تحقیق و پیشینه تحقیق نارساخوانی
نارساخواني درمیان ناتوانی های یادگیری، نارساخوانی از اهمیت ویژه ای برخوردار است زیرایکی از اساسی ترین مهارت ها در مدرسه، تشخیص کلمات است و مهارت خواندن نهتنها در امر خواندن بلکه در یادگیری سایر علوم نیز مداخله می کند. ضعف درخواندن در مهارت های دیگر خواندن مانند ادراک نیز تاثیر می گذارد و لذا نقصدر خواندن چالشی بزرگ در مدارس است. اصطلاح نارساخوانی «ديسلكسيا» ازتركيب دو كلمه يوناني «dys» و «lexicos» تشكيل شده است. «dys» به معناي مشكل، دردناك يا نابهنجار است و «lexicos» به معناي «كلمه» ميباشد. بنابراين، اصطلاح ديسلكسيا به طور دقيق، وجود مشكلات در مورد كلمهها را نشان ميدهد (آدامز[1]،2008). بر مبنای تعریف انجمن نارساخواني انگلستان[2]«نارساخوانيتركيبي از تواناييها و مشكلاتی است كه فرآيند يادگيري را در يك يا چندزمينه از جمله خواندن، نوشتن و هجي كردن تحت تأثير قرار ميدهد. اين اختلالممكن است با مشكلاتي در زمينههاي سرعت پردازش، حافظه كوتاهمدت، تواليادراك ديداري- شنيداري، زبان گفتاري و مهارتهاي حركتي همراه باشد (ريد[3]، 2003). اختلال خواندن برمبناي چهارمین نسخه راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی[4] DSM-IV-TRچنين تعريف شده است: حالتي كه در آن پيشرفت خواندن پايينتر از حدی باشدکه می توان بر حسب سن، آموزش و هوش كودك از او انتظار داشت. اين اختلال بهميزان زيادي مانع موفقيت تحصيلي يا فعاليت هاي روزانه مستلزم خواندنميشود ودر صورت وجود يك اختلال عصبي يا حسي، ميزان ناتواني خواندن بيش از آن حدياست كه معمولاً با اختلالات ديگر ديده ميشود. قانون بهبود آموزش افرادناتوان ((IDEA[5]بیان می کند که کودکان نارساخوان ممکن است در 1- مهارت خواندن، 2- روانخواندن و 3- درک خواندن دارای مشکلاتی باشند که همه با نام نارساخوانی طبقهبندی می شوند. بنابراين، تعاريف فوق از نارساخواني براساس ديدگاههايعصبشناختي، شناختي، زبانشناختي و ادراكي صورت گرفتهاند. شيوع نارساخواني نارساخوانيشايعترين نوع ناتوانی يادگيري می باشد كه مورد شناسايي قرار گرفته است بهطوری که 80 درصد کودکان دارای ناتوانی های يادگيري، نارساخوان ميباشند(فلوری[6]، 2009). پارهاي از محققان براين باورند كه ميزان شيوع نارساخواني به تعريف و ملاكهاي تشخيصی بستگی دارد (مک کامیک[7]،2010). محققان مختلف به دليل وجود تعاريف و تبيينهاي متفاوت ازنارساخواني، ارقام متفاوتي را درباره فراواني اين اختلال ارائه دادهاند.اغلب محققان رقم 4% را پذيرفتهاند. در آمريكا نيز حدود 4درصد از كودكانسنين مدرسه نارساخوان هستند كه ميزان شيوع آن بين 2 تا 8 درصد است(پورافکاری، 1386/2007). براساس نتايج تحقيقات سیف نراقی و نادری (1388)،ميزان شيوع ناتوانی های يادگيري در ايران 11 درصد اعلام شده است كه حداقل 9 درصد آن را کودکان نارساخوان تشکیل می دهندفرمت ورد قابل ویرایشتعداد صفحات: 61مبانی نظری و پیشنه تحقیق جهت نوشتن فصل دوم پایان نامه ارشد و دکتریهمراه با رفرنس نویسی و پاورقی داخل متنپیشینه تحقیق کامل: خارجی و داخلیمنابع فارسی کاملمنابع انگلیسی کامل
دانلود فایل تحقیق و پیشینه تحقیق نارساخوانی
دانلود تحقیق و پیشینه تحقیق نارساخوانی, نارساخوانی,, شیوع نارساخوانی,, کودکان نارساخوان