تحقیق ناتوانی يادگيري و اختلالات خواندن

تحقیق ناتوانی يادگيري و اختلالات خواندن

تحقیق-ناتوانی-يادگيري-و-اختلالات-خواندنتحقیق
ناتوانی يادگيري و اختلالات خواندن چکیدهخواندن نوعی مهارت ابزاری
است. ما از این مهارت ابزاری به عنوان وسیله های برای انجام کارهای دیگر استفاده
می کنیم. ما داستان های بلند درباره رمان های عاشقانه، طنزهایی درباره سیاست، پیام
های تبلیغی محصولات، کتاب های آشپزی که چگونگی پختن غذا را به ما می آموزند و
صفحات شبکه اینترنت، صورت مسائل را در درس ریاضی بخوانیم و بسیاری از کارهای دیگر
که با کسب مهارت خاوندن می توانیم انجام دهیم. دانش آموزانی که خواندن را به خوبی
یاد گرفته اند مزیت بزرگی نه تنها در مطالعه ادبیات دارند، بلکه در تاریخ و ریاضی
نیز از این مزیت بهره مندند. خواندن برای افراد بزرگسال نیز یک ضرورت است. استخدام
و شاغل شدن و بسیاری از ضروریات زندگی نظیر گرفتن گواهینامه رانندگی نیز وابسته به
خواندن است.دانش آموزی که در خواندن
دچار مشکل است به احتمال زیاد در بسیاری از زمینه های دیگر تحصیلی نیز مشکل پیدا
خواهد کرد. حتی تحقیقات حاکی از آن است که کودکانی که در سال اول دبستان از دیگران
از نظر خواندن عقب مانده اند، به احتمال زیاد درکلاس های دوم و سوم نیز از
همشاگردی های خود عقب خواهند ماند(جوئل، ۱۹۸۸). تاکلاس سوم، دانش آموزان دارای
مشکل خواندن به عقب افتادن از همکلاسی های خود در موضوعات درسی دیگر.یکی از دلایل
عقب افتادگی در حیطه های دیگر این است که دانش آموزان دارای مشکل ئدر خواندن
 از همکلاسی های خود دسترسی کمتری به منابع کسب اطلاعات پیدا می کنند، در
حالیکه دانش آموزان توانا در خواندن اطلاعات جدید تر و بیشتر کسب می کنند، کسانی
که درخواندن ضعیف اند، از کسب  اطلاعات در حوزه های دیگر هم عاجز می مانند و
عرصه را برای همکلاس خود درکسب دانش و اطلاعات خالی می کنند(استانوویچ، ۱۹۸۶).
اکثراً در بزرگسالی نیز دارای مشکلات عدیده ای در خواندن هستند. کودکانی که
درخواندن دچار دشواری هستند اغلب نگرش های منفی نسبت به قابلیت های خود پیدا می
کنند ممکن است علاقه خود را به درس و مدرسه از دست بدهند. تحقیقات انجام شده حاکی
از آن است که  افرادی که در بزرگسالی دچار مشکل خواندن هستند گزارش می دهند
که دید خاصی نسبت به خود – ارزشمندی خود دارند که وابسته به مشکل خواندن آنها
است(مک نولتی،۲۰۰۳). جالبتر از همه اینکه مشکلات خواندن نه تنها در طول عمر افراد
ادامه می یابد، بلکه در فرهنگ های مختلف نیز دیده می شود(اسمایت، واورت،۲۰۰۲).واژگان کلیدی: یادگیری-
 خواندن- اختلال- نارساخوانی- درک- نوشتنفهرست مطالبچکیده  ۶مقدمه  ۸روش کار  ۱۰روش چندحسی فرنالد  ۱۰تاریخچه  ۱۰مراحل روش چند حسی فرنالد
VAKT   ۱۱نکات قابل تامل در این روش
 ۱۲کودکان با ویژگی اختلالات
یادگیری   ۱۴چه کسانی دارای اختلالات
یادگیری هستند ؟  ۱۷اختلال یاد‌گیری  ۱۸اختلال یاد‌گیری چیست؟
 ۱۹انواع ناتوانی های یادگیری
  ۲۱انواع اختلالات خواندن
  ۲۲مهمترین علل اختلال خواندن
  ۲۴نیاز به ارزشیابی مناسب
 ۲۵چه عواملی باعث بروز
اختلالات یادگیری هستند ؟  ۲۷الف) عوامل آموزشی  ۲۸مراحل ارزیابی و تشخیص در
مراکز آموزشی مشکلات ویژه یادگیری   ۳۲راهبردهای آموزشی  ۳۶در فرایند درمان مربی
  ۳۸تعریف نارساخوانی  ۴۱نارساخوانی بینایی  ۴۲نارساخوانی شنوایی  ۴۲عوامل مؤثر در نارساخوانی
