تحقیق اصول و مبانی مدیریت دانش

تحقیق اصول و مبانی مدیریت دانش

تحقیق-اصول-و-مبانی-مدیریت-دانشفهرستمقدمه. 3مدیریت دانش و خدمت مرجع. 4تعاریف گوناگون. 4مفهوم مدیریت دانش.. 5سه نوع مدیریت دانش وجود دارد. 7راهبردهای مدیریت دانش.. 7تعریف مدیریت دانایی. 7دانایی صریح و ضمنی. 9دانایی صریح. 9دانایی ضمنی. 9مهندس دانش کیست؟. 10اهداف مديريت دانش.. 11فوايد مديريت دانش.. 12روش‌هاي مديريت دانش.. 12آموزش مديريت دانش.. 13چالش‌هاي پيش روي مديريت دانش.. 14نتيجه‌گيري. 14مفهوم و تعریف مدیریت دانش.. 15چالش‌های مدیریت دانش.. 16نیاز به حمایت از دانش ضمنی افراد:. 17ضرورت توجه به ویژگی‌های خاص هر کاربر: 18فرایند مدیریت دانش.. 18مؤلفه‌های مدیریت دانش.. 19فرهنگ در مدیریت دانش.. 19عناصر مدیریت دانش.. 20عناصر مدیریت دانش عبارتند از: 20مراحل عملیاتی کردن مدیریت دانش در سازمان‌ (مراحل پیاده‌سازی. 20آموزش مفاهیم و جلب نظر مدیران: 20عوامل موفقیت مدیریت دانش.. 21عوامل عدم موفقیت مدیریت دانش.. 23مدل‌های مدیریت دانش.. 23مدل حلزونی به شرح زیر به تجزیه دانش می‌پردازد: 24اهداف مدیریت دانش.. 25نتیجه‌گیری. 25خاستگاه مدیریت دانش: 27فوايد مديريت دانش.. 31روش‌هاي مديريت دانش.. 31آموزش مديريت دانش.. 33چالش‌هاي پيش روي مديريت دانش.. 33نتيجه‌گيري. 34تعریف مدیریت دانش.. 34آفرینش و ربایش دانش.. 35ذخیره‌سازی. 35انتشار و به اشتراک گذاری. 35به کارگیری دانش.. 35انواع دانش.. 35تبدیل دانش.. 36مراحل پیاده‌سازی نظام مدیریت دانش در سازمان. 37گام نخست – امکان‌سنجی طرح. 37مرحله دوم- طراحی خام نظام. 37مرحله سوم- طراحی تفصیلی سیستم. 38مرحله چهارم- پیاده‌سازی. 38مرحله پنجم- نگهداری. 38مرحله ششم- ارزشیابی سیستم. 38سیستمهای کار- دانش.. 38دانشگران. 38وظایف دانشگران. 38نیازمندیهای سیستم کار دانش.. 39مروری بر برخی سیستم‌های مدیریت دانش.. 39اینترانت.. 39پورتال‌های دانش.. 39گروه افزارها 39کارگزاران. 40سیستم‌های گردش کار 40گروه‌های مباحثه موضوعی. 40مدیریت محتوا 40سیستم‌های تصمیم‌گیر. 41سیستم‌های ترکیبی. 42تکنولوژی اطلاعات در حمایت از مدیریت دانش ضمنی. 42سیستم‌های مبتنی بر دانش.. 42سیستم‌های خبره 42سیستم‌های استدلالی موردی. 43مشکلات سیستم‌های. 44نمونه‌هایی از بکارگیری مدیریت دانش.. 44نقش‌هاي مورد لزوم در مديريت دانش.. 46منابع. 47     مقدمهمدیریت دانش، مدیریت دانایی یا مدیریت اندوخته‌های علمی : Knowledge management به معنای در دسترس قرار دادن نظام‌مند اطلاعات و اندوخته‌های علمی است، به گونه‌ای که به هنگام نیاز در اختیار افرادی که نیازمند آنها هستند، قرار گیرند تا آنها بتوانند کار روزمره خود را با بازدهی بیشتر و موثرتر انجام دهند. مدیریت دانش شامل یک سری استراتژی و راهکار برای شناسایی، ایجاد، نمایندگی، پخش و تطبیق بینش‌ها و تجارب در سازمان می‌باشد. برنامه اجرایی مدیریت اندوخته‌های علمی بر این دو جزء اصلی بنا می‌شود. ازآنجا که تحقیقات کاربردی در حوزه مدیریت دانایی نسبتاً جدید است، در این خصوص تعریف خاص و دقیقی که مورد قبول محققین قرار گیرد وجود ندارد. آنچه مسلم است آن که می‌توان با آشنایی با تعاریف گوناگون، ابعاد و مصادیق این امر را بیشتر شناخت و آن را بهتر به کار گرفت.