تحقیق و پیشینه تحقیق زنجیره تأمین

تحقیق و پیشینه تحقیق زنجیره تأمین

تحقیق-و-پیشینه-تحقیق-زنجیره-تأمینمدیریت زنجیره تأمین[1]امروزه،
مدیریت زنجیره­تأمین به عنوان یکی از مبانی زیر­ساختی پیاده­سازی
کسب­وکارالکترونیک در دنیا مطرح است. در رقابت­های جهانی موجود در عصر
حاضر بایدمحصولات متنوع را با توجه به درخواست مشتری در دسترس قرار داد.
خواست مشتریبر کیفیت کالا و خدمات­رسانی سریع موجب افزایش فشارهایی شده
که قبلا وجودنداشته است، در نتیجه شرکت­ها بیش از این نمی­توانند از عهده
همه کارهابرآیند. در
بازار رقابتی موجود، بنگاه­های اقتصادی و تولیدی علاوه بر پرداختن به
سازمان و منابع داخلی، خود را به مدیریت و نظارت بر منابع و ارکان مرتبط
خارج از سازمان نیازمند یافته­اند. علت این امر در واقع دستیابی به مزیت یا
مزایای رقابتی با هدف کسب سهمیه بیشتری در بازار است. بر این اساس
فعالیت­هایی نظیر برنامه­ریزی عرضه و تقاضا، تهیه مواد، تولید و
برنامه­ریزی محصول، خدامت نگهداری کالا، کنترل موجودی، توزیع، تحویل و خدمت
به مشتری که همگی قبلا در سطح شرکت انجام می­شده اینک به سطح زنجیره­عرضه
انتقال پیدا کرده است. مساله کلیدی در یک زنجیره­تأمین، مدیریت و کنترل
هماهنگ تمامی این فعالیت­ها است. مدیریت زنجیره­تأمین پدیده­ای است که این
کار را به طریقی انجام می­دهد که مشتریان بتوانند خدمت قابل اطمینان و
سریعرا با محصولات با کیفیت در حداقل هزینه دریافت کنند.در
مدل­های سنتی کسب­وکار تمامی گردش­های اطلاعات، اجناس و تبادل مالی به
صورت خطی هستند (از تأمین­کنندگان به تولید­کنندگان و از فروشندگان به
مشتری­ها). با ورود اینترنت به عنوان یک کانال ارتباطی بزرگ بازنگری­های
اساسی در الویت­های تجارتی، دیدگاههای استراتژیک و مدل­هایی از
زنجیره­تأمین تا به حال گرفته شده بودند ظهور کرد. در ساخت کارهای نوین
مدیریت زنجیره­تأمین، شرکای زنجیره شکل گرفته و قادرند از طریق به اشتراک
گذاری اطلاعات، روابط و تعاملات بین مشتری و تأمین کنندگان را تسهیل نموده و
هزینه معاملات را کاهش دهند. همگام با روند رو به رشد تجارت الکترونیک
پیچیدگی­های بیشتری در مدیریت زنجیره­تأمین، توانایی تشکیل یک حلقه سازمانی
را داراست که از مشتری شروع شده و به آن ختم می شود.این مفهوم زنجیره­تأمین را مانند یک شبکه نشان می دهد که به وضوح روابط بین همه بخش های زنجیره تأمین را توضیح می دهد.در
حالت کلی زنجیره­تأمین از دو یا چند سازمان تشکیل می­شود که رسما از
یکدیگر جدا هستند و به وسیله جریان مواد، اطلاعات و جریان­های مالی به
یکدیگر مربوط می­شوند. این سازمان­ها می­توانند بنگاه­هایی باشند که مواد
اولیه، قطعات، محصول نهایی و یا خدماتی چون توزیع، انبارش، عمده فروشی و
خرده فروشی تولید می­کنند. حتی خود مصرف­کننده نهایی را نیز می­توان یکی از
این سازمان­ها در نظر می­گرفت. پیشینه و سیر تحول مدیریت زنجیره­تأمینشاید
به سختی بتوان زمان دقیقی را که بحث درباره زنجیره­تأمین و مدیریت آن
مطرحگردیده است، مشخص نمود، اما دست­کم از یک چیز می­توان مطمئن بود که
ایننگرش ریشه در شیوه­هایی دارد که در اواخر 1950 و 1960 میلادی اجرا
می­شد.هر چند که نمونه­هایی از آن در دوره تولید انبوه خودروها در زمان
هنری فوردنیز وجود داشته است.در اواخر 1950 نخستین طرح­های اجرایی
زنجیره­تأمین باتوجه به مدیریت کالا و به ویژه تدارکات مربوط به انتقال
مواد اولیه ومحصولات تمام شده به کارخانه و به بیرون از آن، شروع شد.در
سال های پیش از 1960 بسیاری از شرکت­ها بر اثربخشی و کارایی فعالیت­های
تجاری به طور جدا و مستقل تاکید داشتند. در دهه­های 1960 تا 70 سازمان ها
به توسعه جزئیات راهبردی بازار همت نمودند که بر برآورده­سازی رضایت مشتری
متمرکز بود. آن ها به این درک نائل آمدند که مهندسی و طراحی قوی و نیز
عملیات تولید منسجم هماهنگ پیش­نیاز دست­یابی به نیازمندی­های بازار و در
نتیجه سهم بازار بیشتر است. بنابراین طراحان مجبور شدند که ایده آل­های و
