تحقیق شناخت و بررسي شيوه دعوت رسول اكرم (ص) بر اساس «حكمت ، موعظه حسنه و مجادله احسن

تحقیق شناخت و بررسي شيوه دعوت رسول اكرم (ص) بر اساس «حكمت ، موعظه حسنه و مجادله احسن

تحقیق-شناخت-و-بررسي-شيوه-دعوت-رسول-اكرم-(ص)-بر-اساس-«حكمت--موعظه-حسنه-و-مجادله-احسنتحقیق شناخت
و بررسي شيوه دعوت رسول اكرم (ص) بر اساس «حكمت ، موعظه حسنه و مجادله احسن چکیدهروش تبلیغی انبیاء و خصوصاً
رسول اکرم (ص) بهترین و نافذترین روشهای ارائه شده به جامعه بشری بوده است که بر
اساس دعوت خلق به معرفت و عبادت پروردگار با «حکمت و موعظه حسنه و مجادله احسن»
بوده است.حکمت که لازمه هدایت است بر اساس کتاب الله و مصلحت وقت ، که بنا به
دلایل و برهان صورت می پذیرد و در واقع موجب معرفت و تفقه در دین است که به اطاعت
خدا و رسول و ائمه اطهار (علیهم السلام) می انجامد و منظور از موعظه حسنه همان
نصایح مشفقانه مشتمل بر وعد و وعید الهی است و منظور از مجادله احسن استفاده از
مقدمات درست در جهت اقناع ومجاب کردن مشرکان و کفار و مخالفان و نهایتاً دعوت
ایشان به اسلام و حقیقت می باشد.این پایان نامه به روش
کتابخانه ای و با استفاده از منابع تفسیری و روایی در پنج فصل تالیف و تنظیم گشته
است :فصل اول- شامل کلیات (اهداف
و انگیزه موضوع ، سوالات تحقیق ، پیشینه تحقیق ،‌روش تحقیق و ساختار و محدوده
تحقیق) می باشد.فصل دوم- مفهوم حکمت ،
موعظه ، جدل و کاربرد آنها در قرآن کریم به عنوان شیوه دعوت پیامبر اکرم (ص) شامل
(معانی لغوی و اصطلاحی حکمت ، موعظه و جدل و کاربرد آنها در قرآن کریم و شیوه های
پیامبران در ابلاغ پیام الهی به خصوص شیوه رسول اکرم (ص) می باشد).فصل سوم- جلوه های حکمت
الهی که اهم آن شامل : (اهمیت حکمت از نظر اعتقادی ،  حکمت و توحید ، حکمت
الهی هدف بعثت انبیاء ، اعطای حکمت بر صالحین در قرآن کریم ، حکمت واعطای فضل بر
رسول اکرم (ص) و خاندانش (علیهم السلام) ، تاویل حکمت در قرآن و روایات) می باشد.فصل چهارم- جلوه های موعظه
از منظر قرآن و روایات معصوم که اهم آن شامل : (موعظه در قرآن کریم ، موعظه اخلاقی
، نفسانی ، تاثیر گذاری موعظه ،‌اقسام موعظه ،‌تاویل موعظه) می باشد.فصل پنجم- جلوه های مجادله
در قرآن و روایات که عبارتند از : (انواع مجادله در قرآن و روایات ، مجادله احسن
پیامبران الهی ، جلوه های مجادله احسن پیامبر اکرم (ص) در قرآن کریم و زمینه های
مجادله غیر احسن ، اهداف مجادله) می باشد.در نهایت به نتیجه گیری کلی
پرداخته شده است.واژه های کلیدی : حکمت ،
حکم ، موعظه ، موعظه حسنه ، جدال ، مجادله احسنفهرست مطالبمقدمه     ۱فصل اول : کلیات۱ – ۱
