بررسی ساختار سکههای ايران باستان موجود در موزه ملک از لحاظ فرم و محتوا
پایان نامه بررسی ساختار سکههای ايران باستان موجود در موزه ملک از لحاظ فرم و محتوانوع فایل: wordقابل ویرایش 195 صفحهپاياننامه براي دريافت درجهي كارشناسيارشد(M.Sc.)رشته تاريخ هنر ايران باستانچکیده: سکه
سندي مکتوب و معتبر، کتابي کوچک و پر محتواست که ضرورت شناخت و اهميت آن
از جهات مختلف حائز اهميت است علم سکهشناسي توانسته است بزرگترين خدمت را
براي روشن شدن تاريخ گذشته بنمايد و گوشههاي تاريک و مبهم را روشن و حل
کند. سکه هر دوره نماينده: عادات، آداب، خط، زبان، هنر، مذهب، تمدن،
ارتقاء، انحطاط وضع اجتماعي، ثروت يا ورشکستگي، ارتباطات تجاري ملت و
مملکتي است و در حقيقت منبع اطلاعات صحيح و دقيق از دنياي قديم، يعني از
دوراني که سکه ايجاد گرديده و تا به حال باشد.در اين پژوهش با استفاده
از منابع کتابخانهاي به جمعآوري تاريخچه سکه، علم سکهشناسي اصول ضرب سکه
ـ ترتيب اوزان سکه و جنس سکهها بررسي شده و به صورت ميداني و از نزديک
به معرفي و تاريخچه کتابخانه و موزه ملي ملک و باني اين مجموعه پرداخته شد و
سپس به معرفي سکههاي ايران باستان موجود در اين مجموعه پرداخته و آن را
توصيف کرده و در انتها نيز با توجه به تجميع دادههاي مورد بحث به پرسش
مطروحه که در ابتداي امر پايه اصلي اين تحقيق را شکل دادهاند پاسخ داده
ميشود.کلمات کليدي:سکه و علم سکهشناسي، موزه ملک، توصيف سکهها و ساختار و محتواي سکهها.مقدمه: سرزمين
ايران که داراي يکي از کهنترين تمدنهاست، گذشتة پر افتخاري دارد که آثار
آن در طي قرون متمادي با وجود آسيبهاي زمانه و نهب و غارت و آتشسوزي و
بوالهوسي افراد جاهل هنوز بر پا ايستاده و حکايت از عظمت گذشته و تاريخ و
هنر و تمدن مردمان اين سامان دارد. در سرزمين پهناور ايران، در اغلب نقاط
در زير تلهاي خاک ويرانهها، آثار نفيس و گنجينههاي متنوعي نهفته است که
روزگاري دست هنرمندان و صنعتگران با نداشتن وسايل و ايزار کافي آن را ساخته
و با نقش و نگار، طرح، رنگ يا کندهکاري و برجسته کاري، قدرت دست و روح
هنري خود را به ثبوت رسانده و تجسم دادهاند. تحقيق و مطالعه در هر قسمت از
آثار کهن مملکت ما نه تنها تاريخ گذشتة اين سرزمين را روشن ميسازد، بلکه به
تغير و تحول تاريخ تمدن دنياي قديم و ارتباطي که ملل از لحاظ نژادي، هنري و
اقتصادي با يکديگر داشتهاند، کمک مي-نمايد. مردمان اوليه و بدوي براي
زندگي و رفع حوائج روزانه هميشه در تلاش وضع بهتر و تأمين آسايش بيشتر
بودهاند و همين اصل يعني عشق به حيات بوده که تاريختمدن را به وجود آورد و
ملتها را به طرف روزگاران بهتر و اختراعات و اکتشافات واداشت. کشف آتش و به
کار بردن فلزات هر یک مبدأ مهمی در سير تکامل بشر بوده است. از وقتی که
زندگی اوليه به صورت خانواده و قبيله درآمد و به طور کلی اجتماع شروع شد،
انسانها احساس کردند که به کمک يکديگر نياز دارند و ناچار هر يک با سعی و
عمل خود به رفع حوائج ديگری پرداخت تا توانست از دسترنج ديگری منتفع گردد.
