تحقیق و پیشینه تحقیق کامل در مورد مدیریت دانش

تحقیق و پیشینه تحقیق کامل در مورد مدیریت دانش

تحقیق-و-پیشینه-تحقیق-کامل-در-مورد-مدیریت-دانشمدیریت دانشاز
دهه 1970 ميلادي با پيشرفت سريع فناوري‌هاي برتر در جهان، خصوصا در
زمينه‌هاي ارتباطات و رايانه، الگوي رشد اقتصادي جهان به طور اساسي تغيير
كرد و به دنبال آن، از دهه 1990 ميلادي دانش به عنوان مهم‌ترين سرمايه جايگزين سرمايه‌هاي پولي و فيزيكي شد (چن[1]،
2004). در اقتصاد صنعتي، سازمان‌ها  قادر به حفظ موقعيت رقابتي قوي خود
براي سال‌ها بودند. آن‌ها ارزش را از طريق فرايند بهينه‌سازي (صرفه‌جويي)
خلق يا حداكثر مي‌كردند. سازمان‌هايي با عملكرد خوب، فرايند توليدشان را از
طريق كاهش زمان توليد، بهبود كيفيت محصول و كاهش تعداد كاركنان
بهينه‌سازيمي‌كردند. بنابراين، خلق ارزش بيشتر به قابليت صنعتي و
بودجه‌بنديسرمايه‌اي– دارايي‌هاي ملموس و مالي بستگي داشت. اين در حالي است كه در اقتصاد دانش‌محور[2] 
اين رويكرد به چند دليل، ديگر عملي نيست. اول اين‌كه، با توجه به طول عمر
كم دانش و ميزان بالاي نوآوري، حفظ موقعيت رقابتي براي مدت طولاني ديگر
امكان ندارد. بهينه‌سازي به مثابه يك فرايند، در اقتصاد دانش‌محور نيز
اهميت دارد اما به تنهايي نمي‌تواند ارزش را خلق يا حداكثر كند. تنها روش
خلق ارزش در اقتصاد دانش‌محور، پذيرش نوآوري به عنوان يك فرايند كسب وكار
است. توانايي سازمان براي خلق ارزش به فرايند نوآوري، منابع فكري و خلاقيت
منابع انساني (دارايي‌هاي فكري[3]) آن بستگي دارد.سازمان‌هايي
كه در عرصه كسب و كار صرفا براساس مزيت‌هاي مشهود سازماني مثل پول،
ماشين‌آلات و تجهيزات و غيره عمل مي‌كنند نمي‌توانند به مزيت رقابتي در
اقتصاد مبتني بر دانش دست يابند. حال آن‌كه محيط كسب و كار مبتني بر دانش،
نيازمند روش و نظامي است كه دارايي‌هاي ناملموس سازماني از قبيل دانش و
شايستگي‌هاي افراد، نوآوري، ارتباط با مشتري، فرهنگ سازماني، سيستم‌ها و
فرايندها، ساختار سازماني و غيره را دربرگيرد. درك و بهره‌برداري از اين
منابع ناملموس حياتي در سازمان‌ها به حفظ و كسب مزيت رقابتي[4]
آن‌ها كمك مي‌كند. در اقتصاد مبتني بر دانش موفق‌ترين سازمان‌ها از
دارايي‌هاي ناملموس به نحو بهتر و سريع‌تري استفاده مي‌كنند. مطالعات نشان
داده است كه برخلاف كاهش بازدهي منابع سنتي (مثل پول، زمين، ماشين آلات
وغيره)، دارايي‌هاي ناملموس سازماني واقعاً منبعي براي افزايش عملكرد كسب و
كار است. نكته درخور توجه اين‌كه بازار به مدت طولاني ارزش دانش و عوامل
نامشهود ديگر را در فرايند ايجاد ارزش تشخيص داده است. اندازه اين ‘ارزش
هاي پنهان’ به طور روز افزوني در حال تغيير است.هدف
از بيان اين فاز، بررسي و طبقه‌بندي يافته‌هاي تحقيقات ديگر محققان در
دنيا و انجام مطالعات تطبیقی در شرکت‌های داخلی و خارجی در زمینه مدیریت
دانش می‌باشد.2-3- مبانی تئوریک مدیریت دانش2-3-1- دانش چیست؟صاحبنظرانی مثل داونپورت و پروساک[5](۱۹۹۶)، نوناکا و تویاما[6] (۲۰۰۰)، استیو هالس[7] (۲۰۰۰)  و کارل ویگ[8] (۲۰۰۲)
