تحقیق و پیشینه تحقیق تعهد سازمانی و توانمندي منابع انسانی

تحقیق و پیشینه تحقیق تعهد سازمانی و توانمندي منابع انسانی

تحقیق-و-پیشینه-تحقیق-تعهد-سازمانی-و-توانمندي-منابع-انسانیتاريخچه توانمندسازي منابع انساني: توانمندسازي
بصورت عام از ابتداي خلقت بشر وجود داشته است . زندگي گذشته انسان و روند
تکاملي آن طي تاريخ ، گوياي اين موضوع است . شيوه سکونت ، ساخت سر پناه و
رشد ابزارهاي مورد استفاده براي گردآوري خوراک ، شکار، کشاورزي و ايجاد
تغييرات و تکامل آن براي حفظ نفس ، بقا و بهبود زندگي نشاني از تکامل
توانمندسازي بشر است.از
اين ديدگاه تمامي تلاش هاي صورت گرفته براي سازگاري با اقليم ، صيانت نفس
واستفاده بيشتر از توان موجود در انسان را مي توان توانمندسازي ناميد . توانمندسازي
در ابتدا به عنوان يک فن در حرفه مددکاري و پزشکي باليني و به منظور کمک
کردن به بيماران جسمي و روحي مورد استفاده قرار گرفت که امروزه با عنوان
توان بخشي از آن ياد مي شود . ساير رشته هاي علوم انساني و اجتماعي هم به
اين مفهوم پرداخته اند ، اما در آن رشته ها مفهوم توانمندسازي با استفاده
از اصطلاحات ديگري توضيح داده شده است . در روانشناسي آدلر مفهوم ‘ انگيزه
تسلط ‘ را به کار برده و منظور از آن تلاشي بوده است که افراد براي کسب
تسلط در برخورد با جهانشان به کار مي برند . در جامعه شناسي، مفهوم توانمند
شدن بيشتر در مورد جنبش هاي حقوق ( مثلا حقوق شهروندان،حقوق زنان و حقوق
کارگران ) مطرح
بوده است . و در الهيات ،منازعات درباره اختيار در مقابل جبر و اقتدار در
مقابل تسليم نمودي از بحث توانمندسازي انسان است . ( وتن و کمرون، 1381 ،
مقدمه) در مديريت نيز سابقه استفاده ازاصطلاح توانمندسازي به دموکراسي
صنعتي و مشارکت کارکنان در تصميم گيري هاي سازمان ، تحت عنوان هاي مختلفي
همچون تيم سازي، مشارکت فعال و مديريت کيفيت فراگير برمي گردد ، به طور کلي
اين اصطلاح به طور خاص در سال 1980 در رشته مديريت مطرح شد که مي توان آن
را پاسخي به ترويج رويکرد تيلوريسم براي طراحي کار که ساده سازي شغل را
توصيه مي کرد ، دانست . در ساده سازي شغل ، کارهاي پيچيده به يک سري از
کارهاي ساده تر که توسط کارکنان مختلف انجام مي گيرد ، شکسته مي شود. به
عبارت ديگر ساده سازي شغل ، شکلي از ناتوانمندسازي است. تحقيقات اخير تاکيد
مي کنند چنين مشاغل ساده اي که منجر به خستگي و کارهاي تکراري مي شود،
نارضايتي ايجاد مي کنند و براي پرورش کارکنان ضعيف مناسب هستند و روابط
صنعتي ضعيف را پرورش مي دهند .( وال و ليچ، 2005،ص 2)2-3) توانمند سازي و يادگيري  توانمندسازي با يادگيري سازماني در ارتباط است. ( کلايدون و دويل، 1996، ص 15)بر حسب تعاريف، يادگيري سازماني را به عنوان کشف و تصحيح خطا تعريف نموده اند. فايول و لايلز[1](1985)
معتقدند که يادگيري سازماني، فرايند بهبود اقدامات سازمان از طريق دانش و
شناخت بهتر است. لذا بنظر مي رسد عامل مهمي در بازنمايي توانمندي کارکنان
باشد.  توانمندسازي
يادگيري مستمر را به عنوان عامل اصلي در موفقيت سازمان و عملکرد برجسته
ميداند . توانمندسازي روح و فکر کارکنان جديد را که خواهان آزادي عمل و
رهائي از کنترل مستقيم بوده و به دنبال خلاقيت هستند ، درگير مي سازد .
مسئوليت هميشه با آزادي ذهني افراد همراه است . توانمند سازي نيازمند
پاسخگويي به چارچوب هاي تعيين شده و ديدگاه و ارزشهاي عالي تر در شرکت ها
است . توانمندسازي به اين معنا نيست که اعضاي گروه هر کاري که دلشان خواست
انجام داده و يا به طور مستقل و خود سرانه عمل کنند . توانمند سازي در
محيطي به وجود مي آيد که بر اساس اعتماد و مسئوليت پذيري شکل گرفته و در
اين فضا افراد توانمند بتوانند در خلال طرح ها و پروژه هاي کاري با رهبر
سازمان به تعامل بپردازند. در چنين شرايطي رهبر سازمان کارکنان را کنترل و
اداره نمي کند بلکه ضمن گوش دادن به خواسته هاي کارکنان يا گروه ، منابع