– اهداف و انگیزه موضوع    ۶۱ – ۲
– سؤالات تحقیق    ۶۱ – ۳
– پیشینۀ تحقیق    ۷۱ – ۴
– روش تحقیق    ۸۱ – ۵
– ساختار و محدوده تحقیق    ۸فصل دوم : مفهوم حکمت ،
موعظه ، جدل  و کاربرد آنها در قرآن کریم به عنوان شیوه دعوت پیامبر اسلام (ص)۲ – ۱
– معانی لغوی و اصطلاحی حکمت ، موعظه ، جدل    ۱۰۲ – ۱
– ۱ – معنی لغوی و
اصطلاحی حکمت    ۱۰۲ – ۱
– ۲ – معنی لغوی و
اصطلاحی موعظه    ۱۳۲ – ۱
– ۳ –  معنی لغوی و
اصطلاحی جدل    ۱۴۲ – ۲
– کاربرد تعابیر مربوط به حکمت ، موعظه ، جدل در قرآن کریم
    ۱۵۲ – ۲
– ۱ – کاربرد تعبیر حکمت
    ۱۵۲ – ۲
– ۲ – کاربرد تعبیر موعظه
   ۱۷۲ – ۲
– ۳ – کاربرد تعبیر جدل
   ۱۸۲-۳ شیوه های
پیامبران در ابلاغ پیام الهی در قرآن کریم    ۱۸۲-۳-۱ شیوه دعوت پیامبر اسلام (ص)     ۱۹۲-۳-۲ تبیین و تفسیر «حکمت ، موعظه حسنه و مجادله احسن»
در آیه ۱۲۵ از سوره نحل    ۲۳فصل سوم : جلوه های حکمت
الهی از منظر قرآن و روایات معصومین۳ – ۱
– اهمیت حکمت از نظر اعتقادی در قرآن و روایات  
  ۲۸۳ – ۱
– ۱ – حکمت و توحید
   ۲۸۳ – ۱
– ۲ – حکمت و نفی از شرک
    ۳۱۳ – ۲
– حکمت در نبوت و شریعت     ۳۳۳ – ۲
– ۱ – حکمت الهی ، هدف
بعثت انبیاء     ۳۳۳ – ۲
– ۲ – حکمت الهی ، اخذ و
میثاق با پیامبران     ۳۶۳ – ۳
– اعطای حکمت بر صالحین در قرآن کریم     ۳۷۳ – ۳
– ۱ – لقمان حکیم  
  ۳۷۳ – ۳
– ۱ – ۱
– برگزیده هایی از سخنان حکمت آمیز لقمان     ۳۹۳ – ۳
– ۲ – حکمت حضرت داود ( ع
)    ۴۱۳ – ۳
– ۲ – ۱
– آزمون داود ( ع )    ۴۳۳ – ۳
– ۲ – ۲
– سخن خداوند با داود ( ع ) و گزیده ای از سخنان آن حضرت
   ۴۵۳ – ۳
– ۳ – حضرت عیسی  (
ع )    ۴۷۳ – ۳
– ۳ – ۱
– برگزیده ای از حکمت ها و مواعظ عیسی ( ع )  
 ۴۹۳ – ۳
– ۴ – حضرت یحیی ( ع )    ۴۹۳ – ۳
– ۵ – حضرت موسی ( ع )
   ۵۱۳ – ۴
– بررسی حکمت بر پیامبر ( ص ) مبنی بر اعطای فضل بر او و
خاندانش « علیهم السلام »    ۵۲۳ – ۵
– حکمت و نزول قرآن    ۵۵۳ – ۶
– حکمت و معاد    ۵۸۳ – ۷
– حکمت و بی رغبتی به دنیا در قرآن کریم    ۶۰۳ – ۸
– حکمت و تواضع    ۶۲۳ – ۹
– تأویل حکمت در قرآن و روایات    ۶۴۳ – ۹
– ۱ – حکمت حقیقی ، معرفت
به اولیاء و ائمه معصومین ( علیهم السلام )    ۶۴۳ – ۹
– ۲ – ائمه معصومین ،
وارثان علم و حکمت الهی    ۶۷۳ – ۹
– ۳ – ائمه معصومین ،
معادن حکمت الهی    ۷۰۳ – ۹
– ۴ – ائمه معصومین ،
مستودع حکمت الهی    ۷۱۳ – ۹
– ۵ – ائمه معصومین ،
دعوت کننده به خداوند با حکمت    ۷۳۳-۱۰- نتیجه گیری بحث    ۷۴فصل چهارم : جلوه های موعظه
از منظر قرآن و روایات معصومین۴ – ۱
– مفهوم و اهمیت موعظه    ۷۸۴ – ۲
