جزوه تاریخ معماري معاصر غرب

جزوه تاریخ معماري معاصر غرب

جزوه-تاریخ-معماري-معاصر-غرب تاریخ معماري
معاصر غرب جزوه فهرست مطالب فصل اول:حرکت بهسوي مدرنیته……………………………………………………………………………………….1213……………………………………………………………………………………………………………..رنسانس .1 -113………………………………………………………………………………………………………….
پیرایی دین .2 -113……………………………………………………………………………………………………………علممداري .3 -114………………………………………………………………………………………………………
روشنگري عصر .4 -15 -1. انقلاب کبیر فرانسه
………………………………………………………………………………………………….1515……………………………………………………………………………………………………….صنعتی انقلاب .6 -116
………………………………………………………………………………………مدرن ساختمانهاي اولین .2 – 6 -1نمایشگاه بینالمللی
پاریس:…………………………………………………………………………………………………187 -1. میراث رنسانس،
کلاسیکگرایی: ……………………………………………………………………………………..21کلاسیکگرایی در انگلستان
………………………………………………………………………………………………..2124…………………………………………………………………………………………………………….رمانتیسم .8 -124…………………………………………………………………………………………………….احیاگر سبکهاي .9 -110 -1. شهرسازي قرن نوزدهم
…………………………………………………………………………………………….27سبزه میدانهاي
لندن………………………………………………………………………………………………………29مروري بر عکسالعمل
اندیشمندان در برابر معماري مدرن
………………………………………………………………….30پاسخنامه……………………………………………………………………………………………………………………33فصل دوم:معماري مدرن
اولیه (خردگرایی
متقدم)…………………………………………………………………….3 رنسانس .1 -1به معناي زندگی دوباره و
تجدید حیات اصول و نمادهاي روم باستان است. از نظر اندیشـمندان رنسـانس، عصـر
طلایـی رومتمـامشده و جاي آن را دوران
تاریک قرون وسطا گرفته و حال زمان روشنایی مجدد و تدید حیات مجدد پدید آمـده اسـت.
آنهـا دورهکلاسیک یونان و روم
باستان را دوره منطقگرایی، خردورزي، علم و زیبایی میدانستند و رجعـت بـه آن دوره
بـراي گریـز از دورانتاریک قرون وسطا را براي
خود و همعصران خود لازم و ضروري میدیدند. از نظر هنرمندان رنسـانس، هنـر قـرون
وسـطا یـا هنـرگوتیک، هنر وحشیها بود.
خصوصیات اصلی عصر رنسانس را میتـوان در انسـانگرایـی، واقـعگرایـی و خردگرایـی
خلاصـه کـرد. رنسانس آغاز انسانگرایی و
اعتقاد انسان و تواناییهاي او است. فرد و فردگرایی در عصر رنسانس اهمیت پیدا
مـیکنـد و هنرمنـد واثر هنري به نام هنرمند
داراي ارزش میشود. نام هنرمندان و اندیشمندان غیرمذهبی در جامعـه مطـرح مـیگـردد.
اصـول فکـريمعماري رنسانس مجدداً در
معماري نئوکلاسیک غرب در طی قرون 18 و 19 میلادي – تقریباً همزمـان بـا عصـر
قاجاریـه – و دودهه ي پایانی قرن بیستم
مطرح شد. 2 -1. دین پیرایی اقتدار و سیطره کلیسا بر
کلیه امور عمـومی و خصوصـی و تقـدیس پـاپ باعـث شـده بـود کـه پـاپ و متصـدیان
کلیسـا خـود رامطلقالعنان فرض نمایند.
