دانلود تحقیق بررسی حمل و نقل دریایی
سفرهای دریایی و تاریخچه حمل ونقل دریایی گفتار اول: آغاز سفرهای دریایی کسی به درستی نمیداند که برای اولینبار چه شخصی از تنه درختان برای عبوراز رودخانهها و دریاچهها و دریاها استفاده کرد و یا چه قوم و ملتیمبادرت به ساختن قایق و لنج نمود. ولی آنچه مشخص است، اینست که بشر اولیهبعد از سکونت در کنار آبهای ساکن و جاری، بالاخره با استفاده از تنه درختانتوپر و یا پوک به موازات ساحل، در روی آبها به گردش پرداخت و بعدها باخالی کردن تنه درختان، آنها را تبدیل به قایق نمود و سپس در طی قرنهای بعدیبا ساختن شناورهای بزرگ و بزرگتر و کمک گرفتن از نیروی پارو و باد، ازآنها در عبور از دریاها بهره برد و به جزایر و سرزمینهای دور، دست یافت.پییر روسو مینویسد: ((چنین تصور میرود که هنر دریانوردی روزی ابداع شد که ملاحظه کردند راههایدریایی غالبا خیلی کوتاهتر و عملیتر از راههای زمینی میباشند))[1]اسماعیل رائین[2]، درباره نخستین قایقهای ساخته دست بشر مینویسد:((قایقهایاولیه بشر از تنه درختان کهنسال که میان آن را تهی میکردند، درست میشد،با پاروهای کوتاه وپهن و چوبهای بلند که سر آن غالبا به کف رودخانه میرسیدو با مساعد بودن بادهای موافق از آب میگذشتند. تختههایی که تنه اینکشتیها را تشکیل میداد با طنابهای تابیده محکم علفی به یکدیگر وصل میشد وبا این وسیله برای ماهیگیری یا صید صدف و به دست آوردن مروارید به وسطدریا میرفتند. ولی این وسیله در برابر بادهای سخت موسمی تاب مقاومت نداشتهاست. آنتوان ویلهلم بروگر[3]باستان شناس نروژی معتقد است که، ساختن قایق از زمانهای بسیار دور معمولبوده و در ردیف کهنترین اختراعات بشری است که ساکنین سواحل دریاها ورودخانهها از آن اطلاع داشتهاند و زمان اختراع آن را از 3000 تا1500 پیشاز میلاد تخمین میزنند)).[4] برتا موریس پارکر نویسنده فرهنگنامه در دستیابی تدریجی بشر به انواع قایق و شناور بدن شرح اشاره میکند: ((پیشاز آنکه آدمی بتواند قایق بسازد، رودخانههای پهن همچون دیوار بلندی بودکه زمینهای دو سکوی آن رود را از هم جدا میکرد، با ساخته شدن قایق، انسانتوانست بر روی آب سفر کند. بعدها قایق وسیله مهمی برای گسترش تمدن شد. ممکناست که اندیشه ساختن قایق برای نخستین کسی که قایق را ساخته است، به اینصورت پیدا شده باشد: وی بر کنار رودخانهای ایستاده بود و از دور نشانههای وجود شکارگاه خوبیرا در کرانه مقابل میدید، تنه درختی بر روی آب شنا میکرد، شاید از فکرشگذشت که با کمک پای خود ممکن است بتواند تنه درخت را از این طرف رود به آنطرف ببرد، همین کار را کرد. دست کم اینرا میتوانیم به یقین بدانیم که آدمی پیش از آنکه بتواند چیزیبرای سفر کردن با آن بر روی آب بسازد، آموخت که چگونه بر تنه درختان بر رویآب سوار شود، پس از آنکه آدمیان سوار شدن بر یک تنه درخت را آموختند، گامدیگری برداشتند و آن، این بود که، چند تنه درخت را با پوست و تسمه و الیافدرختان به یگدیگر بستند، به این ترتیب کلک ساخته شد و نیز به آسانیدریافتند که اگر میان تنه درخت را خالی کنند و در آن بنشینند، بهتر از آناست که بر روی تنه درخت سوار شوند. هیچکس نمیداند که در کجا چنین قایقیساخته شده و راننده آن چه کسی بوده است)).