تبيين عوامل مؤثر بر موفقيت سيستم هاي اطلاعاتي با تأکيد بر نقش عوامل سازماني و يادگيري سازماني
فهرستعنوان صفحه فصل اول کلیاتمقدمه…………………………………………………………………………………………………………………….. 8بیان مسئله…………………………………………………………………………………………………………….. 8ضرورت انجام تحقيق……………………………………………………………………………………………. 9اهداف پژوهش………………………………………………………………………………………………………. 10فرضیه های تحقیق……………………………………………………………………………………………….. 10سوالات تحقیق………………………………………………………………………………………………………. 11ضرورت برنامهریزی……………………………………………………………………………………………….. 11فصل دوم ادبیات پژوهشمروري بر ادبيات تحقيق……………………………………………………………………………………….. 14مفهوم کيفيت و رضايت کاربر………………………………………………………………………………. 15رضايت کاربر از کيفيت سيستم هاي اطلاعاتي………………………………………………….. 16کيفيت تجربه شده خدمات………………………………………………………………………………….. 18سنجش کيفيت خدمات……………………………………………………………………………………….. 18مفاهيم سيستمها………………………………………………………………………………………………….. 19روش سيستم ها وديدگاه سيستمي……………………………………………………………………. 21چرخه حيات سيستم……………………………………………………………………………………………. 22اطلاعات…………………………………………………………………………………………………………………. 23سيستمهاي اطلاعاتي……………………………………………………………………………………………. 25سيستم هاي اطلاعاتي ورايانهها…………………………………………………………………………… 26متخصصان اطلاعاتي……………………………………………………………………………………………… 29کاربرد سيستم اطلاعاتي رايانهمحور…………………………………………………………………….. 32سيستم هاي اطلاعات مديريت MIS…………………………………………………………………… 33سيستم هاي پشتيباني تصميم(DSS)…………………………………………………………………. 38محتوی برنامۀ راهبردی سیستمهای اطلاعات مدیریت……………………………………… 40برنامۀ فناوری اطلاعات………………………………………………………………………………………….. 41بررسـی روشهای موجود برنامهریزی……………………………………………………………………. 42عوامل موفقيت سيستم اطلاعاتي………………………………………………………………………… 48کيفيت سيستم……………………………………………………………………………………………………… 51کيفيت اطلاعات…………………………………………………………………………………………………….. 51رضايت کاربر………………………………………………………………………………………………………….. 51استفاده کاربر…………………………………………………………………………………………………………. 52عوامل سازماني………………………………………………………………………………………………………. 53ساختار تصميم گيري…………………………………………………………………………………………… 55حمايت مديريت ارشد…………………………………………………………………………………………… 55همترازي هدف……………………………………………………………………………………………………… 55دانش فناوري اطلاعات مديريتي………………………………………………………………………….. 56سبک مديريت……………………………………………………………………………………………………….. 56اختصاص منابع……………………………………………………………………………………………………… 57يادگيري سازماني…………………………………………………………………………………………………… 58فصل سومروش تحقیقروش پژوهش………………………………………………………………………………………………………… 60مدل مفهومي پژوهش…………………………………………………………………………………………… 60جامعه آماري………………………………………………………………………………………………………….. 62ابزار جمع آوري اطلاعات……………………………………………………………………………………… 63فصل چهارمتجزيه وتحليل اطلاعاتتجزيه وتحليل اطلاعات………………………………………………………………………………………… 66برآورد و آزمون الگوي هاي اندازه گيري (الگوي هاي عاملي تأئيدي )…………….. 66آزمون فرضيه هاي پژوهش………………………………………………………………………………….. 68فصل پنجمنتيجه گيري و پيشنهادهانتيجه گيري و پيشنهادها…………………………………………………………………………………….. 72منابع………………………………………………………………………………………………………………………. 78 چکيده : در محيط رقابتي امروز سازمان هاي توليدي و خدماتي همواره به دنبـال بهبـود کيفيـت محصول ها و خدمات خود هستند و در ايـن راسـتا سيسـتم هـاي اطلاعـاتي از عوامـل مـؤثر در دستيابي به مزيت رقابتي براي اين سازمان ها محسوب مـي شـوند؛ زيـرا کيفيـت خروجـي ايـن سيستم ها نقش مهمي در بهبود عملکرد سازمان دارد. با وجود اين ، عوامل موفقيت سيستم هـاي اطلاعاتي و نقش آنها در بهبود عملکرد سازمان ، هنوز هم براي بسياري از سـازمان هـا پوشـيده است . در سالهای اخیر در سـراسر دنـیا هـزینههای فناوری اطلاعات (IT) در سازمانها ،اعم از کوچک یا بزرگ،خدماتی یاتولیدی،انتفاعی یا غیر انتفاعی،افزایش یـافته است.هزینههای خودکارسازی دفتری و خودکارسازی تولید که شامل کامپیوترها ، بستههای کاربردی،تـوسعۀ نرم افزایهای مطابق با نـیاز،ارتـباطات،شبکههای کامپیوتری و اینترنت است سرمایهگذاری محسوب میشود و معمولا به منظور توسعۀ اثربخشی،افزایش بازدهی،نگهداری و ارتقایجایگاه رقابتی سازمان صورت میگیرند.متاسفانه همۀ سرمایهگذاریها و فناوری اطلاعات نتایج مورد انتظار را به بار نمیآورند.این واقـعیت به همراه گام های سریع تغییر در منسوخ شدن فناوی اطلاعات در ابعاد سختافزار و سکوهای نرمافزاری،مدیران سازمانها را وا میدارد که برنامهریزی بلند مدت در سرمایهگذاری فناوری اطلاعات را مورد توجه قرار دهند.این مقاله یک مدل ورودی-خروجی را بـرای تـوسعۀ برنامۀ اصلی سیستمهای اطلعات مدیریت ارائه میدهد و در آنچندین روش برنامهریزی از جمله روشهای برنامهریزی سیستمهای کسب و کار (BSP) و رویکرد مهندسی اطلاعات برای تولید چنین برنامهای مورد مقایسه قرار میگیرد.علاوه بر این،در این مقاله یـک روش جـدید برای برنامهریزی فناوری اطلاعات که در آن سعی شده است ضمن برطرف کردن نقاط ضعف روشهای موجود،بر نقاط قوت آنها تأکید شود ارائه شده است.در پایان مجموعهای از عوامل ارزیابی روشهای برنامهریزی فناوری اطـلاعات ارائه شـده که اهمیت نسبی هریک از آنها از طریق محاصبۀ روشمند بامتخصصان ایرانی گزارش شده استواژههاي کليدي: موفقيت سيستم هاي اطلاعاتي ، فناوری اطلاعات،برنامهریزی راهبردی،معیار گزینش،ضرورت برنامهریزی،مدل ورودی-خروجی،اولویت سیستمها،سیستمهای اطلاعات مدیریت،فـرایند کـسب و کـار،عوامل حیاتی موفقیت
تبيين عوامل مؤثر بر موفقيت سيستم هاي اطلاعاتي با تأکيد بر نقش عوامل سازماني و يادگيري سازماني