تحقیق و پیشینه تحقیق مدیریت دانش
تعاریف مدیریت دانشانسان تاكنون دو دوره اقتصادي را پشت سر گذاشته است. زماني اقتصاد بشري مبتني بر كشاورزي بود. پس از آن با ابزارگرايي و آشنايي با اعجازي كه علوم مكانيك و سپس برق ايجاد نمود، دوره اقتصاد صنعتي پايه گذاري شد. در اين دورهها زمين و كار به عنوان اصلي ترين عناصر و سرمايههاي آدمي تلقي ميشدند. ‘توانگر’ نيز به كسي اطلاق ميگرديد كه بيشترين بهرهمندي را از اين دو نوع دارايي داشت. اما عصري كه در آن زندگي ميكنيم، بدون ترديد در هيچ كدام از دو عصر كشاورزي و صنعتي نمي گنجد. اگر چه كماكان زمين و كار دو مزيت مناسب در برتري جويي ها محسوب مي شوند، اما در عصر كنوني، كه به عصر ‘اطلاعات و دانش ‘ موسوم شده است، مزيت اصلي در’سرمايه دانشي ‘نهفته است.هم اكنون بزرگترين شركتهاي دنيا، برتري اصلي خود را نه در داراييهاي انباشته ناشي از كارخانجات و حتي بازار بزرگ، بلكه در ‘دانش در جريان فرآيند هاي خود’ كسب نموده اند.دستهبندی ابزارهای مدیریت دانشتلاشهای
زیادی برای تقسیمبندی ابزارهای مدیریت دانش صورت گرفته است. در کل
میتوان گفت یک نظر واحد در این زمینه وجود ندارد و هر یک از صاحبنظران
مطابق نظر خود این تقسیمبندی را انجام دادهاند. مدیریت دانش بیشتر از
آنکه یک فناوری و یا محصول باشد یک متدولوژی است. با این وجود فناوری
اطلاعات یک عنصر بسیار مهم برای موفقیت سیستم مدیریت دانش محسوب میشود.
مدیریت دانش به وسیله فناوری اطلاعات تسهیل میشود اما خود فناوری اطلاعات،
مدیریت دانش نیست. در واقع میتوان گفت که پایه اصلی موفقیت مدیریت دانش
در سازمان بر استفاده از تکنولوژی اطلاعات است(OECD,2004).
سیستمهای مدیریت دانش به کمک چند دسته تکنولوژی- که همگی ریشه در فناوری
اطلاعات دارند- توسعه مییابند. ابزارهای مدیریت دانش را به هفت دسته کلی
تقسیم میشود: ( Soliman & Spooner,2004)همکاری:
ابزارهای همکاری کمک میکنند تا افراد، با هم روی یک کار محول شده به
فعالیت بپردازند. افراد ممکن است در یک مکان فیزیکی و یا در مکانهای مختلف
باشند و کار ممکن است به صورت همزمان توسط افراد و یا به صورت غیرهمزمان
انجام گیرد.نگاشت دانش: ابزارهای نگاشت دانش به تسخیر، تجسم و ذخیره دانش ساختارنیافته در قالب گرافهای استاندارد – نه به صورت متنی- کمک میکنند.داده کاوی و اکتشاف دانش: تولید دانش از اطلاعات، هدف اصلی ابزارهای داده کاوی و اکتشاف دانش هستند.بازیابی اطلاعات:
ابزارهای بازیابی اطلاعات برای جستجو و بازیابی اطلاعات در محدوده
کامپیوتر شخصی یک کاربر، مخزن و یا شبکه گسترده اطلاعات یک شرکت و یا
اینترنت به کار گرفته میشوند. سیستمهای آموزش برخط:
سیستمهای آموزش برخط، سیستمهای نرمافزاری مدیریت آموزشی هستند که
نرمافزارهای ارتباطاتی و شیوههای برخط ارائه محتوای آموزشی را ترکیب
میکنند.مدیریت اسناد:
سیستمهای مدیریت اسناد الکترونیک، سازمان را برای خلق، مدیریت و توزیع
اطلاعات مبتنی بر اسناد پشتیبانی میکنند. این سیستمها باعث کاهش
هزینههای تولید و توزیع مستندات میشود و دستیابی، بهنگامسازی و کنترل
آنها را بهبود میبخشد. حافظه سازمانی:
هدف ابزارهای حافظه سازمانی تأمین اطلاعات مناسب برای رویههای سازمانی
است که نمیتوان آنها را در جایی غیر از سازمان خود آموخت. واژگان فنی و
اصطلاحات مخصوص سازمان، درسهای فرا گرفته شده از پروژههای سازمان و خط
مشیها و راهبردها نمونههایی از حافظه سازمانی هستند.2-2-4) مدیریت دانش و سازمان یادگیرندهدر عصر حاضر که عصر دانایی نامیده می شود، سازمانها
شاهد محیطهایی هستند که روز به روز پویاتر و چالش برانگیزتر میشوند.