متفق‌القول هستند که سطح تکامل دانش از اطلاعات و داده­ها بیشتر بوده و
دربرگیرنده­ هردوی آنهاست و همچنین سطح تکامل اطلاعات از داده بیشتر بوده و
در برگیرنده­ آن نیز می­باشد. وجود داده برای شکل‌گیری اطلاعات و وجود
اطلاعات برای ایجاد دانش ضروری است.[1] Chen[2] Knowledge–Base Economy[3] Intellectual Assets[4] Competitive Advantage[5] Davenport & Prusak[6] Nonaka & Toyoma[7] Hales[8] Wiigعناصر دانشپیچیدگی
و ظرافت خاص مفهوم دانش می­طلبد که عناصر تشکیل­دهنده آن (ورای داده­ها و
اطلاعات) مورد تعمق بیشتر قرار گیرد. دانش، موضوعی پیچیده و پویاست و به
دلیل ماهیت اجتماعی­شدن و آمیخته بودن آن با ارزش‌ها، باورها و تجارب
انسانی، بسیار پیچیده و پویاست و درک آن مستلزم تعمق در مفهوم و عناصر
تشکیل دهنده دانش است.داونپورت و پروساک از جمله صاحب‌نظرانی هستند که عناصر دانش را مورد بررسی قرار داده­اند: تجربه[1]دانش،
با گذشت زمان از راه تجربیات کسب شده از دوره­های آموزشی، مطالعه کتاب­ها
وآموزش غیررسمی، گسترش می­یابد. تجربیات، به کار و رویدادهای گذشته باز
می­گردند. تجربه و خبرگی دو کلمه مربوط به هم بوده و معادل فارسی واژه­های
Experience و Expert
در انگلیسی هستند که از یک فعل لاتین به معنی «به بوته آزمایش گذاشتن»
ریشه گرفته­اند. بنابراین مجرب و خبره به کسانی اطلاق می­شود که در
زمینه­ای خاص از دانش عمیقی برخوردارند، در عمل آن را آزموده­اند و مهارت
کسب کرده­اند. یکی از فواید اصلی و اولیه تجربه، ایجاد تصویری تاریخی است.
به­وسیله این تصویر می­توان شرایط و اتفاقات جدید را مشاهده و درک کرد.
دانش ناشی از تجربیات، نقش یا نقوشی در ذهن به­وجود می­آورد که با استفاده
از آنها می­توان بین آنچه که اکنون در حال شکل گرفتن است و آنچه که قبلاً
افتاده، ارتباط برقرار کرد (داونپورت و پروساک، 1379). حقیقت زمینی[2]تجربه،
تصورات مربوط به «آنچه باید رخ دهد» را به دانش «آنچه اتفاق می­افتد»
تغییر می­دهد. بر اساس نتیجه­گیری «مرکز نظامی آموزه­های ارتش آمریکا» دانش
دارای «حقیقتی زمینی» است. این مرکز با استفاده از این عبارت، به غنای
موقعیت­های واقعی و عینی زمینی که بدون توسل به مفاهیم نظری، خیالی و
کلی‌گویی­های اثبات نشده به انبان ذخایر بشر افزوده می­شود، اشاره
کرده­است، انتقال دانش مؤثر در ارتش به دلایلی کاملاً روشن امری حیاتی است.
آگاهی از این مسأله که در شرایط خاص نظامی انتظار وقوع چه اتفاقی را باید
داشت و چه باید کرد، مسأله­ مرگ و زندگی است. حقیقت زمینی به این معناست
کهبدانیم واقعاً چه کنیم و چه نکنیم. افراد حرفه­ای و ماهر برای آمادگی
جهتحضور در عملیات واقعی نظامی دوره آموزشی این مرکز را طی کرده و از
طریقعکس­ها، نوارهای ویدئویی و شبیه­سازها، بر دانش خود می‌افزایند.
مثلاً تمامتجربیاتی که طی اوایل دهه نود در رواندا و سومالی به دست آمد،
به نیروهایشرکت‌کننده در عملیات 1994 «هائیتی» منتقل شد. تجربیات واحدهای
اولیه ما درمورد هائیتی نیز که در پی یافتن اسلحه دست به جستجوی خانه به
خانه زدند ازطریق فیلم­های ویدئویی به دیگران و واحدهای بعدی منتقل شد.
