بررسی همايش ملی نقش زنان در توسعه پايدار

بررسی همايش ملی نقش زنان در توسعه پايدار

بررسی-همايش-ملی-نقش-زنان-در-توسعه-پايداردانلود پایان نامه  بررسی همايش ملی نقش زنان در توسعه پايدارنوع فایل: wordقابل ویرایش 188 صفحهمقدمه: زن
آیینه‌ی تمام نمای شخصیت انسان است. او مظهر پرورش است و صفت الهی پروردن
از جانب خدای خویش را به ودیعه دارد، دامن زنان اولین کلاس درس و بهترین
محل تربیت کودک است چنانکه گویند: مرد از دامن زن به معراج می رسد. بدین
معنی که زن پایه گذار وجود حیات آدمی است زنان مسلمان و فداکار لازم است تا
با حفظ عفت و پاکدامنی خود، ظلم ستیزی نهضت حسینی را به همه انسانها
برسانند تا بدین وسیله افتخار تربیت بزرگ مردان و بزرگ زنان تاریخ را داشته
باشد.مقام زن در اسلام و در آیین های دیگر:مشاهده و تجربه این
معنا را ثابت کرده که مرد و زن دو فرد از یک نوع و از یک جوهرند، بر خلاف
نظریات موجود در امت های پیشین که زن را از مرگ بدتر و تلخ تر می دانستند
تا حدی که در سال 586 میلادی در فرانسه کنگره ای تشکیل شد تا در مورد این
که آیا زن انسان است یا خیر بحث کنند که نتیجه کنگره این بود که به زن
انسانی غیرمستقل و در خدمت مردان است.اما با ظهور اسلام همه ی تفکراتی که در اثر تلقین علیه زن بود از بین رفت و جای خود را به عزت و اعتبار اساسی زنان داد.اصل تساوی زن و مرد:قرآن
با کمال صراحت در آیات متعددی در اصل تساوی زن و مرد از نظر انسانیت و
کمالات می فرماید: «زنان را از جنس مردان و از سرشتی نظیر مردان آفریدیم» و
این را با توجه به قوانین امروز در دنیای غرب، در حاکمیت قوانین اسلامی
ناظر بر مالکیت زن و حمایت های مالی و اقتصادی شوهر در خانواده قابل لمس تر
می توان دید. اما در دنیای غرب، با توجه به شعار آزادی و اتیکت تساوی زن و
مرد باز هم این تساوی نه در عرصه شغل و کار و نه در عرصه ی خانواده به هیچ
عنوان رعایت نشده و استفاده ابزاری از زن تا حدی پیش رفته که به سقوط هویت
انسانی و عدم احقاق کمترین حق او گردیده است و این را کاملا با توزیع و
ترویج بیماری های مقاربتی چون «ایدز، سفلیس و سوزاک» می بینیم. و از نظر
اسلام زن و مرد در انسانیت برابرند ولی دو گونه انسان اند با دو گونه
خصلتها و دو گونه روانشناسی طبیعت. ولی دنیای غرب «تشابه محوری» را جایگزین
«تناسب محوری» کرد و چنانکه ویل دورانت می گوید: این حرکت برای اولین بار
با قانون 1882 بود که به موجب این قانون زنان بریتانیای کبیر از امتیاز بی
سابقه ای برخوردار می شدند و حق نگهداری پول خود را داشته و از آن به بعد
زنان از بندگی و جان کندن در خانه آزاد شده و گرفتار جان کندن در مغازه و
کارخانه شدند و در حال حاضر چنانکه در پیش ذکر شد به دنیایی از ابتذال
کشیده شدند که نقش ابزاری داشته و تنها در معرض بهره برداری دیگران واقع می
شوند. مقام معظم رهبری نظریات موجود در اصل تساوی زن و مرد را اینچنین به
دو هدف کلی و مجزا در نظرات متفاوت تعریف کرده اند: اولین هدف رسیدن زن به
