حجاب زنان از نظر عالمان وبزرگان

حجاب زنان از نظر عالمان وبزرگان

حجاب-زنان-از-نظر-عالمان-وبزرگانويل دورانت در صفحه 30 جلد 12
‘ تاريخ تمدن ‘ ( ترجمه فارسی ) راجع‏ به قوم يهود و قانون تلمود می‏نويسد
: .
‘ اگر زنی به نقض قانون يهود می‏پرداخت چنانكه
مثلا بی آنكه چيزی بر سر داشت به ميان مردم می‏رفت و يا در
شارع عام نخ می‏رشت يا با هر سنخی‏ از مردان درد دل می‏كرد يا صدايش آنقدر بلند
بود كه چون در خانه‏اش تكلم‏ می‏نمود همسايگانش می‏توانستند سخنان او را
بشنوند ، در آن صورت مرد حق‏  داشت بدون  پرداخت
مهريه او را طلاق دهد ‘ .عليهذا حجابی كه در قوم يهود معمول بوده است از حجاب
اسلامی چنانكه‏ بعدا
شرح خواهيم داد بسی سخت‏تر و مشكلتر بوده است .
در جلد اول ‘ تاريخ تمدن ‘ صفحه 552 راجع
به ايرانيان قديم می‏گويد :

در زمان زردشت زنان منزلتی عالی داشتند
، با كمال آزادی و با روی گشاده در ميان مردم آمد و شد می‏كردند . . . ؟ .
آيا مقصود اينست كه علت رواج حجاب در ميان مسلمانان نيز مقررات‏ خشنی است كه درباره زن حائض اجرا می‏شود ؟ ! همه می‏دانيم كه
در اسلام‏  چنين مقرراتی هرگز وجود نداشته است و ندارد . زن
حائض در اسلام فقط از برخی عبادات واجب نظير نماز و روزه معاف
است ، و همخوابگی با او نيز  در مدت عادت زنانگی جايز نيست ، ولی زن حائض از نظر معاشرت با ديگران هيچگونه ممنوعيتی ندارد كه عملا مجبور به گوشه‏نشينی
شود
و اگر مقصود اينست كه حجاب رايج ميان مسلمانان عادتی است كه از ايرانيان پس از مسلمان شدنشان به ساير مسلمانان سرايت كرد ، باز هم سخن‏  نادرستی است . زيرا قبل از اينكه ايرانيان
مسلمان شوند آيات مربوط به‏ حجاب نازل شده است
.
از سخنان ديگر ويل دورانت هر دو مطلب فهميده می‏شود يعنی هم مدعی است‏ كه حجاب به وسيله ايرانيان پس از
مسلمان شدنشان در ميان مسلمانان
رواج‏ يافت و هم
مدعی است كه ترك همخوابگی با زن حائض ، در حجاب زنان‏ مسلمان و
لااقل در گوشه‏گيری آنان مؤثر بوده است .در جلد 11 صفحه 112 ( ترجمه فارسی ) می‏گويد : .
‘ ارتباط عرب با ايران از موجبات
رواج حجاب و لواط در قلمرو اسلام‏  بود
. عربان از دلفريبی زن بيم داشتند و
پيوسته دلباخته آن بودند و نفوذ طبيعی
وی را با ترديد معمولی مردان درباره عفاف
و فضيلت زن تلافی‏ می‏كردند
. عمر به قوم خود می‏گفت : با زنان مشورت كنند و
خلاف رأی ايشان‏ رفتار
كنند . ولی به قرن اول هجری مسلمانان زن را در حجاب نكرده
بودند ،  مردان
و زنان با يكديگر ملاقات می‏كردند و در كوچه‏ها پهلو به پهلوی‏ می‏رفتند
و در مسجد با هم نماز می‏كردند .
حجاب و خواجه‏داری در ايام
وليد دوم ( 126 – 127 هجری ) معمول شد .
گوشه گيری زنان از آنجا پديد آمد كه
در ايام حيض و نفاس بر مردان حرام‏ بودند ‘ ؟ . آيا مقصود اينست كه علت رواج حجاب در ميان مسلمانان نيز مقررات‏ خشنی است كه درباره زن حائض اجرا می‏شود ؟ ! همه می‏دانيم كه
در اسلام‏  چنين مقرراتی هرگز وجود نداشته است و ندارد . زن
حائض در اسلام فقط از برخی عبادات واجب نظير نماز و روزه معاف
است ، و همخوابگی با او نيز  در مدت عادت زنانگی جايز نيست ، ولی زن حائض از نظر معاشرت با ديگران هيچگونه ممنوعيتی ندارد كه عملا مجبور به گوشه‏نشينی
شود
و اگر مقصود اينست كه حجاب رايج ميان مسلمانان عادتی است كه از ايرانيان پس از مسلمان شدنشان به ساير مسلمانان سرايت كرد ، باز هم سخن‏  نادرستی است . زيرا قبل از اينكه ايرانيان
مسلمان شوند آيات مربوط به‏ حجاب نازل شده است
.
از سخنان ديگر ويل دورانت هر دو مطلب فهميده می‏شود يعنی هم مدعی است‏ كه حجاب به وسيله ايرانيان پس از
مسلمان شدنشان در ميان مسلمانان
رواج‏ يافت و هم
مدعی است كه ترك همخوابگی با زن حائض ، در حجاب زنان‏ مسلمان و
لااقل در گوشه‏گيری آنان مؤثر بوده است .در جلد 11 صفحه 112 ( ترجمه فارسی ) می‏گويد : .
‘ ارتباط عرب با ايران از موجبات
رواج حجاب و لواط در قلمرو اسلام‏  بود
. عربان از دلفريبی زن بيم داشتند و
پيوسته دلباخته آن بودند و نفوذ طبيعی
وی را با ترديد معمولی مردان درباره عفاف
و فضيلت زن تلافی‏ می‏كردند
. عمر به قوم خود می‏گفت : با زنان مشورت كنند و
خلاف رأی ايشان‏ رفتار
كنند . ولی به قرن اول هجری مسلمانان زن را در حجاب نكرده
بودند ،  مردان
و زنان با يكديگر ملاقات می‏كردند و در كوچه‏ها پهلو به پهلوی‏ می‏رفتند
و در مسجد با هم نماز می‏كردند .
حجاب و خواجه‏داری در ايام
وليد دوم ( 126 – 127 هجری ) معمول شد .
گوشه گيری زنان از آنجا پديد آمد كه
در ايام حيض و نفاس بر مردان حرام‏ بودند ‘ 

دانلود فایل

دانلود فایل حجاب زنان از نظر عالمان وبزرگان

حجاب زنان,حجاب در اسلام,حجاب از نظر عالمان,حجاب در عصر های مختلف,حجاب از نظر عالمان وبزرگان,اهمیت حجاب,مقاله در خصوص حجاب,مقاله سال95 در خصوص حجاب