تحقیق تاثير مطالعات غير درسي با پيشرفت درس فارسي دانش آموزان

تحقیق تاثير مطالعات غير درسي با پيشرفت درس فارسي دانش آموزان

تحقیق-تاثير-مطالعات-غير-درسي-با-پيشرفت-درس-فارسي-دانش-آموزانفرمت ورد قابل ویرایششامل: 37 صفحهمقدمه:بهبودمسائل تعليم و تربيت همواره ا زدغدغه هاي تاريخ زندگي بشريت بوده.بايد رويكردهاي نوين تربيتي بر ديدگاه فعال و توسعه يافته باشند ت توانايي همگامي با فناوري و ارتباطات نوين را داشته باشد. يادگيري عميق موضوعات درسي كمك به پرورش شهرونداني خواهد كرد كه ابعاد مختلف توانائيهاي آنان همچون خودشكوفايي، خلاقيت، استدلال و… شكوفا شوند چرا كه تجارب قبلي مبناي ادراكات،طرزتفكر و رفتار است. در دنيايي كه هر روز پيچيده تر مي شود شاگردان مدرسه نيازمندند كه بيشتر و بهتر درباره محيط خود بياموزند چون امكان آموختن چون امكان آموختن از طريق تجربه دست اول در همه موارد وجود ندارد،لذا دانش آموزان با مطالعات غير درسي است كه مي توانند به مسائل و مجهولات پر رمز و راز علمي و غير علمي نگاهي دقيق داشته باشند. البته نبايد شروع آموزش با فشار و اجبار توام باشد،چنانكه كودكي آمادگي لازم را از خود نشان ندهد بايد اين فعاليت را به تعويق انداخت،در غير اين صورت كودك با شكست و ناكامي مواجه مي شود و در زمان مناسب هم پيشرفت لازم را نخواهد داشت. خواندن زماني تحقق مي يابد كه دانش آموزان بتواند حروف را به طور صحيح با هم تركيب كند و كلمه عبارت را خوب و روان بخواند و آنرا درك كند.اگر خواهان تربيت دانش آموزان خلاق،متفكر،مستقل و كنجكاو هستيم و اگر در پي كشف علل كاهش افت تحصيلي و ارتقاء انگيزه پيشرفت تحصيلي آن ها بايد برنامه ريزي درسي را به سمت توسعه ذهني و گسترش ظرفيت انديشيدن سوق دهيم كه يكي از اين شيوه ها نهادينه شد فرهنگ مطالعه در زندگي دانش آموزان است.اهميت فارسي در دوره ي ابتدايي:جان ديويي و فرير معتقدند: انسان از طريق خواندن به خود آگاهي و شعور اجتماعي مي رسد1 انجمن بين الملي ارزشيابي تحصيلي IEA در مورد اهميت خواندن مي گويد:(خواندن يكي از توانائيهايي است كه دانش آموزان درطول يادگيري خود در سالهاي اوليه دبستان كسب مي كنند و موجب رشد عقلاني،عاطفي و اجتماعي كودك شده و توان يادگيري او را در موضوعات ديگر تقويت مي كند2.بنابراين خواندن اساسي ترين وسيله ي آموزش است و فرد با كسب مهارت خواندن معلومات لازم زندگي را كسب مي كند و قوه ي تميز، استدلال، تعميم، تجريد،حكم و قضاوتش تقويت مي گرديد. شخصيتش پرورش يافته و با كسب اطلاعات سودمند با ديگران رابطه ي حسنه برقرار كرده و لذت روحي و نشاط خاطر را براي خويش و ديگران فراهم مي سازد.اهداف فارسي در دوره ي ابتدايي:1- شناخت حروف و كلمات و درك معاني آنها به منظور قادر شدن براي خواندن و فهميدن مطالب نوشتاري كه براي او تدوين شده.2-  پرورش قوه ي قضاوت صحيح در كودكان جهت استخراج مطالب از منابع مفيد و تشخيص مطالب درست از نادرست.3-  ايجاد توانائيها مطلوب در خواندن مانند بلندي يا كوتاهي صدا، كندي يا تندي خواندن، نشان دادن حالات عاطفي نويسنده، رعايت نشانه هاي دستوري، تلفظ صحيح و لذت بردن از خواندن در جمع بدون اضطراب.4-  ايجاد علاقه به خواندن انواع كتابها و مطالب نوشتاري براي پر كردن اوقات فراغت رفع خستگي، لذت بردن و بدست آوردن مطالب مورد نياز .5- گسترش خزانه لغات.6- پرورش قواي ذهني مثل تفكر،تخيل و …7-  آشنايي با ويژگي هاي اجتماعي، فرهنگي و اخلاقي جامعه خويش و ايجاد سازگاري با آن رسانه هاي آموزشي: كليه امكاناتي هستند كه تحت شرايط آن دانش آموزان قادرند اطلاعات، رفتار و مهارتهاي جديدي را با درك كامل بدست آورند.هدف مطالعات غير درسي: ايجاد انگيزه براي يادگيري و تاكيد به كاربرد بالقوه اين دانش در موقعيت هاي مختلف يادگيري.بيان مساله:مساله مورد تحقيق در پژوهش حاضر اين است كه مطالعات غير درسي چگونه مي تواند موجب بهبود يادگيري درس فارسي شود؟در بررسي اين موضوع مي توان اظهار داشت: عوامل بسياري مي توانند روند يادگيري درس فارسي را تسهيل و تعميق نمايند، يكي از اين عوامل بهره گيري از مطالعات غير درسي توسط دانش آموزان كلاس اول ابتدايي است.در اين كلاس براي آموزش خواندن از روش جاست كارپينتر استفاده شده چون خواندن با درك مطالب توام است. لازم به ذكر است در همه كشورها ارتباط مبتني بين پيشرفت سواد خواندن و درگير بودن كودكان در فعاليت هاي سواد خواندن قبل از ورود به مدرسه( مانندكتاب خواندن، قصه گويي،شعر خواني، بازي با حروف الفبا و كلمات) وجود دارد. در همه كشورها دانش آموزان متعلق به خانه هايي با كتابهاي كودكان زياد(بيش از 100 جلد) نسبت به دانش آموزان متعلق به خانه هايي با كتابهاي كودكان كم (كمتر از 10 جلد) عملكرد بالاتري داشته اند. به طور متوسسط در همه كشورها دانش آموزاني از سطح پيشرفت خواندن برخوردارند كه والدين آنها مدت زماني را بيشتر از 6 ساعت در هفته مطالعه مي كرده اند و نگرشي مثبت به خواندن و مطالعه داشته اند.1 سنگري – محمد رضا-آموزش خواندن-ص 312 سنگري –محمد رضا-آموزش خواندن-ص 49

دانلود فایل

دانلود فایل تحقیق تاثير مطالعات غير درسي با پيشرفت درس فارسي دانش آموزان

دانلود تحقیق تاثير مطالعات غير درسي با پيشرفت درس فارسي دانش آموزان,تحقیق تاثير مطالعات غير درسي با پيشرفت درس فارسي دانش آموزان,تاثير مطالعات غير درسي با پيشرفت درس فارسي دانش آموزان,مطالعات غير درسي,پيشرفت درس فارسي دانش آموزان