تحقیق و پیشینه تحقیق دولت الکترونیک

تحقیق و پیشینه تحقیق دولت الکترونیک

تحقیق-و-پیشینه-تحقیق-دولت-الکترونیکتعریف دولتواژه دولت[1] از ریشه لاتینی استیر[2] به معنی ایستادن و به صورت دقیقتر از واژه استیتس[3]
به معنی وضع مستقر و پابرجا گرفته شده است.  امروزه در زبان انگلیسی واژه
شان یا منزلت به همان معنای اصلی لاتینی آن به کار برده می شود.  این لفظ
معمولا به چیزی اطلاق می شود که مستقر، پابرجا و در وضع خاصی ثابت یا
پایدار باشد. مشتقات این کلمه مانند ایستا یا ثابت نیز همین معنا را می
رسانند (مسروری،1388، ص12). مجموعه
ای از مفاهیم در خصوص دولت در قرون میانه پدیدار شد و استقرار یافت. 
مقامو منزلت به معنی پایگاه فرد در جامعه و تعهدات و امتیازات وابسته
بدانتلقی می شد، بنابراین متضمن مفاهیم مرتبه اجتماعی، قدرت و منصب بود و
بامالکیت، به ویژه مالکیت ارضی ارتباط داشت و اغلب از طریق نشانهای
نجابت وافتخار نمایش داده می شد (شفازند،1387).  پیشینه تشکیل دولتاز
زمانهای پیش ابناء بشر، برای تشکیل اجتماعات بزرگتر، دور یکدیگر گرد
آمدند.  آغاز این اجتماعات به خانواده و گروه های خویشاوندی، باز می گردد
که کم کم زمینه ساز تشکیل دولت به معنای جدید آن شده است.  برای اینکه
دولتی به وجود آید، افراد و گروه ها باید اختیارات و قدرت در زمینه های
کلیدی و مهم، نظیر دفاع را به یک کارگزار عمومی محول کنند و این کارگزار
باید بتواند قدرت خود را بر تمام سازمان ها در داخل قلمرو تعیین شده اعمال
نماید. دولت
ها بسته به ترکیب عواملی چون فرهنگ، موهبت های طبیعی، فرصت های تجاری و
توزیع قدرت در شکل ها و اندازه های مختلف بوده و هستند.  برای مثال، پایه
های دولت قدیم آتن را، استعمار و نظام بزرگی تشکیل می داد. همچنین مشاهده
می شود که ساختارهای مشخص تر دولت در شرق، در زمانهای خیلی دور، بر مالکیت
دولتی زمین مبتنی بوده است و یا در امپراطوری چین و دولت مغول و هند، نظام
های بسیار پیشرفته اداری و مالیاتی، ویژگی دولت ها بوده است.  در این
مناطقمالکیت اراضی دولتی و وجود بوروکراسی پیچیده، پیدایش دولت به معنای
جدید ونیز اقتصادی مبتنی بر بازار را برای مدتی به تعویق انداخت (برادران
شرکاء،1382، ص15). 2-3- بخش دوم: فناوری اطلاعات2-3-1- تعریف فناوری اطلاعات و ارتباطات:فناوری اطلاعات[4]به مجموعه‏ی به ‏هم پیوسته‏ای از روش‏ها،سخت‏افزارها نرم‏افزارها و تجهیزات ارتباطی ‏اطلاق
می‏شود که اطلاعات را در اشکال گوناگون (صدا، تصویر و متن) گردآوری،
ذخیره‏سازی، بازیابی، پردازش، انتقال و یا عرضه می‏کنند.  فناوری اطلاعات
مانندمحور مرکز مجموعه‏ای از فعالیت‏های هدایت شده است که‏ کنترل،
مدیریت،بهره‏وری، تولید، آموزش و ارتقای یک سیستم، با یک مرکزیت را به
