بررسی رابطه سخت روئی روان شناختی و باورهای خود درآمدی در دانشجويان دختر و پسر

بررسی رابطه سخت روئی روان شناختی و باورهای خود درآمدی در دانشجويان دختر و پسر

بررسی-رابطه-سخت-روئی-روان-شناختی-و-باورهای-خود-درآمدی-در-دانشجويان-دختر-و-پسرنوع فایل: wordقابل ویرایش 105صفحهچکیده:پژوهش حاضر باعنوان بررسی رابطه سخت رویی روان شناختی خود کار آمدی انجام گرفته است . فرضیه این پژوهش مبنی بر رابطه این دو متغیر مذکور بوده است به منظور انتخاب ، نمونه مناسب از روش نمونه گیریی تصادفی طبقه ای استفاده شده است و ابزار پژوهش ها دو آزمون بود . آزمون های ارزش های شخصی pvq برای سنجش سخت رویی 40 نفر از دانشجویان دختر و پسر دوره کار شناسی مشاوره و راهنمایی و روان شناسی عمومی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ابهر در تابستان 85 اجرا گردیده است طبق روش نمونه گیری به شیوه تصادفی طبقه ای داده ها ی توصیفی زیر به دست آمد 75% دختر 25% پسر ، 50% مشاوره و راهنمایی ، 50% روان شناسی عمومی ، 37% شاغل و 63% غیر شاغل که همگی دانشجو دوره کارشناسی بودند .در پژوهش ما سه فرضیه مد نظر بود :1)بین سخت رویی و باورهای خود کار آمدی در دانشجویان رابطه وجود دارد2) بین دانشجویان دختر و پسر در سخت رویی تفاوت وجود دارد3) بین دانشجویان دختر وپسر در باورهای خود کار آمدی تفاوت وجود دارد .از فرمول آماری ضریب همبستگی پیرسون (r) جهت تعیین میزان همبستگی بین دو متغیر و فرمول آماری (t) جهت معنا دار بودن بین دو متغیر هر سه فرضیه را آزمون کردیم که نتایج زیر به دست آمد . در فرضیه اول با توجه به میزان همبستگی بالا دو متغیر (r) و معنا دار بودن بین دو متغیر (t) فرضیه صفر (خلاف ) رد فرضیه ما تأیید شد و نتیجه گیری شد بین سخت رویی روان شناختی و باورها ی خود کار آمدی رابطه معنی داری وجود دارد و در فرضیه دوم با توجه به میزان همبستگی پایین بین دو متغیر (r) و معنا دار بودن بین دو متغیر (t) فرضیه صفر (خلاف) رد و فرضیه ما تأیید شد و نتیجه گیری شد بین دختران وپسران در سخت رویی رابطه معنی دار ی وجود دارد و این میزان در دختران بیشتر از پسران است .البته به علت کم بودن تعداد نمونه و بر گزاری آزمون در شرایط نامطلوب و یا تأثیر گذار ی عواملی کهاز کنترل پژوهشگر خارج بود نم یتوان به طور قطع به عدم وجود رابطه بین سخت رویی و خود کار آمدی رأی داد .مقدمه:به گفته دانشمندان تمام بیماری های موجود در انسان از جهاتی با استرس در ارتباط است . این بیماری ها شامل امراض روانی با بیماری های روان تنی نمی گردد بلکه در بر گیرنده تمام امراض جسمانی از قبیل سرطان ، سل و مانند آن نیز هستند (زارع 1382) از سال ها قبل در آزمایشگاه ، دانشمندان با وارد ساختن استرس بر روانیسمان1 با تحریک عصبی موش هایی که دچار سرطان بودند به وسیله شوک الکتریکی مشاهده کردند در موش هایی که در معرض تحریک عصبی بودند سرطان به شدترشد می کرد و رشد آن تسریع گردید (زارع1382) هانس سیله روان پزشک اطریشی مقیم کانادا که پایه گذار پژوهش علمی در زمینه استرس بود از اولین کسانی است که رابطه بین استرس و بیماری را دقیقاً توجیه کرده است وی استرس را در واکنش نا معین روانی – فیزیولوژیک که به وسیله تغییرات زندگی ایجاد می شودتعریف کرد (بیاضی 1375) . به عبارت دیگر کنش متقابل میان یک نیرو و مقاومت ارگانیزمدر مقابل آن نیرو ، تنیدگی نامیده می شود و به وسیله یک نشانگان آشکار می گردد که وی آن را نشانگان سازگاری عمومی نامید این نشانگان سه مرحله ای است :1) مرحله واکنش هشدار دهنده 2) مرحله مقاومت 1 3) مرحله تحلیل رفتگی 2همانند سایر