بررسی ميزان تأثير سطح سواد والدين بر پيشرفت تحصيلی دانش آموزان دختر مقطع راهنمايی

بررسی ميزان تأثير سطح سواد والدين بر پيشرفت تحصيلی دانش آموزان دختر مقطع راهنمايی

بررسی-ميزان-تأثير-سطح-سواد-والدين-بر-پيشرفت-تحصيلی-دانش-آموزان-دختر-مقطع-راهنمايینوع فایل: wordقابل ویرایش 50 صفحهچکیده:تحقیق انجام شده پیرامون میزان تأثیر سطح سواد والدین با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان نشان می دهد که سطح سواد پدر با موفقیت و عدم موفقیت دانش آموزان اثر قطعی دارد و سطح سواد مادر نیز در این موفقیت یا شکست بی تأثیر نیست. میزان سطح سواد والدین بر موفقیت دانش اموزان تأثیر چشمگیری دارد و همچنین در این تحقیق اثر قطعی تأثیر سطح سواد والدین بر پیشرفت تحصیلی ، افت تحصیلی ، مشکلات رفتاری و مشکلات تحصیلی دانش آموزان مسجّل است و میزان سطح سواد والدین با پیشرفت تحصیل دانش آموزان ارتباط مستقیم و مثبت دارد . جامعه آماری من در این پژوهش شامل مدارس دخترانه راهنمایی شهرستان مشهد می باشد که سه مدرسه را به روش تصادفی خوشه ای انتخاب کرده و از بین دانش آموزان این مدارس 30 نفر را به صورت تصادفی ساده انتخاب کرده و تحقیق را روی آنها انجام داده و همچنین از دو پرسشنامه که یکی پرسشنامه معلم و دیگری پرسشنامه دانش آموز است استفاده کرده ام.و در این پژوهش والدین دانش آموزان از لحاظ سطوح تحصیلی به کمتر از سیکل، سیکل تادیپلم ، دیپلم تا لیسانس و لیسانس و بالاتر تقسیم گردیده اند.مقدمه:نقش شگفت انگیز تعلیم و تربیت در زندگی انسان بر هیچ خردمندی پوشیده نیست . تاکنون ضرورت آن مورد تردید قرار نگرفته است. زیرا که تعلیم و تربیت صحیح می تواند فرد را به اوج در زنها برساند و اگر غلط اند و او را به سقوط کشاند زیرا آدمی در آغاز تولدش فاقد علم و تربیت و کمال است.تعلیم و تربیت یکی از عناوینی است که در جامعه امروز نقش اساسی دارد و اهمیت و توجه به آن ناشی از ارزشهای فردی و اجتماعی آن در تکوین نظام و جوامع بشری است. جوامع بشری سعی در آن دارد تا با مطالعه و تحقیق یاقته های خود در قالب راه حلهای مناسب و مطلوب ارائه دهند و در جهت پیشبرد و اهداف عالی و غائی بشر گامی بردارند و عوامل و متغیر های گوناگونی را که در جریان تعلیم و تربیت وجود دارد بشناسد. (شکوهی ، 1368، ص 88)ضرورت تربیت عمومی با توجه به پیشرفت و پیچیده تر شدن زندگی برای مقابله با مسائل روزمره بیش از پیش حساس می شود تا آنجا که رشد سازمانهای تربیتی به عنوان شاخص و معیار تعبیر رشد سیاسی و اجتماعی مورد توجه قرار گرفته است. (معیری، 1375، ص 11)اهمیت عمده آموزش و پرورش در نقش اجتماعی آن است که در آماده نمودن فرد جهت زندگی در میان انسان ها همت می گمارد. از جمله مسائل که در آموزش و پرورش هر کشور مورد ارزیابی و بررسی دقیق قرار می گیرد مسئله پیشرفت و افت تحصیلی وعوامل شکست وپیروزی دانش آموزان است که با بررسیهایی که از زوایای مختلف انجام می گیرد علل آن راپیدا کرده و در جهت رفع نقاط ضعف و تقویت نقاط مثبت آن برنامه ریزی می نمایند.نظریه اهمیت سواد و نقشی که والدین می توانند در پیشرفت دانش آموزان داشته باشند و راهنمای ایشان در مسائل آموزشی باشند اکنون این موضوع مطرح می گردد که آیا تحیلات والدین می تواند بعنوان عامل اثر گذارنده روی پیشرفت تحصیلی فرزندانشان مؤثر باشد.گروهی از صاحب نظران علوم تربیتی معتقدند عامل بیسوادی بعنوان یک مانع بازدارنده در تمام مقوله های اجتماعی دخیل است و والدین بیسواد معمولاً کمتر به مسأله پیشرفت تحصیلی فرزندان خود فکر می کنند.آنان اغلب به دنبال روال عادی زندگی خود هستند و با اولیای مدرسه همکاری لازم را ندارند بنابراین انگیزه یادگیری و پیشرفت در این قبیل خانواده ها ممکن است کمتر از دانش آموزان دیگر باشد. و فقدان انگیزه مانع پیشرفت تحصیلی خواهد شد.