تحقیق و پیشینه تحقیق سواد رسانه ای

تحقیق و پیشینه تحقیق سواد رسانه ای

تحقیق-و-پیشینه-تحقیق-سواد-رسانه-ایسواد رسانه ای:بر اساس نظر جیمز پاتر[1]، بسیاری از افراد واژه سواد را با رسانه­های چاپی ربط می دهند و آن
را معادل توانایی خواندن قلمداد می­کنند. برخی نیز، در رویارویی با رسانه
های دیگری همچون فیلم و تلویزیون، این اصطلاح را به سواد دیداری[2] بسط می دهند. نویسندگان دیگری نیز از اصطلاحاتی نظیر سواد رایانه ای[3] و سواد خواندن[4]
استفاده می کنند، اما هیچ یک از این ها معادل «سواد رسانه ای» نیستند،
بلکه صرفا اجزای سازنده آنند. «سواد رسانه ای» شامل تمام این توانایی های
ویژه و نیز چیزهای دیگری است. اگر خواندن بلد نباشیم، از رسانه های چاپی
چیزی دستگیرمان نمی شود. اگر در درک آداب دیداری و روایی مشکل داشته باشیم
نمی توانیم از تلویزیون یا فیلم چیز زیادی بفهمیم. اگر نتوانیم از رایانه
استفاده کنیم. ازآنچه به مرور زمان در مهم ترین رسانه رخ می دهد، بی خبر
میمانیم. در واقع، سواد رسانه ای فراتر و عمومی تر از این توانایی های
ویژهاست. بدین ترتیب، سواد رسانه ای چنین تعریف می شود:سواد رسانه ای مجموعه ای از چشم اندازها[5] یا جنبه های فکری است که ما برای قرار گرفتن در معرض رسانه، فعالانه[6]
از آن­ها بهره برداری می کنیم تا معنای پیام هایی را که با آن­ها روبه رو
می شویم، تفسیر کنیم. ما چشم اندازهای خود را با استفاده از ساختارهای
دانشخود می سازیم و برای ساختن ساختارهای دانش، به ابزار و مواد اولیه
نیازداریم. این ابزار، مهارت های ما و ماده اولیه، اطلاعات به دست آمده
ازرسانه ها و دنیای واقعی است. استفاده فعالانه از رسانه ها بدان معنی
است کهما از پیام ها آگاهیم و به طور خودآگاهانه با آن ها تعامل داریم.
به طورسنتی، سواد رسانه ای به توانایی تحلیل و ارزیابی محصولات رسانه ای و
به طورگسترده تر به ایجاد ارتباط موثر و از طریق نگارش خوب اطلاق می
شود. طی نیمقرن گذشته، سواد رسانه ای شامل توانایی تحلیل شایسته و به
کارگیری ماهرانهروزنامه نگاری چاپی، محصولات سینمایی، برنامه های رادیویی
و تلویزیونی وحتی اطلاعات و مبادلات رایانه ای (از جمله تعاملات زمان
واقعی از طریق شبکهجهانی اینترنت) شده است.(بروان،1998: 44)بر
این اساس، برخی کارشناسان حوزه ارتباطات سواد رسانه ای را ‘توانایی
دستیابی، تجزیه و تحلیل، نقد، ارزیابی و ایجاد پیام های رسانه ای به گونه
های مختلف’ تعریف می کنند. کارشناسان ارتباطات معتقدند، فرد با مهارت
سوادرسانه ای قادر است به طور منتقدانه، درباره آنچه در کتاب، روزنامه،
مجله، تلویزیون، رادیو، فیلم، موسیقی، تبلیغات، بازی های ویدیویی، اینترنت
و… می بیند، می خواند و می شنود، فکر کند. گروهی از دانشمندان سواد
رسانهای را ‘تقویت تجارب رسانه ای’ تعبیر می کنند.(همان منبع)کنفرانس
بین المللی سواد رسانه ای نیز در دهه 1990 تعریف زیر را از سواد رسانه ای
ارائه کرد:« توانایی دسترسی و ارزیابی پیام های رسانه ای در اشکال
مختلف».(کرست و پاتر، 1998: 13-5)از
سوی دیگر سواد رسانه ای از نظر برخی دیگر از کارشناسان به معنای فراگیری
چگونگی تولید پیام با استفاده از رسانه های چاپی، سمعی و بصری و … است.
مارین بارون[7]،
مدیر بخش بخش چند دسانه ای و عضو هیات مدیره آموزشکده زبان انگلیسی
مونترال کانادا، سواد رسانه ای را جزو مؤلف های باسوادی می پندارند و می
نویسد، امروزه با سواد باید بتوانند: توانایی رمز گشایی، درک، ارزیابی و کار با اشکال مختلف رسانه را داشته باشند. بتوانند متن، صدا و تصویر بیافرینند یا ترکیبی از این عناصر را داشته باشند(قاسمی، 1385: 87) آموزش سواد رسانه ای 
در جامعه آمیزه ای از فنون و تکنیک های بهره برداری مؤثر از تولیدات
رسانهای و نوعی کسب بینش و نگرش برای تشخیص این است که، در عصر رقابت
رسانه ایامروزه کدامیک از این وسایل ارتباط جمعی می توانند اطلاعات
سودمند و ضرورتمندی را برای افکار عمومی آماده کنند. بر این اساس« انسان
شناسان، جامعهشناسان، زبان شناسان، مورخان، دانشمندان ارتباطات و در واقع
تمامی رشتههایی که در باب چگونگی ارتباط افراد و گروه ها جهت ادامة
حیات، بهروزی وپیشرفت مطالعه می کنند، مدت هاست که بدین نتیجه رسیده اند
که گذار انسان ازفرهنگ شفاهی به فرهنگ مکتوب، منجر به افزایش توانایی او
در کنترل زندگی ومحیط پیرامونی اش گشته است. (باکینگهام، 1389: 14) بنابراین هدف اساسی سواد رسانه ای در رسانه های جمعی می تواند به نوعی رابطه با عدالت اجتماعی 
باشد، که این مهارت در هر جامعه ای تا چه حد مورد اهمیت و ضرورت قرار می
گیرد؛ و سیاست های اجتماعی و فرهنگی هر حاکمیتی تا چه حد حاضر است از طریق
وسایل ارتباط جمعی این مهارت را در بین شهروندان و مخاطبان رسانه ای خود
اشاعه دهد تا از این طریق بتواند سرمایه های اجتماعی و پیوند اعتمادی خود
را با افکار عمومی  تحکیم و استمرار بخشد.فرمت ورد قابل ویرایشتعداد صفحات: 89مبانی نظری و پیشنه تحقیق جهت نوشتن فصل دوم پایان نامه ارشد و دکتریهمراه با رفرنس نویسی و پاورقی داخل متنمنابع فارسی کاملمنابع انگلیسی کامل

دانلود فایل

دانلود فایل تحقیق و پیشینه تحقیق سواد رسانه ای

دانلود تحقیق و پیشینه تحقیق سواد رسانه ای,, سواد رسانه ای, ,سواد ,, رسانه ,, سواد رسانه ای در جهان, ,اصول سواد رسانه ای