تحقیق مقايسه جامعه شناختي نمايندگان دوره هاي 1 تا 7 مجلس شوراي اسلامي و دوره هاي 14 تا 20 مجلس شوراي
تحقیق مقايسه جامعه شناختي
نمايندگان دوره هاي 1 تا 7 مجلس شوراي اسلامي و دوره هاي 14 تا 20 مجلس شوراي ملي چکیدهیکی از راه های رسیدن به
امر توسعه سیاسی – اجتماعی همانا شناخت دقیق و همه جانبه کنشها و رفتارها و
نهادهای سیاسی ، اجتماعی و فرهنگی است و عناصر آنها و تکامل بخشیدن به آنها ست .
که در این راستا شناخت دقیق فرهنگ سیاسی گروه های مختلف نه تنها در جهت برنامه
ریزی کارشناسانه در سطح ملی و منطقه ای ضروری است بلکه همین شناخت و آگاهی ما بینش
کلی و معقولانه ای را در افراد جامعه ایجاد می نماید که در رویاروئی با معضلات
سیاسی – اجتماعی همیشه مقلد و دنباله رو نباشند و علاوه بر آن عملکرد صحیح و منطقی
و عقلانی داشته باشند .حال محقق در این تحقیق با
توجه به مطالب فوق و اهمیت شناخت سازمانها و پدیده های سیاسی به بررسی مجالس مورد
نظر می پردازد .بررسی مورد نظر انتخابات
قوه مقننه و نمایندگان مجلس شورای ملی دوره های ۱۴ تا ۲۰ و مجلس شورای اسلامی دوره
های ۱ تا ۷ را مورد توجه و عنایت قرار داده و در مقاطع مختلف با مقایسه دو مقطع
قبل و بعد از انقلاب اسلامی داده ها مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است .بررسیها نشان می دهد که
جامعه ایران در قبل از انقلاب با جمعیتی در نهایت ۳۴ میلیون و بعد از انقلاب
اسلامی تقریباً با دو برابر جمعیت مذکور مورد توجه بوده ، و همچنین نمایندگان مجلس
از نظر تعداد نیز بعد از انقلاب افزایش یافته است ولی هرگز این افزای نمایندگان
متناسب با افزایش کل جمعیت ایران نیست . و در این مورد دولت جمهوری اسلامی باید
اقدام بهینه را انجام دهد.جامعه ایران در قبل از
انقلاب ادعای روشنفکری داشت و بعد از انقلاب این ویژگی و خصوصیت شکل تئوریک به خود
گرفت و با توجه به نظام سیاسی این دو دوره قبل از انقلاب طرح هر آرمان و تئوری
مشکل ساز بود . تنها آرمان شخص پادشاه محمد رضا پهلوی جانشین آرمان ملت شده بود
ولی بعد از انقلاب تئوری ناشی از مذهب جانشین آن شد و در همین قوه مقننه بارها
دیده شده است که نمایندگان مجلس در مقاطع حساس سیاستهای داخلی و خارجی بیداری های
لازم را نشان داده اند و به اثبات رسانده اند که دارای قوۀ قانونگزاری مستقل هستیم
و استقلال قوا در جمهوری اسلامی ایران و بعد از انقلاب واقعاً حقیقی است و ما می
توانیم ادعای نظامی داشته باشیم که برخاسته از رأی مردم و ملت است و این بر همۀ
دنیا ثابت شده است . نمایندگان مجلس قبل از انقلاب و مجلس شواری ملی متأسفانه از آبشخورهای
فکری ناسالمی برخوردار بودند و سردر آخور استعمارگران شرق و غرب و سری نیز در
دربار داشتند اما پس از انقلاب اسلامی ایران نمایندگان به استقلال و بلوغ فکری و
سیاسی رسیده همان طور که تمام ارکان نظام شامل این ویژگی گردیده است و همیشه
فریادهای عدالتخواهی و حق طلبی از زبان نمایندگان مجلس شورای اسلامی به گوش رسیده
است .از سوی دیگر مصوبات ادوار
مختلف مجلس پس از انقلاب اسلامی همه برخاسته از شرع مقدس اسلام و در راستای
دستیابی به اهداف بزرگ و آرمانهای رهبر کبیر انقلاب و مردم دیندار ایران اسلامی
بوده است و این موضوع نیز در مقایسه با مجالس قبل از انقلاب که متأسفانه دربار و
استعمارگران شرق و غرب و طبقات فئودال و سرمایه دار نفوذ زیادی در مجلس داشتند و
به موجب این معضلات مصوباتی در مجلس شورای ملی به تصویب می رسید که همیشه به نفع
ملت ستمدیده ایران در رژیم شاهنشاهی نبود.در ارتباط با مسئله سواد
و تحصیلات نمایندگان ادوار مختلف مجلس پس از انقلاب اسلامی ایران از سطح تحصیلات
عالی تری نسبت به قبل از نمایندگان قبل از انقلاب برخوردار هستند و در همه رده ها
و دوره ها نمایندگان مقطع لیسانس و فوق لیسانس و دکتری بیشتر از دوره های قبل از
انقلاب است .البته ذکر این نکته نیز
ضروری است که موج تحصیلات دانشگاهی و گسترش دانشگاهها و نگاهی که دولتمردان جمهوری
اسلامی ایران نسبت به مقولۀ سواد داشته اند و باعث رشد و افزایش سطح سواد عمومی
جامعه گشته اند که در این راستا و در مقایسه با رژیم محمد رضا پهلوی که سعی در این
داشت که مردم از سطح سواد کمتری برخورداد باشند تا او و خاندانش به آنچه که می
خواستند برسند ، انقلاب اسلامی به تأسیس نهادهای دانشگاهی و گسترش آنها پرداخت که
تأسیس دانشگاه آزاد اسلامی در این راستا قرار می گیرد . و با توجه به این که سطح تحصیلات
در کشور افزایش یافته پس بدیهی است که نامزدها و نمایندگان مجلس از میان قشر
تحصیلکرده برخاسته و توسط رأی مردم ایران انتخاب شده و به مجلس راه پیدا می کنند .
