دانلود تحقیق و پیشینه تحقیق سبک زندگی و جرم
مفهوم سبک زندگیمفهوم «سبک زندگی» (life style) از زمره مفاهیم نوینی است که پژوهشگران حوزه جامعهشناسی و مطالعات فرهنگی برای بیان پارهایواقعیتهای فرهنگی آن را مطرح کرده و به کار میبرند و «دامنه بکارگیری آندر ادبیات علوم اجتماعی رواج زیادی یافته است تا جایی که این مفهوم، قابلیتجانشینی بسیاری از واژگان موجود از جمله مفهوم طبقه را داراست و میتواندگویای واقعیت پیچیده رفتارها و حتی نگرشهای فرهنگی و اجتماعی در جامعهجدید باشد و حتی بهکارگیری آن بهجای مفاهیمی قومیت و ملیت را مطرحکردهاند.» (صالحی، 1387: 22). اینمفهوم نظامواره و سيستم خاص زندگي است که به يک فرد، خانواده يا جامعه باهويت خاص اختصاص دارد. اين نظامواره هندسة کلي رفتار بيروني و جوارحي استو افراد، خانوادهها و جوامع را از هم متمايز ميسازد. سبک زندگي راميتوان «مجموعهاي کم و بيش جامع و منسجم از عملکردهاي روزمره يک فرددانست که نه فقط نيازهاي جاري او را برآورده ميسازد، بلکه روايت خاصي راکه وي براي هويت شخصي خويش بر ميگزيند، در برابر ديگران مجسّم ميسازد.» (حاجیانی، 1387: 38) سبک زندگي کاملاً قابل مشاهده يا قابل استنتاج از مشاهده است. مصرف،معاشرت، لباس پوشيدن، حرف زدن، تفريح، اوقات فراغت، آرايش ظاهري، طرزخوراک، معماري شهر و بازار و منازل، دکوراسيون منزل و امثال آن، در يک بستهکامل از سبک زندگي ما قرار دارند. اين جلوههاي رفتاري ظهور خارجي شخصيتما در محيط زندگي و نشاني از عقايد، باورها، ارزشها و علاقههاي ما است وترکيب آنها ترکيب شخصيت فردي و اجتماعي ما را مينماياند.بنابراینسبک زندگي شامل نظام ارتباطي، نظام معيشتي، تفريح و شيوههاي گذران اوقاتفراغت، الگوي خريد و مصرف، توجه به مد، جلوههاي عيني شأن و منزلت،استفاده از محصولات تکنولوژيک، نحوة استفاده از صنايع فرهنگي، نقاط تمرکزعلاقهمندي در فرهنگ مانند دين، خانواده، ميهن، هنر، ورزش و امثال آنميشود (میرحسن، 1385: 46 به بعد). فهرسترفتارها، نوع چينش آنها، نحوة تخصيص وقت، ضريبها و تأکيدها از جملهمتغيرهايي هستند که در شکلگيري سبک زندگي دخيلاند. مثلاً سبک زندگيثروتمندان و اشراف، سبک زندگي نظاميها و کشاورزها، سبک زندگي آمريکايي،چيني، ايراني، سبک زندگي دينداران يا حزب اللهيها از لحاظ اين متغيرهامتفاوت است.[1]ازسوی دیگر باید توجه داشت که سبک زندگي، ترکيبي از صورت (سبک) و معنا(زندگي) است. رفتاري برآمده از باورها و پسندها و مبتني بر ديدگاهي مصرّح وآگاهانه يا غيرمصرّح و نيمه خودآگاه در فلسفه حيات است. سبک زندگي رانميتوان از باورها و ارزشها بريده دانست. ظواهر زندگي حاصل آن باورها وپسندها است. از سوی دیگر مجموعه عناصر زندگي وقتي به سبک زندگي تبديلميشوند که به حد نصاب انسجام و همبستگي رسيده و همخواني و تناسب داشتهباشند. مجموعهاي در هم از چندين نوع منطق و