تحقیق بيان ديدگاه برخي از روان شناسان راجع به مناسك ديني

تحقیق بيان ديدگاه برخي از روان شناسان راجع به مناسك ديني

تحقیق-بيان-ديدگاه-برخي-از-روان-شناسان-راجع-به-مناسك-دينيدانلود تحقیق بيان ديدگاه برخي از روان شناسان راجع به مناسك دينينوع فایل : Wordتعداد صفحات : 48فهرست و پیشگفتار3-2-1-1- فرويدفرويد احساسات مذهبي را با اصل قرار دادن دو پارادايم اصلي مورد بررسي قرار مي‌دهد اول مسأله محروميت و دوم داشتن احساسات دو پهلو نسبت به والدين. 3-2-1-1-1- محروميتاو در كتاب روانكاوي آينده يك پندار استدلالش چنين است: « زندگي ناگزير با محروميت هايي همراه است حتي همين تمدن،‌ از آنجا كه خود تمدن مبتني بر وانهادن كششها و انگيزه هاي غريزي است پيامدهاي گريزناپذيري آن رنج بردن افراد از ناكامي است به عقيده فرويد نظم و مقررات اجتماعي كه مستلزم تمدن است بدون تحميل محروميت برافراد تحقق نمي يابد. او محروميت ديگر محروميت افراد بر هم مي‌داند زيرا در هر مرحله افراد مسلط بر ديگران به نوعي اعمال قدرت مي‌كنند. محروميت مهمتر از نظر فرويد محروميتي است كه از جانب طبيعت بر انسانها تحميل شده است او به جهان طبيعي به صورت انساني نگريسته است كه گويي تمام ويژگيهاي نوع بشر را دارد. اگر طبيعت به گونه اي غيرشخصي نگريسته شود نمي توان به آن نزديك شد، برخورد كرد و تماس برقرار نمود اما اگر طبيعت با سيماي انساني تصور شود يعني داراي اراده و مقصود نيست انگاشته شود مي‌توان بر آن تأثير گذاشت، خشمش را فرونشاند دلش را به دست آورد،رشوه اش داد و ترغيبش نمود.(همان،ص 47)فرويد در ادامه با شرح جامعه ابتدايي كه دين نخستين بار در آن پديدار شد توضيح مي‌دهد كه يك چنين طرز تفكري درباره طبيعت بسيار مايه آرامش و دلداري است و در واقع گامي به پيش در برخورد با جهان به شمار مي‌آيد… (هميلتون، 1377 ص 100)3-2-1-8-2- احساسات دوپهلو نسبت به والدين 3-2-1-2- كاركرد جبران كننده دين3-2-1-3- ريشه دين يك فراگرد روانشناختي است3-2-4 فرويد و توتميسم3-2-5- نظريه فرويد درباره مسحيت3-2-2- ملفورد اسپيرو 3-2-1- دلايل رواشناختي پذيرش باورهاي مذهبي3-2-2-2- تبيين عملكرد هاي مذهبي از نظر اسپيرو3-2-2-3 تبيين كاركردهاي دين از ديدگاه ملفورد اسپيرو3-2-3- يونگ 3-2-3-1- ويژگيهاي نماد از نظر يونگ 3-2-3-2- ارتباط مناسك مذهبي و نمادها از نظر يونگ3-3- بيان ديدگاه برخي از مردم شناسان درباره مناسك مذهبي 3-3-1- مارت3-3-1-1- ريشه رفتار مناسكي عاطفه است نه عقل3-3-1-2- مهمترين كاركرد مناسك مذهبي از نظر مارت كاركرد تخليه كننده آن است3-3-2- كليفورد – گيرتز3-3-2-1- روش مطالعاتي كيلفورد گيرتز3-3-3- رادكليف براون 3-3-1- تعريف رادکليف براون از باور داشتهاي مذهبي 3-3-2- كاركردهاي اعمال و باورهاي مذهبي از ديدگاه رادکليف براون3-3-4 ديدگاه مالينوفسکي 3-3-4-1 تفاوت مناسک 3-3-4-2 کارکرد دين و مناسک ديني از نظر مالينوفسکي 3-3-4-2-1- بالا بردن ظرفيت واقعي انسانها هنگام 3-3-4-2-2- اعتقاد به جاودانگي 3-3-4-2-3- برخورد با تنش هاي و اضطرابها 3-3-4-2-4- پذيرفتن واقعيت مرگ 3-3-4-2-5- مناسک مذهبي جانشين دانش انسان هستند 3-3-4-2-6- انتقال دانش از نسلي به نسلي ديگر 3-2-4-2-7- تضمين تداوم سنت 3-3-4-2-8- ابقاي انسجام اجتماعي 3-4- بررسي آرا و نظريه هاي جامع شناسان کارکرد گرا 3-4-1- دورکيم Durkhim emile 3-4-1-1- موضوع جامعه شناسي از نظر دورکيم 3-4-1-2- تعريف مذهب از نظر دورکيم 3-4-1-3- انواع مراسم از نظر دورکيم 3-4-2-پارسونز Parsons.Talcoutt 3-4-2-1- ساخت اجتماعي 3-4-2-2- نظام اجتماعي 3-4-2-3- کارکرد کارکردها و تبيين کارکردي در اعتقاد پارسونز 3-4-2-4- مدلي را که پارسونز جهت تحلي کارکردي به کاربرد و بترتيب زير است: 3-4-3- مرتن Merton. Robert 3-4-3-2- کارکرد: همنوايي: آداب گر: واگرا: نوع آور: شورش: 3-4-5 گلاک و استارک 3-4-5-1- ابعاد اصلي دين داري از نظر گلاک واستارک 3-4-5-2- عنصر اهميت 3-5-چارچوب نظري 1- دورکيم 2- پارسونز

دانلود فایل

دانلود فایل تحقیق بيان ديدگاه برخي از روان شناسان راجع به مناسك ديني

تحقیق, بيان, ديدگاه, برخي, از, روان, شناسان, راجع, به, مناسك, ديني