کمال وجودی خود می باشد اما دومین هدف ایجاد تخاصم و جدایی و رقابت خصمانه
میان دو جنس زن و مرد است که هدف اول دستاورد اسلام و هدف دوم هدف کوته
بینانه است به وضوح می بینیم در اسلام به زن بسیار اهمیت داده می شود
چنانکه در بسیاری از آیات قرآن کریم آمده است: پاداش اخروی و قرب الهی به
جنسیت مربوط نیست بلکه به ایمان و عمل صالح مربوط است خواه از طرف زن و یا
از طرف مرد باشد و همیشه در کنار هر مرد بزرگی از قدیسه ای بزرگ یاد می کند
که از همسران آدم و ابراهیم علیه السلام و از مادران موسی (ع) و عیسی (ع)
در نهایت تجلیل کرده است یا بانوی بزرگوار حضرت خدیجه (س) و سرور همه زنان
عالم حضرت فاطمه زهرا (س) که خداوند در قرآن کریم از ایشان به کوثر یاد می
کند. بر خلاف نظریات تحقیرآمیزی که در امت های پیشین راجع به زن وجود داشته
همچون عنصر گناه دانستن زن، شیطان بودن زن، عدم رسیدن او به مقامات معنوی
چون ورود به بهشت، طفیلی دانستن زن، آفرینش او از دنده چپ مرد، مقدمه قرار
گرفتن زن برای مرد، عامل بدبختی و گرفتاری مرد و در پایان زن را به منزله
ظرفی که نطفه مرد را در خود نگاه می دارد، می دانستند و هیچ ارزشی برای
بارداری او نمی گذاشتند.در این میان دین اسلام با بیانی روشن و شفاف با
تمام این نظریات مخالفت کرد، چنانکه در آیات قرآن کریم آورده شده که
«خداوند از جنس خود شما برای شما همسر آفرید».و همچنین داستان بهشت آدم
را مطرح کرده و با بیان «فوسوس اهما الشیطان». جنس زن را از اتهام عنصر
گناه و شیطان بودن مبرا ساخت و یا بر خلاف بسیاری از آیینها که رابطه جنسی
را پلید می دانند ازدواج را مقدس و تجرد را پلید می شمارد.چنانکه
پیغمبر اکرم (ص) می فرماید: من به سه چیز علاقه دارم: بوی خوش، زن، نماز و
با بیان «هن لباس لکم و انتم لباس لهن» هر یک از زن و مرد را پوشش و زینت
یکدیگر می داند و خلقت هر یک را برای دیگری قلمداد کرده و وجود زن را خیری
برای مرد و مایه سکوت و آرامش دل او معرفی می کند و زن و مرد را در آفرینش
هر یک از انسانها مهم و دخیل می داند و تمام نظرات تحقیرآمیز را به یکباره
مردود می کند.«انی جاعل فی الارض خلیفه» و خداوند زن را تا جایگاه
جانشین خود که به طور عام در آیه ذکر شده، بالا می برد و برای رسیدن به این
مقام تفاوتی بین زن و مرد قائل نمی شود.اما در یهودیت و مسیحیت بنا بر
آنچه در کتاب مقدس آمده است، جایگاه زن نسبت به مرد، جایگاهی فرعی و ثانوی
است ولی در اسلام به انسان بودن زن و مرد توجه شده است و آفرینش انسان را
از نفس واحده می داند و زمانی که از زنان خوب یا بد یاد می کند، ایشان را
نمونه مردم خوب و بد دانسته و مختص زنان خوب و بد نمی داند که در قرآن کریم
در مورد زن نوح و زن لوط آورده شده که این دو زن را با دوزخیان در آتش
افکنید و بعد می فرماید: «ضرب الـ… مثلآ للذین کفروا»‌و ایشان را نمونه و
درس عبرت تمام کافران اعم از زن و مرد قرار می دهد و بالعکس.اما در
کنار این مسائل، اسلام به اختلافات طبیعی زن و مرد اذعان و اشاره می کند و
