دانلود تحقیق و پیشینه تحقیق سازش

دانلود تحقیق و پیشینه تحقیق سازش

دانلود-تحقیق-و-پیشینه-تحقیق-سازشمفهوم سازش درشناخت هر لفظی ابتدا ضروری است که معنا و مفهوم آن در منابع واژه نگاریفارسی مورد توجه قرار گیرد و بعداز آن در علم خاصّی که مورد مطالعه است نیزبه بررسی معنای اصطلاحی آن پرداخته شود . به همین علّت ما نیز برای بررسیمفهوم سازش آن را از لحاظ لغوی و اصطلاحی تعریف می کنیم .  مفهوم لغوی سازش سازش در لغت به معنای سازگاری ، صلح وآشتی ، حسن سلوک و اتفاق و پیوستگی آمده است .( معین، 1357،  ج2 ،ص1793) .  مفهوم اصطلاحی سازش درقوانین ایران تعریفی از سازش ارائه نشده است ، ولی اساتید حقوق آن رااینگونه تعریف کرده اند :               « تعیین تکلیف اختلاف مدنی از طریقتوافق بین طرفین ، سازش نامیده می شود . »( جعفری لنگرودی،1391، ج3 ،ص2120).سازشبه معنی موافقت و هماهنگی بین دو طرف دعواست که به صورت داوطلبانه در داخلیا خارج از دادگاه و به منظور پایان دادن به شکایت و دعوای موجود بینطرفین صورت می پذیرد.( مهاجری ، 1391 ، ج2     ،ص237 )  بنابراین، به توافق و قراردادی که طرفین اختلاف برای پایان دادن به دعاوی واختلافات خود منعقد نموده و ملزم به اجرای مفاد آن می گردند ، سازش میگویند .    ماهیت سازش وقتی طرفین اختلاف از مواضع قبلی خود عقب کشیده و سعی در مصالحه و پایان دادن اختلافات می کنند و در این راه ، زمانی که قبل و یا بعداز اقامه دعوا ، یکی از طرفین خواهان سازش با طرف مقابل خود می شود ؛   در واقع گامهای مقدماتی جهت انعقاد یک عقد برداشته شده است . بعداز انجام مذاکرات اصلاحی، بحث و ارائه نظرات و پیشنهادات و در نهایت درصورت توافق طرفین و تحقق سازش بین آنها در حقیقت یک عقد منعقد می گردد ؛عنوانی که می توان برای این عمل حقوقی برگزید، عقد صلح می باشد . تعریفصلح در کتابهای مشهور فقه نیز نشان دهنده آن است که مفهوم صلح از هدف اصلیآن، یعنی توافق،       تسالم و سازش سرچشمه می گیرد . می توان گفت از میاناقسام صلحی که در قانون مدنی به آن اشاره شده است، صلح در مقام رفع تنازعبا عنوان سازش در قانون آیین دادرسی مدنی مطابقت دارد . ( برای دیدن نظرموافق ر ک: کاتوزیان، 1368، ص303 ؛شمس، 1391، ج3 ، ص497 ) این امر از الفاظ به کار برده شده در قانون آیین دادرسی مدنی قابل استنباط است : ماده 178 ق.آ.د.م مقرر می دارد که :« در هر مرحله از دادرسی مدنی طرفین می توانند دعوای خود را به طریق سازش خاتمه دهند .» ماده 186 ق.آ.د.م بیان نموده :« هرکس می تواند در مورد هر ادعایی از دادگاه نخستین به طور کتبی درخواست نماید که طرف او را برای سازش دعوت کند .»   همانگونهکه در مواد فوق دیدیم، قانونگذار از الفاظ « دعوا » و « ادعا » استفادهنموده است ، که نشان دهنده ی وجود اختلاف و تنازع بین طرفین می باشد وتوافق  آنها در پایان دادن این اختلافات را سازش نامیده است . قانون اصولمحاکمات حقوقی (مصوب 1329 هجری قمری) در ماده 38 مقرر می داشت که :« درصورت  اصلاح ، صلح‌نامه کتبی نوشته شده به امضای طرفین یا وکلای آنهامی‌رسد و کاری که به مصالحه تمام شده از سرگرفتن آن ‌جایز نیست .»