 ۴۳الف)مشکلات حوزه دید
 ۴۳ب)مشکلات زبان  ۴۴ج)مشکلات دیداری، فضایی و
حرکتی  ۴۴د)آفازی  ۴۵دانش آموزان دارای اختلالات
یادگیری در خواندن چه مشکلاتی دارند؟  ۴۶مشکلات مربوط به واج شناسی
 ۴۷مشکلات در رمز گشایی
 ۴۸مشکلات مربوط به درک مطلب
 ۵۰معنی شناسی  ۵۰تشخیص مشکلات و برنامه ریزی
برای آموزش  ۵۲آزمونهای تشخیصی  ۵۲آزمون های غیر رسمی خواندن
 ۵۳آموزش چگونه می تواند به
پیشگیری از اختلال خواندن کمک کند؟  ۵۴برنامه خواندن اصلاحی
 ۵۵آموزش به کمک رایانه
 ۵۶آموزش به واسطه همسالان
 ۵۶تدریس متقابل  ۵۷آموزش درک مضمون  ۵۸بحث و نتیجه گیری  ۵۹نتیجه گیری   ۶۰منابع و مأخذ  ۶۱ مقدمهمدتها طولانی دانش آموزانی
را که در یادگیری یک یا چند درس مشکلات جدی داشتند با اصطلاحات معلول ادراکی ، آسیب
دیده مغزی و آسیب دیده عصبی معرفی می کردند . با توجه به یافته های جدید در مورد
یادگیری ، در سال ۱۹۶۳ جمعی از متخصصین اصطلاح ، ناتوانیهای یادگیری را جایگزین
اصطلاحات قبل کردند از آنجا که واژه ناتوانی اصطلاحات دیگری مثل ناتوانی جسمی یا
ناتوانی ذهنی را تداعی می کند ، یعنی ناتوانیهای که تبدیل به توانایی کامل نمی
شوند ، اصطلاحی مایوس کننده می نماید و به نظر می رسد اگر اصطلاح اختلالات در
یادگیری و ( یا به نظر نگارندگان مشکلات یادگیری ) به کار گرفته شود، مناسب تر
باشد . ( تبریزی – ۱۳۸۰ – ص ۹ ) .به بسیاری از اینگونه دانش
آموزان متاسفانه برچسب کودن ، کم ذهن ، عقب مانده و امثال آن زده می شود که
هیچکدام صحیح نیستند و با قاطعیت می توان گفت که اگر این مشکلات به موقع و به جا
تشخیص داده شوند قابل درمان است ؛ افرادی چون آلبرت انشتین نابغه ریاضی ، توماس
ادیسون مخترع و مبتکر و نابغه آمریکایی – اگوست رودین مجسمه ساز بزرگ فرانسه ،
لئوناردو داوینچی و بتهون همگی دچار اختلالات یادگیری بودند. بسیارند کودکانی که
ظاهری طبیعی دارند، رشد جسمی و قد و وزنشان حاکی از بهنجار بودن آنان است. هوششان
کمابیش عادی است، به خوبی صحبت می‌کنند، مانند سایر کودکان بازی می‌کنند و مثل
همسالان خود با سایرین ارتباط برقرار می‌کنند، در خانه نیز خود یاریهای لازم را
دارند و کارهایی را که والدین به آنان واگذار می‌کنند به خوبی انجام می‌دهند و از
رفتار و اخلاق عادی برخوردارند. لیکن وقتی به مدرسه می‌روند و می‌خواهند خواندن و
نوشتن و حساب یاد بگیرند دچار مشکلات جدی می‌شوند.بیش از یک قرن است که
متخصان علوم تربیتی و روانشناسی و گفتار درمانی در پی تشخیص و درمان مشکلات این
قبیل کودکان بوده‌اند. بیش از شصت تعریف برای اختلالات یادگیری وجود دارد که
معروفترین آنها عبارتست از: اختلال در یک یا چند فرآیند روانی پایه به درک یا
استفاده از زبان شفاهی یا کتبی مربوط می‌شود و می‌تواند به شکل عدم توانایی کامل
در گوش کردن ، فکر کردن ، صحبت کردن ، خواندن ، نوشتن ، حجمی کردن یا انجام محاسبه‌های
ریاضی ظاهر شود.این
اصطلاح شرایطی چون معلولیتهای ادراکی ، آسیب دیدگیهای مغزی ، نقص جزئی در کار مغز
، ریس ‌لکسی یا نارسا خوانی و آفازیای رشدی را در بر می‌گیرد

دانلود فایل

دانلود فایل تحقیق ناتوانی يادگيري و اختلالات خواندن

یادگیری, خواندن, اختلال,نارساخوانی, درک, نوشتن,تحقیق,پایان نامه ,پروژه ,پژوهش,دانلود پژوهش و تحقیق ,دانلود جزوه,دانلود مقاله ,دانلود پایان نامه,دانلود پروژه