عهده دارد(شاه منصوری،1384، ص14). در واقع فناوری اطلاعات و ارتباطات از تلفیق سه حوزه اطلاعات، کامپیوتر و ارتباطات پدیدآمده است.   پیشینه فناوری اطلاعاتفناوری اطلاعات همان­طور که به‌ وسیله انجمن فناوری اطلاعات آمریکا[5] تعریف
شده‌ است، «به مطالعه، طراحی، توسعه، پیاده‌سازی، پشتیبانی یا مدیریت
سیستم‌های اطلاعاتی مبتنی بر رایانه، خصوصاً برنامه‌های نرم‌افزاری و
سخت‌افزار رایانه می‌پردازد».  به طور کوتاه، فناوری اطلاعات با مسائلی
مانند استفاده از رایانه‌های الکترونیکی و نرم‌افزار سروکار دارد تا تبدیل، ذخیره، حفاظت، پردازش، انتقال و بازیابی اطلاعات به شکلی مطمئن و امن انجام پذیرد.  اخیراً تغییر اندکی در این عبارت داده می‌شود تا این اصطلاح به طور روشن دایره ارتباطات مخابراتی را نیز شامل گردد.  بنابراین عده‌ای بیشتر مایلند تا عبارت «فناوری اطلاعات و ارتباطات»[6] یا به اختصارICT  را به کار برند(سپهری،1381، ص4). فناوری
اطلاعات بسیار از علم رایانه وسیع‌تر(و پیچیده­تر)است.  این اصطلاح در
دهه۱۹۹۰ جایگزین اصطلاحات پردازش داده‌ها و سیستم‌های اطلاعات مدیریت شد
کهدر دهه‌های ۱۹۷۰ و ۱۹۶۰ بسیار رایج بودند.  فناوری اطلاعات معمولاً به
کلیهفناوری هایی اشاره دارد که در پنج حوزه جمع­آوری، ذخیره سازی،
پردازش،انتقال و نمایش اطلاعات کاربرد دارند.  (ویکی­پدیا،2012، ص 1).  دولت الکترونیک چگونگی شکل گیری دولت الکترونیکپس
از شکل گیری شبکه رایانه ای در سطح محدود و وسیع، از اوایل 1990 میلادی
شرکت های خصوصی شروع به ارائه خدمات متنوعی از طریق شبکه نمودند، که از بین
آن ها می توان به موارد زیر اشاره نمود: امکان بررسی و مشاهده کالا از
طریق اینترنت، امکان سفارش خرید و ارایه نظرات و شکایات به مسئولان مربوطه
در سال 1990 دولت ایالات متحده آمریکا تصمیم گرفت سطح ارائه خدمات و
اطلاعات به شهروندان را افزایش دهد.  این اقدام بخش دولتی پاسخی بود به
اقدام بخش خصوصی که رو به رشد بود. ایده شهروند بعنوان مشتری برای اولین
بار در سال 1993 در آمریکا مطرح شد. اقدامات انجام شده به دو دلیل انجام
گرفت: اول آنکه در زمینه بخش تجاری و اقتصای، بخش خصوصی پیشرفت های قابل
توجهی در زمینه تجارت الکترونیک کسب کرده بود و دولتها مایل به جبران این
عقب ماندگی بودند و دیگر آنکه شهروندان به مرور خواستار دریافت خدمات
الکترونیک از سوی دولت ها می شدند.  توسعه و کاربرد فناوری اطلاعات در بخش
دولتی با هدف استقرار دولت الکترونیک آغازگر مرحله جدیدی است که توسعه آن
مستلزم تلفیق علم مدیریت با سایر علوم از جمله علوم مرتبط با کامپیوتر
است.  این شاخه از علوم و گسترش کاربردی آن در آخرین سالهای دهه 1990 مورد
توجه قرار گرفته است و دولتها در تلاش هستند با کاربرد و تولید زیر ساخت
های لازم آن گامی مهم در راستای حرکت به سوی جامعه اطلاعاتی بردارند. 