این قانون به صراحت عنوان صلح را به توافق طرفین نهاده بود؛ امّا در خصوص علّتتغییر واژه « صلح » به  «سازش » در قوانین بعدی، گفته شده که :« فرهنگستانایران که در خرداد ماه 1314 هجری شمسی در تهران تشکیل شد، واژه سازش را دربرابر اصطلاح صلح قرار داد . » ( شمس ، 1391 ، ج3 ، ص497 ).  مبحث دوم: پیشینه دینی سازشدرمنابع فقهی به نهاد سازش و اصلاح میان طرفین اختلاف، اهمیّت و ارزش ویژهای داده شده؛ به گونه ای که  با مدّاقه در این منابع می توان به این واقعیتدست یافت که، اوّلین و بهترین روش حل اختلاف، سازش و مصالحه بین طرفین است. درخصوص تشویق مردم به صلح و سازش آیات متعددی در قرآن کریم وجود دارد وهمچنین روایات زیادی از معصومین علیهم السّلام نقل شده است که در دو گفتاربه شرح آن خواهیم پرداخت .  گفتار اول: پیشینه سازش در آیاتخداوندمتعال در قرآن کریم طی آیات متعددی مردم را به صلح، آشتی و پایان دادن بهاختلافات رهنمود کرده اند؛ از یک دیدگاه می توان این آیات را به دو دستهتقسیم بندی کرد : آیاتی که طرفین اختلاف را به صلح دعوت می کند و آیاتی کهسایر مردم را به تلاش جهت رفع تنازع بین دو طرف سفارش کرده است .    بند اول : آیاتی که طرفین اختلاف را به صلح و سازش دعوت می کنند الف)وَإن إمراَةُ خافت من بَعلها نُشوزاً أوَ إعرَضاً فلا جُناح َ علیهما أنیُصلحَا بَینهُما صلحاً وَ الصلحُ خَیرُ وَ أُحضرَت الانفس الشحَّ و إن تحسنوا و تتَّقوا فإنَّ الله کان بما تعملونَ خبیراً. (نساء / 128 )و اگر زنی از طغیان و سرکشی یا اعراض شوهرش، بیم داشته باشد، مانعی ندارد با هم صلح کنند( و زن یا مرد از پاره ای از حقوق به خاطر صلح صرف نظر کنند ) و صلح بهتر است ، اگر چه مردم ( طبق غریزه  حبذات در اینگونه موارد ) بخل می ورزند ، و اگر نیکی کنید و پرهیزگاری پیشهسازید ( و بخاطر صلح ،گذشت نمایید) خداوند به آنچه انجام می دهید آگاه است وپاداشی شایسته به شما خواهد داد .آیهفوق تجویز صلح در حقوق شخصی را بیان می کند .(هاشمی رفسنجانی و همکاران،1386،ج4 ،ص80 ).       ( والصلح خیر ) این جمله کوتاه و پر معنی گرچه درمورد اختلافات خانوادگی در آیه فوق، ذکر شده ولی بدیهی است یک قانون کلی وعمومی و همگانی را بیان می کند که در همه جا اصل نخستین ، صلح ، صفا ،دوستیو سازش است و نزاع و کشمکش و جدایی بر خلاف طبع سلیم انسان و زندگی آرامبخش او است و لذا جز در موارد ضرورت و استثنائی نباید به آن متوسّلشد.(مكارم شيرازي و همکاران، 1388،ج4،ص151) .فرمت ورد قابل ویرایشتعداد صفحات: 36مبانی نظری و پیشنه تحقیق جهت نوشتن فصل دوم پایان نامه ارشد و دکتریهمراه با رفرنس نویسی و پاورقی داخل متنمنابع کامل

دانلود فایل

دانلود فایل تحقیق و پیشینه تحقیق سازش

دانلود تحقیق و پیشینه تحقیق سازش, ,سازش,, مفهوم سازش,, ماهیت سازش, ,پیشینه دینی سازش