آنها در عین تاکید بر تفسیر قرون وسطایی از دین، خود را پاسخگو در مقابـل
افـرادعـادي نمـیدیدنـد. رفتار و انگیزههاي پاپ
قرون وسطی تماما جنبه روحانی و ربانی نداشت، بلکـه در مـواردي، امـور دنیـوي
هـمچـون کسـب قـدرتبیشتر، سرزمینهاي وسیعتر
و اموال فزونتر را نیز شامل میشود. مـارتین لـوتر (1483 – 1546) کشـیش کاتولیـک
آلمـانی، دراکتبر 1517 بر علیه
جمعآوري اعانات توسط کلیسا که براي آمرزش اخروي بود، اعلامیهاي اعتراضآمیز صادر
نمـود. بـدین ترتیـبوي مبارزهاي طولانی را با
کلیساي کاتولیک آغاز کرد و قدرت پاپ و کشیشان و سلطه کلیسا را زیر سوال برد. لـوتر
در سـال 1520توسط کلیساي کاتولیک
تکفیر شد.  علم مداري .3 -1در زمینه علمی، نیکولاس
کپرنیک (1473 – 1543) منجم لهستانی، براي اولین بار عقایـد ارسـطو، بطلمیـوس و
کلیسـاي قـرونوسطی را زیر سوال برد و
در مقاله خود به نام «در مورد انقلابات اجرام سماوي» اعلام نمود که خورشید و نه
زمین مرکز ایـن عـالماست و زمین و سایر سیارات
به دور خورشید میچرخند. «این کتاب تا سال 1822 میلادي در زمره کتب ممنوعـه کلیسـا
بودنـد. »یوهانس کپلر (1571 –
1630) منجم و ریاضیدان آلمانی، پی برد که مدار سـیارات بـه دور خورشـید بـهصـورت
بیضـی اسـت و خورشید در یکی از دو
کانون این بیضی قرار دارد. وي سرعت گردش سیارات به دور خورشید را که بستگی به
فاصـله هـر سـیاره ازخورشید دارد، با یک
معادله ریاضی نشان داد. تستهاي کنکور فصل اول 1- موزه بریتانیا (بریتیش
میوزیوم) از بناهاي شاخص کدام سبک معماري است؟ 1) اکلکتی سیسم 2) دستیل 3)
نئوگوتیک 4) نئوکلاسی سیسم 2- احداث سبزه میدانها در
لندن مربوط به کدام دوره و کدام محلات است؟ 1) محلهاي اشرافی دوره
رنسانس 2) محلههاي اشرافی بعد از انقلاب صنعتی 3) محلههاي کارگري بعد از
انقلاب صنعتی 4) حومهها و باغ شهرهاي قرن نوزدهم 3- کدام معمار عقیده داشت
که همهي خصلتهاي خوب، قابل مشاهده در طبیعت مرزهاي زمینی تا مرزهاي هـوایی،باید آشکار شوند و معماري
باید ویژگیهاي گوناگون طبیعت را بیشتر از ایدهي وحدت کلاسیک تحت نام خدا روشـنکند؟ 1) دوران 2) جان راسکین 3)
فردریک شینکل 4) ویوله لودوك 4- از مشخصههاي «رمانتی
سیسم) است: 1) اندیشهاي خردگرایانه و
منطقی دارد و به دنبال معماري موزون و متقارن است. 2) تنها در معماري مطرح است
و به معناي مد زودگذر و پراهمیت 3) با سبک کلاسیک و نیز آرت
دکو از جنبههاي پیوند و نزدیکی دارد. 4) جنبی است که پیگیر برتري
احساس بر عقل است و تفکرش در شعر، نقاشی و معماري حضور دارد. 5- کدامیک از دو سبک معماري
و هنري زیر، تضاد بیشتري نسبت به هم دارند؟ 1) دیکانستراکتیویسم – هاي
تک 2) نئوکلاسیسم – رمانتیسم 3) فوتوریسم – اکسپرسیونیسم
4) مدرنیسم – پست مدرنیسم 6- توجه به مباحث فرهنگی
بومی  Naturalism ناتورالیسم
(2 Romanticism رمانتیسم (1Scientific Positivism علمی