مدیریت دانش و خدمت مرجعیکی از شاخه‌های فرعی اقتصاد دانش است؛ مدیریت دانش، کاملاً یک روش جدید مدیریت را معرفی می‌کند. این مفهوم بر تبدیل موهبتهای عقلانی کارکنان و سازماندهی نیروهای سودمند درونی اعضاء کارکنان – نیروی رقابت و ارزش جدید- عمل می‌کند. مدیریت دانش بر پیوند اطلاعات با اطلاعات، اطلاعات با فعالیت‌ها و اطلاعات با فرد- برای تحقق اشتراک دانش (از قبیل دانش ضمنی و دانش صریح) توجه دارد؛ و با مدیریت اطلاعات کاملاً متفاوت است. کارکردهای سنتی کتابخانه؛ گردآوری، پردازش، اشاعه، ذخیره‌سازی، بهره‌برداری از اطلاعات مدرک به منظور فراهم آوردن خدمت برای جامعه است. در دوره اقتصاد دانش، کتابخانه به عنوان گنجینه دانش بشری، سهیم شدن در پیشرفت دانش و حلقه ارتباطی مهم در زنجیره پیشرفت دانش خواهد بود. در قرن بیست و یکم کتابخانه‌ها بطور اجتناب ناپذیری با موضوع جدید مدیریت دانش مواجه خواهند بود. مدیریت دانش در کتابخانه‌ها می‌باید بر پژوهش و توسعه دانش، ایجاد پایگاه دانش، مبادله و اشتراک دانش بین کارکنان کتابخانه (از جمله کاربرانش)، آموزش کارکنان کتابخانه، تسریع پردازش صریح از دانش غیر صریح و تحقق اشتراک آن تمرکز کنند. تعریف مدیریت دانش: مدیریت دانش رویکرد نظام مند یافتن، درک و استفاده از دانش برای دستیابی به اهداف سازمانی است و از طریق کاهش زمان و هزینهٔ آزمایش و خطا یا تکرار، ایجاد ارزش می‌کند. تعاریف گوناگونداده‌ها نقاط بی‌معنی در فضا و زمان هستند که هیچگونه اشاره‌ای به فضا و زمان ندارند. داده‌ها شبیه رویداد حرف یا کلمه‌ای خارج از زمینه (بدون رابطه) می‌باشند. دانایی مجموعه‌ای از شناخت‌ها و مهارت‌های لازم برای حل مسئله‌است، لذا اگر اطلاعاتی که در دست است بتواند مشکلی را حل کند می‌توان گفت دانایی وجود دارد. ضمن اینکه دانایی باید امکان تبدیل به دستورالعمل اجرائی و عملی شدن را داشته باشد. «نوناکا» بر این اعتقاد است که دانش ضمنی کاملاً شخصی بوده، رسمی کردن آن بسیار مشکل است، از این رو انتقال آن به دیگران به آسانی مؤثر نیست. به عبارت دیگر، دانش ضمنی در قالب ذهنیتها، مهارت‌ها و توانمندی‌های افراد و سازمان متبلور می‌شود (مهدی‌زاده ملاباشی، تورج، «سنجش جایگاه دانش سازمانی در زنجیره ارزش سازمانهای استراتژی محور»، ۱۳۸۸) یکی از تعاریف ساده مدیرت دانش :علم بعلاوه تجربه برابر با دانش است.مدیریت دانش ارتقاء یک رویکرد جامع برای شناسایی، تسخیر، بازیافتن، تسهیم و ارزشیابی یک سرمایه اطلاعاتی سازمان است. این سرمایه اطلاعاتی ممکن است، داده‌ها، اسناد، خط مشی و رویه‌ها باشدمدیریت دانش فرایندی است که طی آن سازمان به تولید ثروت از دانش یا سرمایه فکری خودمی‌پردازد مدیریت دانش یعنی استفاده خلاق، مؤثر و کارآمد از کلیه دانش‌ها و اطلاعات در دسترس سازمان به نفع مشتری و در نتیجه به سود سازمان مدیریت دانش استفاده از تجربه و دانش فردی و جمعی از طریق فرایند تولید دانش، تسهیم دانش و