تحقیق بررسی میزان کارآیی آموزش های ضمن خدمت کوتاه مدت فرهنگیان استان اردبیل شهرستان پارس آباد از دید

تحقیق بررسی میزان کارآیی آموزش های ضمن خدمت کوتاه مدت فرهنگیان استان اردبیل شهرستان پارس آباد از دید

تحقیق-بررسی-میزان-کارآیی-آموزش-های-ضمن-خدمت-کوتاه-مدت-فرهنگیان-استان-اردبیل-شهرستان-پارس-آباد-از-دیدتحقیق بررسی میزان کارآیی آموزش های ضمن خدمت کوتاه مدت فرهنگیان استان
اردبیل شهرستان پارس آباد از دیدگاه معلمان ابتدائی و دبیران راهنمایی چکیدهآموزش نیروی انسانی یکی
از مطمئن ترین و اساسی ترین راه های به سازی سازمانی است. آموزش نیروی انسانی
علاوه بر آن که استعدادهای افراد را پرورش می دهد، روش ها و فنون انجام دادن کار
را بهبود می بخشد، موجب کسب دانش و افزایش مهارت های شغلی می شود، از اتلاف منابع
انسانی و مالی نیز جلوگیری می کند. بطور کلی، آموزش یکی از مؤثرترین وسایل سازگاری
کاکنان مؤسسه با شرایط تغییرپذیر و در حال تحول سازمان است.اجرای آموزش و به سازی
نیروی انسانی سبب می شود تا افراد بتوانند متناسب با تغییرات سازمانی و محیط بطور
مؤثر فعالیت هایشان را ادامه داده و به کارآیی خود بیفزایند. بنابراین مدیران
مسئولیت دارند برای اینکه کارکنان بتوانند از عهده خواسته های جدید، مسایل و
دشواری های تازه برآیند و در میدان مبارزه موفق باشند انگیزه های آموزش و فرصت های
پیشرفت کارمندان خود را به گونه ای که آنان بتوانند از تمام استعدادهای خود بهره
گیری کنند فراهم سازند.آموزش کارکنان به ویؤه
آموزش معلمان آموزش و پرورش نیز همچون آموزش دیگر کارکنان از اهمیت خاصی برخوردار
می باشد. رشد و گسترش و تغییر و تحول نظام های آموزش و پرورش، ویژگی بارز جوامع
بشری در عصر ماست که پیامد این رشد به کارگیری معلمان و کارکنان فراوان، با دانش و
مهارت های گوناگون است. و با تغییر و تحول در نظام های آموزشی، که خود متأثر یا در
تعامل با تغییرات مهم و تکنولوژی است نیاز به بازسازی و نوسازی دانش و اطلاعات
معلمان و کارکنان است.در دنیای جدید، آموزش ضمن
خدمت یکی از مؤثرترین ابزارها برای همسازی و انطباق کارکنان با شرایط متغیر و
متحول زمان است. تحقیقات و مطالعات انجام شده مؤید آن است که آموزش ضمن خدمت در
کیفیت بخشی به کار نقشی دوگانه دارد. یعنی از یک طرف با افزایش آگاهی و دانش
کارکنان سبب افزایش رضایت شغلی، اعتماد و وابستگی سازمانی و توسعه ی انسانی می
گردد و از طرف دیگر، با بهبود روش های انجام کار، تحقق اهداف سازمانی و کارآیی و
اثربخشی آن را مقدور می سازد. نقش و اهمیت آموزش های ضمن خدمت در پویایی سازمانی
سبب شده است که دستگاه های آموزشی تقریباً در تمام کشورهای جهان آموزش ضمن خدمت
معلمان، مدیران و کارکنان را مورد توجه جدی قرار دهند.بطور کلی ارزیابی کارآیی
دوره های آموزشی تنها از طریق ارزیابی مستمر و صحیح از برنامه های مذکور امکان
پذیر می باشد. به عبارت دیگر ارزیابی دوره های آموزشی ضمن کوتاه مدت به ما کمک