– موعظه در قرآن کریم    ۸۰۴ – ۳
– موعظۀ اخلاقی    ۸۴۴ – ۴
– موعظه نفسانی    ۸۵۴ – ۵
– موعظه پذیری و تکبر    ۸۶۴ – ۶
– تأثیر گذاری موعظه    ۸۸۴ – ۶-
۱ – شروط موعظه و وعظ    ۹۰۴ – ۷
– آداب موعظه کردن     ۹۳۴ – ۸
– اقسام موعظه    ۹۴۴ – ۸
– ۱ – موعظه ناپسند (
ناآگاهانه و شیطانی )    ۹۴۴ – ۸
– ۲-  موعظه حسنه
    ۹۵۴ – ۹
– تفاوت موعظه و حکمت    ۹۸۴ – ۱۰
– تأویل موعظه حسنه در قرآن و روایات معصومین  
 ۹۹۴– ۱۰
– ۱ – نصیحت در زیارت
جامعه کبیره    ۱۰۳۴ – ۱۱
– نتیجه گیری بحث    ۱۰۴فصل پنجم : جلوه های مجادله
از منظر قرآن و روایات معصومین۵ – ۱
– مفهوم مجادله    ۱۰۸۵ – ۲
– انواع مجادله در قرآن و روایات معصومین    ۱۰۹۵ – ۲
– ۱ – مجادلۀ اَحسن
    ۱۰۹۵ – ۲
– ۱ – ۱
– مجادله اَحسن در قرآن کریم    ۱۰۹۵ – ۲
– ۱ – ۲
– مجادله اَحسن در روایات    ۱۱۲۵ – ۲
– ۲ – مجادلۀ غیر اَحسن
    ۱۱۴۵ – ۲
– ۳ – مجادلۀ عالمانه
   ۱۱۷۵ – ۲
– ۴ – مجادلۀ جاهلانه
   ۱۱۹۵ – ۳
– مجادلۀ اَحسن پیامبران الهی    ۱۲۰۵ – ۳
– ۱ – مجادلۀ انبیاء الهی
از دیدگاه قرآن کریم    ۱۲۰۵-۴- جلوه
های مجادلۀ اَحسن رسول اکرم ( ص ) از دیدگاه قرآن کریم    ۱۲۲۵ – ۴
– ۱ – احتجاج آن حضرت در
برخورد با یهودیان    ۱۲۲۵ – ۴
– ۱ – ۱
– احتجاج در مورد پسر خدا بودن عزیز پیامبر به زعم یهودیان
   ۱۲۲۵ – ۴
– ۲ – احتجاج آن حضرت در
برخورد با مسیحیان    ۱۲۴۵ – ۴
– ۲ – ۱
– احتجاج در مورد شفای جوان بیمار    ۱۲۴۵ – ۴
– ۲ -۲
– احتجاج در مورد مقیاسۀ معجزۀ عیسی ( ع ) با معجزه
پیامبر(ص)    ۱۲۴۵ – ۴
– ۲ – ۳-
پاسخ پیامبر (ص) به مسیحیان در مورد عیسی (ع) و دعوت آنان
به مباهله    ۱۲۵۵ – ۴
– ۳ – احتجاج آن حضرت در
برخورد با مشرکین و ملحدین    ۱۲۷۵ – ۴
–۳ – ۱ – احتجاج در شبهۀ حلول الهی در هیاکل و صور    ۱۲۷۵ – ۴
– ۳ –۲
– احتجاج در شبهه تعیین و انتخاب پیامبر الهی  
 ۱۲۸۵ –  ۵
– فطری بودن گفتگوی جدلی    ۱۲۹۵ –  ۶
– زمینه های مجادلۀ غیر احسن  ( باطل )  
 ۱۳۲۵ -۷
– اهداف مجادله    ۱۳۵۵- ۸
– نتیجه گیری بحث    ۱۳۷نتیجه گیری کلی  
  ۱۳۹منابع و ماخذ    
۱۴۲مقدمهاَلحَمُدللِه الذَّی هَدانا
لِهذا وَ ما کُنا لِنَهتَدی لَولا اَن هَدانا اَللهُ  (ستایش خدای را که ما
را بدین [راه] هدایت نمود ، و اگر خدا ما را راهبری نمی کرد ما خود هدایت نمی
یافتیم).حمد و سپاس خدای را که به
عنوان خالق «ماسوی الله» هر موجودی را در راه سعادت خودش تا نهایت کمالش راهنمایی
کرده و فرموده : «رَبُنّا الَذی اَعطی کُلَ شَیءٍ خَلقه ثُمَّ هَدی».(پرودگار ما
کسی است که هر چیزی را خلقتی که در خور اوست داده ، سپس آن را هدایت فرموده است).و
