تحقیق اوقات فراغت

تحقیق اوقات فراغت

تحقیق-اوقات-فراغتتحقیق اوقات فراغت چکیده :اوقات فراغت و چگونگی گذران
آن از مباحث تازه¬ای است که بعد از انقلاب صنعتی و رشد منابع و تکنولوژیها، توجه
عالمان را برانگیخته و موضوعی مهم در حوزه علوم اجتماعی شده است. پژوهش حاضر به
بررسی نحوه گذران اوقات فراغت در دو گروه از دانش-آموزان دختر سال سوم رشته ادبیات
و علوم انسانی در دو دبیرستان شهید بهشتی و شهید اول به (ترتیب واقع در منطقه 1 و
16 شهر تهران) می¬پردازد.توجه به اوقات فراغت در این
پژوهش از ابعاد ذیل حائز اهمیت می¬باشد. اوقات فراغت یک امر فرهنگی است. بر شخصیت
افراد و از جمله شکل¬گیری شخصیت اثر می¬گذارد، آثار و نتایجی به صورت مثبت و منفی
(انحراف و بزهکاری) برجای می¬گذارد. به فراغت جوانان و نوجوانان (که تعداد زیادی
از جمعیت جامعه را به خود اختصاص می¬دهند) می¬پردازد، به فراغت دختران که از
محرومیت و محدودیت بیشتری در مقایسه با پسران برخوردارند توجه می¬کند، توجه به
فراغت در تعطیلات طولانی مدت تابستان و ایام نوروز، تطبیقی و مقایسه¬ای بودن،
رویکرد انسان¬شناسی شهری و نهایتاً کاربردی بودن پژوهش حاضر از رئوس مهم توجه به
اوقات فراغت و نحوه گذران آن می¬باشد.جامعه مورد مطالعه در پژوهش حاضر دو کلاس 21
نفره دانش¬آموزان دختر دبیرستانی در سال سوم رشته ادبیات و علوم انسانی است که در
دو قشر کاملاً  متفاوت (قشر بالا و پایین) قرار دارند. در این پژوهش از 3 روش
اسنادی، مشاهده، مصاحبه استفاد شده است. فهرستچکیده :   ۱فصل اول:   ۳مقدمه:   ۴تاریخچه در جهان:   ۹سیر تاریخی گذران اوقات
فراغت:   ۹مشخصات فراغت در دوران
جدید:   ۱۳تاریخچه در  ایران:
  ۱۵فصل دوم: کلیات تحقیق
  ۱۸طرح مسأله:   ۱۹روش تحقیق:   ۲۰الف: روش اسنادی و مطالعه
کتابخانهای:   ۲۰ب: مشاهده:   ۲۱مصاحبه:   ۲۱هدف تحقیق:   ۲۲فایده تحقیق:   ۲۲سئوالات تحقیق:   ۲۶تعریف عملیاتی واژهها:
  ۲۷تعاریف اوقات فراغت:  
۲۷فرهنگ:   ۲۸خرده فرهنگ:   ۲۸فصل سوم :   ۳۰چارچوب نظری:   ۳۰فصل چهارم :   ۴۰فصل پنجم:   ۴۴دلائل انتخاب: (خصوصیات کلی
جامعه مورد مطالعه)   ۴۵بررسی وضعیت جغرافیایی
مناطق ۱ و ۱۶ هر دو دبیرستان:   ۴۷جامعه مورد مطالعه:  
۴۷فصل ششم:   ۴۸مشاهدات اولیه:   ۴۹موضوع مشاهده:   ۴۹مشاهدات مربوط به گروه
A:   ۵۰مشاهدات مربوط به گروه
B:   ۵۳مقایسه:   ۵۶نمونه هایی از مصاحبات
انجام شده:   ۵۸مصاحبات با برخی از دانش
آموزان:   ۷۶بررسی میزان خلاقیت و
نوآوری در اوقات فراغت:   ۷۶گروه B:   ۷۷مقایسه:   ۷۸گروه A   ۷۹گروهB:  
۸۰فصل هفتم :   ۸۴نتیجه گیری و پیشنهادات
  ۸۴منابع و مأخذ:   ۹۰ روش تحقیق:در پژوهش حاضر از چند روش
تکنیک پژوهشی استفاده شده که در ذیل به آنها اشاره می¬گردد:الف: روش اسنادی و مطالعه
کتابخانه¬ای:با توجه به مباحث اصلی این
پژوهش (اوقات فراغت و نحوه گذران آن) محقق با رجوع به کتابخانه¬ها، مراکز تحقیقاتی
و پژوهشی، بخش نشریات و روزنامه¬ها و پایان¬نامه¬ها همچنین جستوجوهای کامپیوتری به
جمع¬آوری اطلاعات درزمینه¬های فوق پرداخته اسیت. منابع مورد استفاده شامل: کتابها-