[5]بند اول : تاریخچه حملونقل دریایی جهان اقوام مینو ساکن جزیره کرت[6]از اولین اجتماعاتی بودند که بازرگانی و رفتوآمد از راههای دریایی را بهعنوان فعالیتهای اقتصادی انتخاب کردند. از جوامع آسیایی، فنیقیهادریانورد بودند و در پیوند با امپراتوری بزرگ ایران از استقلال نسبیبرخوردار شده و بر محور امور دریایی و دریانوردی به همکاری با پارسیانپرداختند. نیاز به توسعه دامنه تجارت، بخش دیگری از این انگیزه، تمایل بهدریا و حملنقل دریایی را تشکیل میدهد و این نهفته در هر عملکرد نظامیاست. فاتحان پس از فتح کاخها به فتح بازارها اقدام میکنند و پس از ورودفرماندهان لشکری و سربازها، تجار و بازرگانان به سرزمینهای جدید واردمیشوند. پس از کسب پیروزی، بازرگانان جامعههای کشاورزی، مبادرت به کشفبازارها میکردند و از آنجا که هزینههای حملونقل سنگین بود، بازرگانانسعی میکردند تا حد امکان به تجارت کالاهای کموزن ولی دارای ارزش اقتصادیزیاد بپردازند. فرآوردههای ابریشمی، ادویه معطر، اسباب تزئینی ظریفوسنگهای ریز قیمتی از انواع این کالاها بودند. اما بازارهای دیگری نیز برایکالاهای حجیم در آنسوی دریاها وجود داشت که فقط روش حملونقل دریاییپاسخگوی آن بود و میتوانست راه مناسبی برای ارضای تمایلات رو به رشد تجارتباشد. چنین تمایلاتی در دوران متعلق به قرون وسطی به اوج شکوفایی رساند. حملونقل دریایی از زمانهای دور زمینهساز رشد و توسعه تمدنها بوده وموجب تغییر و پیشرفت افق دید بشر گردیده است. از 6000 هزار سال پیش ازمیلاد مسیح، مصریان دارای کشتیهایی با دکل و بادبان بودند و از 3000 سالپیش از میلاد مسیح، کشتیهایی با نام گالی در رود نیل مورد استفاده قرارمیگرفتند. در عصر حضرت سلیمان پیامبر (حدود سالهای 922 تا 961 پیش ازمیلاد) کشتیهای گالی فنیقیها از قبرس، مصر، آفریقا و دیگر سرزمینها، مس،کاغذ مصری( پاپیروس)، دندان فیل(عاج)، طلا و برده بارگیری مینمودند. آمده است[7]تا پیش از ساخت قطبنما در اروپا، دریانوردان اروپایی برای سفر دردریاها از امکانات ابتدایی بهره میبردند. برای پیدا کردن راه خشکی ازپرواز پرندگان همراه کشتی استفاده و در شرایط عام، در نیمکره شمالی ازستاره قطبی و از خورشید در هنگام ظهر به منظور تعیین موقعیت جنوب استفادهمیکردند. بعدها دریانوردان با استفاده از تجربههای مختلفی که کسب کردهبودند، امکان ناوبری خود را افزایش دادند. در ابتدا دریانوردی مختص مسیرها وفاصلههای مشخص بود مانند؛ گذرگاه مانش، دریای مدیترانه و حدودی از دریایبالتیک. ساخت و ورود قطبنما و سکان کشتی به این عرصه باعث ایجاد تحولات وپیشرفتهای قابلتوجهی در کشتیرانی شد. در مدارک اروپایی، از اواخر قرن دوازدهم درباره قطبنما سخن به میان میآید. پییر روسو مینویسد: اولینباری که در مدارک موجود اروپایی، از قطبنما گفتگو میشود، مربوط به سال1200میلادی در فرانسه، 1207 در انگلستان و 1213 در ایسلند است. این قطبنمابهطور کامل ابتدایی بوده و از پرکاهی تشکیل میشده که عقربه مغناطیسی برآن قرار داشته است و مجموعه آنها را روی تشتک آبی میگذاشتهاند.پییرروسو همچنین مینویسد: با ذکر قطبنما با اختراعی مواجه میشویم کهتا پیدایش مدرک خلاف آن، کشور چین میتواند اولویت در اختراع آنرا به خودمنسوب کند. آنچنان که مشهور است، در زمان سلطنت سلسله تسین در کشور چین(265 تا 419 میلادی) برای یافتن سمت جنوب، از عقربه مغناطیس در ارابههایمغناطیسی استفاده میکردند و آن عبارت از ارابهای بود که مجسمه کوچکی برآن قرار داشت که میتوانست در حول محور قائمی حرکت کند و در داخل آن،آهنربایی تعبیه شده بود به نحوی که آدمک مزبور تحت تاثیر آن بطور خودکارهمواره متوجه سمت جنوب میشد.