خواهد کرد تا پی ببریم دانش ها و مهارت هایی که کارآموز در طی دوره کسب کرده است
تا چه حد در انجام وظایف شغلی او مؤثر بوده است و یا اینکه هیچ گونه تغییراتی در
وی بوجود نیامده است؟ بنابراین در این پژوهش در پی یافتن پاسخ مناسب بر این پرسش
هستیم که آموزش های ضمن خدمت کوتاه مدت و کارآیی معلمان اثر دارد یا خیر؟ و چنانچه
پاسخ مثبت است چند درصد از کارآیی را آموزش های ضمن خدمت کوتاه مدت تبیین می کند؟جامعه این پژوهش متشکل از
کلیه معلمان دوره ابتدایی و دبیران دوره راهنمایی شهرستان پارس آباد که در سال
تحصیلی و طبق آمار نیروی انسانی مدیریت آموزش و پرورش شهرستان ۶۰۰ نفر دوره
ابتدائی و ۴۵۰ نفر دبیران دوره راهنمایی که جمعاً ۱۰۵۰ نفر جامعه آماری این پژوهش
میباشد.حجم نمونه با استفاده از جدول مورگان ۲۲۷ نفر از روش نمونه گیری خوشه ای
برآورد شده است که به تناسب معلمان هر مقطع یعنی از دوره ابتدائی ۱۱۹ نفر و از
دوره راهنمایی ۹۸ نفر انتخاب شدند.واژه های کلیدی: آموزش ضمن
خدمت، دوره های کوتاه مدت ضمن خدمت، روش تدریس فعال، ارزشیابیفهرست مطالبفصل اول    ۱کلیات    ۱۱-۱- مقدمه :    ۲۱-۲- بیان مسئله    ۶۱-۳- اهمیت و ضرورت پژوهش    ۹۱-۴- اهداف تحقیق    ۱۲۱-۵- سؤالات پژوهش :    ۱۲۱-۶- تعاریف نظری و عملیاتی واژه ها و متغیرها
:    ۱۳فصل دوم    ۱۶ادبیات و پیشینه تحقیق
   ۱۶مقدمه :    ۱۷بخش اول    ۱۸۲-۱-۱- تعاریف تدریس  
 ۱۸۲-۱-۲- روش های تدریس فعال
و غیرفعال :    ۱۹۲-۱-۴- نظریات چند تن از
صاحب نظران تعلیم و تربیت در باره روش های تدریس فعال :    ۲۱ژان ژاک روسو  
  ۲۲اسپنر    ۲۵دکرولی    ۲۵کلاپارد    ۲۵مونته سوری  
 ۲۵کیلپا تریک  
 ۲۸راسل    ۲۸ژان پیاژه  
 ۲۹-۱-۳-
تفاوت های روش های تدریس فعال و غیرفعال : (ملکی، ۱۳۸۰)
   ۳۰۲-۱-۵- مؤلفه های روش تدریس
فعال :    ۳۳بخش دوم    ۳۸۲-۲-۱- اهداف مدیریت در
کلاس :    ۳۸۲-۲-۲- ارتباط معلم – دانش
آموز    ۴۰۲-۲-۳- کلاس درس بعنوان یک
سازمان :    ۴۲۲-۲-۴- دیدگاه مکاتب کلاسیک
در رفتار کلاسی    ۴۳۲-۲-۵- دیدگاه مکاتب
نئوکلاسیک (روابط انسانی) در رفتار کلاسی    ۴۴۲-۲-۶- نظریه های
y  و x  رفتار کلاسی
   ۴۶۲-۲-۷- برنامه های تعلیم و
تربیت معلم مدار و شاگردمدار    ۴۸۲-۲-۸- تعریف مدیریت کلاس
   ۵۰۲-۲-۹- نظریه های مدیریت
کلاس    ۵۴بخش سوم    ۵۸۲-۳-۱- معنا و مفهوم مطالعه
   ۵۸۲-۳-۲- انواع مطالعه  
 ۵۹۲-۳-۳- اثرات مطالعه  
 ۶۱۲-۳-۴- تأثیر مطالعه در
روند تکامل جامعه از دیدگاه اسلام و قرآن :    ۶۲۲-۳-۵- نقش دانشمندان
اسلامی در گسترش فرهنگ مطالعه :    ۶۴۲-۳-۶- آموزش و پرورش علمی
   ۶۸۲-۳-۷-  افزایش علاقه
معلمان به مطالعه از طریق راهبردهای مدیریت :    ۷۱۲-۳-۸- عوامل مؤثر در
مطالعه :    ۷۳۱- خانواده :    ۷۳۲- تحصیلات :    ۷۵۳- وسایل ارتباط جمعی    ۷۶۴- کتابخانه    ۷۷۶- تسهیلات موجودی برای مطالعه  
 ۷۸۷- محیط اجتماعی و عادت به مطالعه  
 ۸۰۲-۳-۹- موانع مطالعه  