مجلات و روزنامه¬ها- پایان¬نامه¬ها و همچنین نقشه-های جغرافیایی می¬باشد.ب: مشاهده:به منظور مطالعه و بررسی بر
روی دو جامعه مورد مطالعه (دو کلاس دبیرستانهای شهید اول و شهید بهشتی) حضور محقق
در محل تحقیق لازم و ضروری بوده از اینرو در هر دو دبیرستان به کار مشاهدات عینی و
دقیق پرداخته و همچنین نزدیک شدن به دانش¬آموزان و برقراری ارتباط دوستانه با آنها
اطلاعات صحیحی را از ایشان به دست آورد و همچنین پرداختن به مسأله اوقات فراغت از
حساسیت زیادی برخوردار است چرا که این امر، یک مسئله شخصی است و بعضاً افراد به
خصوص دانش¬آموزان دختر که در موقعیت حساس آغاز جوانی قرار دارند از پاسخ به آن
خودداری می¬نمایند لذا محقق با برقراری روابط دوستانه نه درصدد جلب اعتماد
دانش¬آموزان برآمده  و سپس به کسب اطلاعات در زمینه فوق اقدام نموده است.مصاحبه:به منظور کسب اطلاعات
دقیق¬تر و جامعتر مصاحباتی نیز با تعدادی از دانش¬آموزان و اولیای ایشان و مسئولین
هر دو مدرسه (مدیریت- معاونت و مسئول امور تربیتی) انجام گرفت. به دلیل کمبود وقت
و مشکلات رفت و آمد اولیا به مدرسه، مصاحبه فقط با تعدادی از اولیا صورت گرفت.
مادران بیشترین پاسخگویان به سئوالات بوده¬اند و پدران به جهت مشغله کاری و عدم
حضورشان در منزل مورد پرسش قرار نگرفته¬اند.هدف تحقیق:مهم¬ترین هدف پژوهش حاضر
بررسی تأثیر نحوه گذران اوقات فراغت در میان دانش¬آموزان دختر می¬باشد.فایده تحقیق:۱-  فعالیتهای اوقات فراغت به مثابه «آئینه فرهنگ» یک جامعه است به این معنی
که چگونگی گذران این اوقات در یک جامعه تا حد زیادی معرف ویژگیهای فرهنگ آن جامعه
است و از آنجا که بررسی و مطالعه فرهنگ جوامع همواره امری ضروری و الزامی بوده لذا
مطالعه و پرداختن به اوقات فراغت که امری فرهنگی است حائز اهمیت می¬باشد.۲-  اوقات فراغت و چگونگی گذران آن در شکل¬¬گیری و تداوم شخصیت افراد نقش
بسزایی دارد چراکه اوقات فراغت چون شمشیر دو¬لبه¬ای است که اگر به صورتی صحیح و
مطلوب سپری شود فرد را در مسیر کمال قرار داده و از او شخصیتی مطلوب و سالم
می¬سازد و اگر بصورت نادرست و به شکلهای نامطلوب گذرانده شود فرد را در مسیر تباهی
قرار داده و از او شخصیتی ناسالم نابهنجار و حتی منحرف خواهد ساخت به گونه¬ای که
حتی سبب تخریب جامعه نیز خواهد  شد. از اینرو پرداختن به بحث فراغت به منظور
ارائه بهترین زمینه¬های فراغتی و شکل¬گیری شخصیتهای سالم در جامعه ضروری می¬باشد.سئوالات تحقیق:۱-  هر یک از دانش¬آموزان هر دو کلاس اوقات فراغت خود را به کدام نوع از
گونه¬های فراغت داخل و یا خارج از منزل سپری می¬نمایند؟۲-   نحوه گذران اوقات هر یک از دو گروه دانش¬آموز چه شخصیتی¬ای را در میان
ایشان به وجود آورده است؟۳-   هر یک از دانش¬آموزان تا چه اندازه در گذران اوقات فراغت خود به خلاقیت و
نوآوری دست یافته¬اند؟۴-   تا چه اندازه میان اوقات فراغت موجود دانش¬آموزان با اوقات فراغت آرمانی
آنها فاصله وجود دارد؟

دانلود فایل

دانلود فایل تحقیق اوقات فراغت

تحقیق اوقات فراغت ,اوقات فراغت ,فراغت ,تحقیق,پایان نامه ,پروژه ,پژوهش,دانلود پژوهش و تحقیق ,دانلود جزوه,دانلود مقاله ,دانلود پایان نامه,دانلود پروژه