بکارگیری آن به کمک فناوری به منظور دستیابی به اهداف سازمان (بقایی نیا، 1386) مدیریت دانش بکارگیری سرمایه فکری برای تفوق سازمان در رقایت با سازمان‌های همتا، همچنین پاسخ‌های نوآورانه‌ای برای چالش‌های جدید و اهرمی برای عمل و یک میانجی است (علاقه بند،1382) مدیریت دانش بعنوان جمع‌آوری، توز یع و استفاده کارا از منابع دانش تعر یف شده است. (داون پورت، 1998). مدیریت دانش به عنوان مجموعه‌ای از رویه‌ها، ز زیرساخت‌ها و ابزارها ی فنی و مدیریتی است که در جهت خلق، تسهیم و بکارگیری اطلاعات و دانش در درون و بیرون سازمان‌ها طراح ی شده‌اند (بون فور، 2003). مرکز بهره‌وری و کیفیت آمریکا، مدیریت دانش را فرایند گسترده کسب، سازماندهی، انتقال و استفاده از اطلا عات در سازمان می‌داند. تعاریفی که سایر نظریه پردازان از مدیریت دانش ارائه می نمایند ما را در شناخت هر چه بیشتر آن یاری می رساند.کارلس آرمسترانگ: مدیریت دانش فعالیتی سازمانی است که هدف از آن بوجود آوردن محیطی اجتماعی و فنی است که بتوان در آن محیط دانش تولید کرده و آن را با دیگران تقسیم نمود.لاری پروساک: مدیریت دانش تلاشی برای آشکار نمودن دارایی پنهان در ذهن اعضا و تبدیل این دارایی پنهان به یک دارایی سازمانی تا همه کارکنان سازمان به این دارایی دسترسی داشته باشند.هربرت سنت آنگو: مدیریت دانش یعنی ایجاد نوعی ارزش از دارایی های پنهان سازمان; ما زمانی به این هدف دست می یابیم که برای افراد ارزش قائل شویم و توانائی های آنها را برای تولید و جمع آوری و مبادله دانش افزایش دهیم.توماس دوپورت: مدیریت دانش عملیات کشف، سازماندهی، خلاصه کردن و ارائه اطلاعات است به شکلی که معلومات کارکنان را بهبود بخشد.مفهوم مدیریت دانشمدیریت دانش، یعنی مدیریت فعالیت‌های دانشی؛ مدیریت دانش یعنی مدیریت اذهان و مستندات. مدیریت دانش فراتر از انجام فعالیت‌های دانشی است. مدیریت دانش لایه‌ای فراتر از فعالیت‌های دانشی بوده و متمرکز بر اهداف و راهبردهایی است که فعالیت‌های دانشی را بهبود دهد. فعالیت‌های خلق، اشتراک، بهره‌برداری و … فعالیت‌های دانشی هستند که باید مدیریت شوند. به عنوان مثال اشتراک دانش، جز مدیریت دانش نیست، بلک موضوع مدیریت دانش است. نقش مدیریت دانش، بهبود اشتراک دانش است، نه انجام آن.مدیریت دانش، مدیریت طیف وسیعی از فعالیتهای است که برای مبادله، خلق یا ارتقای سرمایه‌های فکری در سطح کلان به کار می‌رود. مدیریت دانش طراحی هوشمندانه فرایندها، ابزار، ساختار و غیره با قصد افزایش، نوسازی، اشتراک یا بهبود استفاده از دانش است که در هر کدام از سه عنصر سرمایه فکری یعنی ساختاری، انسانی و اجتماعی نمایان می‌شود. مدیریت دانش فرایندی است که به سازمانها کمک می‌کند تا اطلاعات و مهارتهای مهم را که بعنوان حافظه سازمانی محسوب می‌شود و به طور معمول به صورت سازماندهی نشده وجود دارند، شناسایی

دانلود فایل

دانلود فایل تحقیق اصول و مبانی مدیریت دانش

اصول و مبانی مدیریت دانش,دانش,مدیریت دانش,تاریخچه دانش,مدیریت دانش چیست,تعریف مدیریت دانش,مفهوم مدیریت دانش,سیستم‌های مبتنی بر دانش,سیستم د