سطح تحصیلات و فرهنگ خانواده همانند سایر عوامل در پیشرفت تحصیلی به اشکال مختلف یا افت تحصیلی تأثیر دارد. پایین بودن سطح تحصیلات و فرهنگ خانواده موجب می شود والدین نتوانند دانش آموزان را یاری کنند و همچنین باعث می شود والدین در خانه از روزنامه ، مجلات … کمتری استفاده کنند و فرزندان چنین خانواده هایی در محدودیت بسر می برند همچنین چنین خانواده هایی نمی توانند نگرش های لازم را به فرزندان خود برای ادامه تحصیلات بدهند. (بیابانگرد ،1375،ص 112)با عنایت به اهداف تعلیم و تربیت و خصوصاً از دیدگاه اسلام که رسیدن به کمال است و خود نیز دارای هدف نهایی غایی، کلی و اهداف تفصیلی است باید گفت اهداف کلی که در مقایسه با هدف های غایی با عبارات دقیق تری بیان شده اند سیاست های آموزشی را از نزدیک القاء و تعقیب می کنند. باید توجه کرد ویژگی تربیتی باید همچون نهاد اجتماعی در نظر گرفته شود که نه تأثیر فردی بر فرد دیگر بلکه همچون تأثیر نسلی بر نسل دیگر ظاهر شود. (شکوهی ، 1368، ص 115 ص126)بیان مسألهموضوع مورد مطالعه در این تحقیق عبارت است از : بررسی تأثیر میزان سطح سواد والدین بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دختر مقطع راهنمایی مدارس شهرستان مشهد است سؤالات مورد بحث در این تحقیق عبارتند از:آیا پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دختر مقطع راهنمایی شهر مشهد با تحصیلات والدین انها رابطه دارد؟آیا پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دختر مقطع راهنمایی شهر مشهد با تحصیلات مادر آنها رابطه دارد؟آیا پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دختر مقطع راهنمایی شهر مشهد با تحصیلات پدر آنها رابطه دارد؟آیا افت تحصیلی دانش آموزان دختر مقطع راهنمایی شهر مشهد با تحصیلات والدین آنها رابطه دارد؟آیا سطح سواد پدر بر مشکلات تحصیلی دانش آموز تأثیر دارد؟آیا سطح سواد مادر بر مشکلات تحصیلی دانش آموز تأثیر دارد؟آیا سطح سواد پدر بر مشکلات رفتاری دانش آموز تأثیر دارد؟آیا سطح سواد مادر بر مشکلات رفتاری دانش آموز تأثیر دارد؟فهرست مطالب:چکیدهمقدمهاهداف تحقیقبیان مسئلهاهمیت موضوعفرضیه هافصل اولتعیین متغییرها و تعاریف آنمتغییرمستقلوابستهتعاریف علمی متغییرهاپیشرفت تحصیلیتعریف علمی سطح سوادفصل دوم: پیشینه تحقیقتعلیم و تربیت فرزندمحیط خانوادهوالدین مسدولیت پذیر در تربیت فرزندتفاوت محیط زندگی دانش آموز پیشرفته یا ضعیفتاثیر تحصیلات والدینوالدین و پیشرفت تحصیلی فرزندانتاثیر عوامل آموزشگاهی بر پیشرفت یا افت تحصیلی دانش آموز۱- روابط معلم و دانش آموز۲- مهارت معلمان۳- شرایط آموزشی و امکانات مطلوب تحصیلی۴- تکلیف شب۵- نامتناسب بودن هدف ها و محتوای برنامه ها۶- مدت زمان یادگیری در مدرسه و منزل۷- کتاب های درسی و سواد آموزشی۸- تقویم و ساعت آموزشی۹- انتظارات مدرسه از دانش آموز۱۰- دوری مدرسهتاثیر عوامل خانوادگی و اجتماعی بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان۱- شرایط عاطفی و امنیت خانواده۲- شرایط اجتماعی و اقتصادی۳- تحصیلات و سطح فرهنگ خانواده۴- تعداد اعضای خانواده۵- اشتغال کودکان۶- اشتغال مادران۷- ارتباط بین اولیاء و مربیان۸- اشدات تلویزیون۹- حاکمیت ارزشهای مادیخانواده و دوران بلوغ فرزندانرابطه سواد والدین با اوقات فراغت فرزندانپیشینه تحقیقفصل سوم: روش تحقیقروش تحقیقجامعه آمارینمونه آماریروش نمونه گیریایزار تحقیقپایانیرواییتجزیه و تحلیل داده های تحقیقفصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده هامقدمهآمار توصیفیآمار استنباطیفصل پنجم: بحث و نتیجه گیرینتایج فرضیه های تحقیقپیشنهادهامحدویت های پژوهشبحث نتیجه گیریمنابع و ماخذضمائممنابع و مأخذ:1- امینی فر، مرتضی – علل و عوامل پیشرفت تحصیلی و چگونگی ارتقاء آن چاپ سوم – تهران ، فصلنامه تعلیم و تربیت سال چهارم شماره 22- آرمند ، محمد – نقش خانواده در پیشرفت تحصیلی فرزندان ، چاپ دوم ، تهران ، انتشارات میعاد 13733- بیابان گرد ، اسماعیل – روشهای پیشگیری از افت تحصیلی ، چاپ چهارم ، تهران ، انتشارات رشد 13754- پارسا ، محمد- روانشناسی تربیتی ، چاپ اول ، انتشارات شمس 13745- پایان نامه سلیمانی احمد آباد ، عبدالرئوف – رابطه بینتحصیلات والدین و افت تحصیلی ، مرکز آموزش عالی ضمن خدمت فرهنگیان 1379.6- پایان نامه لشکر زاده، صدیقه – نقش سواد والدین در پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دختر کلاس چهارم ابتدایی شهرستان بم، مرکز آموزش عالی ضمن خدمت فرهنگیان، تیرماه 13787- پایان نامه شکوری، اسفندیار و جهانی، اسماعیل. بررسی علل و عوامل مرثر بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان نواحی شش گانه مشهد در دوره راهنمایی ، بهمن ماه 718- پایان نامه سبزه بین، محمد و احمد زاده، رمضانعلی – نقش خانواده در پیشرفت تحصیلی فرزندان در مورد دانش آموزان ناحیه سه شهرستان یزد در سال 13729- پایان نامه طباطبایی یزدی، عباس – بررسی چگونگی رابطه بین تحصیلات والدین و پیشرفت تحصیلی مقطع دبیرستان در سال 137110- زرهانی، سید احمد / تاجیک اسماعیلی ، عزیز الله- نگاهی به نقش های تربیتی خانه و مدرسه ، چاپ دوم، انتشارات انجمن اولیاء و مربیان 136411- تقی پور، ظهیر، سطح سواد پشرفت تحصیلی ، مجله تربیت ، شماره نهم12- علی شقایق( مترجم) چگونه فرزندان باهوش تری تربیت کنیم ، تألیف جان بک چاپ دهم ، انتشارات بدر 136513- خیر، محمد، پایان نامه شکست تحصیلی و رابطه آن با زمینه خانوادگی دانش آموزان دوره ابتدایی شیراز 136414- شاملو، سعید- بهداشت روانی ، انتشارات رشد، چاپ دهم . 137215- صباغیان ، زهرا، سوادآموزی بزرگسالان 136416- عماد زاده، مصطفی، مباحثی از اقتصاد آموزش و پرورش. اصفهان. جهاد دانشگاهی . 137417- طلایی عبدی، حسن. مجله رشد علوم اجتماعی، بهار 1372 ص 3018- علاقه مند، علی. جامعه شناسی آموزش و پرورش ف ویرایش 3. تهران . بعثت 137219- عابدی ، جمال. تأثیر رفتار والدین در پیشرفت تحصیلی کودکان ، مجله تحقیقات تربیتی ، دانشگاه تربیت معلم. اردیبهشت ماه 5620- قائمی ، علی. نقش ما در تربیت ، نوبت اول ، انتشارات دار التعلیم قم 135621- قایقی ، علی. خانواده و مسائل مدرسه ای کودکان ، چاپ سوم ، انتشارات انجمن اولیاء 137722- فرگوس شری/ مارلین لارنس ای . مدرسه و ارتباط آن با فقر فرهنگی ، چاپ دوم پائیز 7423- سادات، محمد عی، راهنمای پدران و مادران . ج.ا. شیوه های برخورد با نوجوان . دفتر نشر فرهنگ اسلامی . 137224- مؤمنی، محترم. چگونه شخصیت فرزندان خود را پرورش دهیم. مؤسسه تحقیقاتی و انتشاراتی نور . چاپ اول 135925- نجاتی ، حسین. نقش تربیتی پدر در خانواده ، انتشارات چاپار فرزانگان، چاپ اول 137126- پائولو، فریر، فرهنگ سکوت. ترجمه علی شریعتمداری، چاپخش 137527- جهانگرد، یدالله . ما و کودکان دبستانی انتشارات انجمن اولیاء چاپ سوم تابستان 136528- نوابی نزاد، شکوه. رفتار های بهنجار و نابهنجار کودکان و نوجوانان و راههای پیشگیری و درمان نابهنجاری ، چاپ میعاد 136329- مکارمی، علی. نقش خانواده در پیشرفت تحصیلی چاپ سوم ، تهران ، انتشارات فرزانگان سال 137530- عسگریان، مصطفی. جامعه شناسی آموزش و پرورش. چاپ سوم انتشارات امیر کبیر . تهران 136331- رئیس دانا، مجید. مجله تربیتی رشد و تربیت . 1370

دانلود فایل

دانلود فایل بررسی ميزان تأثير سطح سواد والدين بر پيشرفت تحصيلی دانش آموزان دختر مقطع راهنمايی

بررسی ميزان تأثير سطح سواد والدين بر پيشرفت تحصيلی دانش آموزان دختر مقطع راهنمايی,تأثير سطح سواد والدين بر پيشرفت دانش آموزان,پیشرفت تحصیلی,راهنمایی,مقطع راهنمایی,دانش آموز,والدین