بررسی ساخت دیوار حائل در سرزمین های اشغالی فلسطین

بررسی ساخت دیوار حائل در سرزمین های اشغالی فلسطین

بررسی-ساخت-دیوار-حائل-در-سرزمین-های-اشغالی-فلسطینبررسی ساخت دیوار حائل در سرزمین های اشغالی فلسطیننوع فایل: wordقابل ویرایش 50 صفحهچکیده:اسرائیل
در 14 آوریل 2002م. تصمیم گرفت شبکه‌ای از دیوار و موانعی موسوم به «دیوار
حائل» را در کرانه باختری رود اردن ایجاد کند. با توجه به آثار و تبعات
انسانی، اجتماعی و اقتصادی آن برای مردم فلسطین، مجمع عمومی سازمان ملل در
دسامبر 2003م. از «دیوان بین‌المللی دادگستری» تقاضا كرد كه در باره آثار و
پیامدهای ساخت دیوار حائل در سرزمینهای اشغالی فلسطین نظر مشورتی خود را
ارائه كند. رأی مشورتی دیوان در 9 ژوئیه 2004م. صادر شد. این مقاله در صدد
است كه بر اساس رأی مشورتی دیوان، ساخت دیوار حائل را از دیدگاه منشور ملل
متحد، قطعنامه‌های سازمان ملل، حقوق بین‌الملل بشردوستانه و حقوق بین‌الملل
بشر ارزیابی كند و سپس آثار و پیامدهای حقوقی مترتب بر نقض حقوق
بين‌‌الملل ناشی از ساخت دیوار حائل را که دیوان برای اسرائیل، دولتهای
ثالث و سازمان ملل متحد اعلام مي‌‌کند، تبیین كند.مقدمه: يک. تاریخچه و مشخصات دیوار حائل از
سال 1996م. اسرائیل طرحهایی را برای جلوگیری از نفوذ مبارزان فلسطینی از
ناحیه کرانه باختری رود اردن بررسی مي‌‌کرد. در پی افزایش عملیات استشهادی
مبارزان فلسطینی، شورای وزیران اسرائیل در 14 آوریل 2002م. تصمیم گرفت
شبکه‌اي‌ از دیوار و موانعی را در کرانه باختری رود اردن ایجاد كند که از
آن به «دیوار حائل» تعبیر ‌مي‌شود. اسرائیل در توجیه تصمیم خود مبنی بر
ساخت دیوار حائل ادعا ‌مي‌‌کند که این دیوار یک اقدام امنیتی است و نه یک
مرز سیاسی (تصمیم 2077 شورای وزیران اسرائیل، 23 ژوئن 2002م. به نقل از
گزارش دبیر کل، ص4). اول اکتبر 2003م. شورای وزیران اسرائیل در تصمیم 883
خود حدود کامل دیوار حائل را تصویب كرد. بر اساس مدارک وزارت دفاع اسرائیل
حدود پیش‌بینی‌شده دیوار یک خط ممتدی به مسافت 720 کیلومتر به موازات کرانه
باختری رود اردن خواهد بود. بر اساس مدارکی که وزارت دفاع اسرائیل منتشر
کرده است، دیوار حائل از بخشهای زیر تشکیل شده است یک محوطه مجهز به
دستگاههای هشداردهنده الکترونیکی برای کنترل کامل ورود و خروج از آن؛ یک
گودالی به عمق چهار متر؛ جاده بازرسی آسفالته دوبانده؛ جاده ردیابی به
موازات محوطه دستگاههای هشداردهنده؛ شش ردیف سیم خاردار روی هم چیده‌شده که
محیط تأسیسات را در بر ‌مي‌‌گیرد. این شبکه از موانع مختلف به طور متوسط
50-70 متر عرض دارد که در بعضی مناطق به 100 متر ‌مي‌‌رسد (گزارش دبیر کل،
بند9).بر اساس گزارش دبیر کل سازمان ملل در باره دیوار حائل، سیستمهای
متعدد نظارت به موازات محوطه نصب شده است که ظاهراً عبارت‌اند از دوربین و
آیینه‌های متعدد؛ دیوارهای بتونی به طول 5/8 کیلومتر عمدتاً در مجاورت
اردوگاههای فلسطینیان، به طور مثال در نزدیکی شهر طولکرم و بعضی قسمتهای
بیت‌المقدس پیش‌بینی یا ساخته شده است. در بعضی از قسمتها، دیوار حائل حدود
5/7 کیلومتر از خط سبز[1] فاصله ‌مي‌‌گیرد تا شهرکهای یهودی‌نشین را در بر
بگیرد؛ در حالی که اردوگاههای فلسطینیان را به محاصره در ‌مي‌‌آورد. نقشه
ترسیمی دیوار حائل قریب 230,000 یهودی شهرک‌نشین را که 178,000 نفر آنها در
بیت‌المقدس شرقی زندگی ‌مي‌‌کنند، در بر ‌مي‌‌گیرد (گزارش دبیر کل، ص5).