آنها را مایه کمال، عدم نقص زن و بلندی مرد می داند.نقش زن در تاریخ اسلامبه
عنوان نمونه زنان در صدر اسلام در بیعت با رسول خدا (ص) حاضر شدند و
همچنین در هجرت از مکه به مدینه نیز حضور داشتند اما اثر جاوید حماسه
عاشورا نقش پررنگ زنان در تاریخ اسلام را کاملا نمایان کرد.حتی سیر و
سلوک و مقامات معنوی که عمل در آن بندگی، احساس آن شرمندگی و نتیجه اش
سازندگی است خاص گروه ویژه ای نمی باشد تا حدی که می توان گفت: زنان در
بسیاری از موارد جلوتر هستند. از آن رو امام خمینی (ره) در آغاز وصیت نامه
سیاسی الهی خویش می فرماید: ما مفتخریم که بانوان و زنان پیر و جوان و خرد و
کلان در صحنه های فرهنگی و اقتصادی و نظامی حاضر و همدوش مردان یا بهتر از
آنان، در راه تعالی اسلامی و مقاصد قرآن کریم فعالیت دارند و حتی در زمان
هجوم دشمنان دفاع را جزء تکالیف زن و مرد در کنار یکدیگر می دانند.ضرورت حجاب زنان د ر اسلام:حجاب
نماز، روزه و خمس نیست که در زمانی موسوم باشد و بعد از انجام آن تکلیفی
نباشد بلکه حجاب فرضیه ای «عبادی – عرفانی – حماسی» است که زن را در حال
عبادت و فرمانبرداری از خداوند، از عشق لبریز و آثار آن را جاودانی می کند و
در عین حال پرچم حق سالاری است که زنان با سادگی و پنهان داشتن جاذبه های
جنسی خود و بالواقع با عفاف و پاکدامنی خود به مردان فرصت مردسالاری و بهره
وری از زن را نمی دهند و زن را در نظر مرد قابل احترام می کنند و از او
سلب آزادی نمی کند در واقع حجاب «حق زنان» و «حد مردان» است.حقوق زن در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران (حقوق زن در اسلام)اصل
بیستم و بیست و یکم از حقوق زنان به ترتیب چنین یاد شده است که: همه افراد
ملت اعم از زن و مرد یکسان در حمایت قانون قرار دارند و از همه حقوق
انسانی، سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی با رعایت موازین اسلام
برخوردارند و همچنین در اصل بعدی آمده: دولت موظف به تضمین تمام حقوق زنان
در امور زیر بدین ترتیب می باشد:1-ایجاد زمینه های مساعد برای رشد شخصیت مادی و معنوی زن.2-حمایت مادران، بالاخص در دوران بارداری و حضانت فرزند.3-ایجاد دادگاه صالح برای حفظ کیان و بقای خانواده.4-ایجاد بیمه خاص بیوگان و زنان سالخورده و بی سرپرست.5-اعطای قیمومت فرزندان به مادران شایسته در جهت غبطه آنها در صورت نبودن ولی شرعی. دیدگاه اسلام در مورد طلاق زن:اسلام
با طلاق و انحلال کانون خانوادگی نظر مخالف دارد و تمام تلاش خود را برای
برقراری این رابطه داشته است به طوری که پیامبر اکرم (ص) «طلاق را از
بدترین حلالهای خداوند می داند» اما اسلام در مقابل زندگی هایی که امکان
بازگشت آرامش یا روح زندگی و احساس محبت بر قلب زن و مرد ندارد و یا زندگی
که در آن زن به زور قانون در خانه مرد بماند و یا زن دچار بوالهوسی مرد شده
باشد، طلاق را پیشنهاد می کند تا از زن سوء استفاده نشود و زندگی بر دو
طرف تلخ و غیرقابل تحمل نگردد و هرچه افراد به زندگی غرب و جامعه به سوی
