تحقیق و پیشینه تحقیق فن آوری اطلاعات و سیستم اتوماسیون اداری

تحقیق و پیشینه تحقیق فن آوری اطلاعات و سیستم اتوماسیون اداری

تحقیق-و-پیشینه-تحقیق-فن-آوری-اطلاعات-و-سیستم-اتوماسیون-اداریفن آوری اطلاعاتتاریخچهدر
نخستین سالهای اختراع رایانه متخصصان توجه چندانی به نیاز های اطلاعاتی
مدیران نداشته از رایانه ها فقط جهت پردازش داده ها در امور حسابداری
استفاده می شد . در طول این دوره که تا اواسط دهه 60 میلادی  به طول
انجامید بیشترین تاکید بر قدرت محاسباتی و پردازش رایانه بود . در حال حاضر
به این نوع کاربرد رایانه پردازش داده ها ، گفته می شود و باید توجه داشت
که سیستم های پردازش         داده های مقداری اطلاعات نیز، تولید می کنند
.در
اوائل دهه 1960 و پس از اختراع انواع رایانه های جدید که با هزینه کمتر
اطلاعات بیشتری را پردازش می کردند روشهای جدیدتری برای معرفی تجهیزات جدید
ترویج داده شده ؛ یعنی سیستم های اطلاعاتی مدیریت. پس از گذشت یک دهه و
بهدلیل به وجود آمدن نیاز های اطلاعاتی جدید ، سیستم اطلاعاتی جدید به
نامسیستم پشتیبانی تصمیم گیری یا دی . اس . اس به وجود آمد. پس از تکمیل
سیستمپشتیبانی تصمیم گیری با توجه به پیشرفت های حاصله در تجهیزات رایانه
ای ،موضوع افزایش بهره وری و کارایی دفاتر مدیران و تسهیل ارتباطات بین
مدیر وکارکنان از طریق  به کار گیری تجهیزات رایانه ای الکترونیک مطرح
گردید و درسال 1980 سیستم های اتوماسیون اداری طراحی گردیدند .اما در واقع اتوماسیون اداری در سال 1964 وقتی که IBM  محصول جدید خود ، یعنی نور مغناطیسی/ ماشین تایپ سلکتوری ( MT/ST
)  را معرفی کرد شروع شد .، ماشین تایپی که می توانست به صورت اتوماتیک
ازروی حروف ضبط شده بر روی نوار مغناطیسی تایپ کند . این عملیات تایپ
اتوماتیک خیلی زود به سیستم های کوچک در ریز پردازنده ها تبدیل شد و
تکاملهای بعدی در این زمینه ایجاد شد و نیاز واقعی به تکامل این بود که طی
دهه 1970 کارایی کارخانه ها 90-85 در صد افزایش یافت . در حالی که کارایی
دفتری تنها 4 در صد افزایش داشت ، پس بایستی سیستم هایی به وجود می آمدند
که موجب افزایش بهره وری و کارایی دفاتر هم می شدند .موسساتی
که به سیستمهای اطلاعات مدیریت اولیه مبادرت نمودند .چیز هایی دیگری فرا
گرفتند  مشخص شد مانع عمده مدیران هستند . مدیران به عنوان یک گروه در
موردکامپیوتر  اطلاعی نداشتند. آنان از         کار های خود آگاه بودند و
میدانستند که چگونه مسائل را حل کنند . لکن به اندازه کافی در مورد نقش
اطلاعات در حل مسائل تامل نکرده بودند . در نتیجه برای مدیران بیان اینکه 
دقیقاً ازسیستمهای اطلاعات مدیریت چه می خواهند دشوار بود . این وضعیت
برایمتخصصین اطلاعات غیر قابل تحمل بود . زیرا که دانسته های آنان از
مدیریتکم بود . آنان نمی دانستند چه سوالاتی را پرسش نمایند . در طی زمان