بر اساس نقشه رسمی دیوار، حدود 975 کیلومتر مربع (6/16 درصد از مساحت کرانه
باختری) در بین دیوار حائل و خط سبز قرار خواهد گرفت (گزارش دبیر کل، ص4).دو. تبعات ساخت دیوار حائل برای مردم فلسطینمصادره
زمینهای فلسطینیان برای احداث دیوار زمینهایی که برای ساخت دیوار حائل
تصاحب شده است، در کرانه باختری رود اردن به موجب بخشنامه‌های نظامی و یا
در منطقه بیت‌المقدس توسط وزارت دفاع مصادره شده است. در اسرائیل این
بخشنامه‌ها از روزی که امضاء مي‌‌شوند و حتی اگر به مالکان اموال
مصادره‌شده شخصاً ابلاغ نشده باشند، معتبر تلقی مي‌‌شوند. مالکان یک یا دو
هفته از زمان امضاء فرصت دارند كه در برابر کارگروه صلاحیت‌دار اعتراض كنند
و نیز مي‌‌توانند از دیوان عالی اسرائیل تقاضای تجدیدنظر نمايند. بیش از
400 شکوايیه به دادگاه بدوی و 15 تقاضای تجدید‌نظر به دیوان عالی از سوی
خانواده‌ها یا تمامی روستاها ارائه شده است (گزارش دبیر کل، بندهای 17-18).ایجاد
مناطق محصور مناطق محصور به مناطق مابین دیوار حائل و خط سبز گفته
مي‌‌شود. تقریباً 237,000 فلسطینی در این مناطق زندگی مي‌‌کنند. اگر دیوار
حائل به صورتی که پیش‌بینی شده است، ساخته شود، 160,000 فلسطینی دیگر در
مناطق محصور، یعنی مناطقی که در آن اردوگاهها کاملاً به محاصره در می‌آیند،
زندگی خواهند کرد. اسرائیل برای تردد به این «مناطق محصور» مجوز یا کارت
شناسایی را الزامی كرده است. از این پس ساکنان مناطق محصور برای اقامت در
آنجا باید مجوز کسب کنند و کارت شناسایی داشته باشند و افراد غیرساکن بدون
مجوز حق ورود به آنجا را ندارند. حتی اشخاصی که مجوز یا کارت شناسایی داشته
باشند، برای ورود و خروج به این مناطق باید طبق زمان‌بندی خاصی که اکنون
سه بار و هر بار 15 دقیقه است، مراجعه کنند. طبیعی است اگر افراد نتوانند
در محل کار خود به موقع حضور پیدا کنند، ناگزیر به مهاجرت از این مناطق
خواهند شد. آثار انسانی، اجتماعی و اقتصادی ساخت دیوار به محاصره در
آوردن فلسطینیان از هر طرف و ایجاد شبکه‌اي‌ از پستهای کنترل و موانع متعدد
آزادی تردد آنها را به شدت کاهش مي‌‌دهد و لطمات شدید اقتصادی- اجتماعی به
دنبال دارد. طبق گزارش اداره مرکزی آمار فلسطین دیوار حائل تا کنون 30
روستا را از خدمات بهداشتی، 22 روستا را از مؤسسات آموزشی، 8 روستا را از
منابع اولیه آب و 3 روستا را از شبکه برق محروم كرده است (گزارش دبیر کل،
بند23). بر اساس گزارش مخبر ویژه کمیسیون حقوق بشر در مورد وضعیت حقوق بشر
در سرزمینهای اشغالی «شهر قلقلیا با چهل هزار نفر جمعیت، کاملاً به وسیله
دیوار به محاصره در آمده است و ساکنان آن نمی‌توانند به شهر وارد یا خارج
شوند مگر از یک پست کنترل نظامی که فقط از ساعت 7 صبح تا 7 شب باز است».[2]سه. رأی مشورتی دیوان بين‌‌المللی دادگستریدبیر
کل سازمان ملل در تاریخ 10 دسامبر 2003م. تصمیم مجمع عمومی مبنی بر تقاضای
صدور فوری رأی مشورتی از دیوان بين‌‌المللی دادگستری به موجب ماده 65
اساس‌نامه، دیوان را که در دهمین نشست فوق‌العاده مجمع اتخاذ شده بود
(A/RES/ES-10/14 (2003))، به دیوان اعلام كرد. سؤالی که از دیوان شد، به
قرار زیر بود «بر اساس آنچه که در گزارش دبیر کل بیان شده است و با
توجه به قواعد و اصول حقوق بين‌‌الملل، به ویژه کنوانسیون چهارم ژنو 1949م.
و قطعنامه‌های شورای امنیت و مجمع عمومی در این زمینه، آثار و پیامدهای
حقوقی ساخت دیواری که اسرائیل، قدرت اشغالگر، در سرزمینهای اشغالی فلسطین،
از جمله در داخل و پیرامون بیت‌المقدس شرقی در حال احداث آن است، چیست؟»دیوان
ابتدائاً به ایرادات صلاحیتی که اسرائیل مطرح كرده بود، پاسخ داد و به
اتفاق آرای قضات، صلاحیت خود را برای پاسخ به تقاضای صدور رأی مشورتی احراز
و رأی مشورتی خود را در 9 ژوئیه 2004م. صادر كرد. مجمع عمومی سازمان ملل
نیز در 20 ژوئیه 2004م. رأی مشورتی دیوان را تصویب کرد (A/RES/ES-10/15).
متن رأی مشورتی دیوان، به غیر از مواردی که مربوط به صلاحیت آن و پذیرفتني
بودن تقاضاست، به قرار زیر است«الف. ساخت دیواری که اسرائیل، قدرت
اشغالگر، در حال احداث آن در سرزمینهای اشغالی فلسطین از جمله در داخل و
اطراف بیت‌المقدس شرقی است و ترتیبات (حقوقی و اداری) مربوط به آن بر خلاف
حقوق بين‌‌الملل است؛ب. اسرائیل موظف است به موارد نقض حقوق بين‌‌الملل
خاتمه دهد؛ بی‌درنگ عملیات احداث دیواری را که در حال ساخت آن در
سرزمینهای اشغالی فلسطین، از جمله در داخل و اطراف بیت‌المقدس شرقی، است،
متوقف كند، بی‌درنگ سازه‌های مربوط را در این سرزمین تخریب کند و بلافاصله
تمام قوانین و مقررات مربوط به آن را لغو و یا به حالت تعلیق درآورد؛ج.