افراد دیگری مانند کلوربرنارد3، والترکانن 4، فرد گورین 5،جکبارگاس6 افرادی بودند که بر جنبه های فیزیولوژیکی و بیوشیمیایی استرس کار کردند در اوایل دهه 1950 میلادی ، روان پزشکی به نام توماس هلمز در پژوهش هایش به این نتیجه رسید که در ایجاد هر نوع استرس ضرورت و اجبار تغییر تحولات مهم زندگی است این پژوهشگر مشاهده کرد که در بیماران مبتلا به سل ، شروع بیماری غالباً متعاقب یک سلسله تفاوت و مانند آن ها بوده است (بیاضی 1375) . اما لازاروس در حیطه استرس نظریه جدیدتر ی داشت . وی گفت استرس زمانی معنا پیدا می کند که ذهنیت و ادراک مورد توجه قرار گیرد .در واقع هیچ حادثه ای به خودی خود استرس محسوب نمی گردد . بسیاری از حوادث که برای بعضی ، در جاتی از فشار را داراست برای دیگری ممکن استبی تفاوت یا حتی مطلوب باشد (بیاضی 1375) مدی و کوباسا 1(1979) اولین کسانی بودند که از شخصیت سخت روی به عنوان عامل تعدیل کننده میان استرس و بیماری سخن به می کردآوردند . البته قبل از آنان سلیقه به تفاوت های افراد در مواجهه با استرس اشاره کردبود (جمهوری 1380) سخت رویی یکی از ویژگی های شخصیتی است که به عنوان عاملی برای ارتقاء سلامت تلقی می شود . کوباسا سخت رویی را ترکیبی از باورهادر مورد خویشتن و جهان می داند که فرد را در برابر فشارهای بیرونی و درونی مصون می سازد در واقع این ویژگی توانایی پردازش مناسب محرک های درونی و. بیرونی است مفهوم سخت رویی را نباید صرفاً در نیروهای خاص برای تحمل فراوان فشارهای روانی خلاصه کرد بلکه وجود این سازه فرد را در شرایط سخت پیش می برد و او را یاری می کند که وقایع تهدید آمیز را با موفقعیت بیشتری پشت سر کذارد .سخت رویی توانایی درک شرایط پیرامون و قابلیت تصمیم گیری مطلوب در مورد خویشتن است (جمهوری 1380) باورهای خود کار آمدی عبارت است از باورهای افراد در مورد لیاقت هایشان جهت اعمال کنترل روی حوداث مؤثر در زندگی (مژدهی 1381) در چهار چوب نظریه خود کار آمدی بندورا ، چنین عنوان می شود که افراد که دارای باورهای قوی بر تواناییهای خود هستند در انجام تکالیف کوشش و پافشاری بیشتری نشان می دهند و در نتیجه ، عملگرد آنها در انجام تکالیف بهتر است(مژدهی 1381) .خود کار آمدی روی یادگیری و پیشرفت ، انتخاب فعالیت ها ، تلاش صرف شده ، استقامت و پایداری در انجام تکالیف ودستاوردهای تکلیف تأثیر می گذارد . همچنین خود کار آمدی جز عواملی است که در دسترس به پیشرفت های تحصیلی و شغلی بالا نقش دارد (مژدهی 1381) .فهرست مطالب:چكيدهفصل اول : کلیاتمقدمهطرح مسئله و چهار چوب نظری آناهمیت و ضرورت پژوهشاهداف پژوهشفرضیه های پژوهشتعاریف نظری و عملیاتی متغیرهاتعریف واژه هاباورهاي خود كارآمدفصل دوم : ادبیات و پیشینه پژوهشمقدمه فصل دومسخت روییمکانیزم های مداخلاتی سخت رویی در ارتباط بین استرس و بیماریسخت رویی و دیگر سازه های شخصیتیسخت رویی و واکنش های فیزیولوژیکسخت رویی و نمونه های مورد مطالعهسخت رویی و بیمارینقش سخت رویی در فراسوی استرس ، سلامت و بیماریچشم اندازی به زیر بنای مفهومی و آینده سخت روییاکتسابی بودن سخت روییپيشينه تحقيقخود کار آمدیابعاد خود کار آمدی ادراک شدهمنابع باورهای خود کار آمدیدستاوردهای عملکردتجربه جانشینیترغیب کلامیحالت های فیزیولوژیکیتأثیر زمینه های فرهنگی ، اجتماعی روی باورهای خود کار آمدینقش باورهای خود کار آمدی در انگیزش رفتار و انتخاب آگاهانهپيشينه تحقيق 2باورهای منفی اولین کلید برای شکستفصل سوم : روش تحقیقمقدمه فصل سومجامعه آماریروش نمونه گیریابزار تحقیقپرسش نامه ارزش های شخصیتی pvqتاریخچهاعتبار از طریق همبستگیپایانی