تحقیق و پیشینه تحقیق جو سازماني و رفتار شهروندي سازماني

تحقیق و پیشینه تحقیق جو سازماني و رفتار شهروندي سازماني

تحقیق-و-پیشینه-تحقیق-جو-سازماني-و-رفتار-شهروندي-سازماني فرمت ورد قابل ویرایشتعداد صفحات: 66مبانی نظری و پیشنه تحقیق جهت نوشتن فصل دوم پایان نامه ارشد و دکتریهمراه با رفرنس نویسی و پاورقی داخل متنپیشینه تحقیق کامل: خارجی و داخلیمنابع فارسی کاملمنابع انگلیسی کاملتعاريف جو سازماني«مجموعه­اي از خصوصيات داخلي سازمان، كه موجب تمايز سازمان­ها از يكديگر شده و در رفتار اعضاء آن­ها تأثير دارد، جو سازماني سازمان­ها ناميده مي­شود» (سيد عباس زادگان،
1382، 424).هالپين[1] (1962)، جو
سازماني را به عنوان شخصيت سازمان تعريف كرده است. او مي­گويد «نسبت شخصيت به فرد مثل نسبت جوسازماني به سازمان است. به اين ترتيب جو يا اقليم اجتماعي يك
سازمان به صورت آميزاي از دو بعد مهم كنش و واكنش­هاي متقابل ميان شخصي ملاحظه مي­شود. هالپين و كرافت جو اجتماعي سازمان­ها را حاصل در آميزي رهبري مدير سازمان و تعامل كاركنان
تلقي مي­كنند»
(خاكسار  به نقل از علاقه بند، 1380)مكلري و هنسلي[2]
(1973) جو سازماني را جنبه كيفي روابط بين افراد در يك سازمان تعريف مي­كنند كه بستگي به درك فرد از كار و مقام او و ديگر اعضاء در سازمان دارد. اين ادراكات عمدتاً به وسيله
مشاركت افراد در سازمان تعيين مي­شود و مجموعه رفتار آن­ها روابط كاري افراد را به وجود مي­آورد.جو سازماني به كيفيت دروني يك سازمان اشاره مي­كند، به گونه­اي كه اعضاي آن، اين كيفيت را «ادراك و تجر به» مي­كنند؛ به عبارت ديگر،
مجموعه ويژگي­هاي دروني­ كه موسسه­اي را از موسسه ديگر متمايز مي­سازد و رفتار
كاركنان آن را تحت تأثير قرار مي­دهد، جو سازماني آن موسسه ناميده مي­شود كه
بوسيله ادراك كاركنان و توصيفي كه آنان از ويژگي­هاي دروني سازمان مي­كنند، اندازه­گيري مي­شود (علاقه‌بند، 1380).طبق تعريف هوي و
ميسكل، جو سازماني به ادراك كاركنان از محيط  عمومي كار در سازمان اطلاقشده و متاثر از سازمان رسمي،  غير رسمي، شخصيت افراد و رهبري سازماني است (هوي و ميسكل، 1376).فورهند وگيلمر جو را مجموعه­اي از صفات يا ويژگي­هاي توصيف كننده سازمان مي­دانند كه آن صفات يا ويژگي­ها به شرح ذيل هستند :الف) سازمان را از ديگر سازمان­ها جدا مي­كنند.ب) نسبتاً در طول زمان بر سازمان تحميل شده­اند.ج) بر رفتار افراد در سازمان نفوذ دارند.تاجيوري وليتوين جو را چنين تعر يف مي­كنند «جو سازماني كيفيت
نسبتاً فراگير محيط داخلي يك سازمان است كه:الف) توسط اعضاي سازمان درك شده است.ب) بر رفتارشان تأثير داردج) مي­تواند بر حسب مجموعه خاص، صفات ويژگي­هاي
سازمان توصيف شود.جيمز و جونز جو سازماني را مجموعه­اي از صفات
ويژگي­ها مي­دانند كه افراد آنرا درك كرده و مي‌توانند بر حسب اعمال، فرآيندها و
ارتباط اعضاي واحد با محيط، توصيف گردند.پيترسون معتقد است كه جو سازماني به عنوان الگوهاي معمولي يك موسسه ادراكات و نگرش­هاي
كاركنان تعر يف مي­شود. وي تأکيد مي­كند كه جو سازمان حس مشترك از چگونگي درك اعضاء نقش آن‌ها در موسسه و چگونگي حس اعضاء در مورد سازمان است.جو سازماني مجموعه­اي از حالات، خصوصيات ويژگي­هاي حاكم بر
يك سازمان است (ميركمالي، 1380). در فرهنگ توصيفي مديريت، جو سازماني به عنوان «مجموعه نقطه نظرهايي است كه به طور مشترك در ميان بيشتر مديران عالي يك سازمان وجود دارد به ويژه در مورد اينكه چگونه بايد با كاركنان رفتار کرد»
تعريف شده است (اعتمادي اهري،
1385، 143).در تعريف ديگر جو سازماني در برگيرنده سيستمي
ارزشي است. به اين معني كه طريقه انجام كار واين كه به چه رفتارهايي پاداش داده مي‌شود را
مشخص مي‌كند.پژوهنده ديگري جو سازماني را «معبر فرهنگي» تعريف مي‌كند آن را ناشي از تعاملات چند سويه‌ي اعضاء در زمينه فرهنگ سازماني مي‌داند (شيروي، 1380).

دانلود فایل

دانلود فایل تحقیق و پیشینه تحقیق جو سازماني و رفتار شهروندي سازماني

پیشینه تحقیق و مبانی نظری جو سازماني و رفتار شهروندي سازماني,دانلود پیشینه تحقیق و مبانی نظری جو سازماني و رفتار شهروندي سازماني,مبانی نظری جو سازماني و رفتار شهروندي سازماني,جو سازماني ,رفتار شهروندي سازماني