اسرائیل موظف است تمامی خسارات واردشده ناشی از ساخت دیوار در سرزمینهای
اشغالی فلسطین، از جمله در داخل و اطراف بیت‌المقدس شرقی را جبران كند؛د.
تمامی کشورها موظف‌اند وضعیت غیرقانونی ناشی از ساخت دیوار را به رسمیت
نشناخته و برای حفظ وضعیت ایجادشده در اثر ساخت دیوار هیچ کمک و مساعدتی
نکنند؛ به علاوه تمام کشورهای عضو کنوانسیون چهارم ژنو در خصوص حمایت از
غیرنظامیان در زمان جنگ، مصوب 12 اوت 1949م. متعهدند ضمن احترام به منشور
ملل متحد و حقوق بين‌‌الملل، اسرائیل را به رعایت حقوق بين‌‌الملل
بشردوستانه مندرج در این کنوانسیون وادار كنند؛و. سازمان ملل متحد و به
ویژه مجمع عمومی و شورای امنیت باید با توجه به رأی مشورتی حاضر، بررسی
كنند که به منظور پایان دادن به وضعیت غیرقانونی ناشی از ساخت دیوار و
ترتیبات (حقوقی و اداری) مربوط به آن، چه اقدامات تازه‌اي‌ باید اتخاذ
شود.»فهرست مطالب:چکیدهمقدمهيک. تاریخچه و مشخصات دیوار حائل 1. ساخت دیوار حائل از دیدگاه حقوق بين‌‌الملل1-1. ساخت دیوار حائل از منظر اصول منشور ملل متحد و قطعنامه‌های سازمان ملل1-1-1. ساخت دیوار حائل و حق تعیین سرنوشت مردم فلسطین1-1-2. ساخت دیوار حائل و ممنوعیت تصرف اراضی با تهدید یا توسل به زور1-2. ساخت دیوار حائل و حقوق بين‌‌الملل بشردوستانه1-2-1. قابل اجرا بودن حقوق بين‌‌الملل بشردوستانه در سرزمین اشغالی فلسطین1-2-1-1. قابل اجرا بودن کنوانسیون چهارم لاهه 1907م.1-2-1-2. قابل اجرا بودن کنوانسیون چهارم ژنو 1949م.1-2-2. ساخت دیوار حائل و نقض حقوق بين‌‌الملل بشردوستانه1-2-2-2. نقض مقررات کنوانسیون چهارم ژنو 1949م. و پروتکل اول الحاقی 1977م.1-3. ساخت دیوار حائل و حقوق بين‌‌الملل بشر1-3-1. ارتباط بين ‌حقوق بين‌‌الملل بشردوستانه و حقوق بين‌‌الملل بشر1-3-2. قابل اجرا بودن حقوق بين‌‌الملل بشر در سرزمین اشغالی فلسطین1-3-3. ساخت دیوار حائل و نقض حقوق بين‌‌الملل بشر1-3-3-1. نقض میثاق بين‌‌المللی حقوق مدنی و سیاسی 1-3-3-2. نقض میثاق بين‌‌المللی حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی1-3-3-3. نقض کنوانسیون حقوق کودک 1989م.2. استدلال اسرائیل در توجیه ساخت دیوار حائل2-1. ضرورت نظامی2-2. دفاع مشروع2-3. حالت ضرورت2-4. حفظ امنیت ملی و نظم عمومی2-5. موقتی بودن دیوار3. آثار حقوقی ساخت دیوار حائل از دیدگاه حقوق بين‌‌الملل3-1. آثار حقوقی ساخت دیوار حائل برای اسرائیل3-2. آثار حقوقی ساخت دیوار حائل برای کشورهای ثالث3-3. آثار حقوقی ساخت دیوار حائل برای سازمان ملل متحدنتيجه‌گيرييک. جنبه‌های مثبت رأی مشورتی دیوانیادداشتهاکتابنامهمنابع و مأخذ:1. کتب و مقالات فارسي-
حبيب‌زاده، توکل (1383). «پایان نظام نمایندگی انگلستان در فلسطین و
شکل‌گیری رژیم صهیونیستی». همایش فلسطین از منظر حقوق بين‌‌الملل. شهرکرد
دانشگاه شهرکرد، مهر ماه.- ديوان بين‌المللي دادگستري، خلاصه نظر
مشورتی دیوان بين‌‌المللی دادگستری. ترجمه دکتر حسین طالقانی و دکتر
سیرالله مرادی. همایش فلسطین از منظر حقوق بين‌‌الملل. شهرکرد دانشگاه
شهرکرد، مهرماه 1383.- زمانی، سید قاسم (1380). حقوق بشردوستانه
بين‌‌المللی اشغال سرزمینهای ایران در جنگ تحمیلی. تهران مؤسسه مطالعات و
پژوهشهای حقوقی، پژوهشکده حقوق، انتشارات شهر دانش.- سازمان ملل متحد
(1383). فلسطین و سازمان ملل متحد. ترجمه مرکز پژوهشهای علمی و مطالعات
استراتژیک خاورمیانه. تهران مرکز اطلاعات سازمان ملل متحد در تهران.- ضيايي بیگدلی، محمدرضا (1373). حقوق جنگ. تهران انتشارات دانشگاه علامه طباطبایی.-
ممتاز، جمشید (1383). «آثار حقوقی ساخت دیوار حائل در سرزمینهای اشغالی».