تغییر و تحول جزء جدایی ناپذیر دنیای امروزی است، به عبارت دیگر تنها جزء
ثابت تغییر است. امروزه به سرمایه های نامشهود و معنوی که همان دانش نامیده
می شوند، به عنوان یک عامل مهم و حیاتی می نگرند. به بیان دیگر،
سازمانهایی در برابر تغییرها و تحولها پیروز خواهند بود که بتوانند
سرمایه نامشهود و معنوی (دانش) خود را بهبود و توسعه بخشند. اما در این
میان نکته قابل توجه این است که دستیابی به دانش و اندوخته های دانش
سازمان، بدون یادگیری ممکن نیست. یادگیری، کلید دستیابی به دارایی های
دانشی و در نتیجه افزایش سرمایه نامشهود است (سبحانی نژاد و دیگران، 1385).
دانش، غذای سازمان یادگیرنده است؛ مواد مغذی دانش، سازمان را قادر به رشد
می سازند. افراد ممکن است بیایند و بروند اما اگر دانش ارزشمند از دست
برود، شرکت آماده مرگ خواهد بود. (مارکوارت، 1996)پیچیدگی
مفهوم دانش و نیز وجود رویکردهای مختلف در مورد مدیریت دانش، باعث شده
استتا نگرش واحدی در مورد مدیریت دانش شکل نگیرد. سوکنان (1998)، می گوید
برخی تعاریف از مدیریت دانش، به گونهای است که آن را حتی تا سطح مدیریت
داده ها تنزل داده است. مالهوترا(2000)، تعریف خود را از مدیریت دانش
اینگونه ارائه می دهد: «مدیریت دانش، فرایندی است که بواسطه آن سازمانها
در زمینه یادگیری (درونی کردن دانش)، کدگذاری دانش (بیرونی کردن دانش) و
توزیع و انتقال دانش، مهارت هایی را کسب می کنند» (Malhotra,2000). هاینس ، مدیریت دانش را فرایندی میداند که مبتنی بر چهار رکن است: الف) محتوا: که به نوع دانش (آشکار یا نهفته بودن) مربوط می شود، ب) مهارت: دستیابی به مهارت هایی جهت استخراج دانش،ج) فرهنگ: فرهنگ سازمانها باید مشوق توزیع دانش و اطلاعات باشد، د) سازماندهی: سازماندهی دانش موجود (Haines,2001). فرمت ورد قابل ویرایشتعداد صفحات: 60مبانی نظری و پیشنه تحقیق جهت نوشتن فصل دوم پایان نامه ارشد و دکتریهمراه با رفرنس نویسی و پاورقی داخل متنپیشینه تحقیق کامل: خارجی و داخلیمنابع فارسی کاملمنابع انگلیسی کامل
دانلود فایل تحقیق و پیشینه تحقیق مدیریت دانش
دانلود تحقیق و پیشینه تحقیق مدیریت دانش , ,پیشینه تحقیق مدیریت دانش,, مدیریت دانش ,, دانش