تحقیق درباره روش های تدریس و فنون تدرس دانش آموزان

تحقیق درباره روش های تدریس و فنون تدرس دانش آموزان

تحقیق-درباره-روش-های-تدریس-و-فنون-تدرس-دانش-آموزانفهرست مطالب فصل اولکلیات1-1- مقدمه1-2- مفهوم تدریس1-3- ویژگی های تدریس1-4- مهمترین عوامل موثر بر تدریس  1-5- مفهوم یادگیری1-7- عوامل موثر بر یادگیری1-8- تفاوت یادگیری و عملکرد1-6- تفاوت یادگیری و تدریس1-9- رویکردهای جدید در فرآیند تدریس1-10- مهارت های لازم برای تدریس 1-11- اصول تعیین و انتخاب روش های تدریس1-12- اصول مبتنی برروان شناسی جدید   1-13- اصول مبتنی بر عملکردهای اجتماعی1-14- اصول مبتنی بر هدف های وسیع دوره ی ابتدایی1-15- مفهوم تکالیف درسی : 1-15-1- جنبه ی ارزشمند تکالیف خانگی 1-15-3- انواع تکلیف1-16- منابع تعیین تکالیف درسی1-17- اصول و ویژگی های مطلوب تکالیف خانه 1-15-2- اهداف و تاثیرات تکالیف خانگی1-18- انواع الگوهای  تدریس1-19- الگوهای انفرادی1-19-2- یادگیری کنترل خود ( مدیریت رفتار خویشتن ) 1-20- الگوهای اجتماعی1-20-1- مشارکتی1-20-2- ایفای نقش1-20-3- روش بحث گروهی : 1-21-3- ساخت گرایی1-21- الگو اطلاعات پردازی1-21-1- یادیاری1-21-2- کاوشگری :1-21-5- پیش سازمان دهنده  1-21-4- بارش فکری :1-21-7- تفکر استقرائی :1-21-6- بدیعه پردازی2-1- مقدمهفصل دومفناوري آموزشي و روشهای تدریس متنوع2-2- مركز يادگيري كلاس درس :2-3-  مواد آموزشي : 2-5- طرح کلاس2-4- نكـات اساسي2-6-  آموزش با هدف بستر سازي فرهنگي2-7- روشهاي نوين تدريس 2-7-1  روش كنفرانس (گرد هم آيي)2-7-2-  روش شاگرد – استادي2-7-3- روش چند حسي (مختلط)2-7-6-شيوه سخنراني2-7-7-  شيوه بازگويي2-7-5- روش پروژه اي2-7-8-شيوه پرسش و پاسخ2-7-9- شيوه تمريني2-7-10-  شيوه بحثي2-7-11- شيوه نمايشي2-7-12-شيوه آزمايشي (روش اجرا كردن يا يادگيري بوسيله عمل)2-7-14- استفاده از منابع ديداري و شنيداري 2-7-13-شيوه گردش علمي2-7-15-   الگوي كاوشگري به شيوه حقوقي2-7-17-  الگوي ايفاي نقش2-7-16- الگوي آموختن كنترل خود2-7-19- روش تدريس كارگاهي2-7-18-  روش كارگاهي2-7-20- الگوي دريافت مفهوم2-7-21-الگوي تفكر استقرايي2-7-23- الگوي پيش سازمان دهنده2-7-22-الگوي آموزش كاوشگري2-7-24- الگوي يادسپاري2-7-26- الگوي كاوشگري علمي2-7-27-  الگوي تدريس غير مستقيم2-7-25- الگوي رشد عقلي2-7-29- الگوي آگاهي يابي2-7-28- الگوي بدايع پردازي (افزايش تفكر خلاق)2-7-30-الگوي ديدار در كلاس درس2-7-32-  الگوي آموزشي براي رشد مفهوم و مهارت2-7-31- الگوي يادگيري در حد تسلط ، آموزش مستقيم 2-8-  فضاهاي آموزشي2-9- عوامل مؤثر بر يادگيري2-9- 1-  آمادگي (readiness )2-9- 2- انگيزه (motive ) و هدف (goal )2-9- 3- تجارب گذشتهفصل سومنقش رسانه آموزشی در تدریس3-1- رسانه های آموزشی3-2- نقش حواس در یاد گیری :3-3- اهداف در تدریس این مفهوم:3-4- اهداف و آثار درتدریس به این شیوه :3-4-1- آثار تربیتی:3-5- الگوی استفاده از رسانه های آموزشی در تدریس3-4-2- آثار اجتماعی:گام اول : شناسایی یادگیرندگان ( تجزیه و تحلیل ویژگیهای یادگیرندگان )گام دوم : بیان اهداف آموزشیگام سوم : انتخاب رسانه و