تحلیل ظرفیت های نمایشی داستان فریدون در شاهنامه و مقایسه تطبیقی آن با لیرشاه شکسپیر

تحلیل ظرفیت های نمایشی داستان فریدون در شاهنامه و مقایسه تطبیقی آن با لیرشاه شکسپیر

تحلیل-ظرفیت-های-نمایشی-داستان-فریدون-در-شاهنامه-و-مقایسه-تطبیقی-آن-با-لیرشاه-شکسپیرپایان نامه تحلیل ظرفیت های نمایشی داستان فریدون در شاهنامه و مقایسه تطبیقی آن با لیرشاه شکسپیرنوع فایل: word (قابل ویرایش)تعداد صفحات : 426 صفحهپایان نامه تحصیلی در مقطع کارشناسی ارشد ادبیات نمایشی عنوان پایان نامه نظریتحلیل ظرفیت های نمایشی داستان فریدون در شاهنامه و مقایسه تطبیقی آن با لیرشاه شکسپیرعنوان پایان نامه عملینمایشنامه:«پدر، ما متهم نیستیم!» چکیده
با توجه به این مطلب که ادبیات نمایشی هر سرزمینی ریشه در ادبیات کهن آن
سرزمین داشته و از آیین ، سنت ، اسطوره ها، افسانه ها و داستان های کهن آن
نشأت می گیرند و بهره می جویند بر آن شدیم تا به پی جویی عناصرِ دراماتیک
یکی دیگر از داستان های ارزشمند شاهنامه بپردازیم. داستان ((فریدون و
پسران)) در شاهنامه به سبب وجود طرح داستانیحساب شده بر اساس روابط علت و
معلولی حاکم بر حوادث آن، شخصیت پردازی هایخوب، انواعِ گفتگوهای
نمایشی، پیچیدگی هاو گره افکنی های درخورِ توجه، تعلیق هایسؤال
برانگیز، کشمکش هایپر افت و خیز، بحران هایدامنه دار، نقاط اوجنفس
گیر و نتیجه گیری های منطقی و باورپذیر دارای ظرفیت های نمایشی بالقوه ای
در بطن خود بوده و قابلیت تبدیل شدن به اثری دراماتیک را در خود نهفته
دارد.از طرفی توجه به اهمیت دانش تطبیقی و وجود شباهت های انکار
ناپذیر میان ((داستان فریدون و پسران)) در شاهنامه با نمایشنامة ((لیرشاه
)) شکسپیرچه به لحاظ موضوع و مضمون، و چه از لحاظ شخصیت پردازی و رفتار و
سرانجام قهرمانان، امکان تطبیق و مقایسة این دو اثر را از منظر ادبیات
تطبیقیفراهم آورد. طوری که مقایسة تطبیقی دو اثر منجر به مشخص شدن هر چه
بهتر و بیشتر شباهت های موجود میان دو اثر (ساختار و محتوا) در کنار تفاوت
های موجود میان آن دو گردید. بررسی تطبیقی دو اثر و تحقیق و تفحص بیشتر در
مورد فردوسی و شکسپیر و آثار به جا مانده از آنان مشخص کنندة این نکته نیز
بود که شکسپیر به نوعی با فرهنگ و ادبیات کهن ایران آشنا بوده و در خلق
آثار نمایشی اش از آن بهره جسته است. واژگان کلیدی: ظرفیت های نمایشی، ادبیات تطبیقی، طرح، پیچیدگی، کشمکش.فهرست مطالبفصل اول«کلیات پژوهش»1۱٫۱ مقدمه2۲٫۱ بیان مسأله5۳٫۱ اهداف پژوهش5۴٫۱ سؤالات پژوهش6۵٫۱ روش پژوهش6۶٫۱ پیشینة تحقیق7۷٫۱ ظرفیت های نمایشی ( تعاریف و عناصر )11۸٫۱ ادبیات تطبیقی: اهمیت و جایگاه آن48فصل دوم « فردوسی و شاهنامه؛ تحلیل ظرفیت های نمایشی داستان فریدون در شاهنامه»56۱٫۲ ابوالقاسم فردوسی57۱٫۱٫۲ زندگینامة فردوسی61۱٫۱٫۱٫۲ عصر فردوسی (سامانیان)64۲٫۱٫۲ شاهنامه و ویژگی های آن66۱٫۲٫۱٫۲ حضور فردوسی و شاهنامه در فرهنگ و ادبیاتملل دیگر75۳٫۱٫۲ فردوسی و شاهنامه از دیدگاه اندیشمندان84۴٫۱٫۲ منابع فردوسی برای خلق شاهنامه91۵٫۱٫۲ ظرفیت های نمایشی شاهنامه94۶٫۱٫۲ داستان فریدون و پسران در شاهنامه120۱٫۶٫۱٫۲ تحلیل ظرفیت های نمایشی داستان فریدون و پسران در شاهنامه131فصل سوم« شکسپیر و مجموعه آثارش؛ دربارهنمایشنامه لیرشاه»194۱٫۳ ویلیام شکسپیر195۱٫۱٫۳ زندگینامة شکسپیر199۱٫۱٫۱٫۳ عصر شکسپیر (دوران الیزابت)204۲٫۱٫۳ مجموعة آثار شکسپیر و ویژگی های آن206۱٫۲٫۱٫۳ حضور شکسپیر و مجموعه آثارش در میان فرهنگ و ادبیات ملل دیگر219۳٫۱٫۳ شکسپیر و مجموعه آثارش از دیدگاه اندیشمندان227۴٫۱٫۳ منابع شکسپیر برای خلق مجموعه آثارش232۵٫۱٫۳ دربارة نمایشنامة ((لیرشاهِ)) شکسپیر242فصل
چهارم« مقایسة تطبیقی داستان ((فریدون و پسران)) در شاهنامه با ((لیرشاه))
شکسپیر، تأثیرپذیری شکسپیر از فرهنگ و ادبیات کهن ایران زمین»247۱٫۴ مقایسة تطبیقی ((داستان فریدون و پسران)) در شاهنامه با ((لیرشاه)) شکسپیر248۲٫۴ تأثیر پذیری شکسپیر از فرهنگ و ادبیات کهن ایران زمین281فصل پنجم«نتیجه گیری»290منابع و مآخذ295بخش عملی: نمایشنامه: «پدر! ما متهم نیستیم.»306

دانلود فایل

دانلود فایل تحلیل ظرفیت های نمایشی داستان فریدون در شاهنامه و مقایسه تطبیقی آن با لیرشاه شکسپیر

تحلیل ظرفیت های نمایشی داستان فریدون در شاهنامه و مقایسه تطبیقی آن با لیرشاه شکسپیر,ظرفیت های نمایشی داستان فریدون در شاهنامه ,لیرشاه شکسپیر,شاهنامه ,فریدون شاهنامه,لیرشاه,شکسپیر,ادبیات نمایشی,دانلود پایان نامه ادبیات نمایشی