[8] طی قرن پانزدهم، دریانوردان اروپایی سفرهای مخاطرهآمیزی را با هدف کشفراهها و سرزمینهای جدید و انجام مبادلات بازرگانی وسیعتر آغاز کردند.توسعه حملونقل دریایی به سمت چین و هند و برتریجویی بر تجار و بازرگانانخاورمیانه از جمله اهداف آنان بود. در ادامه تعقیب چنین اهدافی قارهآمریکا کشف شد. اروپاییان و در ابتدا پرتغالیها و اسپانیاییها آنرا دراختیار گرفتند و ظرف پنجاه سال با غلبه برتمدن ‘اینکا’ در پرو فعلی و ‘ازتک’در مکزیک بطور کامل، صاحب یک سرزمین ثروتمند و غنی شدند. در این شرایطآرام آرام تغییراتی در اوضاع طبقات اجتماعی پدیدار شد، بطوریکه احیای تجارتو پیدایش شهرها را در پی داشت، کشاورزی رونق زیادی پیدا کرد و به حملونقلمحصولات کشاورزی (گندم، پارچه، ادویه، پنبه، ابریشم) جان تازه داد. تجارتدریایی باعث رونق حملونقل دریایی و شهرهای بندری و ساحلی گردید. جنوا،ونیز، مارسی، سواحل لومبارد، کرانههای دریای مانش، دریای مدیترانه وبالتیک و رود راین در این شرایط توسعه گستردهای را شاهد بودند.[9]بند دوم: تاریخچه حملونقل دریایی ایران اسناد و مدارک تاریخی شایان توجهی که در طی دهههای اخیر به دست آمده است،[10]بر این موضوع تاکید دارد که ایرانیان قبل از پیدایش خط، یعنی چندین هزارسال قبل از میلاد حضرت مسیح(ع) با دریانوردی آشنا و همچنین دارای ابتکارات وابداعاتی هم در زمینه دریانوردی بودهاند. افرادی همچون لردکرزن انگلیسی،[11]لرد بلگریو و سرآرنولد ویلسن و ر.وادالا نایب کنسول فرانسه در بوشهر درکتابها و خاطرات خود مدام سعی در خلافگویی در رابطه با دریانوردی ایرانیانکرده و ابتکارات ایرانیان را به دیگران نسبت دادهاند. به نظر نگارنده،این امر عجیبی نیست زیراکه انگلیسیها، فرانسویها و پرتغالیها اصولا درسرقت تاریخ و تمدن و انتساب آن به دیگران و یا خود و همچنین استعمار و دروغسابقه درخشانی دارند. در کنار تحریفگران تاریخ، اشخاص با وجدانی نیز وجود دارند که حقیقت را برروی کاغذ میآورند و در دسته نابودگران واقعیت قرار نمیگیرند، از جملهپاول جلیناس[12] و روبرت شارف[13] که در کتاب تاریخ دنیا [14]یادآور میشوند :((داریوشاول بزرگترین بحریه را که تا آن روز در جهان مانند نداشت، پدید آورد وسازمان یاد شده به عهد خشایارشا گسترده و پهناور گردید و نیرویی شگرفیافت)). همین دانشمندان مینویسند: ایرانیاندر دوران هخامنشی نخستین دریانوردانی بودند که در راه شناسانیدن زوایایناشناخته دنیا گام برداشته و در طریق ایجاد گذرگاههای دریایی، بیامانکوشیدند و تسهیلات بایستهای را در راستای حملونقل دریایی فراهم آوردند.برای مثال پیوستن دریای سرخ به دریای مدیترانه در عهد داریوش اول و ایجادپلهای جابهجا شونده و شناور به روی تنگه داردانل در عصر خشایارشا رامیتوان دلیل بارزی بر این مدعا دانست.