مواد آموزشیگام چهارم: استفاده موثر از رسانه ها و مواد آموزشیالف –آموزشیب- کمک آموزشیگام پنجم : اجرا به وسیله یادگیرندهگام ششم : ارزشیابیفصل چهارمتدریس اثر بخش4-1-تدریس اثر بخش4-2- چگونگی یادگیری دانش آموزان4-3- طراحی تجربه یادگیری4-4- توجه به تفاوتهای فردی دانش آموزان4-5- وظایف و خصوصیات معلم در تدریس اثربخش4-6- توانایی در مدیریت و تدریس کلاسی 4-6-1- طرح درس:4-6-2- ارائه درس وکنترل آن :4-6-3- سنجش و ارزیابی :4-7- ارتباط با دانش آموزان4-8- رسیدگی به رفتار ناشایست دانش آموزان4-9- ارزیابی کار4-10- نتیجهمنابع فصل اولکلیات          1-1- مقدمهانسان موجود پیچیده و شگفت انگیزی است. هنگام رویارویی با یک انسان با دنیای عظیمی رو به رو می‌شویم که سیر در آن و یافتن پیچ و خم‌های آن مهارت و آگاهی زیادی را می‌طلبد… داشتن یک ارتباط کمابیش سالم با انسانهای اطرافمان ، مستلزم آشنا شدن با ویژگیهای عمده رفتاری آنان است. این آشنایی و مهارت علی‌رغم تصور عمومی ، نه تنها از طریق تحصیل و مطالعه بدست نمی‌آید بلکه نحوه سلوک با مردم هنری است.احتمال دارد یک نانوا بیشتر از یک پزشک در آن ظاهر باشد. داشتن تعامل با اطرافیان‌مان در گرو شناختی صحیح و البته نه همه جانبه از افراد است چرا که هیچگاه نمی‌توان یک انسان را از تمامی جوانب شناخت. هنگامی که یک شناخت کلی از افراد بدست می‌آوریم می‌توانیم در جهت سازگار کردن خودمان با او و همچنین او با خودمان گامهای موثری برداریم.          1-2- مفهوم تدریس مجموعه فعالیت های از قبل طراحی شده و هدفمند معلم که وضعیت را برای تغییر و بهبود رفتار و کسب تجربه در دانش آموزان ایجاد کند تدریس گفته می شود. 1-3- ویژگی های تدریس1.   هدفمند بودن فرآیند تدریس برای تغییر رفتار2.   رابطه ی معلم و دانش آموز به صورت متقابل 3.     وجود شرایط خاص کلاس1-4- مهمترین عوامل موثر بر تدریس 1.     معلم2.     دانش آموز3.     کار افزارها4.     محتوای آموزشی 1-5- مفهوم یادگیری تغییرات نسبتاً پایدار در رفتار افراد که در نتیجه ی تجربه به دست می آید .1-6- تفاوت یادگیری و تدریس 1- یادگیری ممکن است در هرجا و زمانی صورت بگیرد اما تدریس تنها در کلاس درس رسمی و با حضور معلم ودانش آموزان صورت می گیرد.2- آموزش های عمومی هم شاید منجر به یادگیری شوند اما تدریس محسوب نمی شوند.3- هر تدریسی منجر به یادگیری نمی شود. 1-7- عوامل موثر بر یادگیری1-     توجه به نیاز ها ، احساسات وعلایق2- تجارب گذشته ی دانش آموزان3- آمادگی دانش آموزان 4- روش تدریس معلم5- فضا و تجهیزات و محیط یادگیری 6- شخصیت و نقش معلم  1-8- تفاوت یادگیری و عملکرد یادگیری کسب دانش ومهارتها و نگرشهاست و عملکرد کاربرد دانش و مهارتها ونگرش هاست . 