تهران سخنرانی در مرکز مطالعات حقوق بشر، دانشکده حقوق و علوم سیاسی
دانشگاه تهران، مهر ماه.- ممتاز، جمشید و رنجبریان، امیرحسین (1384).
حقوق بين‌‌الملل بشردوستانه. مخاصمات مسلحانه داخلی. کمیته ملی حقوق بشر
دوستانه. تهران نشر میزان.- ناصرزاده، هوشنگ (1372). اعلاميه‌هاي حقوق بشر. تهران مؤسسه انتشارات جهاد دانشگاهي (ماجد).-
ویکتور دوکورا – لوگو (1382). «مشروعیت ساخت دیوار حائل در سرزمینهای
اشغالی فلسطین از دیدگاه حقوق بشر و حقوق بشردوستانه». ترجمه سید حسین
سادات میدانی. مجله پژوهشهای حقوقی. ش 4، 1382، صص77-105.2. کتب و مقالات لاتين-
Amnesty International, « Israël et Territoire occupé. Le mur barrière
et le droit international », Document public, Index AIMDE 15 /016/2004,
Londres, février 2004, (www.amnestyinternational.org).- Bothe, M., “Occupation, Belligerent”, EPIL 1982, vol.4 p. 64.-
Gasser, H. P., « Protection of the Civilian Population », in Dieter
Fleck, The Handbook of Humanitarian Law in Armed Conflict, Oxford, 1975.- KOHEN Marcelo, G., « Le ‘Mur’ à l’épreuve du droit international », Le Figaro, 23 fév. 2004. –
ABI-SAAB Rosemary, « Conséquences juridiques de l’édification d’un mur
dans le territoire palestinien occupé quelques réflexions préliminaires
sur l’avis consultatif de la Cour International de Justice », IRRC
september 2004, vol. 86, n 855. pp. 634-657.- Nguyen Quoc Dinh et al., Droit International Public, L.G.D.J., 1992, 4e ed.3. اسناد بين‌المللي3-1. رويه قضايي ديوان بين‌المللي دادگستري-
Activités militaires et paramilitaires au Nicaragua et contre celui-ci
(Nicaragua v. Etats-Unis), arrêt, 27 juin 1986, CIJ. Rec. 1986, p. 14.- Barcelona Traction, Light and Power Company (Belgique/Espagne), arrêt, 5 fév. 1970, CIJ. Rec. 1970, p. 3.-
Conséquences juridiques pour les Etats de la présence continue de
l’Afrique du Sud en Namibie (Sud-Ouest africain) nonobstant la
résolution 276 (1970) du Conseil de sécurité, avis consultatif, 21juin
1971, CIJ. Rec. 1971, p. 16.- Conséquences juridiques de
l’édification d’un mur dans le territoire palestinien occupé, avis
consultatif, 9 juillet 2004, CIJ. Rec. 2004.- Licéité de la menace ou de l’emploi d’armes nucléaires, avis consultatif, 8 juillet 1996, CIJ. Rec. 1996.-
Personnel diplomatique et consulaire des Etats-Unis à Téhéran
(Etats-Unis v. République Islamique d’Iran), arrêt, 24 mai 1980, CIJ.
Rec. 1980, p. 3.- Timor oriental (Portugal c. Australie), Arrêt, 30 juin 1995, CIJ. Rec. 1995.- Usine de Chorzow, arrêt, 13 sept. 1928, C.P.I.J., série A, n° 17.3-2. اسناد سازمان ملل متحد- قطعنامه‌های مجمع عمومی- A/ES-10/13 (2003) ; A/ES-10/14 (2003) ; A/ES-10/15 (2003) ; A/ES-10/PV. 23 ; – گزارش کمیته تحقیق به مجمع عمومی در باره آثار فعالیتها و اقدامات اسرائیل بر حقوق بشر مردم فلسطین و سایر اعراب سرزمینهای اشغالیA/58/311, 22 août 2003.- قطعنامه‌های شورای امنیت- RES/S/ 242 (1967) ; RES/S/338 (1973) ; S/PV. 4841.- گزارش دبیر کل-
UN General Assembly, “Report of the Secretary-General prepared pursuant
to General Assembly resolution ES-10/13”, Doc. A/ES-10/248, 24 nov.