و زمانی که مقایسه و تطبیق از این زاویه انجام می پذیرد اعداد و ارقام گواهی می
دهند که نمایندگان با تحصیلات عالی در مجالس بعد از انقلاب اسلامی بسیارند .مسئله جالب این است که
طبق اعداد و ارقام تقریباً بطور متوسط ۳۳% از نمایندگان مجلس از روحانیون هستند و
دیگر نمایندگان نیز به تعداد چشم گیری از تحصیلات حوزوی برخوردار هستند . بیشترین
تعداد نمایندگان روحانی دارای تحصیلات حوزوی خارج می باشند که این مرتبت و درجه
پائین تر از اجتهاد و بالاتر از مقدمات می باشد .واژه های کلیدی:
نمایندگان قوه مقننه، انتخابات، مجلس، قانون، جلسات هفتگی، شورای نگهبان فهرست مطالبفصل اول ۱کلیات ۱۱-۲ بیان مسئله ۳۱-۳ اهداف پژوهش ۴۱-۴ ضرورت پژوهش: ۴۱-۵ چارچوب نظری ۵۱-۶ پرسشهای تحقیق: ۶۱-۷ فرضیه های تحقیق ۷۱-۸ روش تحقیق و تجزیه و تحلیل داده ها ۷۱-۹ محدوده مطالعاتی (قلمرو تحقیق): ۸۱-۱۰ جامعه ی
پژوهش: ۸۱-۱۱ تعریف
اصطلاحات ۸۱-۱۲ محدودیت
های پژوهش : ۱۰فصل دوم ۱۱مطالعات نظری ۱۱۲-۱ تعریف نخبه سیاسی ۱۲۲-۱-۱ نخبگان و
نظام های سیاسی ۱۶۲-۲ تعریف طبقه حاکم از نظر موسکا ۱۷۲-۲-۱ حکومت
بهترین ها ۱۹۲-۲-۲ موسکا و نظام
نمایندگی ۱۹۲-۳ نظریه پاره تو درباره گروه نخبه ۲۰۲-۳-۱ تعریف
جامعه شناسی سیاسی ۲۰۲-۳-۲ پاره تو و
گروه نخبه ۲۵۲-۳-۳ گردش
ادواری نخبگان ۲۶۲-۴ نظریات کارل مارکس و نخبگان قدرت ۲۸۲-۵ نظریه های طبقات اجتماعی ۴۶۲-۵-۱ مارکس :
۴۷۲-۵-۲ منهایم :
۵۰۲-۵-۳ شلر ۵۱۲-۵-۵ شمولر
۵۴۲-۵-۶ پاره تو
۵۵۲-۵-۷ وبر ۵۷۲-۵-۸ شومپیتر
۵۸۲-۵-۹ هالبواکس
۵۹۲-۵-۱۰ گورویچ
۶۰۲-۶ معرفت جامعه شناسانه طبقات اجتماعی ۶۲۲-۷ نقش منزلت و پایگاه اجتماعی در کسب قدرت سیاسی
۶۳۲-۸ گونه های متفاوت نخبگان ۷۰۲-۹ مروری بر پیشینۀ تحقیق ۷۶فصل سوم ۷۸روش شناسایی تحقیق (متدولوژی)
۷۸۴-۱مقدمه ۸۱۴-۲ مجلس ملی و قوانین انتخاباتی ۸۸۴-۳ سه عصر متمایز در حیات قانونگذاری مملکت ۱۰۰۱ – عصر مقدماتی مشروطیت ۱۰۰۲ – عصر پهلوی : ۱۰۰۳ – عصر قبل از اصلاحات ارضی ۱۰۰۴-۳-۱ تحلیلی از
وضع اجتماعی نمایندگان دوره مقدماتی مشروطیت: ۱۰۳تکرار دوره های نمایندگی
۱۰۵۲ – عصر پهلوی ۱۰۶دوره ششم قانونگذاری
۱۰۶مجلس هفتم ۱۰۶مجلس هشتم ۱۰۷مجلس نهم ۱۰۷دوره دهم ۱۰۸مجلس یازدهم ۱۰۸مجلس دوازدهم ۱۰۹تحلیلی از وضع اجتماعی
نمایندگان عصر پهلوی ۱۰۹۴-۳-۳ عصر قبل از
اصلاحات ارضی ۱۳۴۲ ۱۱۳مجلس چهاردهم ۱۱۴مجلس پانزدهم ۱۱۵مجلس شانزدهم ۱۱۶مجلس هفدهم ۱۱۷مجلس هجدهم ۱۱۷مجلس نوزدهم ۱۱۸مجلس بیستم ۱۱۸فصل پنجم ۱۲۴بررسی و تحلیل پیشینۀ
