تحقیق و پیشینه تحقیق کارآفرینی و کارآفرینی سازمانی

تحقیق و پیشینه تحقیق کارآفرینی و کارآفرینی سازمانی

تحقیق-و-پیشینه-تحقیق-کارآفرینی-و-کارآفرینی-سازمانیمفهوم کارآفرینی
در تعریف واژه کارآفرینی میان صاحب نظران اتفاق نظر وجود ندارد، در حقیقت
از معنی کلمه آن نمی‌توان به مفهوم واقعی آن پی برد. ریشه واژه کارآفرینی
از کلمه فرانسویEntreprendre
به معنای متعهد شدن نشات گرفته است. در واژه نامه وبستر : کارآفرین کسی
است که متعهد می شود خطرهای یک فعالیت اقتصادی را سازماندهی اداره و تقبل
کند ( هزار جریبی، ۱۳۸۳، ۱۳).
کارآفرینی فرآیندی است که منجر به ایجاد رضایت مندی و یا تقاضای جدید می
شود. کارآفرینی عبارت است از فرآیند ایجاد ارزش از راه تشکیل مجموعه ی
منحصر به فردی از منابع، به منظور بهره گیری از فرصت ها (سعیدی کیا، ۱۳۸۸، ۲۳). پیتر
دراکر در خصوص کارآفرینی چنین می گوید اکثر چیزهایی که درباره کارآفرینی
می شنوید و آمریکا را پیشرو در تفکر مدیریتی قلمداد می کنید، گزافه ای بیش
نیست، نه سحری در کار است، نه رازی در میان است و نه ربطی به ژن دارد.
کارآفرینی یک علم است و همچون علوم دیگر می توان آن را فرا گرفت (کوراتکر،
هاجتس، ۱۳۸۳، ۵۰). از سویی کارآفرینی عبارت است از ایجاد ارزش از راه تشکیل مجموعه منحصر به فردی از منابع به منظور بهره گیری از فرصت ها ( همان منبع، ۱۸). در
اوایل سده شانزدهم کسانی را که در سمت هدایت ماموریت های نظامی بودند
کارآفرین می خواندند، از آن پس برای انواع مخاطرات نیز همین واژه با
محدودیت هایی مورد استفاده قرار می گرفت (فرهنگی و صفرزاده، ۱۳۸۶، ۱۷). کارآفرینی
موضوعی میان رشته ای است و در برگیرنده رویکردهای خلاقیت شناختی ،
مدیریتی، روان شناختی، جامعه شناختی و اقتصادی می باشد. از کارآفرین و
کارآفرینی تعاریف مختلفی مطرح شده است که از میان آنها سه تعریف با رویکردی
جامعه شناختی، روانشناختی و مدیریتی مورد تامل قرارمی گیرد (گلستان
هاشمی،۱۳۸۲، ۱۱-۱۰).كارآفريني عبارت است از قبول مخاطره ،تعقيب فرصت ها و ارضاي نيازها و خواست ها از طريق ، نوآوري و تاسيس يك كسب وكار (وارث، 1378،22) كارآفرين فردي است كه يك كسب وكاررا ر اه اندازي مي كند و يا از طريق رو ش هاي نوآورانه آن را بهبود مي بخشد (فراي، 1993،59)كارآفريني درون سازماني فعاليت هايي است كه به طور صريح از حمايت قانوني ومنابع انساني در جهت تلاش هاي نوآورانه براي ارائه محصول جديد ، رشد، بهبود محصول و فرآيندهاي جديد توليد، برخوردار مي گردد (احمدپوردارياني، (1381كارآفرين سازماني فردي است كه تحت حمايت يك سازمان محصولا ت ، فعاليت ها و فن آوري جديد را كشف و به بهره برداري مي رساند )احمدپوردارياني، 1381)سازمان كارآفرين : سازمان كارآفرين سازماني است كه بدون در نظر گرفتن منابع موجو د و تحت كنترل ، فرصت ها را پيگيري مي كند (مقيمي، 1383)در
رویکردی جامعه شناختی کارآفرینی نوعی فعالیت اجتماعی ارزشمند است و با
مفاهیم جامعه شناختی مانند نیاز جامعه، حل مسئله اجتماعی و فرهنگ توصیف می
گردد.رویکرد
روانشناختی ، عبارت است از نوعی نگرش، رفتار و به طور کلی نوعی سبک زندگی
است و با مفاهیم روانشناختی همچون شناخت، شخصیت، یادگیری و انگیزش توصیف
میشود. رویکرد مدیریتی ، کارآفرینی نوع خلاقی از فرآیندهای مدیریتی
است وبا مفاهیم مدیریتی از قبیل طراحی راهبرد، برنامه ریزی و سازماندهی
توضیحداده می شود.2-2تاريخچه کارآفرينيدر
اوایل سده شانزدهم میلادی کسانی که در کار ماموریت نظامی بودند کارآفرین
محسوب می شدند. پس از آن نیز برای مخاطرات دیگر نیز همین واژه با محدودیت
هایی مورد استفاده قرار گرفت . از حدود سال 1700 میلادی به بعد درباره
پیمانکاران دولت که دست اندکار امور عمرانی بودند از لفظ کارآفرین زیاد
استفاده شده است.کارآفرینی و کارآفرین اولین بار مورد توجه اقتصاددانان