پوزیتیوسیم (4 Modernism مدرنیسم (37- اپراي گارنیه پاریس در
کدام سبک ساخته شده است؟ 1) اکلکتیک 2) کلاسیک 3)
باروك 4) نئوباروك پاسخنامه 1- گزینهي «4» صحیح است. پاسخ تشریحی:
نئوکلاسیسیزم: مباحث نئوکلاسیسیزم بر
تفکر و نظریات مطرحشده در روم و یونان باستان استناد میکرد. تحسین از گذشتگان،
قـدرتانشا و تحقیق در طبیعت و
ظواهر، علاقه به مقیاس درست و دقیق و ظرافت در تجزیه و تحلیل اخلاقی و روحی، از
دیگـرویژگیهاي این مکتب میباشد. در اوایل قرن 19 میلادي،
در انگلستان مرکز فرهنگهاي یونانی وجود داشت که بهوسیله رابرت اسمیرك، ویلیام
اینـوود،ویلیام ویلکینز و …
تشکیل شده بود. رهبر یونانیهاي عضو احزاب مرکزي، رابرت اسمیرك بود که تأثیر و نفوذ
سبک ادبیاو در موزه بریتانیا در
لندن از سال 1824 تا 1847 میلادي آشکار شد. هسته ساختمان امروز توسط
معماري سر رابرت در سال 1823 طراحی شده است. این ساختمان در سال 1852 تکمیـلشد. این ساختمان شامل
گالري براي مجسمهسازي کلاسیک و آثار باستانی آشوري و بـهعنـوان خوابگـاه بـراي
کارکنـانطراحی شده است. ویژگیهاي
یونانی در ساختمان عبارتند از ستونها و سنگ فرش در ورودي جنوبی است. منبع: بانی مسعود، امیر،
تاریخ معماري غرب، نشر خاك، چاپ اول 1387، ص 243 2- گزینه ي «2» صحیح است. پاسخ تشریحی: محله هاي
اشرافی بعد از انقلاب صنعتی اهمیت اجتماعی طبقات
متوسط بالا براي نخستین بار پس از قرون وسطی با ساختن سبزه میدانهاي لندن و
خانههـاياطراف آن در اوایل قرن نوزدهم
در سیماي این شهر به ظهور رسید. بدین ترتیب طبقات متوسط براي اولـین بـار سـبکیبراي منازل مسکونی بهوجود
آوردند که نشاندهنده اطمینان آنان به شخصیت اجتماعی خود بود. منبع: گیدیئن، زیگفرید،
فضا زمان معماري، ترجمهي منوچهر مزینی، انتشارات بنگاه ترجمه و نشر کتـاب، تهـرن
1350،ص 563 3- گزینه ي «2» صحیح است. پاسخ تشریحی: جان راسکین منتقد و
نظریهپرداز اجتماعی بود که نوشتههایش به سمت هنر گرایش پیدا کرد (بـهصـورت مسـتقیم
و یـاغیرمستقیم به هنر و
معماري توجه پیدا کرد و سعی داشت بین اخلاق و معماري آشتی برقرار کند.) وي اعتقاد
داشت که«34» تاریخ معماري معاصر غرب باید همهي خصلتهاي خوب در
یک راه قابل مشاهده باشند. در طبیعت مرزهاي زمینی تا مرزهاي هوایی، آشکار شوند ومعماري باید بر ویژگیهاي
گوناگون طبیعت بیشتر از ایدهي وحدت کلاسیک تحتالوهیـت روشـن و درخشـان، دلالـتکند. 4- گزینه ي «4» صحیح است. 5- گزینه ي «2» صحیح است6- گزینه ي «1» صحیح است. 

دانلود فایل

دانلود فایل جزوه تاریخ معماري معاصر غرب

دانلود جزوه تاریخ معماري معاصر غرب ,جزوه تاریخ معماري معاصر غرب ,دانلود تاریخ معماري معاصر غرب ,دانلود جزوه,فروشگاه اینترنتی, کسب درآمد اینترنتی ,همکاری در فروش فایل, سیستم فروشگاه دهی , کارافرینی ,کسب و کار