تحقیق تاريخچه دارايي­هاي نامشهود و اهميت اين دارايي­ها

تحقیق تاريخچه دارايي­هاي نامشهود و اهميت اين دارايي­ها

تحقیق-تاريخچه-دارايي­هاي-نامشهود-و-اهميت-اين-دارايي­هاعنوان: دانلود مبانی نظری
و پیشینه تحقیق تاريخچه
دارايي­هاي نامشهود و اهميت اين دارايي­هافرمت ورد قابل ویرایشتعداد صفحات: 23فصل دوم مبانی نظری، پیشنه
تحقیق و ادبیات تحقیقهمراه با رفرنس نویسی و
پاورقی داخل متنمنابع کامل تاريخچه دارايي­هاي نامشهود و اهميت اين دارايي­هادارايي­هاي نامشهود از سال­هاي بسيار دور وجود داشته­اند. نخستين ساکنين
غارهاي ماقبل تاريخ، نوعي از دانش فوق­العاده ارزشمند (برپا کردن آتش) را دارا
بودند. این دانش یک نوع چگونگي انجام کار[1] است
که خود دارايي نامشهود است. جوامع اوليه کشاورزي که در آن افراد به کشاورزی اشتغال
داشتند نیز، داراي سرمايه سازماني ارزشمندي بودند. تلاش­هاي جمعي اين افراد يک
دارايي نامشهود را ايجاد کرده بود. همچنين افرادي که الفبا، تقويم و يا سيستم
اعداد را ابداع کرده­اند، نخستين سرمايه­گذاران دارايي­هاي نامشهود بسيار مهمي
بوده­اند (کوهن، 2005: 9).با گذشت زمان محيط اقتصادي سنتي با ثباتي شکل گرفت
که سرمايه فيزيکي و نيروي کار عوامل اصلي توليد بودند. اقتصاد در قرن­هاي 19، 20 و
21 به ترتيب بر مبناي کشاورزي، صنعت و دانش بنا شد. در حسابداری، از دهه 1840 تا اوايل دهه 1980 ارزش يک شرکت از
طريق دارايي­هاي مشهودي بدست مي­آمد که در ترازنامه­ها گزارش مي­شدند (ایکس­کایو،
2009: 20). در اواخر دهه 1980 و اوایل دهه 1900 میلادی بسیاری از شرکت­ها، به ویژه
شرکت­های در سطح جهانی، دریافتند که مهم­ترین مساله در راستای سودآوری و کسب و کار
آن­ها، رقابت، به ویژه رقابت در سطح جهانی، بود (نمازی،1391: 16). با تغيير وضعيت
و جهاني­سازي، قانون­زدايي[2]
و فناوري­هاي اطلاعات و ارتباطات جديد، محيط اقتصادي نامطمئن و متلاطمي را ايجاد
کرده که رقابت در آن شديد است و شرکت­ها تنها با نوآوري و رسيدن به مزيت رقابتي[3]
مي­توانند ادامه حـيات دهند. با افزايـش رفاه افراد در محيطي اين چنين، مصرف­کنندگان
در تشخيص محصولات و کيفيت آن­ها خبره و ماهر شده­اند و استراتژي­هاي مبتني بر
رقابت قيمتي در اين محيط ديگر کارآ نيست و شرکت­ها براي تمايز و نوآوري در محصولات
و کسب و نگهداري سهم بازار بايد بر استراتژي­هاي غير قيمتي تاکيد کنند. اين تاکيد
باعث شده که اقلام غيرمادي، نامشهودها و دانش جزيي از عوامل موفقيت شرکت­ها شدند.
در این حالت، شرکت­ها تنها زماني مي­توانند به مزيت رقابتي پايدار دسترسی یابند که
توانايي تمايز محصولات خود را توسعه دهند و منبع تغذيه اين توانايي، منابع نامشهود
است (هال[4]،
1992: 135). مهم­ترین عامل در گذار از این دوره، تغییر فلسفه مدیران بود تا
بتوانند عوامل مهم به وجود آمده را با یکدیگر تطبیق دهند (نمازی، 1391: 17). در
حالي که ثروت در قرن بيستم از دارايي­هاي مشهود حاصل مي­شد، در قرن بيست و يکم، از
دارايي­هاي نامشهود حاصل مي­شود (دراکر، 1994: 69).در حال
حاضر رشد سرمايه­گذاري­ها در دارايي­هاي نامشهود روزافزون است. طبق برآوردهای انجام شده سرمايه­گذاري
در اين دارايي­ها، به طور مثال در آمريکا، تقريباً معادل سرمايه­گذاري در دارايي­هاي
مشهود و برابر با 1 ترليون دلار در سال است (لو، 2002: 35). همچنين در ژاپن نيز
سرمايه­گذاري در دارايي­هاي نامشهود در سال­هاي 2001 تا 2005 بيش از 85% رشد داشته
است. اين سـرمايه­گذاري­ها محـرك مهمي در رشد شركت هستند، به طوري كه در سال­هاي
مذكور در ژاپن باعث 15% رشد در اين شركت­ها شده است (التيويجري[5]،
2009: 27). 2-2-2-       
ماهيت دارايي­هاي نامشهود[1] – Know-How[2] – Irregularity[3] – Competetive Advantage[4] – Hall[5] – Al-Twaijry

Normal
0

false
false
false

EN-US
X-NONE
AR-SA

/* Style Definitions */
table.MsoNormalTable
{mso-style-name:’Table Normal’;
mso-tstyle-rowband-size:0;
mso-tstyle-colband-size:0;
mso-style-noshow:yes;
mso-style-priority:99;
mso-style-parent:”;
mso-padding-alt:0in 5.4pt 0in 5.4pt;
mso-para-margin-top:0in;
mso-para-margin-right:0in;
mso-para-margin-bottom:8.0pt;
mso-para-margin-left:0in;
line-height:107%;
mso-pagination:widow-orphan;
font-size:11.0pt;
font-family:’Calibri’,’sans-serif’;
mso-ascii-font-family:Calibri;
mso-ascii-theme-font:minor-latin;
mso-hansi-font-family:Calibri;
mso-hansi-theme-font:minor-latin;
mso-bidi-font-family:Arial;
mso-bidi-theme-font:minor-bidi;}  

دانلود فایل

دانلود فایل تحقیق تاريخچه دارايي­هاي نامشهود و اهميت اين دارايي­ها

تحقیق تاريخچه دارايي­هاي نامشهود و اهميت اين دارايي­ها,تاريخچه دارايي­هاي نامشهود و اهميت اين دارايي­ها,دارايي­هاي نامشهود و اهميت اين دارايي­ها,دارايي­هاي نامشهود