکت31۱۴-۲مفهوم ارزش32۱۵-۲ انواع ارزش32۱-۱۵-۲ ارزش اسمی32۳-۱۵-۲ ارزش بازار33۴-۱۵-۲ ارزش انحلال34۵-۱۵-۲ ارزش با فرض تداوم فعالیت شرکت34۶-۱۵-۲ ارزش ذاتی34۷-۱۵-۲ ارزش منصفانه35۱۶-۲ نسبت ارزش دفتری به ارزش بازار (BE/ME )35۱۷-۲ قیمت گذاری (ارزشیابی) دارایی های مالی35۱۸-۲ مدل بهینه سازی پرتفوی مارکوویتز36۱۹-۲ مدل های تعادلی36۱-۱۹-۲ نظریه قیمت گذاری آربیتراژ37۲-۱۹-۲ مدل قیمت گذاری دارایی سرمایه ای39۱-۲-۱۹-۲ کاربردهای مدل قیمت گذاری دارایی های سرمایه ای41۳-۱۹-۲ مدل سه عاملی فاما و فرنچ41۱-۳-۱۹-۲ عامل اندازه43۲-۳-۱۹-۲ عامل ارزش43۲۴-۲ پیشینه تحقیق44۱-۲۴-۲ تحقیقات در خارج از ایران44۲-۲۴-۲ تحقیقات انجام شده در ایران49فصل سوم: روش اجراي تحقيق۱-۳- مقدمه53۲-۳ روش تحقیق53۳-۳ جامعه مطالعاتی54۴-۳ قلمرو تحقیق:55۱-۴-۳ قلمرو موضوعی تحقیق :55۲-۴-۳-قلمرو زمانی تحقیق :55۳-۴-۳-قلمرو مکانی تحقیق :55۵-۳ مدل تحلیلی تحقیق و شیوه اندازه گیری متغیر های تحقیق56۶-۳ روش و ابزار گرد آوری اطلاعات58۷-۳ روش تجزیه و تحلیل داده ها58فصل چهارم: تجزيه و تحليل داده ها۱-۴ مقدمه:64۲-۴ شاخص های توصیفی متغیر ها64۳-۴ آزمون فرضیه ها65۱-۳-۴ فرضیه اول67۲-۳-۴ فرضیه دوم71۴-۴ آزمون فرضیات در حالت دو متغیره75۵-۴ آزمون معنی داری رگرسیون چند گانه76۶-۴ آزمون هم خطی86۷-۴ خلاصه نتایج آزمون فرضیه ها87فصل پنجم: نتيجه گيري و پيشنهادات۱-۵-مقدمه91۲-۵ نتایج آزمون فرضیه ها91۱-۲-۵ نتایج حاصل از آزمون فرضیه ها در رگرسیون تک متغیره91۲-۲-۵ نتایج حاصل از آزمون فرضیه ها در حالت رگرسیون دو متغیره93۳-۵ نتیجه گیری93۴-۵ پیشنهاد هاییمبنی بریافته هایتحقیق95۵-۵ پیشنهادهایی برای تحقیقات آتی96۶-۵ محدودیت های تحقیق97پيوستها:پيوست الف:99پيوست ب:105پيوست ج:111پيوست د:117پيوست ه:123منابع و ماخذ:منابع فارسي:131منابع لاتین:133منابع اینترنتی:135چکیده انگلیسی ….۱۳۶

دانلود فایل

دانلود فایل بررسی رابطه بین نسبت ارزش دفتری به ارزش بازار و اندازه شرکت با بازده سهام

نسبت ارزش دفتری به ارزش بازار ,ارزش دفتری,ارزش بازار,سرمایه,اندازه شرکت ,بازده سهام ,روش HML و SMB ,بورس اوراق بهادار,بورس,اوراق بهادار,سهام