قرار گرفت و همه مکاتب اقتصادی از قرن شانزدهم میلادی تاکنون به نحوی
کارآفرینی را در نظریه های خود تشریح کرده اند. ژوزف شومپیتر با ارائه
نظریه توسعه اقتصادی خود در سال 1934 که همزمان با دوران رکود بزرگ اقتصادی
بود، موجب شد تا نظر او در خصوص نقش محوری کارآفرینان در ایجاد سود مورد
توجه قرار گیرد و به همین دلیل وی را پدر نظریه کارآفرینی لقب داده اند.
ازنظر وی کارآفرینی نیرومحرکه اصلی در توسعه اقتصادی است ونقش کارآفرینی
عبارت است از نوع آوری یا ایجاد ترکیب های تازه از مواد.کارآفرینی از سوی
روانشناسان و جامعه شناسان با درک نقش کارآفرینان در اقتصادو به منظور
شناسایی ویژگیهاو الگوهای رفتاری آنها با بررسی و تحقیق در خصوص آنان نیز
مورد توجه قرار گرفته است . جامعه شناسان، کارآفرینی را به عنوان یک پدیده
اجتماعی در نظر گرفته و به بررسی رابطه متقابل بین کارآفرینان وسایر قسمت
ها وگروههای جامعه پرداخته اند. دانشمندان مدیریت هم به تشریح مدیریت
کارآفرینی و ایجاد جو ومحیط کارآفرینانه در سازمانها پرداخته اند.دوره
اول قرون 15و16 میلادی: در این دوره به صاحبان پروژه های بزرگ که مسئولیت
اجرایی این پروژه ها همانند ساختن کلیسا ، قلعه ها تاسیسات نظامی وغیره
ازسوی دولت های محلی به آنها واگذار گردید، کارآفرین اطلاق می شد، در
تعریفاین دوره ، پذیرش مخاطره لحاظ نشده است.دوره
دوم (قرن17 میلادی ) : این دوره همزمان با شروع انقلاب صنعتی در اروپا
بوده و بعد مخاطره پذیری به کارآفرینی اضافه شد کارآفرین در این دوره شامل
افرادی همانند بازرگانان، صنتگران و دیگر مالکان خصوصی است .دوره
سوم ( قرون 18 و19 میلادی ) : در این دوره کارآفرین فردی است که مخاطره
میکند وسرمایه مورد نیاز خودرا از طریق وام تامین میکند.دوره
چهارم ( دهه های میانی قرن بیستم میلادی ): در این دوره مفهوم نوآوری
شاملخلق محصولی جدید ، ایجاد نظام توزیع جدید یا ایجاد ساختار سازمانی
جدید بهعنوان یک جزء اصلی به تعاریف کارآفرینی اضافه شده است.دوره
پنجم( دوران معاصر از اواخر دهه ی 1970 تا کنون ) : در این دوره همزمان
باموج ایجاد کسب و کار و روند کارهای کوچک و رشد اقتصادی و نیز مشخص شدن
نقشکارآفرینی به عنوان تسریع کننده این ساز وکار، توجه زیادی به این
مفهوم شدو رویکرد چند جانبه به این موضوع صورت گرفت. تا قبل از این دوره
اغلب توجهاقتصاددانان به کارآفرینی معطوف بود ، اما در این دوره به تدریج
روانشناسان ، جامعه شناسان و دانشمندان و محققین علوم مدیریت نیز به
ابعادمختلف کارآفرینی و کارآفرینان توجه نموده اند. سه موج وسیع در جلو راندن موضوع کارآفرینی تا دهه 1980 سه موج وسیع، موضوع کارآفرینی را به پیش برده ست:موج اول
: انفجار عمومی مطالعه و تحقیق در قالب انتشار کتابهای زندگی کارآفرینان و
تاریخچه شرکتهای آنها، چگونگی ایجاد کسب و کار شخصی و شیوه های سریع
پولدار شدن می باشد. این موج از اواسط دهه 1950 شروع می شود.موج دوم
: این موج که شروع آن از دهه 1960 بوده شامل ارائه رشته های آموزش
کارآفرینی در حوزه های مهندسی و بازرگانی است که در حال حاضر این حوزه ها
به سایر رشته ها نیز تسری یافته است.موج سوم
: این موج شامل افزایش علاقمندی دولتها به تحقیقات در زمینه کارآفرینی و
بنگاههای کوچک، تشویق رشد شرکت های کوچک و انجام تحقیقات درخصوص نوآوری
هایصنعتی می شود که از اواخر دهه 1970 آغاز شده است.فرمت ورد قابل ویرایشتعداد صفحات: 72مبانی نظری و پیشنه تحقیق جهت نوشتن فصل دوم پایان نامه ارشد و دکتریهمراه با رفرنس نویسی و پاورقی داخل متنپیشینه تحقیق کامل: خارجی و داخلیمنابع فارسی کاملمنابع انگلیسی کامل

دانلود فایل

دانلود فایل تحقیق و پیشینه تحقیق کارآفرینی و کارآفرینی سازمانی

دانلود تحقیق و پیشینه تحقیق کارآفرینی و کارآفرینی سازمانی, ,پیشینه تحقیق کارآفرینی ,, کارآفرینی سازمانی, ,کارآفرینی