نیازمندی­های مورد نظر مشتریان را در طراحی محصولات خود بگنجانند و در
حقیقت محصولی با حداکثر سطح کیفی ممکن و کمترین هزینه، توام با ایده­آل­های
مورد نظر مشتریان روانه بازار سازند. کارشناسان با مطالعه روابط بین
انبارداری و حمل­ونقل در دهه 1960 و بررسی امکان یکپارچه­سازی آن­ها
توانستند موجودی کالا در انبارها را کاهش دهند. حاصل این مطالعات مدیریت
توزیع نام گرفت. این جریان با تاسیس نظام ملی مدیریت توزیع فیزیکی آمریکا[2]  در
سال 1963 که تفکر نوین آن زمان درباره روابط متقابل بین عملکرد بخش­های
انبارداری و حمل و نقل بود، تقویت گردید و با استفاده از حمل­ونقل سریع­تر،
به دفعات بیشتر و به ویژه مطمئن­تر، موجبات کاهش حجم انبارها را فراهم
آورد. کوتاه شدن زمان پاسخگویی به سفارش­ها از طریق جا­به­جایی سریع­تر
اجناس انبار و حمل­ونقل سریع­تر آن­ها، طول دوره کاهش پیش­بینی را کاهش داد
و در نتیجه پیش­بینی­ها نیز واقعی­تر گردید.(عالم تبریز ، رحیمی 1388)با
اضافه شدن مباحث ساخت، تدارک سفارش­ها به مدیریت توزیع، مفهوم لجستیک
مطرحگردید. علم لجستیک از برآورد، تأمین و نگهداری، ذخیره­سازی مواد
اولیه وتوزیع کالا و همچنین خدمات پس از فروش، یعنی از آخرین تأمین­کننده
تا آخرینمصرف­کننده را به طور کامل پوشش داده و به آن­ها خدماتی را
ارائه می­کند.بیشتر کارشناسان با این نظر موافق هستند که مدیریت زنجیره­تأمین به شکل امروزی آن از تلاش­های برنامه­ریزی مواد مورد  نیاز[3]  حاصل شده که شرکت­های بزرگی همچون دیر، هیولت پاکارد و پراکتر و گمبل[4]  و
شرکت­های دیگر در اواخر دهه 1970 برای برنامه­ریزی و کنترل بهتر مواد
اولیه تجربه کردند. ساخت و به کارگیری رایانه­های پیشرفته در اواخر دهه
1960 میلادی این امکان را برای شرکت­ها فراهم آورد تا از فهرست­های پراکنده
مواد اولیه مورد نیاز، برنامه­ریزی زمانی انتقال مواد و سفارش­های تولید
برای شرکت­ها مهیا گردد و این موضوع آغاز تحلیل مدیریت زنجیره­تأمین بود.
به این ترتیب امکان انتقال برنامه­ریزی مواد مورد نیاز به بیرون از سازمان
واعمال کنترل بیشتر بر مواد اولیه­ای که از سوی تأمین­کنندگان وارد شرکت
می­شد، فراهم گشت. برای بسیاری از شرکت­ها، این کار به مفهوم کاستن از
تعداد هزاران تأمین­کننده و اکتفا کردن به تعداد اندکی از بهترین­های آن­ها
بود، این به معنای شروع واگذاری بخش­هایی از فرآیند تولید به بیرون از
سازمان بود که به کنار گذاشتن مدل یکپارچگی عمودی (الزام انجام تمام کارها
توسط یک تولید­کننده) منجر شد.تحولات
عمده در مدیریت موجودی در دهه 1970 میلادی و اوایل 1980 بروز کرد.در همین
زمان ژاپنی­ها در جستجوی یک فرآیند تولیدی بودند تا بتوانند اصول پایه
تولید و ارسال به موقع[5]  را به کار گیرند. این سیستم نیازمند ارتباطات فراوان و مفصلی بین مشتری، تولید کننده، شرکت های حمل و نقل و خرده فروش­ها[6] (در صورت ارتباط داشتن با آن­ها)  بود
تا بتوان میزان موجودی مواد اولیه، قطعات و محصولات تمام شده را در حداقل
ممکن نگه­داری کرد.کارخانه کاوازکی در نبراسکا به نمونه­ای از تولید و
ارسال به موقع مبدل شد و بسیاری از شرکت­های آمریکایی را به تقلید از خود
واداشت. در دهه 1990 و با پیشرفت فناوری و ورود آن به عرصه تولید،
حمل­ونقل، انبارها، خرده­فروشی­ها و توجه توام به جلب رضایت مشتری و کیفیت
کالاها و خدمات، بحث زنجیره­تأمین به طور گسترده­ای در صنایع تولیدی مطرح
گردید. به این ترتیب زنجیره­تأمین و مدیریت آن با هدف پرداختن به تمامی
مسائل یاد شده و راهبری و هدایت آن­ها، شکل گرفت. شکل زیر روند تکاملی
مدیریت زنجیره تامین را نمایش داده است.(عالم تبریز، رحیمی 1388) فرمت ورد قابل ویرایشتعداد صفحات: 31مبانی نظری و پیشنه تحقیق جهت نوشتن فصل دوم پایان نامه ارشد و دکتریهمراه با رفرنس نویسی و پاورقی داخل متنمنابع فارسی کاملمنابع انگلیسی کامل  

دانلود فایل

دانلود فایل تحقیق و پیشینه تحقیق زنجیره تأمین

دانلود تحقیق و پیشینه تحقیق زنجیره تأمین ,,زنجیره تأمین,, مدیریت زنجیره تأمین