گرایش به دولت الکترونیک از زمانی آغاز شد مدیریت دولتی به اهمیت فناوری
اطلاعات در ساختار کلان جامعه و قابلیت های متحیر کننده آن در فرایند
اصلاحات پی ببرد. مهم ترین هدفی که در طول چند دهه گذشته از کاربرد فناوری
اطلاعات در بخش دولتی دنبال شده است، بهبود ارتباطات درونی و افزایش
کاراییدولت بوده است که به رویکرد درون نگری مدیریت دولتی در کاربرد
فناوریاطلاعات معروف است.  این رویکرد با ظهور اینترنت و وب جای خود را
به رویکردبرون نگری مدیریت دولتی داده است و دولتها درصد هستند با محوریت
اینرویکرد از الگوی سنتی ارائه خدمات عمومی فاصله گرفته و الگوی دولت
الکترونیک را جایگزین آن کنند (شفازند، 1387).  2-4-2- ماهیت دولت الکترونیکتوسعه
و کاربری فناوری اطلاعات در بخش دولتی با هدف استقرار دولت الکترونیک
آغازگر مرحله جدیدی از حیات مدیریت بخش عمومی است که از واپسین سال های
هزاره دوم میلادی مورد توجه تئوری پردازان و کارگزاران بخش عمومی بسیاری از
کشورهای جهان قرار گرفته است و دولتها در تلاش اند با استقرار آن گام
مهمیدر راستای حرکت به سوی جامعه اطلاعاتی بر دارند.  دولت الکترونیک به
عنوانیک ابتکار عمل جدید در صدد است زمینه دسترسی شهروندان به خدمات
عمومی رااز طریق قابلیت های فناوری اطلاعات فراهم سازد و روابط مدیریت
دولتی وشهروندان را به گونه های جدید پایه ریزی کند (یعقوبی، 1386،
ص103).  تعریف دولت الکترونیکاز دولت الکترونیک تعاریف مختلفی ارایه شده است که از میان آنها به چند مورد اشاره می شود. گرونلند
دولت الکترونیک را به عنوان فرآیندهای تجدید ساختار جهت نیل به کارایی
بهتر، خدمات بهتر و مشارکت دموکراتیک تعریف می کند(گرولند[7]،2001). دولت
الکترونیک عبارت است از استفاده از تکنولوژی اطلاعات بویژه اینترنت، در
ارائه خدمات عمومی، با سهولت بیشتر، مشتری پسندتر، با صرفه تر، و در مجموع
به طریقی متفاوت و بهتر.  به عقیده هیوز در تعریفی وسیع تر می توان دولت
الکترونیک را پذیرش هر نوع تکنولوژی اطلاعات و ارتباطات از جانب دولت تعریف
کرد (هیوز، 1383). دولت
الکترونیک، شیوه ای برای دولتها به منظور استفاده از فناوری اطلاعات و
دیگر فناوری های جدید است که به افراد تسهیلات لازم جهت دسترسی مناسب به
اطلاعات و خدمات دولتی، اصلاح کیفیت آنها و ارائه فرصت های گسترده برای
مشارکت در فرآیندها و نمادهای مردم سالار می دهد (رضائی و داوری، 1383). فرگوسن
معتقد است دولت الکترونیک مستلزم سبک های رهبری جدید؛ روش جدید بحث و اخذ
خط مشی و سرمایه گذاری، روش های جدید ارزیابی آموزشی، روش های جدید گوش
دادن به شهروندان، و روش های نوین سازماندهی و ارائه خدمات و اطلاعات می
باشد ( فرگوسن[8]،1993).  دولت
الکترونیک عبارت است از ارائه خدمات و اطلاعات دولتی از طریق اینترنت یا
سایر رسانه های الکترونیکی که در این صورت سیستم های ارائه خدمات و
اطلاعاتمبتنی بر اینترنت بر خلاف ساختارهای سنتی که سلسله مراتبی، خطی و
یک طرفهاند حالتی غیرسلسله مراتبی، غیرخطی و دو طرفه به خود گرفته و به
