تحقیق بررسی میزان بکارگیری روش های تربیت دینی نوجوانان از منظر نهج البلاغه در کتب دینی مقطع راهنمایی

تحقیق بررسی میزان بکارگیری روش های تربیت دینی نوجوانان از منظر نهج البلاغه در کتب دینی مقطع راهنمایی

تحقیق-بررسی-میزان-بکارگیری-روش-های-تربیت-دینی-نوجوانان-از-منظر-نهج-البلاغه-در-کتب-دینی-مقطع-راهنماییتحقیق بررسی
میزان بکارگیری روش های تربیت دینی نوجوانان از منظر نهج البلاغه در کتب دینی مقطع
راهنمایی چکیدهدراین تحقیق به بررسی
دیدگاه های امام علی(ع) در مورد تربیت اجتماعی پرداخته ایم و اهداف این تحقیق شناخت
و معرفی دیدگاه های امام علی(ع) در مورد تربیت اجتماعی و جمع آوری نظرات،توصیه ها
و سیره عمل آن حضرت درباره تربیت اجتماعی می باشد. در این تحقیق از روش توصیفی-
تحلیلی استفاده شده و با استفاده از فیش برداری از اسناد و مدارک و گردآوری
اطلاعات مورد نیاز به این امر اقدام کرده ایم.در رابطه با تربیت اجتماعی اصول و
روش هایی را با توجه به دیدگاه امام علی(ع) استخراج نموده ایم که از این قرار
است:ارزش اخلاقی اجتماعی زیستن، اصل عدالت اجتماعی،اصل عدم استرحام و ذلت
ناپذیری،اصل عدم انظلام و ستم ناپذیری،اصل کرامت و تکریم در روابط اجتماعی،اصل
شورا، اصل امربه معروف و نهی از منکر،اصل زهد، اصل قناعت، اصل کفاف.یکی از دستاورد های اصلی
ناشی از تحقق ارمان های اسلام اجرای صحیح تربیت اجتماعی این مکتب است . این مهم
محققان رشته تعلیم و تربیت را بر ان می دارد که بعد اجتماعی تربیت اسلامی را مورد
مطالعه قرار دهند .و موجبات اشنایی و تربیت افراد جامعه به خصوص نسل جوان را با
جامعیت اسلام که جنبه اجتماعی ان یکی از محور های اساسی این نظام تربیتی است فراهم
سازند . در نظام تربیت اسلام ، تربیت اجتماعی در کنار دیگر جنبه های تربیت اهمیت
خاصی دارد . انسان از دیدگاه قران سنت دارای دو بعد تفکیک ناپذیر حیات فردی و حیات
اجتماعی است . در دیدگاه اسلام فرد به صورت فرد بودن صرف مد نظر این است بلکه فرد
علاوه بر مسئولیت تربیت خویشتنف بار عظیم مسئولیت اجتماعی را نیز در حد توان بر
عهده دارد.تربیت جامع اسلامی در پی آن است که فرد همچنانکه به سازندگی و رشد شخصیت
خویش مشغول است در میان جمع مسلمین و امت اسلامی نیز جای خود را مشخص سازد و
بتواند با آنهابه خوبی مراوده داشته باشد.تربیت توحیدی اسلام درصدد
آن است که فرد در وجه اجتماعی خویش ابتدا دارای بینشی جمع گرا شود و خود را به
عنوان عضوی از پیکر واحد بشناسد و دین خود را در اعتلای جامعه ، تحقق آرمان های
اسلام، حل مشکلات مردم، بهبود زندگی و پاسداری از کیان آیین و امت ادا نماید.روش تربیت اجتماعی از
دیدگاه اسلام مبتنی بر درک موقعیت و مسئولیت فرد در برابر توطئه های فرهنگی، سیاسی،
نظامی، اقتصادی و … دشمنان اسلام است.یکی از مسائل تربیتی که
امروز در ایران مطرح است و به رغم اصلاحاتی که در برنامه های درسی اموزش و پرورش و
آموزش عالی صورت گرفته متأسفانه نتوانسته انگیزه کافی در کل نسل جوان در گرایش جدی
آنان به دین ایجاد کند و جذابیت مطلوب را موجب گردد. از دلایل عمده این امر این