لازم براي موفقيت در کار را فراهم مي سازد . وقتي کار به اتمام رسيد رهبر
يا مدير ارشد برآورد مي کند که چه مقدار از کار به خوبي انجام شده و چه
مقدار هنوز ناتمام مانده است . رهبر سازمان ضمن گراميداشت موفقيتها به
ارزيابي آنچه که در آينده براي بهبود کار ضروريست مي پردازد .شرکتها
براي تداوم موفقيت ها در محيط هاي کاري مبتني بر دانش و خدمات نياز مبرم
به يادگيري و توانمندسازي دارند . حالا اين سوال مطرح مي شود که چرا
توانمندسازي و يادگيري اين قدر براي موفقيت هاي سازمان اهميت دارد؟    [1] .Fiol and Lylesتعريف توانمندسازي  توانمندسازي
کارکنان، عبارت است از مجموعه سيستمها، روشها و اقداماتي که از راه توسعه
قابليت و شايستگي افراد درجهت بهبود و افزايش بهره وري‌، بالندگي و رشد و
شکوفايي سازمان و نيروي انساني با توجه به هدفهاي سازمان به کار گرفته مي
شوند  (Carter,2001) توانمندسازي
به معني قدرت بخشيدن است. بدين معني که به افراد کمک کنيم تا احساس
اعتمادبه نفس خود را بهبود بخشند و نيز بر احساس ناتواني يا درماندگي خود
چيرهشوند ، همچنين بدين معني است که در افراد شور و شوق فعاليت و کار را
ايجادکنيم و نيز بدين معني است که انگيزه دروني را براي ايجاد يک وظيفه
بسيجکنيم (ديويد وتن و کيم کمرون ،۱۳۸۱ ) پويسانت[1]
نيز توانمندسازي را شامل تقويت مهارت کارکنان و ايجاد اعتماد به نفس در
آنها نسبت به خودشان و تلاش در جهت اثر بخشي فعاليتهاي سازمان مي داند.(
پويسانت آلبرت. چارلز، توانگران چگونه مي انديشند؟، ترجمه محمد رضا آل
ياسين،نشر هامون،1376،ص 13 )گوردون[2](1993)
توانمندسازي را تقويت عقايد افراد و ايجاد اعتماد به نفس در آنان در مورد
خودشان و تلاش در جهت اثربخشي فعاليتهاي سازمان مي داند(گوردون،1993) ساوري و لاک[3]
(2001): ‘ توانمندسازي يعني اينکه کارکنان بتوانند بخوبي وظايف خود را
درککنند پيش از آنکه به آن ها بگوييد چه کاري انجام دهند .'(ساوري و
لاک،2001، ص 97) 
بعبارت ديگر توانمندسازي يک فرايند موثر و پيشگام است که هم براي سازمان
مزيت راهبردي ايجاد مي‌کند و هم براي کارکنان فرصت مشارکت در کاميابي
سازمان مي‌آفريند. اين مشارکت نگرشي است جمعي که از يک حس توانمندي نشات
گرفته و اعتلاي کيفي سازمان را به ارمغان خواهد آورد . ( جعفر قوشچي ،
راههاي توانمندسازي کارکنان، مجله تدبير، شماره 119،1380، ص 9)      تعاريف
ارائه شده ما را به اين حقيقت رهنمون مي‌سازد که اگر مفهوم توانمندسازي
بدرستي درک گردد و با ايده بهبود مستمر در عملکرد کلي سازمان مرتبط شود
بيشترين بهره
برداري از منابع فکري عرضه شده را ايجاد خواهد نمود.( بابايي، علي اکبر و
همکاران، توانمندسازي کارکنان- سرمايه‌گذاري جايگزين، مجله تدبير، شماره
129،1381،ص87 )    2-5) مقايسه قدرت و توانمندي  قدرت
ظرفيتي است که شخص اول دارد که شخص دوم را تحت تاثير قرار دهد ، بگونه اي
که شخص دوم کارهايي را انجام دهد که در غير اين صورت انجام نمي داد .توانمندسازي
با تنها قدرت بخشيدن به افراد، تفاوت دارد. جدول زير، با مقايسه قدرت و
توانمندسازي ، تفاوت هاي آن را مشخص ساخته است . افرادممکن است هم قدرت
داشته باشند و هم توانمند باشند . اگر چه ، کسي مي تواند به کس ديگر قدرت
ببخشد اما فرد بايد توانمند شدن را خودش بپذيرد . شما نمي توانيد مرا
توانمند سازيد ، شما فقط مي توانيد شرايطي را ايجاد کنيد که در آن شرايط من
بتوانم خودم را توانمند سازم .فرمت ورد قابل ویرایشتعداد صفحات: 49مبانی نظری و پیشنه تحقیق جهت نوشتن فصل دوم پایان نامه ارشد و دکتریهمراه با رفرنس نویسی و پاورقی داخل متنپیشینه تحقیق کامل: خارجی و داخلیمنابع فارسی کاملمنابع انگلیسی کامل

دانلود فایل

دانلود فایل تحقیق و پیشینه تحقیق تعهد سازمانی و توانمندي منابع انسانی

دانلود تحقیق و پیشینه تحقیق توانمندي منابع انساني و تعهد, ,توانمندي منابع انساني ,, تعهد,, توانمندسازي نيروي انساني,, تعهد سازماني