صورت بیست وچهار ساعته و هفت روز در هفته به ارایه خدمات بر خط می پردازد
(وست،2004).  دولت الکترونیک به معنای استفاده دولت از اینترنت در راستای
ارائه خدمات عمومی، جمع آوری داده ها و بهبود فرآیندهای مردم سالار به
کاررفته است (ریچ نیدر[9]،2003). دولت
الکترونیک به معنی اجرای الگوهای سودمند برای شهروندان، صنعت، کارکنان و
سایر ذینفعان با هدف جهت دهی به تعاملات برخط کسب و کار به کار رفته است و
درصدد یکپارچه کردن استراتژی، فرآیند، سازمان و فن آوری است، به گونه ای
کهکاربران قادر باشند با روشی آسان به خدمات دسترسی پیدا کنند (واتسون
وداویس[10]،2002). دولت
الکترونیک عبارت است از روش های مختلفی که مدیران دولتی با شهروندان از
طریق اینترنت، پست الکترونیکی، ویدئو کنفرانس، و سایر روش های دیجیتالی
ارتباط برقرار کنند (کرادو و رامیتو[11]،2003). کمیسیون اروپا دولت الکترونیک را بدین گونه توصیف می کند: ‘کاربرد ICT
در مدیریت دولتی که با تغییر سازمانی و مهارت های جدید به منظور بهبود
خدمات دولتی و فرآیند دموکراتیک، و حمایت قوی جهت خط مشی های عمومی، ترکیب
شده است'(اکسون واسکالن[12]،2008). بسیاری
از صاحب نظران از آنجا که دولت الکترونیک را یک عامل مهم در افزایش
دموکراسی می دانند آنرا بدین صورت تعریف می نمایند: ‘دولت الکترونیک فضایی
برای تعاملات قوی مبتنی بر آزادی، بازبودن، و بحث و مطالعه منطقی جهت
ایجاددرک از دیدگاه های متفاوت و ارتقاء توافقات مستدل بر موضوع های
سیاسی میباشد'(دالبری[13]،2001). [1]-State[2]-Stare[3]-Statas[4] – Information Technology- ويژگي‌هاي دولت الکترونيکهدف
دولت الكترونيك ارائه خدمات بهتر، با هزينه، كمتر و اثر بخشي بيشتر است؛
ولي نمي‌توان استاندارد مشخصي براي ساير ويژگي‌هاي آن معرفي كرد، زيرا هر
دولتي مي‌تواند با توجه به نيازهاي جامعه خودش نظام دولت الكترونيك را
پايه‌ريزي كند، در واقع دولت الکترونیکی به نوعی دولت باهوش است:                       دولت باهوش      Government SMART  = Government – E- (S (SMALL : دولت الكترونيك نبايد گستردگي بيش از حد داشته باشد؛ تا بتواند از اتلاف نيروي انساني و سرمايه جلوگيري كند؛ بنابراين بهتر است دولت‌هاي بزرگ به دولت‌هاي محلي كوچك‌تر تقسيم شوند؛- (M (MORAL: دولت الكترونيك بايد مقيد به اخلاق بوده و حريم اطلاعات خصوصي شهروندان را حفظ نمايد؛- (A (AUDITABLE:
دولت الكترونيك بايد نسبت به فعاليت اجتماعي، اقتصادي و سياسي كه انجام
مي‌دهد جواب گو باشد؛ بدين معني كه شهروندان بتوانند تا حد امكان از روند
پيشرفت اين فعاليت‌ها آگاهي‌هاي لازم را كسب كنند؛  فرمت ورد قابل ویرایشتعداد صفحات:72مبانی نظری و پیشنه تحقیق جهت نوشتن فصل دوم پایان نامه ارشد و دکتریهمراه با رفرنس نویسی و پاورقی داخل متنپیشینه تحقیق کامل: خارجی و داخلیمنابع فارسی کاملمنابع انگلیسی کامل 

دانلود فایل

دانلود فایل تحقیق و پیشینه تحقیق دولت الکترونیک

دانلود تحقیق و پیشینه تحقیق دولت الکترونیک, دولت الکترونیک, , دولت, ,ماهیت دولت الکترونیک,, ساختار دولت الکترونیک