1-9- رویکردهای جدید در فرآیند تدریس  1- استفاده از بازی ها و سرگرمی های آموزشی2- استفاده از نظریه های روانشناختی در آموزش    3- پیوند دادن موضوع درس با زندگی روزانه دانش آموزان 4- فعال بودن دانش آموزان در جریان تدریس و کسب تجارب آموزشی5-  توجه به مهارت های اساسی 6- جلب مشارکت و همکاری والدین 7- استفاده از انواع روش های تدریس1-10- مهارت های لازم برای تدریس 1- شناخت شیوه های تدریس2- داشتن شخصیت مناسب3- دارا بودن توانایی عملی تدریس 4- طرح ریزی عقلانی 5- داشتن مهارت های حرفه ای تدریس 6- یادگیری مستمر 1-11- اصول تعیین و انتخاب روش های تدریس 1-  اصول مبتنی برروان شناسی جدید 2- اصول مبتنی بر عملکرد های اجتماعی 3- اصول مبتنی بر هدف های وسیع دوره ی ابتدایی 1-12- اصول مبتنی برروان شناسی جدید   1-   روش تدریس باید برای رشد مهارت های اساسی در دانش آموزان ، موقعیت های معنا دار ایجاد کند .2-  روش تدریس باید با نیاز ها و علایق دانش آموزان مرتبط باشد تا اهداف تربیتی برای دانش آموز قابل فهم شود و زمینه ی فعالیت در کلاس برای وی به منظور دستیابی اش به اهداف آموزشی و تربیتی فراهم شود .3-  روش تدریس باید با خواسته های فعلی دانش آموزان متناسب بوده و علاقه ی آنها به یادگیری را نیز پرورش دهد .4- روش تدریس باید آزاد اندیشی و تخیل پروری و خلاقیت را در دانش آموزان ایجاد نماید .5-  روش تدریس باید با استفاده از مواد عینی  و قابل درک ، زمینه یادگیری را برای دانش آموزان فراهم سازد .6- روش تدریس بایدبه گونه ای اجرا شود که امکان تحقق یادگیری در سه سطح شناخت و دانش تقویت گرایش ها و عواطف و کسب مهارت های حرکتی و عملی را فراهم نماید .  1-13- اصول مبتنی بر عملکردهای اجتماعی1-  روش تدریس باید همکاری متقابل معلم و دانش آمزان را در جنبه های تدریس از جمله طراحی ، اجرا و ارزشیابی فراهم کند .2-   ایجاد گر و تقویت کننده سازگاری با خود و با دیگران و گروه پذیری3-  ایجادگر تعادل در نقش هدایت گر معلم و نقش یادگیرنده دانش آموز4-  ایجادگر فرصت های پذیرش مسئولیت ، تصمیم گیری و تعهد نسبت به کار به منظور تقویت رشد اجتماعی دانش آموزان باشد .     1-14- اصول مبتنی بر هدف های وسیع دوره ی ابتدایی1- در بر گیرنده ی همه ی جنبه های رشد باشد 2- بین فعالیت های جسمی و ذهنی تعادل برقرار کند      3- زمینه ی موفقیت در فعالیت و کسب رضایت را فراهم نماید 4- به گسترش مهارت های تفکر حل مسئله ، مشارکت ، مدریت شخصی و دیگر مهارت ها در کنار مهارت های اساسی گوش دادن ، خواندن و نوشتن حساب کردن بیانجامد. 1-15- مفهوم تکالیف درسی :تکالیف درسی جز پایدار آموزش هستند که با مانوس کردن دانش آموزان با موضوعات درسی در جهت دست یابی آنها به اهداف متعدد آموزشی ‘فرصت یادگیری ‘ ایجاد می کنند . 1-15-1- جنبه ی ارزشمند تکالیف خانگی تکالیف خانگی منجر به افزایش توان مطالعه ، آموختن مسئولیت و تعهد ، مشارکت والدین ، نظم و انضباط در دانش آموزان و عمق بخشیدن به یادگیری می شوند . 1-15-2- اهداف و تاثیرات تکالیف خانگی1-     باعث تمرین و تکرار موضوع درس و تثبیت یادگیری می شود .2-     باعث مشارکت فعات دانش آموز در امر یادگیری می شود .3-     موجب رشد شخصی و خود انضباطی دانش آموز می شود .4-     باعث مروردرس و آمادگی بیشتر دانش آموز در جهت یادگیری مباحث جدید می شود5-     موجب خود سنجی دانش آموز و اصلاح نقایص اش در زمینه ی موضوع درسی می شود . 