تحقیق و پیشینه تحقیق مدیریت دانش

تحقیق و پیشینه تحقیق مدیریت دانش

تحقیق-و-پیشینه-تحقیق-مدیریت-دانشتعاریف مدیریت دانشانسان تاكنون دو دوره اقتصادي را پشت سر گذاشته است. زماني اقتصاد بشري مبتني بر كشاورزي بود. پس از آن با ابزارگرايي و آشنايي با اعجازي كه علوم مكانيك و سپس برق ايجاد نمود، دوره اقتصاد صنعتي پايه گذاري شد. در اين دوره­ها زمين و كار به عنوان اصلي ترين عناصر و سرمايه­هاي آدمي تلقي مي‌شدند. ‘توانگر’ نيز به كسي اطلاق مي­گرديد كه بيشترين بهره­مندي را از اين دو نوع دارايي داشت.  اما عصري كه در آن زندگي مي‌كنيم، بدون ترديد در هيچ كدام از دو عصر كشاورزي و صنعتي نمي گنجد. اگر چه كماكان زمين و كار دو مزيت مناسب در برتري جويي ها محسوب مي شوند، اما در عصر كنوني، كه به عصر ‘اطلاعات و دانش ‘ موسوم شده است، مزيت اصلي در’سرمايه دانشي ‘نهفته است.هم اكنون بزرگترين شركت­هاي دنيا، برتري اصلي خود را نه در دارايي­هاي انباشته ناشي از كارخانجات و حتي بازار بزرگ، بلكه در ‘دانش در جريان فرآيند هاي خود’  كسب نموده اند.دسته‏بندی ابزارهای مدیریت دانشتلاش­های
زیادی برای تقسیم‏بندی ابزارهای مدیریت دانش صورت گرفته است. در کل
می‏توان گفت یک نظر واحد در این زمینه وجود ندارد و هر یک از صاحب‏نظران
مطابق نظر خود این تقسیم‏بندی را انجام داده‏اند. مدیریت دانش بیشتر از
آنکه یک فناوری و یا محصول باشد یک متدولوژی است. با این وجود فناوری
اطلاعات یک عنصر بسیار مهم برای موفقیت سیستم مدیریت دانش محسوب می‏شود.
مدیریت دانش به وسیله فناوری اطلاعات تسهیل می‏شود اما خود فناوری اطلاعات،
مدیریت دانش نیست. در واقع می‏توان گفت که پایه اصلی موفقیت مدیریت دانش
در سازمان بر استفاده از تکنولوژی اطلاعات است(OECD,2004).
سیستم­های مدیریت دانش به کمک چند دسته تکنولوژی- که همگی ریشه در فناوری
اطلاعات دارند- توسعه می‏یابند. ابزارهای مدیریت دانش را به هفت دسته کلی
تقسیم می­شود:    ( Soliman & Spooner,2004)همکاری:
ابزارهای همکاری کمک می‏کنند تا افراد، با هم روی یک کار محول شده به
فعالیت بپردازند. افراد ممکن است در یک مکان فیزیکی و یا در مکانهای مختلف
باشند و کار ممکن است به صورت همزمان توسط افراد و یا به صورت غیرهمزمان
انجام گیرد.نگاشت دانش: ابزارهای نگاشت دانش به تسخیر، تجسم و ذخیره دانش ساختارنیافته در قالب گراف‌های استاندارد – نه به صورت متنی- کمک می‏کنند.داده کاوی و اکتشاف دانش: تولید دانش از اطلاعات، هدف اصلی ابزارهای داده کاوی و اکتشاف دانش هستند.بازیابی اطلاعات:
ابزارهای بازیابی اطلاعات برای جستجو و بازیابی اطلاعات در محدوده
کامپیوتر شخصی یک کاربر، مخزن و یا شبکه گسترده اطلاعات یک شرکت و یا
اینترنت به کار گرفته می‏شوند. سیستم‏های آموزش برخط:
سیستم‏های آموزش برخط، سیستم‏های نرم‏افزاری مدیریت آموزشی هستند که
نرم‏افزارهای ارتباطاتی و شیوه‏های برخط ارائه محتوای آموزشی را ترکیب
می‏کنند.مدیریت اسناد:
