حجاب زنان از نظر عالمان وبزرگان
ويل دورانت در صفحه 30 جلد 12
‘ تاريخ تمدن ‘ ( ترجمه فارسی ) راجع به قوم يهود و قانون تلمود مینويسد
: .
‘ اگر زنی به نقض قانون يهود میپرداخت چنانكه
مثلا بی آنكه چيزی بر سر داشت به ميان مردم میرفت و يا در
شارع عام نخ میرشت يا با هر سنخی از مردان درد دل میكرد يا صدايش آنقدر بلند
بود كه چون در خانهاش تكلم مینمود همسايگانش میتوانستند سخنان او را
بشنوند ، در آن صورت مرد حق داشت بدون پرداخت
مهريه او را طلاق دهد ‘ .عليهذا حجابی كه در قوم يهود معمول بوده است از حجاب
اسلامی چنانكه بعدا
شرح خواهيم داد بسی سختتر و مشكلتر بوده است .
در جلد اول ‘ تاريخ تمدن ‘ صفحه 552 راجع
به ايرانيان قديم میگويد :
‘
در زمان زردشت زنان منزلتی عالی داشتند
، با كمال آزادی و با روی گشاده در ميان مردم آمد و شد میكردند . . . ؟ .
آيا مقصود اينست كه علت رواج حجاب در ميان مسلمانان نيز مقررات خشنی است كه درباره زن حائض اجرا میشود ؟ ! همه میدانيم كه
در اسلام چنين مقرراتی هرگز وجود نداشته است و ندارد . زن
حائض در اسلام فقط از برخی عبادات واجب نظير نماز و روزه معاف
است ، و همخوابگی با او نيز در مدت عادت زنانگی جايز نيست ، ولی زن حائض از نظر معاشرت با ديگران هيچگونه ممنوعيتی ندارد كه عملا مجبور به گوشهنشينی
شود
و اگر مقصود اينست كه حجاب رايج ميان مسلمانان عادتی است كه از ايرانيان پس از مسلمان شدنشان به ساير مسلمانان سرايت كرد ، باز هم سخن نادرستی است . زيرا قبل از اينكه ايرانيان
مسلمان شوند آيات مربوط به حجاب نازل شده است
.
از سخنان ديگر ويل دورانت هر دو مطلب فهميده میشود يعنی هم مدعی است كه حجاب به وسيله ايرانيان پس از
مسلمان شدنشان در ميان مسلمانان
رواج يافت و هم
مدعی است كه ترك همخوابگی با زن حائض ، در حجاب زنان مسلمان و
لااقل در گوشهگيری آنان مؤثر بوده است .در جلد 11 صفحه 112 ( ترجمه فارسی ) میگويد : .
‘ ارتباط عرب با ايران از موجبات
رواج حجاب و لواط در قلمرو اسلام بود
. عربان از دلفريبی زن بيم داشتند و
پيوسته دلباخته آن بودند و نفوذ طبيعی
وی را با ترديد معمولی مردان درباره عفاف
و فضيلت زن تلافی میكردند
. عمر به قوم خود میگفت : با زنان مشورت كنند و
خلاف رأی ايشان رفتار
كنند . ولی به قرن اول هجری مسلمانان زن را در حجاب نكرده
بودند ، مردان
و زنان با يكديگر ملاقات میكردند و در كوچهها پهلو به پهلوی میرفتند
و در مسجد با هم نماز میكردند .
حجاب و خواجهداری در ايام
وليد دوم ( 126 – 127 هجری ) معمول شد .
گوشه گيری زنان از آنجا پديد آمد كه
در ايام حيض و نفاس بر مردان حرام بودند ‘ ؟ . آيا مقصود اينست كه علت رواج حجاب در ميان مسلمانان نيز مقررات خشنی است كه درباره زن حائض اجرا میشود ؟ ! همه میدانيم كه
در اسلام چنين مقرراتی هرگز وجود نداشته است و ندارد . زن
حائض در اسلام فقط از برخی عبادات واجب نظير نماز و روزه معاف
است ، و همخوابگی با او نيز در مدت عادت زنانگی جايز نيست ، ولی زن حائض از نظر معاشرت با ديگران هيچگونه ممنوعيتی ندارد كه عملا مجبور به گوشهنشينی
شود
و اگر مقصود اينست كه حجاب رايج ميان مسلمانان عادتی است كه از ايرانيان پس از مسلمان شدنشان به ساير مسلمانان سرايت كرد ، باز هم سخن نادرستی است . زيرا قبل از اينكه ايرانيان
مسلمان شوند آيات مربوط به حجاب نازل شده است
.
از سخنان ديگر ويل دورانت هر دو مطلب فهميده میشود يعنی هم مدعی است كه حجاب به وسيله ايرانيان پس از
مسلمان شدنشان در ميان مسلمانان
رواج يافت و هم
مدعی است كه ترك همخوابگی با زن حائض ، در حجاب زنان مسلمان و
لااقل در گوشهگيری آنان مؤثر بوده است .در جلد 11 صفحه 112 ( ترجمه فارسی ) میگويد : .
‘ ارتباط عرب با ايران از موجبات
رواج حجاب و لواط در قلمرو اسلام بود
. عربان از دلفريبی زن بيم داشتند و
پيوسته دلباخته آن بودند و نفوذ طبيعی
وی را با ترديد معمولی مردان درباره عفاف
و فضيلت زن تلافی میكردند
. عمر به قوم خود میگفت : با زنان مشورت كنند و
خلاف رأی ايشان رفتار
كنند . ولی به قرن اول هجری مسلمانان زن را در حجاب نكرده
بودند ، مردان
و زنان با يكديگر ملاقات میكردند و در كوچهها پهلو به پهلوی میرفتند
و در مسجد با هم نماز میكردند .
حجاب و خواجهداری در ايام
وليد دوم ( 126 – 127 هجری ) معمول شد .
گوشه گيری زنان از آنجا پديد آمد كه
در ايام حيض و نفاس بر مردان حرام بودند ‘
دانلود فایل حجاب زنان از نظر عالمان وبزرگان
حجاب زنان,حجاب در اسلام,حجاب از نظر عالمان,حجاب در عصر های مختلف,حجاب از نظر عالمان وبزرگان,اهمیت حجاب,مقاله در خصوص حجاب,مقاله سال95 در خصوص حجاب