 ۸۱بخش چهارم  
 ۸۲۲-۴-۱- ارزشیابی() و تحول
آن :    ۸۲۲-۴-۲- تعریف اندازه گیری :
   ۸۴۲-۴-۳- تعریف ارزشیابی آموزشی
:    ۸۴۲-۴-۴- تقاوت اندازه گیری و
ارزشیابی :    ۸۶۲-۴-۵- کارکردهای عمده
ارزشیابی :    ۸۷۲-۴-۶- دسته بندی ارزشیابی
های آموزشی با توجه به زمان و هدف استفاده از آنها :    ۸۸ارزشیابی تشخیصی :  
 ۹۱ارزشیابی تراکمی (پایانی)
:    ۹۱۲-۴-۷- تفاوت بین ارزشیابی
تکوینی – ارزشیابی  تراکمی و ارزشیابی تشخیصی    ۹۴۲-۴-۸- مهمترین فواید
ارزشیابی تکوینی برای یادگیرندگان    ۹۶۲-۴-۹- مهمترین فواید
ارزشیابی تکوینی برای معلمان :    ۹۸بخش پنجم  
 ۱۰۱۲-۵-۱- تاریخچه آموزش ضمن
خدمت در وزارت آموزش و پرورش :    ۱۰۱۲-۵-۲- مفهوم آموزش ضمن
خدمت :    ۱۰۳۲-۵-۳- لزوم توجه به آموزش
ضمن خدمت و اهمیت اقتصادی آن :    ۱۰۴۲-۵-۴- مزایای آموزش
کارکنان    ۱۰۶۲-۵-۵- مفهوم آموزش کارکنان
:    ۱۰۸۲-۵-۶- اهداف آموزش ضمن
خدمت    ۱۱۰۲-۵-۷- اصول آموزش ضمن خدمت
   ۱۱۲اصل اول : عمل فکورانه  
 ۱۱۳اصل دوم : مالکیت  
 ۱۱۳اصل سوم : نظریه پردازی
در مورد عمل    ۱۱۴اصل چهارم : همکاری
   ۱۱۴اصل پنجم : عاملیت  
 ۱۱۴اصل ششم : زمان کافی
   ۱۱۵اصل هفتم : همکاری
مدیریتی    ۱۱۵اصل هشتم : همکاری های
جامعه و مدرسه    ۱۱۵اصل نهم : تکثرگرایی و
مردم سالاری    ۱۱۶اصل دهم : حمایت پنهان و
آشکار    ۱۱۶۲-۵-۸- انواع آموزش :
   ۱۱۷۲-۵-۹- تقسیم بندی یونسکو
از آموزش های ضمن خدمت :    ۱۱۹۲-۵-۱۰- تقسیم بندی آموزش
های ضمن خدمت ا زلحاظ زنان :    ۱۱۹۱- آموزش های ضمن خدمت کوتاه مدت  
 ۱۱۹۲) آموزش های ضمن خدمت بلند مدت  
 ۱۲۰۲-۵-۱۱- آموزش ضمن خدمت
معلّمان در بعضی از کشورها :    ۱۲۱۱- آمریکا :    ۱۲۱۲- انگلستان :    ۱۲۲۳- فرانسه :    ۱۲۲۴- ژاپن :    ۱۲۳۵- الجزایر :    ۱۲۴۶- تونس :    ۱۲۴۷- سوریه :    ۱۲۴۸- مراکش :    ۱۲۴۹- چین :    ۱۲۵۱۰- شیلی :    ۱۲۵۱۱- بلغارستان :    ۱۲۵۱۲- رومانی :    ۱۲۶بخش ششم    ۱۲۷۲-۶- پیشینه ی تحقیقات انجام شده در ایران و
خارج از کشور :    ۱۲۷۲-۶-۱- تحقیقات انجام شده
در ایران :    ۱۲۷فرضیات تحقیق عبارتند از
:    ۱۲۸۲-۶-۲- تحقیقات انجام شده
در خارج از کشور :    ۱۴۲- جمع بندی و نتیجه گیری :
   ۱۴۵فصل سوم    ۱۴۷روش پژوهش  
 ۱۴۷مقدمه    ۱۴۸۳-۱- روش تحقیق :    ۱۴۸۳-۲- جامعه آماری    ۱۴۸۳-۳-نمونه پژوهش : (حجم نمونه)  
 ۱۴۹۳-۴- روش نمونه گیری :    ۱۴۹۳-۵-ابزار اندازه گیری :    ۱۴۹۳-۶- پایایی (اعتبار) ابزار اندازه گیری :  
 ۱۵۰۳-۷- روایی ابزار اندازه گیری :  
 ۱۵۱فصل چهارم:  
 ۱۵۲تجزیه و تحلیل داده‌ها
   ۱۵۲۴-۱مقدمه:  
 ۱۵۳۴-۲یافته‌های توصیفی:
   ۱۵۳۴-۳: یافته های استنباطی:    ۱۶۷فصل پنجم:  
 ۱۷۳بحث و نتیجه‌گیری و
پیشهادات    ۱۷۳۵-۱    مقدمه:    ۱۷۴۵-۲بحث و نتیجه‌گیری
   ۱۷۴۵-۳جمع‌بندی کلی  
 ۱۷۸۵-۴محدودیت‌های تحقیق
   ۱۷۹۵-۵پیشنهادات  
 ۱۸۰فصل اولکلیات۱-۱- مقدمه : «آموزش و پرورش بحق
