تحقیق بررسی رابطه بین خشنودی شغلی با پرخاشگری

تحقیق بررسی رابطه بین خشنودی شغلی با پرخاشگری

تحقیق-بررسی-رابطه-بین-خشنودی-شغلی-با-پرخاشگری تحقیق بررسی رابطه بین خشنودی شغلی با پرخاشگری   چکیدهخشنودی از شغل پدیده ای
است احساسی که یک فرد سازمانی از اشتغال به شغل مورد نظر خود می تواند به دست
آورد. در گذشته بعضی از مدیران تصور می کردند که روحیه بستگی غیر قابل انکار
ناپذیری با خشنودی از شغل دارد. در صورتی که امروزه روحیه را مجموعه ای کیفی تمام
خصیصه های فردی ، اجتماعی ، خانوادگی و سازمانی ، اقتصادی و سیاسی ، علمی است. از
این رو هدف اساسی از انجام پژوهش حاضر بررسی اثرات خشنودی شغلی بر پرخاشگری کار
است.با وجود آن که مقصود اصلی
این پژوهش بررسی خشنودی شغلی اعم از شناخت عوامل مانند نفس کار ، سرپرستی شغلی ،
حقوق و مزایا ، امکان ترفیع و رشد در شغل و نقش همکاران در این حوزه از یک سو و
درک عوامل معطوف به پرخاشگری را در سطح واحد ( میزان نیل به هدف نیست به نیروی
انسانی و میزان خشنودی ذینفعان  اصلی نسبت به نیروی انسانی ) از سوی دیگر است
. اما در این میان ایجاد حساسیت در مدیران شرکت از ناحیه درک بیشتر پیامد های عدم
خشنودی شغلی و همچنین بستر سازی جهت اثر گذاری بر ادراک و طرز تلقی کارکنان نسبت
به تلاش های شرکت در جهت اهمیت دادن به منابع انسانی و اولویت بندی خشنودی شغلی
معطوف به پرخاشگری کار است.هدف اصلی در تحقیق حاضر
آزمون پیش فرض های دو گانه است که برخی از آن ها معتقدند خشنودی شغلی بر پرخاشگری
تاثیر کاهنده دارد و بعضی بر این اعتقادند رابطه ای بین آن ها نیست.پژوهش حاضر در جامعه
آماری کارمندان دانشگاه علم و صنعت و در حجم نمونه ای معادل ۳۱ نفر انجام شده است.در پژوهش حاضر که از نوع
تحقیق همبستگی محسوب می شود ، جهت جمع آوری داده ها از دو پرسشنامه جهت سنجش متغیر
ها استفاده شده است. پرسشنامه رضایت شغلی ( JDI) و پرسشنامه پرخاشگری ( بخشی از
SCL_90  ) .پس از انتخاب نمونه مورد
نظر پرسشنامه های مورد نظر به آن ها ارائه شد و از تکمیل پرسشنامه ، نسبت به نمره
گذاری آن ها بر اساس شناسنامه تست اقدام گردید و داده ها ی به دست آمده وارد
رایانه شده و با نرم افزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل توصیفی و استنباطی قرار گرفته و یافته های
پژوهش در دو بخش توصیفی و بررسی فرضیه ها در ادامه ارائه شده است.واژه های کلیدی: خشنودی
شغلی، سرپرستی شغلی، نفس کار، حقوق و مزایا، امکان ترفیع و رشد شغل، پرخاشگری،
افسردگی فهرست مطالبفصل اول   ۱کلیات پژوهش   ۱مقدمه :   ۲بیان کلی مسئله :  
۴هدف پژوهش :   ۵اهداف خاص پژوهش به شرح
ذیل است:   ۶اهمیت موضوع پژوهش :
  ۶فرضیه پژوهش :   ۹فرضیه اصلی :   ۹فرضیه های فرعی :  
۹تعاریف نظری و عملیاتی
متغیر ها :   ۱۰تعریف عملیاتی متغیر ها :