است که نسل جوان عمدتا ناآگاه نسبت به همه ابعاد متعالی اسلام در مدار قابل ملاحظه
ای و بی خبر از جامعیت و تعالیم دین مبین اسلام است و یکی از نارسایی های بزرگ عدم
طرح کافی و جاذب دیدگاه های اجتماعی اسلام باشد.در کلیه شاخه ها و شعب
تعلیم و تربیت قبل از هرچیز آنچه حائز اعهمیت است ، داشتن بینش و نگرش اصولی و
دقیقی نسبت به مبانی و اهداف و اصول و روش های تعلیم و تربیت است که بایستی به هر
یک از این موضوعات مهم در در بعد بینش تربیت  اسلامی ، مسئله دیدگاه اجتماعی
اسلام در تعلیم و تربیت است و . برنامه ریزان تعلیم و تربیت در  کشور از
برنامه ریزی اموزشی و درسی، تربیت نیروی انسانی، مدیریت ها و بالاخره کلیه معلمان
و مربیان تربیتی بایستی قبل از هر چیز به بینش جامع اسلامی و از جمله به بینش صحیح
نسبت به بعد اجتماعی تعلیم و تربیت آگاهی حاصل نمایند.باید توجه داشت که امر
تربیت در همه ایام و در طول تاریخ برای همه جوامع و ملت ها مهم بوده است و به ویژه
در عصر حاضر برای دوام کشور ما و تعالی انقلاب لازم است به تحول در نظام آموزشی
کشور بیندیشیم.مسئله تربیت اجتماعی در این
عصر برای بشریت به اهمیت مسئله تداوم و پایداری حیات است. نظم و جریان آن ، تداوم
و تکامل آن، ایجاد ذرغبت و رضایت نسبت به آن از طریق تربیت امکان پذیر است.اگر اعتقاد داریم که اسلام
مکتب علم و تربیت استف بهتر است به منابع اسلامی مراجعه  کنیم و از شعار
فراتر رویم و محتوای عقاید اسلامی را در خصوص تربیت به طرق مناسب شناسایی کنیم و
بایستی با سنجش دقیق و خردمندانه از تجربیات و اندیشه های دیگران به خصوص روش های
تربیتی ائمه اطهار سود جست.بررسی اندیشه هایی که به
نحوی در تحولات آموزش و پرورش ما موثر است، امری ضروری و عقلانی است. این تحقیق
سعی بر آن دارد که با عنایت به تاکید بر ضرورت بازسازی فرهنگی در جامعه با طرح
دیدگاه های تربیتی علی(ع) و به تبع ایشان اندیشمندان اسلامی تا اندازه ای
دستندرکاران تعلیم و تربیت را در طراحی الگوی مناسب برای تقویت کودکان و نوجانان
یاری نماید.تربیت اجتماعی از نظر امام
علی (ع) بسیار اهمیت داشته و ارزشمند است. ایشان در ابعاد مختلف و در موارد
گوناگون به اهمیت تربیت اجتماعی اشاره کرده اند. و علاوه بر تاکید زیادی که روی
مسئله اجتماع و وحدت مسلمین و ارزش ها و مسئولیت های اجتماعی گذاشته اند و در مورد
مختلف آنها را ستوده اند و آثار آنها را بیان نموده اند و همچنین در جنبه های فردی
نیز به صفات و جنبه هایی تاکید ورزیده اند که اگرچه ظاهرا بسیار فردی به نظر می
رسد. ولی واقع در بطن روابط اجتماعی قرار دارند با توجه به اهمیت تربیت اجتماعی از
نظر علی(ع) این نکته که تربیت و شکل گیری هویت فرد در جامعه شکل می گیرد و در واقع
تکامل انسان در گرو زندگی اجتماعی است تربیت اجتماعی اهمیت خویش را آشکار می سازد
و به عنوان بعد اساسی تربیت خود را نمایان کرده دامنه وسیعی را در برمی گیرد.واژه های کلیدی: هدف و