اين عمل ابتدايي را بايد اولين پاية نظام اجتماع و اقتصاد و اصل داد و ستد
دانست. (بيانی، 1389: 1)در مدتي که مشغول مطالعه بر موضوع پاياننامه
خويش بودم متوجه شدم چنانچه به طور دقيق در مورد هر يک از اشياء باستاني
تفکر نماييم نه تنها يک پاياننامه بلکه شايد چند کتاب از درون هر يک از
آنها سر درآورد.پاياننامه حاضر به منظور کمک به دانشجويان رشتههاي
تاريخ هنر ايران باستان و باستانشناسي تدوين شده است. آشنايي و شناخت
دورههاي ايران باستان و علاقه به هنر اصيل ايراني و اشيايي که از اين
دورهها در موزههاي ايران بخصوص سکهها داشتهام عواملي بودند که باعث تحرير
اين پايان شد پاياننامه حاضر پژوهشي است بر ساخت سکههاي ايران باستان موجود
در موزه ملي ملک به لحاظ فرم و محتوا که به صورت تحقيق ميداني با توجه به
اينکه موضوع به طور اخص در موزهي ملي ملک ميباشد به بررسي و مطالعه ساختار و
فرم و محتواي سکهها پرداخته شد و براي تکميل نمودن و چگونگي پيدايش سکه و
روشهاي ساخت و بکارگيري آنها از کتابهاي موجود و مربوط استفاده شده است.اين
پاياننامه در چهار فصل مورد بررسي قرار گرفته که بيشتر به معرفي سکههاي
ايران باستان و بررسي ساختار آنها به لحاظ فرم و محتوا که هدف اصلي اين
پاياننامه ميباشد پرداخته شده است.فصل اول شامل کليات پاياننامه ميباشد که در آن بيان مسأله، اهداف تحقيق، روش تحقيق، سوال تحقيق، جنبه نوآوري سخن به ميان آورده است.فصل
دوم شامل تعريف سکه، چگونگي پيدايش سکه، پيدايش سکه، آشنايي با علم
سکهشناسي، معرفي جنس سکه و اصول ضرب سکه و روشهاي آن، ترتيب اوزان سکه، سکه
و موزه داري، تعريف موزه و تاريخچه موزه در ايران و جهان، معرفي کتابخانه و
موزههاي ملي ملک و شرح حال مؤسس و واقف آن مورد بررسي قرار گرفته است.در فصل سوم به معرفي سکههاي ايران باستان موجود در موزههاي ملک پرداخته شده است.و
در انتها در فصل چهارم به بررسي ساختار سکهها به لحاظ فرم و محتوا پرداخته
شده که جهت واضحتر شدن محتواي سکهها ويژگيهاي پشت روي هر دوره شامل: ويژگي
پيکرهها، فرم چهره و آرايش مو و ريش، پوشاک، خط و تاج شاهان بررسي شده
است.فهرست مطالب:چکيدهفصل اول: کلياتمقدمه1-1. بيان مسأله1-2. اهداف تحقيق1-3. روش تحقيق1-4. سؤال تحقيق1-5. جنبه نوآوريفصل دوم: ظهور و تحول سکه2-1. تعريف سکه2-2. قبل از پيدايش سکه2-3. پيدايش سکه2-4. علم سکهشناسي2-5. جنس سکه2-6. اصول ضرب سکه2-7. انواع روشهاي ساخت يا ضرب سکه2-7-1. قديمي2-7-1-1. روش چکشي يا ضربي2-7-1-2. قالب ريزي2-7-2. مدرن2-8. ترتيب اوزان2-9. سکه و موزهداري2-9-1. تعريف موزه2-9-2. تاريخچه موزه در جهان و ايران2-10. کتابخانه و موزه ملي ملک2-10-1.شرح حال مؤسس و واقف2-10-2.کتابخانه2-10-3. موزهفصل سوم: سکههاي ايران باستان موجود در موزه ملک3-1. سکههاي دوران هخامنشي3-2. نام سکههاي دوران هخامنشي3-2-1. سکه شاهي3-2-2. سکه شِکِل3-3. تصاوير سکههاي دوره هخامنشي موجود در موزه ملي ملک3-4. سکههاي دوران سلوکيان3-5.