همچنین بنا به نوشته هرودوت : (( قسمت بیشتر قاره آسیا در عصر و زمان داریوش و به وسیله سیلاکس سردار ودریاسالار وی کشف گردید و باید گفت که سیلاکس در سالهای 516 تا 512 پیش ازمیلاد کار عظیمی را به انجام رسانده است)). جرج سارتن پس از نام بردن ازچهار دریانورد باستانی از جمله اسکولاکس(سیلاکس)، ساتاسپس(صد اسب) تحتسرپرستی ایران و دو نفر دریانورد دیگر به اسم هانون و هیمیلکون از اهالیقرطاجنه(کارتاژ) که متحد با ایران بر ضد یونان بهشمار میرفتند، در پایانبحث دریانوردی هانون کارتاژی و مقایسه سفر او با ساتاسپس ایرانی مینویسد:[15]((این دو دریانورد یا لااقل یکی از آن دو توانستهاند سواحل شمال غربیآفریقا را بشناسند و برای پیبردن به اهمیت کاری که کردهاند، باید به خاطرآورد که تا دو هزار سال پس از آن زمان هیچکس از حدودی که آن دو نفردریانورد باستانی به آنجا رسیده بودند، تجاوز نکرده است)).[16] نوشتهاندخلیجپارس جایگاه بشر اولیه بوده است و انسانهای نخستین برای اولینبار دراین دریا به قایقرانی پرداختند و سپس هنر قایقسازی را همراه قایقهای خودبه آبراهها و دریاهای دیگر بردند. حاشیه ساحلی خلیجپارس و دریایعمان اززمانهای بسیار دور محل سکونت طوایف مختلف و این دریا مسیر عبور و مرورقایقها و کشتیهای قبایل و ملتهای مختلف آن روزگار بوده است. در طول تاریخگذشته سومریها، کلدانیها، آشوریها، ایلامیها و بابلیها در سرتاسردریایعمان، خلیجپارس و دریایسرخ به رفتوآمد و دریانوردی اشتغال داشتند.علاوه بر آبهای اصلی کشور، رودخانهها و دریاچههای داخلی نیز محل عبورشناورهای کوچک و بزرگ اعم از پارویی و بادبانی بودهاند و بیشترین کالاها ومایحتاج ملل مختلف از این راه به بندرها و سواحل دور و نزدیک رسانیدهمیشده است. کشف مهرگلی شهر چغامیش بیانگر این مطلب است که ایران دارای قدیمیترین سنددریانوردی جهان است و این مهر گلی که قدمت آن به شش هزار سال قبل از میلادمیرسد، به وضوح نشان میدهد که ایرانیان پیش از اختراع خط به دریانوردی وسفر در دریا پرداختند. مهمتر از همه اینکه ایرانیان قبل از اینکه به فکرایجاد روزی به نام روز دریانوردی باشند، روز دهم مرداد مصادف با روز اولماه اوت میلادی را روز دریانوردی خود قرار داده بودند.[1] روسو، پییر، تاریخ صنایع و اختراعات، ترجمه حسن صفاری، انتشارات امیرکبیر، 1346 [2] رائین،اسماعیل،دریانوردی ایرانیان،ج 1و2،انتشارات جاویدان،تهران1345[3] Antoin Wilhelm Broger[4] رائین، اسماعیل، دریانوردی ایرانیان، ج 1و2، تهرن، انتشارات جاویدان، ص 140[5] موریس پارکر،برتا، فرهنگنامه،ترجمه رضا اقصی، ج11، تهران، انتشارات امیرکبیر،1346،ص 1062-1063[6] Creteنوربخش،حسین،ایرانیان دریانورد پیشگام و نوآور دردریاها،روابط عمومی کشتیرانی جمهوری اسلامی،تهران 1376، ص 7[7] همان،ص 18[8] شرکت تحقیق وانتشارمسایل حملونقل ایران،از دریای پارستادریای چین، تهران 1346، ص 65[9] همان، ص 10[10][11] وزیر امور خارجه انگلیس و خاورشناس و نایب السلطنه هندوستان در سالهای 1900-1905[12] Paul J. Jelinas[13] Robert Sharff[14] History Of World نوربخش،حسین،ایرانیاندریانوردپیشگامدردریاها ،روابطعمومی کشتیرانی جمهوری اسلامی، تهران 1376، ص 25[15][16] سارتن جرج ، تاریخ علم ترجمه احمد آرام، تهران موسسه مطبوعاتی امیرکبیر،1346،ص319 فرمت ورد قابل ویرایشتعداد صفحات: 41مبانی نظری و پیشنه تحقیق جهت نوشتن فصل دوم پایان نامه ارشد و دکتریهمراه با رفرنس نویسی و پاورقی داخل متنمنابع فارسی کاملمنابع انگلیسی کاملمادر این بخش علاوه بر منابع مبانی نظری، منابع کلی دیگری رو برایتان در نظرگرفتیم تا همواره در نوشتن پایان نامه از این منابع بهره مند گردید.
دانلود فایل تحقیق بررسی حمل و نقل دریایی
دانلود تحقیق بررسی حمل و نقل دریایی,, حمل و نقل دریایی,, حمل و نقل,, دریایی, ,سفرهای دریایی