  ۱۰تعریف نظری /متغیر ها :
  ۱۱پرخاشگری :   ۱۱افسردگی :   ۱۲مدل عملیاتی ارتباط متغیر
ها :   ۱۳فصل دوم   ۱۳ادبیات و پیشینه تحقیق
  ۱۳تاریخچه تعاریف رضایت
شغلی   ۱۴ابعاد رضایت شغلی :
  ۱۶تعریف شغل:   ۱۷تعریف رضایت شغلی:  
۱۸عوامل موثر در انتخاب شغل
  ۲۱عوامل موثر بر رضایت
شغلی:   ۲۲پیامد های رضایت شغلی و
عدم رضایت شغلی:   ۲۵الف) بررسی های روان
شناسان:   ۲۹ب) مطالعات جامعه شناختی
  ۳۰علل اساسی رضایت از شغل:
  ۳۱مفاهیم انتخاب شغل :
  ۳۶۱٫تصادفی یا اصولی بودن
انتخاب شغل:   ۳۶۲٫آگاهانه یا نا آگاهانه
بودن انتخاب شغل:   ۳۶۳٫عقلانی یا عاطفی بودن
انتخاب:   ۳۷۴٫آنی یا تکاملی بودن
انتخاب :   ۳۷تقسیم بندی ویلیامسون :
  ۳۸۱٫عدم انتخاب   ۳۸۲٫تردید در انتخاب:
  ۳۸۳٫انتخاب نامعقول:  
۳۹نظریه های تصمیم گیری :
  ۳۹تقسم بندی کراتیز:  
۴۱۱-نظریه های غیر روانی انتخاب شغل و حرفه :
  ۴۱۲ – نظریه های روانی انتخاب شغل وحرفه :
  ۴۲۳ – نظریه های عمومی انتخاب شغل و حرفه :
  ۴۲نظریه سوپر:   ۴۳نظریه بوهلر :   ۴۵* نظریه کینز برگ   ۴۶*نظریه آنارو:   ۵۰*نظریه جان هالند:  
۵۱*علل و انگیزه های پرخاشگری
:   ۵۳*عوامل تعیین کننده
پرخاشگری :   ۵۳*خلاصه عوامل مربوط به
خشنودی شغلی:   ۵۷*ناخشنودی شغلی و پرخاشگری:
  ۵۷*فرضیه ناکامی ـ پرخاشگری:
  ۵۹*خشنودی شغلی:   ۶۰*نظریه ی کامروایی نیازی :
  ۶۰*نظریه گروه مرجع:  
۶۱*نظریه انگیزشی ـ بهداشتی
هرزبرگ:   ۶۱*همبسته های خشنودی شغلی:
متغیر های شخصی:   ۶۲*عوامل مرتبط با رضایت
شغلی:   ۶۳*نظریه های سازش شغلی :
  ۶۵- نظریه خصیصه و عامل
  ۶۵*نظریه روان پویایی:  
۶۶*نظریه رشدی :   ۶۶*نظریه های رضایت شغلی :
  ۶۷انگیزش :   ۶۷نظریه نیاز های آشکار:
  ۶۸نظریه های انگیزش شغلی:
  ۷۱۱- نظریه محرک و پاسخ :   ۷۱۲ – نظریه میزان سازگاری:   ۷۱۳- نظریه عقلی و استدلالی:   ۷۲*تحقیقات انجام شده در
ایران:   ۷۳چکیده :   ۷۴*پیشینه تحقیقات خارجی :
  ۷۷فصل سوم:   ۸۰روش پژوهش   ۸۰مقدمه   ۸۱*جامعه ی پژوهش :   ۸۱*نمونه و روش نمونه گیری:
  ۸۲*ابزار اندازه گیری و جمع
آوری اطلاعات :   ۸۲*روش نمره گذاری :  
۸۳پرسش نامه scl_ 90   ۸۵پرخاشگری ( HOS )   ۸۵طرح تحقیق   ۸۶روش جمع آوری داده ها
  ۸۷فصل چهارم   ۸۸تجزیه و تحلیل داده ها
  ۸۸مقدمه   ۸۹توصیف آماری داده ها
  ۹۰۱٫ توصیف نمونه مورد بررسی   ۹۱۲٫ توصیف داده های بدست آمده از پرسشنامه   ۹۳ب) بررسی فرضیه پژوهش
  ۹۹فصل پنجم   ۱۰۶بحث و نتیجه   ۱۰۶مقدمه   ۱۰۷نتیجه پژوهش   ۱۰۸الف) یافته های توصیفی
  ۱۰۸ب) یافته های حاصل از
بررسی فرضیه ها   ۱۰۸محدودیت های پژوهش  
۱۱۰پیشنهاد هایی برای پژوهش
های آتی   ۱۱۰منابع :   ۱۱۶مقدمه :خشنودی شغلی از عوامل
مهمی است که باید در توسعه صنعتی مورد توجه قرار گیرد ، مطالعه و بررسی تاریخچه