نام سکههاي سلوکي3-5-1. استاتر3-5-2. چهار درهمي3-6. تصاوير سکههاي دوره سلوکيان موجود در موزه ملي ملک3-7. سکههاي دوره اشکاني3-8. نام سکههاي اشکاني3-8-1. درهم3-8-2. کالکوي3-9. تصاوير سکههاي دوره اشکاني موجود در موزه ملي ملک3-10. سکههاي دوران ساسانيان3-11. نام سکههاي ساساني3-11-1.دينار3-11-2. درهم3-11-3. معا3-12. تصاوير سکههاي دوره ساساني موجود در موزه ملي ملکفصل چهارم: بررسي ساختار سکههاي ايران باستان موجود در موزه ملک به لحاظ فرم و محتوا4-1. ويژگيهاي سکههاي هخامنشي4-1-1. ويژگيهاي روي سکه4-1-1-1. ويژگي پيکرهها4-1-1-2. فرم چهره و آرايش مو و ريش4-1-1-3. پوشاک4-1-1-4. خط4-1-1-5. تاج4-2. سکههاي سلوکيان4-3.ويژگيهاي سکهها سلوکيان4-3-1. روي سکهها4-3-1-1. ويژگي پيکرهها4-3-1-2. ويژگي فرم چهره و آرايش مو و ريش4-3-1-3. پوشاک4-3-1-4. خط4-3-1-5. تاج4-3-2. پشت سکهها4-3-2-1. ويژگي پيکرها4-3-2-2.فرم چهره و آرايش مو و ريش4-3-2-3.پوشاک4-3-2-5.تاج4-4. سکههاي اشکاني4-4-1. روي سکهها اشکاني4-4-1-1. ويژگي پيکرهها4-4-1-2.ويژگي فرم چهره و آرايش مو و ريش4-4-1-3.پوشاک4-4-1-5.تاج4-4-2. ويژگي پشت سکهها4-4-2-1.ويژگي پيکرهها4-4-2-2. ويژگي فرم و چهره و آرايش مو و ريش4-4-2-3. پوشاک4-4-2-4. خط4-4-2-5. تاج4-5. سکههاي ساساني4-5-1. ويژگيهاي روي سکه4-5-1-1. ويژگي پيکرهها4-5-1-2. ويژگي فرم چهره و آرايش مو و ريش4-5-1-3. پوشاک4-5-1-4. تاج4-5-1-5. خط4-5-2. پشت سکهها4-6. نتيجهگيريفهرست منابع و مأخذAbstract فهرست جداول:جدول (4-1) توضيح کلي نقوش سکههاي ايران باستان از لحاظ ويژگي پيکرههاجدول (4-2)از لحاظ پيکرههاي پشت سکههاجدول (4-3) از لحاظ آرايش مو و ريش روي سکههاجدول (4-4) از لحاظ آرايش مو و ريش پشت سکههاجدول (4-5) از لحاظ خط روي سکههاجدول (4-6) از لحاظ خط پشت سکههاجدول (4-7) ويژگي تاج روي سکههاجدول (4-8) ويژگي تاجها پشت سکهجدول (4-9) ويژگي پوشاک روي سکههاجدول (4-10) ويژگي پوشاک پشت سکههافهرست تصاوير:تصوير (2-1) نمونه حلقهها و شمشهاي يافته شده از نوشي جان تپهتصوير (2-2) قبل از اختراع ماشينهاي منگنه براي ضرب سکهتصوير (2-3) وزنة 5 مينه وزنة مرغابي شکلتصوير (2-4) وزنة بيضي شکلتصوير (2-5) سنگ وزنة موزه ايران باستانتصوير (4-1) شاه داريوش اولتصوير (4-2) شاه خشايار شاهتصوير (4-3) شاه داريوش اول و خشايار شاهتصوير (4-4) شاه اردشير اول و شاه اردشير دومتصوير (4-5) شاه اردشير سومتصوير (4-6)تصوير (4-7)تصوير (4-8) پشت سکههاي هخامنشيتصوير (4-9) آنتيوخوس چهارتصوير (4-10) دمتريوس اولتصوير (4-11) دمتريوس دومتصوير (4-12) شاه آنتيوخوس ششمتصوير (4-13) شاه کلئوپاترا و شاه آنتيخوس هشتمتصوير (4-14) شاه آنتيوخوس چهارمتصوير (4-15) شاه ديمتريوس اولتصوير (4-16) شاه ديمتريوس دومتصوير (4-17)تصوير (4-18) شاه آنتيوخوس هفتمتصوير (4-19) شاه آنتيوخوس هشتم و کلئوپاتراتصوير (4-20) شاه آنتيوخوس هشتمتصوير (4-21) شاه آنتيوخوس نهمتصوير (4-22)تصوير (4-23)تصوير (4-24)تصوير(4-25)تصوير (4-26)تصوير (4-27)تصوير (4-28)تصوير (4-29)تصوير (4-30)تصوير (4-31)تصوير (4-32)تصوير (4-33)تصوير (4-34)تصوير (4-35)تصوير (4-36)تصوير (4-37)تصوير (4-38)تصوير (4-39)تصوير (4-40)تصوير (4-41)تصوير (4-42)تصوير (4-43)تصوير (4-44)تصوير (4-45)تصوير (4-46)تصوير (4-47)تصوير (4-48)تصوير (4-50)تصوير (4-51)تصوير (4-52)تصوير (4-53)تصوير (4-54)تصوير (4-55)تصوير (4-56)تصوير (4-57)تصوير (4-58)تصوير (4-59)تصوير (4-60)تصوير (4-61)تصوير (4-62)تصوير (4-63)تصوير (4-64)تصوير (4-65)تصوير (4-66)تصوير (4-67)تصوير (4-68)تصوير (4-69)تصوير (4-70)تصوير (4-71)تصوير (4-72)تصوير (4-73)تصوير(4-74)تصوير (4-75)تصوير (4-76)تصوير (4-77)تصوير (4-78)تصوير (4-79)تصوير (4-80)تصوير (4-81)تصوير (4-82)تصوير (4-83)تصوير (4-84)تصوير (4-85)تصوير (4-86)تصوير (4-87)تصوير (4-88)تصوير (4-89)تصوير (4-90)تصوير (4-91)تصوير (4-92)تصوير (4-93)تصوير (4-94)تصوير (4-95)تصوير (4-96)تصوير (4-97)تصوير (4-98)تصوير (4-99)تصوير (4-100)تصوير (4-101)تصوير (4-102)منابع و مأخذ:1. ابوالقاسمي، دکتر محسن، (1388)، راهنماي زبانهاي باستاني ايران، تهران: سمت، چاپ 6، جلد اول.2. احساني، محمدتقي، (1390)، هفت هزار سال هنر فلزکاري در ايران، تهران: علمي و فرهنگي، چاپ 4.3. اميني، امين، (1389)، سکههاي ساساني، تهران: پازينه.4. آستان قدس رضوي، (1375)، کتابخانه و موزه ملي ملک، تهران: روزنامه اطلاعات، چاپ اول.5. بابلون، ارنست، (1388)، سکههاي ايران در دوران هخامنشي، ترجمه ملکزاده بياني، دکتر خان بابا بياني، تهران: پازينه، چاپ اول.6. بياني، ملکزاده، (1389، چ 8)، تاريخ سکه از قديمترين ازمنه تا دوره ساسانيان، تهران: دانشگاه تهران، چاپ هشتم، جلد 1 و 2.7. پره، نوري، (1390)، سکههاي عثماني، ترجمه عليرضا بخشعلي نژاد اصل، تهران: پازينه ، چاپ اول.8. پوپ، آرتر آپم، (1881 -1969) ميلادي، سيري در هنر ايران، تهران: علمي و فرهنگي، 1387، جلد يک و دو.9. سامي، علي، (1389)، تمدن ساساني، تهران: سمت، جلد اول.10. سرفراز، علياکبر، آورزماني، فريدون، (1379)، سکههاي ايران از آغاز تا دوران زنديه، تهران: سمت، چاپ 8.11. شريعت زاده، سيد علياصغر، (1390)، سکههاي ايرانزمين مجموعه سکههاي موزه ملک استان قدس، تهران: پازينه، چاپ اول. 12. عبدي ، کاميار ، (1391)، وارسي دوره ماد ؛ مجله باستان شناسي و تاريخ .13. فليکس، ژايران، (1386)، اساطير يونان، ترجمه ابوالقاسم اسماعيلپور، تهران: کاروان، چاپ 4.14. محمدي فر، دکتر يعقوب، (1389)، باستانشناسي و هنر اشکاني، تهران: سمت.15. نفيسي، نوشين دخت، (1387)، موزهداري، تهران: سمت، چاپ 4.16. عکاسی از موزه ملی ملک، توسط نگارنده.
دانلود فایل بررسی ساختار سکههای ايران باستان موجود در موزه ملک از لحاظ فرم و محتوا
پایان نامه بررسی ساختار سکههای ايران باستان موجود در موزه ملک از لحاظ فرم و محتوا,بررسی ساختار سکههای ايران باستان موجود ,موزه ملک,سکه های ایران باستان,سکه ایران باستان,ایران باستان,پایان نامه کارشناسی ارشد تاریخ