مدیراندرباره کامپیوتر و در مورد فرایند های مورد اجرا در حل مسائل
تجربه آموختندعاقبت جایگاه سیستم اطلاعات مدیریت به عنوان یک زمینه عمده
استفاده از کامپیوتر  مستحکم شد . 2-2-2. تعاریف فناوری اطلاعاتاز
فناوری اطلاعات برداشت های مختلفی وجود دارد و همین برداشت ها موجب
گردیدهتا تصاویر متفاوتی از آن در جوامع مختلف ارائه شود.در مفهوم
رایج،فناوریبه مجموعه ای از سخت افزار وتجهیزات دلالت دارد و بسیاری از
محققان آن رانه تنها سخت‌افزاری که در انجام کارها مورد استفاده قرار می
گیرد، بلکهمهارت . دانش کارکنان و حتی ویژگی های اشیائی که کار برروی آن
انجام می شودمی دانند (ص‍راف‍ی‌زاده.1380،ص16‌). فناوری
اطلاعات را مانند دیگر فناوری ها می توان به روابط میان سخت افزار،نرم
افزار، شبکه و توانایی ها و اقداماتی که از این ابزار ها ناشی می شود تعریف
کرد. فناوری اطلاعات نه تنها با انجام پردازش های دقیق و صحیح به رشد
اتوماسیون کمک می کند، بلکه از طریق ارائه اطلاعات در زمینه های مختلف
فعالیت سازمان ثروت جدیدی را برای سازمان به همراه می آورد واین امروجه
تمایز فناوری اطلاعات با سایر فناوری های مورد بهره برداری در سازمان است.
فناوری اطلاعات نه تنها به توانایی های پردازش           داده ها توسط
رایانه بلکه به مهارت های انسانی ومدیریتی دربهره برداری از آنها دلالت
دارد.بنابراین فناوری اطلاعات مشتمل بر رایانه، بلکه توانایی ها و اقدامات
در نحوه انجام کار می شود (ص‍راف‍ی‌زاده.1380،ص16‌).همانگونه
که ملاحظه می شود با توجه به عمر نسبتا کوتاه فناوری اطلاعات و رشد و
گسترش رعدآسای آن تعاریف و برداشت های متفاوتی از آن وجود دارد. بررسی
تعاریف نشان دهنده طیف گسترده ای از مفاهیم است که گاه به صورتی کاملا
محدود،در حد پردازش رایانه ای عملیات و در مواردی نیز به صورت گسترده به
عنوان یک فناوری تغییر از آن یاد شده است (ص‍راف‍ی‌زاده.1380،ص17‌).اسکات
موتون(1991)فناوری اطلاعات را شامل انواع رایانه ها، سخت افزار، نرم
افزار، شبکه های ارتباطی که دو رایانه را به یکدیگر متصل می کنند، شبکه های
عمومی و خصوصی و ترکیب رایانه ها و فناوری ارتباطات و سیستم هایی که
رایانه های شخصی را به ابر رایانه متصل می کند وشبکه گسترده جهانی که از یک
سلسله رایانه های قدرتمند تشکیل شده است، می داند
(ص‍راف‍ی‌زاده.1380،صص‌16-17). فرمت ورد قابل ویرایشتعداد صفحات: 62مبانی نظری و پیشنه تحقیق جهت نوشتن فصل دوم پایان نامه ارشد و دکتریهمراه با رفرنس نویسی و پاورقی داخل متنپیشینه تحقیق کامل: خارجی و داخلیمنابع فارسی کاملمنابع انگلیسی کامل

دانلود فایل

دانلود فایل تحقیق و پیشینه تحقیق فن آوری اطلاعات و سیستم اتوماسیون اداری

دانلود تحقیق و پیشینه تحقیق فن آوری اطلاعات و سیستم اتوماسیون اداری,, فن آوری اطلاعات ,, سیستم اتوماسیون اداری