جامعه غربی پیش می رود آمار طلاق نیز افزایش می یابد و از آن رو 27 درصد
طلاق های ثبت شده کشور مربوط به شهر تهران است با این که نسبت جمعیت آن به
جمعیت کشور تنها ده درصد می باشد و در کل تهران درصد طلاق بیش از ازدواج
است.فهرست مطالب:مقدمهاصل تساوي زن و مردنقش زن در تاريخ اسلامتاريخ اسلام تاريخي مذكر – مونث استضرورت حجاب زنان د ر اسلامحقوق زن در قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران (حقوق زن در اسلام)ديدگاه اسلام در مورد طلاق زنپي نوشت‌هازن در اسلاممقدمهسئوالات تحقيقنتيجه گيريپيشنهاداتمنابع و مآخذزنان و اسلاممقدمهنگرش به زن در ادوار و فرهنگ هاي گذشتهنظر اسلام نسبت به حقوق زن و مردنگرش اسلام به حضور و فعاليت سياسي و اجتماعي و اقتصادي زنانجايگاه و حقوق زن از ديدگاه حضرت امامنتيجه گيريبررسي تطبيقي نقش تحصيلات زنان در ميزان سازمان يافتگي جنبش هاي زناندر كشورهاي ايران، تركيه، آمريكاچكيدهطرح مسئلهبررسي ميزان سازمان يافتگي جنبش كشورهاي نمونهگروههاي سازمان يافته جماعتيگروههاي سازمان يافته انجمنيكيفيت سازماندهي در سازمان هاي زنان كشورهاي نمونهسطح پوشش زنان تحت تعليم و تربيتنتيجه گيري از فرضيه آموزش زنان و دختران، گامي مؤثر در توسعه عصر موج سومگزارش تحقيقنابرابري تحصيلي زنان و مردان، سد راه توسعهارزيابي نقش زنان در تصميم گيريمرضيه تابندهارزيابي نقش زنان در تصميم گيريچكيدهمقدمهبيان مسالهاهداف پژوهشاهميت مسالهبررسي عوامل تأثيرگذار بر تصميم گيري زنان1-نقش اطلاعات در تصميم گيري زنان2-نقش خلاقيت و نوآوري در تجزيه و تحليل اطلاعات در مديران زن3-نقش تكنولوژي در فرايند تصميم گيري زنان4-نقش سيستمهاي سنجش بهره وري در تصميم گيري5-نقش اقتدار خط مشي در تصميم گيري زنان3-نقش فرهنگ در تصميم گيريهاي زن7-تصميم گيري بر مبناي شيوه هاي مديريتنقش زنان در تصميم گيري‌هاي اقتصاديتجربه كشورها در زمينه تصميم گيري مديران زنپيشينه تحقيقموانع و مشكلات مديران زنپيشنهاداتنتيجه گيريمنابع و مأخذتوسعه مشاركت زنان در مديريت آموزش و پرورش شناخت موانع و ارائه راهكارهاچكيدهعوامل اقتصادي و اجتماعي مؤثر بر اشتغال زنان با تأكيد بر خانوادهچكيدهبيان مسئله و اهميت موضوع تاريخچه اشتغال زنان در جهانتاريخچه اشتغال زنان در ايرانساختار اشتغال زنان شهري قبل و بعد از انقلاب اسلامينتيجه گيري، محدوديت ها و پيشنهاداتنقش زن در رشد و توسعه اقتصادي كشور (زن و اقتصاد)مقدمهمباني نظري نقش نيروي انساني در رشد و توسعه اقتصادينقش زنان در توسعه اقتصادينتيجه گيريزنان و اقتصادمقدمهتاريخچه نقش زن در اقتصادمفهوم توسعه و توسعه پايدارنقش زنان در توسعه اقتصادينقش زنان در اقتصاد خانوادهبررسي موانع مشاركت اقتصادي زنان در ايرانچكيدهمقدمهبيان مسئلهاهميت تحقيقاهداف تحقيقروش تحقيق1) موانع مشاركت اقتصادي زنان2) موانع اجتماعي3) موانع اقتصادي4) موانع قانوني5) ويژگي هاي فيزيولوژيكيراهكارها و پيشنهاداتزن و توسعه پايدارنقش زنان در توسعه اداري و