از بزرگترین و پیچیده ترین نظام های اجتماعی محسوب می گردد. سازمانی که از دیرباز
نقشی سازنده و اساسی در بقاء و تداوم فرهنگ و تمدن بشری داشته و امروزه سنگ بنای
توسعه فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و اقتصادی هر جامعه است. مطالعات عمیق در زمینه
عوامل مؤثر در تغییر و تحول جامعه ها و پیشرفت و ترقی آنها حکایت از آن دارد که
دوران شکوفائی آنها با رشد و پویایی سازمان های آموزش و پرورش مقارن بوده است و از
بیشترین نیروهای کیفی و کمی کارآمد و توانمند برخوردار بوده اند».(صافی ، ۱۳۷۷،ص
۱۴)   انسان موجودی
است تغییرپذیر با توانایی های بالقوه نامحدود که این توانایی ها می تواند تحت نظام
و برنامه ریزی های آموزشی و پرورشی به تدریج به فعل درآید. با توجه به روند مستمر
و مداوم تغییر و تحول در شئون مختلف حیات اجتماعی و پیشرفت های شگرف و عمیق در
علوم و فنون گوناگون، پیشرفت فن آوری و تأثیرات عمیق آن در عرصه های مختلف فعالیت
های تولیدی و خدماتی مؤسسات و سازمان ها، نیاز به آموزش و به سازی نیروی انسانی
شاغل در یک سازمان را افزایش می دهد بنابراین سرمایه گذاری برای آموزش یک عامل
کلیدی در فرایند توسعه است. «از آنجا که تحقق
توسعه مستلزم پرورش نیروی انسانی کیفی و با صلاحیت، و توسعه بدون داشتن انسان های
فرهیخته و متمدن امروزی غیرممکن است. به همین دلیل بررسی اجماعلی وضعیت کشورهای
توسعه یافته و عقب مانده نشان می دهد که کشورهای صنعتی و فراصنعتی، آموزش و پرورش
نیروی انسانی را سرلوحه اقدامات زیربنایی خود قرار داده و این مهم را بر فلسفه
اساسی توسعه و پرورش منابع انسانی بنیان نهاده اند.»( فتحی واجاره گاه ،‌۱۳۸۳، ص
۳۱-۳۰).   عصر حاضر، عصر
فرایند تربیت نیروی انسانی است. هدف اصلی این فرایند تربیت پرورش و استفاده مفید
از همه توانایی های انسان است. گسترش و توسعه علوم و فن آوری در جهان امروز، بخصوص
در کشورهای پیشرفته بطور نسبی کلیه ی فعالیت های اجتماعی و اقتصادی جوامع را تحت
تأثیر قرار داده است. در این میان نقش نیروی انسانی، ماهرو متخصص در هدایت کلی
سازمان ها اهمیت خاصی دارد. «با توجه به شرایط
عصر حاضر که عصر رقابت های صنعتی و اقتصادی است، بدیهی است که کشورهای برخوردار از
نیروی انسانی متخصص و خبره در زمینه های گوناگون کاری، در وضعیت بهتری خواهند بود.
بنابراین کشورهای درحال توسعه باید به منظور رسیدن به مرحله مطلوب اقتصادی و صنعتی
نیروی انسانی و آموزش را در صدر اولویت های خود قرار دهند و در زمینه تربیت مغزهای
متفکر و مبتکر سرمایه گذاری کنند».(   ابیلی (۱۳۷۶، ص۱۶۵)

دانلود فایل

دانلود فایل تحقیق بررسی میزان کارآیی آموزش های ضمن خدمت کوتاه مدت فرهنگیان استان اردبیل شهرستان پارس آباد از دید

آموزش ضمن خدمت,دوره های کوتاه مدت ضمن خدمت, روش تدریس فعال,ارزشیابی, آموزش کارکنان,تحقیق,پایان نامه ,پروژه ,پژوهش,دانلود پژوهش,دانلود تحقیق ,دانلود جزوه,دانلود مقاله ,دانلود پایان نامه,دانلود پروژه