2003 ; Doc. A/RES/ES-10/14 (2003).3-3. گزارشات و اسناد بين‌‌المللی دیگر – ملاحظات نهایی کمیته حقوق بشر در مورد نقض حقوق بشر در سرزمینهای اشغالی – UN Doc. CCPR /C/79/Add. 93, Israël, 18 août 1998; UN Doc. CCRP /C/78/ISR, 21 aout 2003.- گزارش آژانس آوارگان جنگی سازمان ملل- UNRWA, Appel d’urgence du 12 déc. 2003 et Special Repport on the West Bank Barrier , ww.un.org/unrwa/ emergency/barrier.- کنوانسیونهای چهارگانه ژنو 1949 و پروتکل الحاقی اول 1977. – میثاق بين‌‌المللی حقوق مدنی و سیاسی 1966؛- میثاق بين‌‌المللی حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی 1966تحقیق در مورد ساخت دیوار حائل در سرزمینهای اشغالی فلسطیننوع فایل: wordقابل ویرایش 50 صفحهچکیده:اسرائیل
در 14 آوریل 2002م. تصمیم گرفت شبکه‌ای از دیوار و موانعی موسوم به «دیوار
حائل» را در کرانه باختری رود اردن ایجاد کند. با توجه به آثار و تبعات
انسانی، اجتماعی و اقتصادی آن برای مردم فلسطین، مجمع عمومی سازمان ملل در
دسامبر 2003م. از «دیوان بین‌المللی دادگستری» تقاضا كرد كه در باره آثار و
پیامدهای ساخت دیوار حائل در سرزمینهای اشغالی فلسطین نظر مشورتی خود را
ارائه كند. رأی مشورتی دیوان در 9 ژوئیه 2004م. صادر شد. این مقاله در صدد
است كه بر اساس رأی مشورتی دیوان، ساخت دیوار حائل را از دیدگاه منشور ملل
متحد، قطعنامه‌های سازمان ملل، حقوق بین‌الملل بشردوستانه و حقوق بین‌الملل
بشر ارزیابی كند و سپس آثار و پیامدهای حقوقی مترتب بر نقض حقوق
بين‌‌الملل ناشی از ساخت دیوار حائل را که دیوان برای اسرائیل، دولتهای
ثالث و سازمان ملل متحد اعلام مي‌‌کند، تبیین كند.مقدمه: يک. تاریخچه و مشخصات دیوار حائل از
سال 1996م. اسرائیل طرحهایی را برای جلوگیری از نفوذ مبارزان فلسطینی از
ناحیه کرانه باختری رود اردن بررسی مي‌‌کرد. در پی افزایش عملیات استشهادی
مبارزان فلسطینی، شورای وزیران اسرائیل در 14 آوریل 2002م. تصمیم گرفت
شبکه‌اي‌ از دیوار و موانعی را در کرانه باختری رود اردن ایجاد كند که از
آن به «دیوار حائل» تعبیر ‌مي‌شود. اسرائیل در توجیه تصمیم خود مبنی بر
ساخت دیوار حائل ادعا ‌مي‌‌کند که این دیوار یک اقدام امنیتی است و نه یک
مرز سیاسی (تصمیم 2077 شورای وزیران اسرائیل، 23 ژوئن 2002م. به نقل از
گزارش دبیر کل، ص4). اول اکتبر 2003م. شورای وزیران اسرائیل در تصمیم 883
خود حدود کامل دیوار حائل را تصویب كرد. بر اساس مدارک وزارت دفاع اسرائیل
حدود پیش‌بینی‌شده دیوار یک خط ممتدی به مسافت 720 کیلومتر به موازات کرانه
باختری رود اردن خواهد بود. بر اساس مدارکی که وزارت دفاع اسرائیل منتشر
کرده است، دیوار حائل از بخشهای زیر تشکیل شده است یک محوطه مجهز به
دستگاههای هشداردهنده الکترونیکی برای کنترل کامل ورود و خروج از آن؛ یک
گودالی به عمق چهار متر؛ جاده بازرسی آسفالته دوبانده؛ جاده ردیابی به
موازات محوطه دستگاههای هشداردهنده؛ شش ردیف سیم خاردار روی هم چیده‌شده که
محیط تأسیسات را در بر ‌مي‌‌گیرد. این شبکه از موانع مختلف به طور متوسط
50-70 متر عرض دارد که در بعضی مناطق به 100 متر ‌مي‌‌رسد (گزارش دبیر کل،
بند9).بر اساس گزارش دبیر کل سازمان ملل در باره دیوار حائل، سیستمهای
متعدد نظارت به موازات محوطه نصب شده است که ظاهراً عبارت‌اند از دوربین و
آیینه‌های متعدد؛ دیوارهای بتونی به طول 5/8 کیلومتر عمدتاً در مجاورت
اردوگاههای فلسطینیان، به طور مثال در نزدیکی شهر طولکرم و بعضی قسمتهای
بیت‌المقدس پیش‌بینی یا ساخته شده است. در بعضی از قسمتها، دیوار حائل حدود
5/7 کیلومتر از خط سبز[1] فاصله ‌مي‌‌گیرد تا شهرکهای یهودی‌نشین را در بر
بگیرد؛ در حالی که اردوگاههای فلسطینیان را به محاصره در ‌مي‌‌آورد. نقشه
ترسیمی دیوار حائل قریب 230,000 یهودی شهرک‌نشین را که 178,000 نفر آنها در
بیت‌المقدس شرقی زندگی ‌مي‌‌کنند، در بر ‌مي‌‌گیرد (گزارش دبیر کل، ص5).