pvqدستورالعمل پرسش نامه ارزش های شخصیتی pvqدستورالعمل تکمیل pvqاجرای pvqجمع آوری pvqنمره گذاری pvqنمره های فرعی و هنجار هاتفسیر نمره های فرعیروش جمع آوری اطلاعاتشیوه تجزیه و تحلیل آماریفصل چهارم : داده های تحلیلمقدمه فصل چهارمجدول 1-4جدول 2-4جدول 3-4جدول 4-4فصل پنجم : بحث و نتیجه گیریمقدمه فصل چهارمبحث و نتیجه گیریمحدودیت های پژوهشپيشنهادات پژوهشمنابعپیوستمنابع ومأخذ:1-آناستازی (1371) روان آزمایی ، ترجمه م ، ن، براهنی (1371) تهران : انتشارات تهران2-آزاد ، حسین (1378) آسیب شناسی روانی 2، چاپ دوم ، تهران : انتشارات بعثت3-بیاضی ، حسین (1375) بررسی ارتباط بین تیپ های شخصیتی سخت رویی استرس وبیماری کروندی قلب پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه تربیت مدرس4-جمهوی ، فرهاد (1380) بررسی رابطه سخت رویی و گرایش به افسردگی و اضطراب در بین زنان و مردان دانشجوی دانشگاه تهران ، پایان نامه دکتری ، علامه طباطبایی5-جی ، پی ، شری و آر ، پی ، روما (1994) پرسش نامه ارزش های شخصیتی PVQ، مترجم ابوالفضل کرمی عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی ، تهران : روان تجهیز سینا ، طراح و تولید کننده تجهیزات آزمایشگاهی و روان شناسی و توان بخشی6-حسن آبادی ، حمیدرضا (1380) بررسی باورهای معرفت شناسی و باورهای خود کار آمدی دانش آموزان و دانشجویان دختر و پسر شهر تهران ، پایان نامه کارشناسی ارشد ، دانشگاه تهران7-حمیدی پور ، رحیم (1377) رابطه جو مدرسه با کار آمدی شخصی مشاوران مدرسه ، پایان نامه کارشناسی ارشد ، دانشگاه تربیت معلم8-دلاور ، ع (1380) مبانی نظری و علمی پژوهش در علوم انسانی و اجتماعی ، انتشارات رشد9-زارع ، ع 1383 ، روش تحقیق در روان شناسی و علوم تربیتی ، انتشارات ویرایش10-زارع ، مهدی (1382) مقایسه رابطه حمایت اجتماعی ، سخت رویی با فرسودگی شغلی ، پایان نامه کارشناسی ارشد ، دانشگاه علامه طباطبایی11شوستر داون (1377) ، نظریه های شخصیت ، مترجمان : یوسف کریمی و همکاران تهران ، نشر ارسباران12صدرالسادات ، سید جلال ، شمس اسفند آباد، حسن 1380 عزت نفس در افراد با نیازهای ویژه تهران ، انتشارات بهزیستی کشور و دانشگاه علوم بهزیستی وتوان بخشی13عبدی نیا ، محمد دلیر 1377بررسی رابطه خود کار آمد ، جهت گیری هدفی و راهبرد های خود گردان پایان نامهکارشناس ارشد ، دانشگاه تهران14عسگری ، مصطفی (1381) بررسی رابطه سبک دلبستگی و سخت رویی با آمادگی به اعتیاد ، پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه علامه طباطبایی15قربانی ، نیما 1373 ارتباط سخت رویی ، الگوی رفتاری تیپ A و رفتار مستعد بیماری کرونری قلب ، پایان نامه کارشناسی ارشد ، دانشگاه تربیت مدرس16کندری ، مجید 1381 مقایسه باورهای خود کار آمدی دانش آموزان پسر و دختر مقطع متوسطه شاخه نظری و فنی و حرفه ای شهر تهران ، پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه تهران17مژدهی ، محمد رضا 1381 مقایسه باورهای خود کار آمدی دانش آموزان شاخه نظری و فنی و حرفه ای و دانش ، پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه علامه طباطبایی18نصفت ، م (1371) اصول و روش های آمار ، تهران : انتشارات تهران ، چاپ هفتم19مجله صبح و زندگی (1385) ، شماره 32 ، حمید رضا موسوی ، سال دوم ، نیمه دوم خرداد

دانلود فایل

دانلود فایل بررسی رابطه سخت روئی روان شناختی و باورهای خود درآمدی در دانشجويان دختر و پسر

بررسی رابطه سخت روئی روان شناختی و باورهای خود درآمدی در دانشجويان دختر و پسر,بررسي ,رابطه,سخت روئي ,روان شناختي,باورهاي,خود درآمدي ,دانشجويان ,دختر و پسر