1-15-3- انواع تکلیف 1- تکلیف از نظر محتوا ( تمرینی – آماده سازی – بسطی و امتدادی – خلاقیتی )2-  تکلیف از نظرساختار ( عمومی  –  گروهی _ انفرادی )1-16- منابع تعیین تکالیف درسی1- اهداف درسی2- روش های تدریس1-17- اصول و ویژگی های مطلوب تکالیف خانه 1-  تکالیف نباید به عنوان ازار تنبیه استفاده شود2-  تکالیف باید در حد توان و سطح رشد دانش آموز باشد.3-   تکالیف باید جذاب بوده و از فعالیت های کلاسی متمایز باشند4-   ارائه ی راهنمایی های لازم معلم به دانش آموزان در مورد تکلیف موردنظر5-   کنترل مداوم تکالیف و بازخورد دادن به دانش آموزان به منظور ایجاد تعهد و انگیزه بخشی به آنها6-  نظر خواهی از دانش آموزان در مورد نوع تکلیف به منظور ایجاد حس مسئولیت پذیری و اعتماد به نفس و یادگیری بهتر می شود.     1-18- انواع الگوهای  تدریس1.   انفرادی ( مشاوره ای  ، غیرمسقیم –  کنترل خود )2.     اجتماعی ( مشارکتی – ایفای نقش – بحث گروهی)3.     اطلاعات پردازی ( یادیارها – کاوشگری – ساخت گرایی – بارش فکری – پیش سازمان دهنده – بدیعه پردازی – تفکر استقرائی)4.     سیستمهای رفتاری ( یادگیری در حد تسلط – آموزش مستقیم – شبیه سازها )  1-19- الگوهای انفرادی1-19-1- غیرمستقیم (مشاوره ای )         در این الگو ، معلم نقش تسهیل گر و مشاور و راهنما را برای هدایت دانش آموز به بیان نکات درسی ، عاطفی و شخصی در محیطی امن و قابل اعتماد دارد و به طور فعال موجبات همراهی فراگیر را در مراحل گوناگون فرآیند یاددهی – یادگیری فراهم می کند تا دانش آموزان به درک جدیدی از  مسئله برسند هر هنگام لازم بود معلم در حل مشکلات به آنها یاری می رساند. مراحل تدریس غیرمستقیم : 1- تعریف و توصیف وضعیت موجود 2-  کشف مشکل 3- رشد بینش دانش آموز ، حمایت معلم از دانش آموز 4- طرح ریزی و تصمیم گیری 1-19-2- یادگیری کنترل خود ( مدیریت رفتار خویشتن )            در این الگو ، معلم کمک می نماید تا دانش آموزان فعالیت های شخصی شان را با برنامه ریزی هدف دار کنترل کنند و نیز زمینه هایی را فراهم می کند تا دانش اموزان رفتارهای اشتباهشان را اصلاح نمایند. مراحل یادگیری کنترل خود1- ارائه ی اصول و برنامه هریزی کنترل از سوی معلم 2- تعیین نقطه شروع برنامه با همکاری معلم و دانش آموزان3-  تهیه و تدارک برنامه ی مشخصی توسط دانش آموزان 4- تعهد اجرای برنامه از سوی دانش آموزان 1-20- الگوهای اجتماعی1-20-1- مشارکتیدر الگوی یادگیری مشارکتی ، کلاس به گروههایی با ترکیب متفاوت اما یکدیگر پذیر تقسیم می شوند. هر چند اعضای هر گروه به هم نزدیک باشند در یادگیری و عملکرد مؤثرتر است اما باید اعضای هر گروه از گروههای دیگر اندکی دور باشند. ابزار کار بین گروهها به شیوه ای مساوی باید تقسیم شودو هر فرد باید موفقیت خود را موفقیت گروه و موفقیت گروه را موفقیت خود بداند. با فعالیتی ساده مثل هم خوانی تدریس آغاز می شود .

دانلود فایل

دانلود فایل تحقیق درباره روش های تدریس و فنون تدرس دانش آموزان

تحقیق درباره روش های تدریس و فنون تدرس دانش آموزان , تحقیق درباره فنون تدریس , تحقیق درباره روش های تدریس , تحقیق در مورد فنون تدریس , فنون تدریس , روش های تدریس , تحقیق درباره روش های تدریس , تحقیق درباره شیو های تدریس , روش های تدریس معلمان , تحقی,,,