بر اساس نقشه رسمی دیوار، حدود 975 کیلومتر مربع (6/16 درصد از مساحت کرانه
باختری) در بین دیوار حائل و خط سبز قرار خواهد گرفت (گزارش دبیر کل، ص4).دو. تبعات ساخت دیوار حائل برای مردم فلسطینمصادره
زمینهای فلسطینیان برای احداث دیوار زمینهایی که برای ساخت دیوار حائل
تصاحب شده است، در کرانه باختری رود اردن به موجب بخشنامه‌های نظامی و یا
در منطقه بیت‌المقدس توسط وزارت دفاع مصادره شده است. در اسرائیل این
بخشنامه‌ها از روزی که امضاء مي‌‌شوند و حتی اگر به مالکان اموال
مصادره‌شده شخصاً ابلاغ نشده باشند، معتبر تلقی مي‌‌شوند. مالکان یک یا دو
هفته از زمان امضاء فرصت دارند كه در برابر کارگروه صلاحیت‌دار اعتراض كنند
و نیز مي‌‌توانند از دیوان عالی اسرائیل تقاضای تجدیدنظر نمايند. بیش از
400 شکوايیه به دادگاه بدوی و 15 تقاضای تجدید‌نظر به دیوان عالی از سوی
خانواده‌ها یا تمامی روستاها ارائه شده است (گزارش دبیر کل، بندهای 17-18).ایجاد
مناطق محصور مناطق محصور به مناطق مابین دیوار حائل و خط سبز گفته
مي‌‌شود. تقریباً 237,000 فلسطینی در این مناطق زندگی مي‌‌کنند. اگر دیوار
حائل به صورتی که پیش‌بینی شده است، ساخته شود، 160,000 فلسطینی دیگر در
مناطق محصور، یعنی مناطقی که در آن اردوگاهها کاملاً به محاصره در می‌آیند،
زندگی خواهند کرد. اسرائیل برای تردد به این «مناطق محصور» مجوز یا کارت
شناسایی را الزامی كرده است. از این پس ساکنان مناطق محصور برای اقامت در
آنجا باید مجوز کسب کنند و کارت شناسایی داشته باشند و افراد غیرساکن بدون
مجوز حق ورود به آنجا را ندارند. حتی اشخاصی که مجوز یا کارت شناسایی داشته
باشند، برای ورود و خروج به این مناطق باید طبق زمان‌بندی خاصی که اکنون
سه بار و هر بار 15 دقیقه است، مراجعه کنند. طبیعی است اگر افراد نتوانند
در محل کار خود به موقع حضور پیدا کنند، ناگزیر به مهاجرت از این مناطق
خواهند شد. آثار انسانی، اجتماعی و اقتصادی ساخت دیوار به محاصره در
آوردن فلسطینیان از هر طرف و ایجاد شبکه‌اي‌ از پستهای کنترل و موانع متعدد
آزادی تردد آنها را به شدت کاهش مي‌‌دهد و لطمات شدید اقتصادی- اجتماعی به
دنبال دارد. طبق گزارش اداره مرکزی آمار فلسطین دیوار حائل تا کنون 30
روستا را از خدمات بهداشتی، 22 روستا را از مؤسسات آموزشی، 8 روستا را از
منابع اولیه آب و 3 روستا را از شبکه برق محروم كرده است (گزارش دبیر کل،
بند23). بر اساس گزارش مخبر ویژه کمیسیون حقوق بشر در مورد وضعیت حقوق بشر
در سرزمینهای اشغالی «شهر قلقلیا با چهل هزار نفر جمعیت، کاملاً به وسیله
دیوار به محاصره در آمده است و ساکنان آن نمی‌توانند به شهر وارد یا خارج
شوند مگر از یک پست کنترل نظامی که فقط از ساعت 7 صبح تا 7 شب باز است».[2]سه. رأی مشورتی دیوان بين‌‌المللی دادگستریدبیر
کل سازمان ملل در تاریخ 10 دسامبر 2003م. تصمیم مجمع عمومی مبنی بر تقاضای
صدور فوری رأی مشورتی از دیوان بين‌‌المللی دادگستری به موجب ماده 65
اساس‌نامه، دیوان را که در دهمین نشست فوق‌العاده مجمع اتخاذ شده بود
(A/RES/ES-10/14 (2003))، به دیوان اعلام كرد. سؤالی که از دیوان شد، به
قرار زیر بود «بر اساس آنچه که در گزارش دبیر کل بیان شده است و با
توجه به قواعد و اصول حقوق بين‌‌الملل، به ویژه کنوانسیون چهارم ژنو 1949م.
و قطعنامه‌های شورای امنیت و مجمع عمومی در این زمینه، آثار و پیامدهای
حقوقی ساخت دیواری که اسرائیل، قدرت اشغالگر، در سرزمینهای اشغالی فلسطین،
از جمله در داخل و پیرامون بیت‌المقدس شرقی در حال احداث آن است، چیست؟»دیوان
ابتدائاً به ایرادات صلاحیتی که اسرائیل مطرح كرده بود، پاسخ داد و به
اتفاق آرای قضات، صلاحیت خود را برای پاسخ به تقاضای صدور رأی مشورتی احراز
و رأی مشورتی خود را در 9 ژوئیه 2004م. صادر كرد. مجمع عمومی سازمان ملل
نیز در 20 ژوئیه 2004م. رأی مشورتی دیوان را تصویب کرد (A/RES/ES-10/15).
متن رأی مشورتی دیوان، به غیر از مواردی که مربوط به صلاحیت آن و پذیرفتني
بودن تقاضاست، به قرار زیر است«الف. ساخت دیواری که اسرائیل، قدرت
اشغالگر، در حال احداث آن در سرزمینهای اشغالی فلسطین از جمله در داخل و
اطراف بیت‌المقدس شرقی است و ترتیبات (حقوقی و اداری) مربوط به آن بر خلاف
حقوق بين‌‌الملل است؛ب. اسرائیل موظف است به موارد نقض حقوق بين‌‌الملل
خاتمه دهد؛ بی‌درنگ عملیات احداث دیواری را که در حال ساخت آن در
سرزمینهای اشغالی فلسطین، از جمله در داخل و اطراف بیت‌المقدس شرقی، است،
متوقف كند، بی‌درنگ سازه‌های مربوط را در این سرزمین تخریب کند و بلافاصله
تمام قوانین و مقررات مربوط به آن را لغو و یا به حالت تعلیق درآورد؛ج.