توسعه و تحول جوامع صنعتی نشان می دهد که نیروی انسانی ماهر و تعلیم یافته در
تبدیل جوامع به جوامع صنعتی تاثیر انکار ناپذیری داشته است.هر فردی سعی دارد شغلی را
انتخاب کند که علاوه بر تامین نیاز های مادی ازنظر روانی نیز او را ارضا نماید.
بدین لحاظ برای نیل به این هدف یعنی گماردن افراد در مشاغل مناسب مطالعه فردی و
بررسی خصوصیات آن ها لازم و ضروری است. در غیر این صورت با سپردن مشاغل به افرادی
که یا علاقه ای به انجام شغل مورد نظر ندارد و یا فاقد خشنودی شغلی لازم برای
انجام آن هستند علاوه بر آن که فردی ناشایست بر سر کار گمارده می شود بلکه موجب
تغییر در سطح پرخاشگری نیز می گردد.در جامعه صنعتی بر خلاف
جوامع سنتی هیچگاه مشاغل افراد از قبل تعیین شده نیست بلکه رغبت ها ، توانایی ها ،
استعداد ها و نیاز های شغلی جامعه تعیین کننده آینده فرد می باشند هر فردی باید از
بازار کار مطلع بوده و با مؤسسات استخدام کننده و نحوه استخدام آن ها آشنا باشد.ارضای نیاز های جسمانی که
از طریق کسب پول در مقابل انجام کار حاصل می شود نمی تواند تنها علت لازم و کافی
برای کار کردن محسوب گردد. ارضای نیاز های روانی ، اجتماعی نیز از تعیین کننده های
مهم در اشتغال و نوع آن به شمار می روند.تحقیق حاضر به بررسی
رابطه بین خشنودی شغلی با پرخاشگری پرداخته است. اگر خشنودی شغلی به شکل صحیح
مطالعه و بررسی بشود و با توجه به نتایج به دست آمده برای دستیابی به آن ، طرح
ریزی شده و بر اجرای طرح ها نظارت شود ، منابع چند گانه عام و خاص به همراه خواهد
داشت.یکی از منافع مطالعه و
بررسی رابطه بین خشنودی شغلی و پرخاشگری این است که جهت سطح عمومی خشنودی کارکنان
بر پرخاشگری در صنعت را به مدیریت نشان می دهد.نتایج تحقیق منعکس کننده
بخشی از خشنودی یا ناخشنودی گروه های خاصی از کارکنان است و به عبارت دیگر بیانگر
احساسات کارکنان در خصوص کارشان است. که این احساسات مربوط به کدام بخش از خشنودی
شغلیمی شود. پرخاشگری بیشتر
از کدام بخش از خشنودی تاثیر خواهد پذیرفت و به چه عاملی مربوط می شود.تحقیق و مطالعه خشنودی شغلی
راهی است تا از نظرات کارکنان مطلع شویم و از سوی دیگر آنان را نیز از طریق بیان
احساسات خود به تغییرات توسعه نزدیک نماییم . بر اساس نتایج تحقیق می توان نیاز
های آموزش را تعیین کرد. نگرش ، شناخت و دید کارکنان را نسبت به شاخص های زمینه
ساز خشنودی بخش مورد شناسایی قرار داد و همچنین درک کرد که کارکنان چه انتظاراتی
از عناصر تاثیر گذار و نحوه سلوک و عملکرد آن دارند

دانلود فایل

دانلود فایل تحقیق بررسی رابطه بین خشنودی شغلی با پرخاشگری

خشنودی شغلی, سرپرستی شغلی,نفس کار,حقوق و مزایا,امکان ترفیع و رشد شغل, پرخاشگری,افسردگی,تحقیق,پایان نامه ,پروژه ,پژوهش,دانلود پژوهش,دانلود تحقیق ,دانلود جزوه,دانلود مقاله ,دانلود پایان نامه,دانلود پروژه