اقتصادينقش زنان خانه دارنقش زنان روستاييمساله پژوهش حاضرپرسشهاي اساسي پژوهشنقش زنان در توسعهنتايج پژوهشپيشنهادات پژوهشنگرش گذرا به زنزنان قبل از ظهور اسلامزن در اديان مختلفزنان در ايران باستانزنان سومريزنان مصريزنان بابليزنان آشوريدوران پهلوانيزن، صرفه جويي و بازيافت و نقش آن در توسعه ي پايدارمقدمهمعيار و شاخص اندازه گيري توسعهتوسعه ي انساني و نقش آن در توسعه ي پايدارصرفه جويي و نقش آن در توسعه ي پايدارنقش زنان در صرفه جويي و حفاظت از منابع طبيعي و فرهنگيآموزش زنان و مشاركت در توسعه پايدارمقدمهنقش زنان و مشاركت آنها در توسعه پايدارآموزش در قرن 21 و اعلاميه جهاني آموزش براي همهجمع بندي و نتيجه گيريزنان و اسلامعنوان مقاله بررسي عوامل موثر بر خشونت مردان عليه زنان در خانوادهمقدمهاهميت و ضرورت تحقيقهدف تحقيقروش تحقيقنتايج تحقيق به شرح زيرندپيشنهادها و راهكارهامنابععنوان مقاله زن و رسانه هامقدمهشخصيت زنزن به عنوان جنس دومموقعيت فرهنگي – اجتماعي زنپوششزيبايي زن، صورت يا سيرتتأثير رسانه ها بر مخاطبين زنراهكارهاعنوان مقاله نقش زن در توسعه ي پايدارمقدمهكارآفريني زنان در ايرانموانع فرديموانع سازمانيموانع محيطينقش زنان در توسعه فرهنگينتيجه نقش زنان در توسعه پايدارنقش محوري زنان در روند توسعهنقش جنسيت در توسعهنقش زنان در برنامه ي سوم توسعهنقش زنان در برنامه ي چهارم توسعهاهميت نقش زنان در توسعه ايرانمروري بر فعاليت هاي علمي، تحقيقاتي زنان در ايراننقش توانمندسازي زنان در توسعه ي پايدارچكيدهمقدمهطرح تحقيقاهميت موضوع تحقيقاهداف پژوهشبررسي نقش زنان در توسعه ي پايدار.روش تحقيقنتيجه گيريمنابع و مآخذعنوان مقاله بررسي علل و عوامل مستعد كننده بروز خشونت خانگي و روشهاي مقابله آن از ديدگاه زنان مراجعه كننده به مراكز بهداشتي سوابق تحقيقاتيمقدمهايجاد آسيبهاي جسمي نظير كبودي، كوفتگي، شكستگيروش پژوهشيافته هيا پژوهشزنان و خشونتمقدمه1. زنان و خشونت و تجاوز جنسي در استراليا2. زنان و خشونت در تايلند3. زنان و خشونت در ژاپن4. رفع خشونت عليه زنان در سوريه5. زنان و خشونت و ترجيح جنسي در كره جنوبي6. رفع خشونت عليه زنان در تركيه7. خشونت در مصرمنابع و مأخذ:1-قرآن كريم2-آماري ليس تورس، روزار يودل روزار يو، دكتر يوسفي، جواد، جنسيت توسعه، نشر بانو، 1375.3-موانع مشاركت در سطوح مديريتي كشور، صادق بختياري و دانشور حسني.4-قديمي، اكرم، زن مشاركت توسعه، جهان اجتماعي، 1380.5-بهزادپور، سمين دخت، زن در توسعه مفاهيم اسلامي، خرداد، 1378.6-مجموع مقالات دومين همايشهاي توانمندسازي زنان، جايگاه زن در توسعه انساني، مركز امور مشاركت زنان7-مركز مشاركت امور زنان، زنان مشاركت و برنامه ريزي براي توسعه پايدار 1، برگ زيتون، 1381.

دانلود فایل

دانلود فایل بررسی همايش ملی نقش زنان در توسعه پايدار

بررسی همايش ملی نقش زنان در توسعه پايدار,همايش ملی نقش زنان در توسعه پايدار,نقش زنان در توسعه پايدار,نقش زنان,توسعه پایدار,مقالات علوم اجتماعی