اسرائیل موظف است تمامی خسارات واردشده ناشی از ساخت دیوار در سرزمینهای
اشغالی فلسطین، از جمله در داخل و اطراف بیت‌المقدس شرقی را جبران كند؛د.
تمامی کشورها موظف‌اند وضعیت غیرقانونی ناشی از ساخت دیوار را به رسمیت
نشناخته و برای حفظ وضعیت ایجادشده در اثر ساخت دیوار هیچ کمک و مساعدتی
نکنند؛ به علاوه تمام کشورهای عضو کنوانسیون چهارم ژنو در خصوص حمایت از
غیرنظامیان در زمان جنگ، مصوب 12 اوت 1949م. متعهدند ضمن احترام به منشور
ملل متحد و حقوق بين‌‌الملل، اسرائیل را به رعایت حقوق بين‌‌الملل
بشردوستانه مندرج در این کنوانسیون وادار كنند؛و. سازمان ملل متحد و به
ویژه مجمع عمومی و شورای امنیت باید با توجه به رأی مشورتی حاضر، بررسی
كنند که به منظور پایان دادن به وضعیت غیرقانونی ناشی از ساخت دیوار و
ترتیبات (حقوقی و اداری) مربوط به آن، چه اقدامات تازه‌اي‌ باید اتخاذ
شود.»فهرست مطالب:چکیدهمقدمهيک. تاریخچه و مشخصات دیوار حائل 1. ساخت دیوار حائل از دیدگاه حقوق بين‌‌الملل1-1. ساخت دیوار حائل از منظر اصول منشور ملل متحد و قطعنامه‌های سازمان ملل1-1-1. ساخت دیوار حائل و حق تعیین سرنوشت مردم فلسطین1-1-2. ساخت دیوار حائل و ممنوعیت تصرف اراضی با تهدید یا توسل به زور1-2. ساخت دیوار حائل و حقوق بين‌‌الملل بشردوستانه1-2-1. قابل اجرا بودن حقوق بين‌‌الملل بشردوستانه در سرزمین اشغالی فلسطین1-2-1-1. قابل اجرا بودن کنوانسیون چهارم لاهه 1907م.1-2-1-2. قابل اجرا بودن کنوانسیون چهارم ژنو 1949م.1-2-2. ساخت دیوار حائل و نقض حقوق بين‌‌الملل بشردوستانه1-2-2-2. نقض مقررات کنوانسیون چهارم ژنو 1949م. و پروتکل اول الحاقی 1977م.1-3. ساخت دیوار حائل و حقوق بين‌‌الملل بشر1-3-1. ارتباط بين ‌حقوق بين‌‌الملل بشردوستانه و حقوق بين‌‌الملل بشر1-3-2. قابل اجرا بودن حقوق بين‌‌الملل بشر در سرزمین اشغالی فلسطین1-3-3. ساخت دیوار حائل و نقض حقوق بين‌‌الملل بشر1-3-3-1. نقض میثاق بين‌‌المللی حقوق مدنی و سیاسی 1-3-3-2. نقض میثاق بين‌‌المللی حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی1-3-3-3. نقض کنوانسیون حقوق کودک 1989م.2. استدلال اسرائیل در توجیه ساخت دیوار حائل2-1. ضرورت نظامی2-2. دفاع مشروع2-3. حالت ضرورت2-4. حفظ امنیت ملی و نظم عمومی2-5. موقتی بودن دیوار3. آثار حقوقی ساخت دیوار حائل از دیدگاه حقوق بين‌‌الملل3-1. آثار حقوقی ساخت دیوار حائل برای اسرائیل3-2. آثار حقوقی ساخت دیوار حائل برای کشورهای ثالث3-3. آثار حقوقی ساخت دیوار حائل برای سازمان ملل متحدنتيجه‌گيرييک. جنبه‌های مثبت رأی مشورتی دیوانیادداشتهاکتابنامهمنابع و مأخذ:1. کتب و مقالات فارسي-
حبيب‌زاده، توکل (1383). «پایان نظام نمایندگی انگلستان در فلسطین و
شکل‌گیری رژیم صهیونیستی». همایش فلسطین از منظر حقوق بين‌‌الملل. شهرکرد
دانشگاه شهرکرد، مهر ماه.- ديوان بين‌المللي دادگستري، خلاصه نظر
مشورتی دیوان بين‌‌المللی دادگستری. ترجمه دکتر حسین طالقانی و دکتر
سیرالله مرادی. همایش فلسطین از منظر حقوق بين‌‌الملل. شهرکرد دانشگاه
شهرکرد، مهرماه 1383.- زمانی، سید قاسم (1380). حقوق بشردوستانه
بين‌‌المللی اشغال سرزمینهای ایران در جنگ تحمیلی. تهران مؤسسه مطالعات و
پژوهشهای حقوقی، پژوهشکده حقوق، انتشارات شهر دانش.- سازمان ملل متحد
(1383). فلسطین و سازمان ملل متحد. ترجمه مرکز پژوهشهای علمی و مطالعات
استراتژیک خاورمیانه. تهران مرکز اطلاعات سازمان ملل متحد در تهران.- ضيايي بیگدلی، محمدرضا (1373). حقوق جنگ. تهران انتشارات دانشگاه علامه طباطبایی.-
ممتاز، جمشید (1383). «آثار حقوقی ساخت دیوار حائل در سرزمینهای اشغالی».