هیچ موجودی را از قائده به کمال رسیدن مستثنی نکرده و انسان را که اشرف مخلوقات
دانسته ، کمال و سعادت عظمی عنایت فرموده و به سوی آن هدایت کرده است.و عقل را
راهنما به سوی کمال و منشا شکوه و سربلندی انسان قرار داده است.اما از آنجایی که سعادت و
کمال انسان منحصر به سعادت مادی نمی باشد ، بلکه جهان معنا هر دو جهان را شامل می
گردد به همین خاطر خداوند متعال اول عقل آفرینش یعنی حضرت محمد (ص) را به عنوان
نبوت برگزید و او را به بندگانش حجت قرار داد : «حُجَهُ اَللهِ عَلَی العِبادِ
النَبِّیُ و الحُجَه فیما بَینَ العِبادِ وَ بَینَ اَللهِ اَلعَقلُ» .(حجت خداوند
بر بندگان پیامبر است و حجت میان بندگان و خدا عقل است).و آن حضرت را خلیفه خود بر
روی زمین قرار داد تا راهنما و هدایت گر خلق به سوی او باشد و ایشان بشارت دهنده و
ترساننده نیکان و بدان قرار داد تا حجت را بر مردم تمام گرداند.فصل اول : کلیات۱ – ۱
– اهداف و انگیزه موضوعهدف و انگیزه اصلی در این
پایان نامه ، شناخت و بررسی شیوه دعوت رسول اکرم (ص) بر اساس «حکمت ، موعظه حسنه و
مجادله احسن» می باشد.از آنجایی که پیامبران و خصوصاً پیامبر خاتم (ص) به منزله
سراج منیر و دعوت کننده به سوی خدا «سراجاً منیراً و داعیاً الله» هستند ، بسیار مشتاق
بودم برای فهم و شناخت پیرامون این شیوه ها و ابعاد و جلوه ها و مصادیق آنها
بتوانم بهره هایی از کلام الهی و نور حکمت را بر قلب خود دریابم و با فهم موعظه از
موعظه حسنه در شناخت حقایق الهی و عبرت از خلایق الهی آگاه شوم و با درک مجادله
احسن به عنوان روش نیکوتر خداوند در مقابل مخالفان خدا و رسول و اولیاء معصوم الهی
به اثبات حقانیت عقاید شیعی خود برسم.۱ – ۲
– سؤالات تحقیقپیرامون موضوع  رساله
، سؤالات بسیاری مطرح می باشد که از پرسش های ویژه این تحقیق می توان اشاره کرد به :۱ – حکمت و موعظه و جدال از نظر لغوی و اصطلاحی چیست ؟۲ – تاویل حکمت بر اساس آیات قرآن و روایات چیست؟۳ – انواع موعظه کدام است ؟ منظور از موعظه حسنه در آیات قرآن کریم چیست؟آیا
موعظه می تواند غیر حسنه باشد؟۴ – شیوه ها و اقسام مجادلات انبیاء در قرآن کریم و تعالیم اسلامی بر چه اساسیمی باشد؟۵ – آیا در قرآن و روایات نمونه هایی از مجادلۀ احسن انبیاء بر اساس قرآن و
روایات آمده است؟

دانلود فایل

دانلود فایل تحقیق شناخت و بررسي شيوه دعوت رسول اكرم (ص) بر اساس «حكمت ، موعظه حسنه و مجادله احسن

حکمت,حکم ,موعظه,موعظه حسنه, جدال, مجادله احسن, دعوت رسول اكرم,تحقیق,پایان نامه ,پروژه ,پژوهش,دانلود پژوهش و تحقیق ,دانلود جزوه,دانلود مقاله ,دانلود پایان نامه,دانلود پروژه