نمایندگان هفت دوره مجلس شورای اسلامی و هفت دوره مجلس شورای ملی ۱۲۴۵-۱ مقدمه : ۱۲۵بخش اول ۱۲۷مجلس شورای اسلامی
۱۲۷۵-۲ شرایط انتخاب شوندگان مجلس شورای اسلامی ۱۲۸نشریات داخلی مجلس :
۱۲۹۵-۳ قلمرو فعالیت نمایندگان : ۱۳۰۵-۴ مسکن و حقوق نمایندگان : ۱۳۲مجلس اول : ۱۳۲بخش دوم ۱۵۶مجلس شورای ملی
۱۵۶فصل ششم ۱۶۵بحث و نتیجه گیری و
پیشنهادات ۱۶۵۶-۱ بحث و نتیجه گیری ۱۶۶۶-۲ پیشنهادات ۱۶۹منابع و ماخذ ۱۷۰ ۱-۱ مقدمهآنچه مسلم است قوه
قانونگذاری نمایندگان مردم را در خود جای می دهد تا بر مبنای نیاز مردم جامعه
قانون وضع کنند و با آن به نیازهای اجتماعی ، سیاسی و فرهنگی و اقتصادی حوزه های
انتخابیه خود و کل کشور پاسخ دهند . نمایندگان مجالس مقننه به نمایندگی از مردم در
طول چهار سال نمایندگی خود از طرفی با طرح خواسته های مردم حوزه انتخابیه خود و از
طرف دیگر بر مبنای تقاضای اکثریت مردم قوانین را به تصویب می رسانند تا آن قوانین
از مردم جامعه رفع نیاز کند و مردم در این راستا احساس امنیت و آسایش نمایند .
نمایندگان مردم در قوه مقننه به مسئله مهمی مانند بودجۀ کل کشور نظارت می کنند و
لایحه بودجه را که توسط دولت تنظیم شده به تصویب خویش می رسانند و در تقسیم بودجه
و اختصاص آن به نیازهای مختلف درآمد کشور را به نوعی به مصرف نیازها می رسانند که
هم آهنگی بین درآمد و هزینه برقرار شود .نظارت نمایندگان مردم بر
عمل و رفتار دولتها از مهمترین وظایف آنهاست که مطمئن شوند دولت منطبق با قانون
اساسی وظایف خویش را انجام می دهد . و در این راستا نمایندگان دارای حق استیضاح می
باشند که وزیران دولت و دولتمردان در عرصه ای از حیات سیاسی ، اجتماعی یا فرهنگی
اگر دچار خطا ، لغزش و یا کم کاری شوند ، آنها را به مجلس فرا خوانده و از آنان در
برابر حق مردم بازخواست نمایند .پس اگر به مسئلۀ یاد شده دقیق
شویم ملاحظه می شود که اگر نمایندگان ، نماینده واقعی مردم حوزه انتخابیه خویش
هستند ، این نظارت و کنترل را باید با دقت انجام دهند و مطمئن شوند که دولتها حقوق
شهروندان را رعایت کرده و هیچ گونه ستمی به حقوق اجتماعی ، سیاسی و شهروندی آنها
روا نمی دارند
جامعه شناختي نمايندگان دوره هاي 1 تا 7 , نمايندگان,مجلس شوراي اسلامي,دوره هاي 14 تا 20 مجلس شوراي ملي, مجلس شوراي ملي,تحقیق,پایان نامه ,پروژه ,پژوهش,دانلود پژوهش و تحقیق ,دانلود جزوه,دانلود مقاله ,دانلود پایان نامه,دانلود پروژه