سیستم‏های مدیریت اسناد الکترونیک، سازمان را برای خلق، مدیریت و توزیع
اطلاعات مبتنی بر اسناد پشتیبانی می‏کنند. این سیستم‏ها باعث کاهش
هزینه‏های تولید و توزیع مستندات می‌شود و دستیابی، بهنگام‏سازی و کنترل
آنها را بهبود می‏بخشد. حافظه سازمانی:
هدف ابزارهای حافظه سازمانی تأمین اطلاعات مناسب برای رویه‏های سازمانی
است که نمی‏توان آنها را در جایی غیر از سازمان خود آموخت. واژگان فنی و
اصطلاحات مخصوص سازمان، درسهای فرا گرفته شده از پروژه‏های سازمان و خط
مشی‏ها و راهبردها نمونه‏هایی از حافظه سازمانی هستند.2-2-4) مدیریت دانش و سازمان یادگیرندهدر عصر حاضر که عصر دانایی نامیده می شود، سازمان­ها
شاهد محیط­هایی هستند که روز به روز پویاتر و چالش برانگیزتر می­شوند.
تغییر و تحول جزء جدایی ناپذیر دنیای امروزی است، به عبارت دیگر تنها جزء
ثابت تغییر است. امروزه به سرمایه های نامشهود و معنوی که همان دانش نامیده
می شوند، به عنوان یک عامل مهم و حیاتی می نگرند. به بیان دیگر،
سازمان­هایی در برابر تغییرها و تحول­ها پیروز خواهند بود که بتوانند
سرمایه نامشهود و معنوی (دانش) خود را بهبود و توسعه بخشند. اما در این
میان نکته قابل توجه این است که دستیابی به دانش و اندوخته های دانش
سازمان، بدون یادگیری ممکن نیست. یادگیری، کلید دستیابی به دارایی های
دانشی و در نتیجه افزایش سرمایه نامشهود است (سبحانی نژاد و دیگران، 1385).
دانش، غذای سازمان یادگیرنده است؛ مواد مغذی دانش، سازمان را قادر به رشد
می سازند. افراد ممکن است بیایند و بروند اما اگر دانش ارزشمند از دست
برود، شرکت آماده مرگ خواهد بود. (مارکوارت، 1996)پیچیدگی
مفهوم دانش و نیز وجود رویکردهای مختلف در مورد مدیریت دانش، باعث شده
استتا نگرش واحدی در مورد مدیریت دانش شکل نگیرد. سوکنان (1998)، می گوید
برخی تعاریف از مدیریت دانش، به گونه‌ای است که آن را حتی تا سطح مدیریت
داده ها تنزل داده است. مالهوترا(2000)، تعریف خود را از مدیریت دانش
این‌گونه ارائه می دهد: «مدیریت دانش، فرایندی است که بواسطه آن سازمان­ها
در زمینه یادگیری (درونی کردن دانش)، کدگذاری دانش (بیرونی کردن دانش) و
توزیع و انتقال دانش، مهارت هایی را کسب می کنند» (Malhotra,2000). هاینس ، مدیریت دانش را فرایندی می‌داند که مبتنی بر چهار رکن است: الف) محتوا: که به نوع دانش (آشکار یا نهفته بودن) مربوط می شود، ب) مهارت: دستیابی به مهارت هایی جهت استخراج دانش،ج) فرهنگ: فرهنگ سازمانها باید مشوق توزیع دانش و اطلاعات باشد، د) سازماندهی: سازماندهی دانش موجود (Haines,2001). فرمت ورد قابل ویرایشتعداد صفحات: 60مبانی نظری و پیشنه تحقیق جهت نوشتن فصل دوم پایان نامه ارشد و دکتریهمراه با رفرنس نویسی و پاورقی داخل متنپیشینه تحقیق کامل: خارجی و داخلیمنابع فارسی کاملمنابع انگلیسی کامل

دانلود فایل

دانلود فایل تحقیق و پیشینه تحقیق مدیریت دانش

دانلود تحقیق و پیشینه تحقیق مدیریت دانش , ,پیشینه تحقیق مدیریت دانش,, مدیریت دانش ,, دانش