تهران سخنرانی در مرکز مطالعات حقوق بشر، دانشکده حقوق و علوم سیاسی
دانشگاه تهران، مهر ماه.- ممتاز، جمشید و رنجبریان، امیرحسین (1384).
حقوق بين‌‌الملل بشردوستانه. مخاصمات مسلحانه داخلی. کمیته ملی حقوق بشر
دوستانه. تهران نشر میزان.- ناصرزاده، هوشنگ (1372). اعلاميه‌هاي حقوق بشر. تهران مؤسسه انتشارات جهاد دانشگاهي (ماجد).-
ویکتور دوکورا – لوگو (1382). «مشروعیت ساخت دیوار حائل در سرزمینهای
اشغالی فلسطین از دیدگاه حقوق بشر و حقوق بشردوستانه». ترجمه سید حسین
سادات میدانی. مجله پژوهشهای حقوقی. ش 4، 1382، صص77-105.2. کتب و مقالات لاتين-
Amnesty International, « Israël et Territoire occupé. Le mur barrière
et le droit international », Document public, Index AIMDE 15 /016/2004,
Londres, février 2004, (www.amnestyinternational.org).- Bothe, M., “Occupation, Belligerent”, EPIL 1982, vol.4 p. 64.-
Gasser, H. P., « Protection of the Civilian Population », in Dieter
Fleck, The Handbook of Humanitarian Law in Armed Conflict, Oxford, 1975.- KOHEN Marcelo, G., « Le ‘Mur’ à l’épreuve du droit international », Le Figaro, 23 fév. 2004. –
ABI-SAAB Rosemary, « Conséquences juridiques de l’édification d’un mur
dans le territoire palestinien occupé quelques réflexions préliminaires
sur l’avis consultatif de la Cour International de Justice », IRRC
september 2004, vol. 86, n 855. pp. 634-657.- Nguyen Quoc Dinh et al., Droit International Public, L.G.D.J., 1992, 4e ed.3. اسناد بين‌المللي3-1. رويه قضايي ديوان بين‌المللي دادگستري-
Activités militaires et paramilitaires au Nicaragua et contre celui-ci
(Nicaragua v. Etats-Unis), arrêt, 27 juin 1986, CIJ. Rec. 1986, p. 14.- Barcelona Traction, Light and Power Company (Belgique/Espagne), arrêt, 5 fév. 1970, CIJ. Rec. 1970, p. 3.-
Conséquences juridiques pour les Etats de la présence continue de
l’Afrique du Sud en Namibie (Sud-Ouest africain) nonobstant la
résolution 276 (1970) du Conseil de sécurité, avis consultatif, 21juin
1971, CIJ. Rec. 1971, p. 16.- Conséquences juridiques de
l’édification d’un mur dans le territoire palestinien occupé, avis
consultatif, 9 juillet 2004, CIJ. Rec. 2004.- Licéité de la menace ou de l’emploi d’armes nucléaires, avis consultatif, 8 juillet 1996, CIJ. Rec. 1996.-
Personnel diplomatique et consulaire des Etats-Unis à Téhéran
(Etats-Unis v. République Islamique d’Iran), arrêt, 24 mai 1980, CIJ.
Rec. 1980, p. 3.- Timor oriental (Portugal c. Australie), Arrêt, 30 juin 1995, CIJ. Rec. 1995.- Usine de Chorzow, arrêt, 13 sept. 1928, C.P.I.J., série A, n° 17.3-2. اسناد سازمان ملل متحد- قطعنامه‌های مجمع عمومی- A/ES-10/13 (2003) ; A/ES-10/14 (2003) ; A/ES-10/15 (2003) ; A/ES-10/PV. 23 ; – گزارش کمیته تحقیق به مجمع عمومی در باره آثار فعالیتها و اقدامات اسرائیل بر حقوق بشر مردم فلسطین و سایر اعراب سرزمینهای اشغالیA/58/311, 22 août 2003.- قطعنامه‌های شورای امنیت- RES/S/ 242 (1967) ; RES/S/338 (1973) ; S/PV. 4841.- گزارش دبیر کل-
UN General Assembly, “Report of the Secretary-General prepared pursuant
to General Assembly resolution ES-10/13”, Doc. A/ES-10/248, 24 nov.
2003 ; Doc. A/RES/ES-10/14 (2003).3-3. گزارشات و اسناد بين‌‌المللی دیگر – ملاحظات نهایی کمیته حقوق بشر در مورد نقض حقوق بشر در سرزمینهای اشغالی – UN Doc. CCPR /C/79/Add. 93, Israël, 18 août 1998; UN Doc. CCRP /C/78/ISR, 21 aout 2003.- گزارش آژانس آوارگان جنگی سازمان ملل- UNRWA, Appel d’urgence du 12 déc. 2003 et Special Repport on the West Bank Barrier , ww.un.org/unrwa/ emergency/barrier.- کنوانسیونهای چهارگانه ژنو 1949 و پروتکل الحاقی اول 1977. – میثاق بين‌‌المللی حقوق مدنی و سیاسی 1966؛- میثاق بين‌‌المللی حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی 1966

دانلود فایل

دانلود فایل بررسی ساخت دیوار حائل در سرزمین های اشغالی فلسطین

بررسی, ساخت, دیوار, حائل, در, سرزمین, های, اشغالی, فلسطین