تعیین هدف، تربیت، اجتماعی بودن، نهج البلاغهفهرست مطالبپیشگفتار    ۱چکیده تحقیق    ۳فصل اول    ۱۰کلیات تحقیق:  
 ۱۰۱- بیان
مسئله    ۱۱۲ – اهداف تحقیق    ۱۴۳- ضرورت
تحقیق    ۱۵۴- فرضیات
تحقیق    ۱۵۵- روش
تحقیق    ۱۶۶)تعریف
اصطلاحات و واژه ها    ۱۷تعریف هدف و نقش هدف  
 ۱۷فواید و اهمیت تعیین هدف:
   ۱۸اهداف تربیت  
 ۲۰اجتماعی بودن  
 ۲۲اصولی در اهداف تربیت
اجتماعی    ۲۳نهج البلاغه:  
 ۲۵تربیت اجتماعی را از کجا
باید آغاز نمود؟    ۲۶فصل دوم    ۲۹پیشینه تحقیق  
 ۲۹پیشینه تحقیق  
 ۳۰الف) پایان نامه ها  
 ۳۱ب) کتاب ها    ۴۱ج) مقالات    ۵۵فصل سوم    ۵۹مبانی نظری تحقیق:  
 ۶۰نهج البلاغه و مستدرکات آن
   ۶۴بررسی مسئله اسناد نهج
البلاغه به علی(ع)    ۶۹بررسی اشکال مورد اول
   ۷۰بررسی اشکال مورد دوم
   ۷۲نهج البلاغه و جامعه امروز
اسلامی    ۷۴در آیینه این عصر  
 ۷۶علی در میدان های گوناگون
   ۷۸نگاهی کلی به مباحث و مطالب
نهج البلاغه    ۸۳عناصر معجزه ای نهج البلاغه
   ۸۴محتوای نهج ا لبلاغه  
  ۸۴امتیازات نهج ا لبلاغه
   ۸۵گردآورنده نهج البلاغه
   ۸۸شرح ها و ترجمه های نهج
البلاغه    ۸۹ماخذ و منابع نهج البلاغه
   ۹۲تصویر شخصیت علی(ع) در نهج
البلاغه    ۹۸ضرورت بحث تربیت  
 ۹۹مفهوم و تعریف تربیت  
 ۱۰۳ماهیت یا چیستی تربیت
   ۱۰۵فرق تزکیه و تربیت  
 ۱۰۷چه کسی می تواند مربی باشد؟
   ۱۰۸وظیفه مهم حاکم اسلامی در
تعلیم و تربیت    ۱۱۱مربی اسلامی  
 ۱۱۲وظایف امام علی(ع)    ۱۱۲انبیا و اولیا طبیبان الهی
اند.    ۱۱۳ویژگی طبیبان الهی  
 ۱۱۴راه رهایی از سرگردانی
   ۱۱۵تلاش پیگیر حضرت علی(ع) در
امر تربیت    ۱۱۷راه به سوی حقیقت تربیت
   ۱۲۲موانع و مقتضیات تربیتی
   ۱۲۴موانع و مقتضیات فردی
   ۱۲۵موانع و مقتضیات اجتماعی
   ۱۲۶اسلام و هدف تربیت  
 ۱۲۷اخلاق و ارتباط آن با تربیت
   ۱۲۸رابطه اخلاق و تربیت  
  ۱۲۸روش های تربیتی  
 ۱۳۱تربیت و اخلاق  
 ۱۳۳دین و تربیت    
۱۳۷رابطه دین و تربیت  
 ۱۴۱بررسی رابطه دین با نظام
تربیتی و با هر یک از اجزا و عناصر موجود در عمل تربیت    ۱۴۳امام علی(ع) و تربیت  
 ۱۴۷ابعاد تربیت از دیدگاه امام
علی(ع)    ۱۴۸تربیت دینی  
 ۱۵۰تربیت اجتماعی  
 ۱۵۳تربیت اجتماعی خارج از خانه
   ۱۵۵میزان و معیار رابطه درست
با دیگران     ۱۵۶تربیت جسمانی  
 ۱۵۶حقیقت تربیت  
 ۱۶۳انسان و تربیت پذیری  
 ۱۷۱تربیت اجتماعی  
 ۱۷۱تعریف تربیت اجتماعی  
 ۱۷۳اسلام و تربیت اجتماعی
   ۱۷۴هدف های تربیت اجتماعی
   ۱۷۶رابطه تربیت فردی و تربیت
اجتماعی    ۱۸۰سرآغاز تربیت اجتماعی
   ۱۸۲نظریات صاحب نظران در
ارتباط با تربیت    ۱۸۳افلاطون    ۱۸۳ارسطو    ۱۸۵خواجه نصیرالدین طوسی
   ۱۸۶کومینوس    ۱۸۸جان لاک    ۱۸۹ژان ژاک روسو  
 ۱۹۱کانت    ۱۹۳ابن مسکویه  
 ۱۹۵ابن خلدون    ۱۹۵ابن سینا    ۱۹۶امام خمینی  
 ۱۹۷ثمره اجتماعی تربیت از
دیدگاه امام علی(ع)    ۱۹۷فصل چهارم    ۲۰۱اصول اجتماعی و نحوه عملکرد
آن در جامعه در سایه تربیت :    ۲۰۱عوامل رویکرد به حیات
اجتماعی    ۲۰۴ارزش های اخلاقی در حیات
اجتماع    ۲۰۵نقش عامل عقلانی در ارزش
یابی    ۲۰۷اصل انظلام و ستم ناپذیری
   ۲۱۶توجیه انظلام  
 ۲۲۰اصل کرامت و تکریم در روابط
اجتماعی    ۲۲۹در برخورد با انسان دو
دیدگاه وجود دارد    ۲۳۱نتایج کرامت یا حقارت شخصیت
   ۲۳۵نفاق و دورویی  
 ۲۳۶فضایل و رذایل اخلاقی
   ۲۳۷مشورت    ۲۳۸اصل شورا    ۲۴۲مهمترین صفات مشاور  
 ۲۵۵خداترسی    ۲۵۵تقوای الهی  
 ۲۵۵تعقل    ۲۵۶تجربه    ۲۵۷عقل    ۲۵۸وظیفه مشورت کننده و مشاور
   ۲۶۰آثار امر به معروف و نهی از
منکر    ۲۶۶پیشنهاد و نظریه اجرایی در
مورد امر به معروف و نهی از منکر    ۲۶۹اصل زهد : زیستی شایسته
   ۲۷۱مفهوم زهد    ۲۷۳زهد و توانایی های اقتصادی
   ۲۷۵زهد و ایثار و همدردی
   ۲۸۱اصل قناعت    ۲۹۳اصل کفاف    ۲۹۷اصل عدالت اجتماعی  
 ۳۰۰عدالت و ارزش های اجتماعی
   ۳۱۰صبر و شکیبایی  
 ۳۱۶الگو های صبر و اسطوره های
استقامت    ۳۲۲صبر در احادیث اسلامی
   ۳۴۵آثار و پیامد های صبر
   ۳۵۰شاخه های صبر  
 ۳۵۳جزع و بی تابی  
 ۳۶۱درمان جزع و ناشکیبایی
   ۳۶۷فرق جزع و احساسات معقول  
 ۳۷۱خدمت به مردم  
 ۳۷۴مفهوم خدمتگزاری  
 ۳۷۵اسلام و خدمتگزاری  
 ۳۷۷محدوده خدمت  
 ۳۸۰جلوه های خدمتگزاری  
 ۳۸۱یاری دیگران  
 ۳۸۵بر و احسان  
 ۳۸۶انگیزه ها در خدمتگزاری
   ۳۹۰آفات خدمتگزاری  
 ۳۹۲حکومت و خدمت  
 ۳۹۵روحانیان و خدمتگزاری
   ۴۰۳فصل پنجم    ۴۰۷نتیجه گیری وپیشنهادات:
   ۴۰۷بحث و نتیجه گیری  
 ۴۰۸پیشنهادات    ۴۱۱مشکلات تحقیق  
 ۴۱۴منابع    ۴۱۶مقدمهاسلام و حکومت اسلامی پدیده
ای الهی است که با به کار بستن دستورات آن و نیز تلاش برای تداوم و حفظ آنها سعادت
فرزندان خود را در دنیا وآخرت به بالاترین درجه تأمین می کند و قدرت آن را دارد که
قلم سرخ بر ستمگری ها و چپاول گری ها و فسادها و تجاوزها بکشد و انسان ها را به
کمال مطلوب خود برساند و مکتبی است که برخلاف مکتب های غیر توحیدی در تمام شئون
فردی و اجتماعی و مادی و معنوی و فرهنگی و سیاسی و نظامی و اقتصادی دخالت و نظارت
دارد و از هیچ نکته ای ولو بسیار ناچیز که در تربیت انسان و جامعه و پیشرفت مادی و
معنوی او نقش دارد فروگذار ننموده است و موانع و مشکلات سر راه تکامل را در اجتماع
و فرد گوشزد نموده برای رفع آنها کوشیده است.بقای اجتماعی مسلمین و
ادامه این حیات به صورت مؤثر و گسترش فرهنگ اسلامی در جهان کنونی ایجاب می کند که
تربیت اجتماعی اسلام به گونه ای عمیق تر و جامع مورد مطالعه قرار گیرد و در شکل
برنامه های آموزشی، تربیتی، تبلیغی در مراکز آموزشی در کلیه مقاطع ابتدایی تا دوره
های مطرح عالی و در برنامه های هنری در رسانه های جمعی به دانش پژوهان و مردم عرضه
گردد.

دانلود فایل

دانلود فایل تحقیق بررسی میزان بکارگیری روش های تربیت دینی نوجوانان از منظر نهج البلاغه در کتب دینی مقطع راهنمایی

روش های تربیت دینی نوجوانان ,تربیت دینی نوجوانان , نهج البلاغه , کتب دینی,محتوای نهج ا لبلاغه ,امتیازات نهج ا لبلاغه,فرق تزکیه و تربیت ,امام علی(ع) ,تحقيق,پايان نامه ,پروژه ,پژوهش,دانلود پژوهش,دانلود تحقيق ,دانلود جزوه,دانلود مق,,,