کلید اصلیموفقیت­های ارتش در مدیریت دانش، «مرور بعد از عملیات» است. این
نوع مرور،مستلزم پاسخگویی به سؤالاتی است تا بدانیم در عملیات واقعاً چه
اتفاقیافتاد، چه اتفاقی باید می‌افتاد، این دو با هم چه تفاوت‌هایی
داشته و ازاین تفاوت­ها چه نتیجه­ای می­توان گرفت. در محیطی باز و سرشار
از اعتمادمتقابل، سرباز و افسران داوطلب، برای تشریک مساعی با یکدیگر
دیدار می­کنند.نتایج حاصله از جلسات «مرور پس از عملیات» با سرعت به اصول
رویه­های مدون واساسی و یا برنامه­های تمرینی افزوده می­شود. برنامه
ارتش، به­مثابهماشینی دانش­آفرین پیش نمی­رود بلکه به صورت وسیله­ای برای
بازگشت بهارزش­های بی­عیب، درست و مطمئن تکوین می­پذیرد. این ارزش­ها در
طول جنگویتنام به طور محسوسی دچار خدشه شده ­بود. به همین علت رهبران
ارتش،پی­جویی برنامه­های مطالعات پس از عملیات را برای بازگشتن به
ارزش­ها آغازکردند. این اقدام در ابتدا در مأموریت­های تمرینی و سپس برای
دیگرمأموریت­ها عملی شد. طی چند سال اخیر، ارتش آمریکا طی برنامه­های
مطالعاتپس از عملیات کاملاً متوجه وجود دانش و ارزش به کار گرفتن ابزار
مطالعاتیخود شده­است. نقطه­ عطف دیگری که در گسترش تجربیات ارتش به­وجود
آمد بهزمانی باز می­گردد که یک افسر ارشد در وسیله نقلیه خود داستان «جنگ
و صلح»تولستوی را مطالعه کرد. او از مشاهده تفاوت موجود بین توصیف­های
تولستوی ازجنگ ناپلئون و آنچه در کلاس­های نظامی تدریس می­شد، یکه خورد.
از نظر اوتوضیحات و توصیف‌های تولستوی غنی، واقعی و زمینی بودند (او در
واقع باسربازان بازنشسته شرکت­کننده در لشکرکشی­ها مصاحبه کرده­بود).
البته وقتیاو آنها را با توصیف­های خونین و خیال­پردازی­های به ظاهر
منطقی تدریس شدهدر کلاس­های نظامی مقایسه می­کرد، به اختلاف موجود بین
«حقیقت زمینی» و«تجزیه­و­تحلیل­های خیالی» که به شکل­گیری مرکز (CALL)
انجامید، مواجه شد. بین راهبردهای بازرگانی که در عمل به اجرا در می­آیند
وآنچه که در کلاس­های بازرگانی تدریس می­شود، می­بایستی وجوه مشترک
زیادیایجاد کرد. هر چند که تأیید کردن یا نکردن بر این موضوع، در اهمیتی
کهمدیران برای دانش منتج از زندگی واقعی و حقیقت زمینی قائل هستند،
تغییریایجاد نمی­کند. این مسأله در برخی گفته­ها و کلمات آنها نمود پیدا
می­کند؛آنها به جای «داستان­های جنگی» از «زندگی در سنگرها» صحبت
می­کنند. بهبیانی دیگر نکات دقیق را با تجربیات واقعی در هم می­آمیزند و
به دانش مبهم،گنگ و در هم واقعیات زندگی بیش از نظریه­های مربوط به آنها
اهمیت می­دهند(داونپورت و پروساک، 1379).[1] Experience[2] Earthy Truthفرمت ورد قابل ویرایشتعداد صفحات: 123مبانی نظری و پیشنه تحقیق جهت نوشتن فصل دوم پایان نامه ارشد و دکتریهمراه با رفرنس نویسی و پاورقی داخل متنپیشینه تحقیق کامل: خارجی و داخلیمنابع فارسی کاملمنابع انگلیسی کامل

دانلود فایل

دانلود فایل تحقیق و پیشینه تحقیق کامل در مورد مدیریت دانش

دانلود تحقیق و پیشینه تحقیق کامل در مورد مدیریت دانش, ,مدیریت دانش, ,دانش,, انواع دانش