مدل، سبک زندگي نيست. مثلاًنظام ارتباطي بايد با نظام معيشتي، نظام اعتقادي، نظام فرهنگي و نظام مصرفتناسب داشته باشد. اين تناسب بايد پايدار بماند. انسجام موقتي که تحت تأثيرجوّ اجتماعي خيلي زود از بين رود سبک زندگي را پديد نميآورد. همچنین باید به این نکته توجه داشت که «در پديد آمدن سبک زندگي اکثر عناصر، اختياري است.» (Gover, 2004: 177) اگرفردي در يک اردوگاه کار اجباري يا در اسارت و تحت فشار بيروني، مجبور بهرفتار بر اساس نوع خاصي از زيستن شود، سبک زندگي ندارد. سبک زندگي بايدانتخاب شود و شخص فعالانه در تعريف و چينش و معماري آن بر اساس نظاماعتقادي و ارزشهايش مشارکت داشته باشد. البته رسانهها دائماً تصويرهايجديد سبک زندگي را منتشر ميکنند و ذهنها و دلها را براي انتخاب آنبرميانگيزند.بنابراینسبک زندگي قابل ايجاد و قابل تغيير است؛ زيرا نوعي انتخاب شخصي و آيينفردي است. نوعي طراحي است که ميتوان آن را نقد کرد و ميتوان آن رادرانداخت. گرچه شرايط اجتماعي ممکن است تغيير و تحول در سبک زندگي را بسياردشوار گرداند. سبک زندگي به يک نوع هويت اجتماعي ختم ميشود. پديدارشناسانفرهنگي تاکيد ميکنند که سبک زندگي براي افراد شخصيت ميسازد (به نقل از چاووشیان، 1382: 76)؛ يعني فرد کلاس هويتي خود را با نوع ارتباطات، نوع شغل، سبد مصرفي و سايرظواهر انتخابي خود، معرفي ميکند. از سوي ديگر، فرد بر اساس سبک زندگي(يعني چيزي که ميخورد و ميپوشد، جايي که زندگي ميکند، ماشيني که سوارميشود و کساني که حشر و نشر دارد و…) آرام آرام به رفتارهايي عادتميکند و از درون شکل ميگيرد. اين موضوع باعث ميشود که نظام ارزشي خاصينيز برايش دروني شود.در نهایت اینکه در سطح کلان اجتماعي، «سبک زندگي همگرايي و واگرايي پديد ميآورد.» (Sompson, E., Pilote, L, 2005: 104)کساني که سالها مانند هم زيستهاند آرام آرام مانند هم فکر ميکنند وحساسيتها و علاقههايي مشترک خواهند داشت. اين همگرايي از پيش تعريف نشده،به موضعگيريها و قضاوتهاي اجتماعي فرهنگي و اخلاقي يکسان خواهد رسيد ويک قطب همنوا يا قدرت اجتماعي پنهان تشکيل خواهد داد.ویژگی های سبک زندگی و علل تفاوت سبک های مختلفسبکزندگي تحت چه عواملي قرار دارد؟ چگونه شکل ميگيرد؟ و چه دستهاي هدايتگرپنهاني آن را مديريت ميکند؟ بيگمان اقشار پيشتاز جامعه مانند عالمان،اساتيد برجسته دانشگاه، حاکمان و بزرگان، نخبگان علمي و فرهنگي و ورزشي وهنري در شکلدهي به سبک زندگي بسيار مؤثرند. البته ميزان دريافت و ضريبتأثيرگذاري هر يک از اين گروهها متفاوت است. همچنيندر يک مقياس وسيعتر سبک زندگي توده جامعه ما به شدت تحت تاثير رسانههايتصويري است. در دنياي مدرن، رسانهها ارتباط فراواني با زندگي پيداکردهاند. آمارها نشان ميدهد که تقريباً در سراسر دنيا پس از «خواب» و«کار براي تأمين معاش» استفاده از رسانهها سومين کاري است که بشر انجامميدهد و مصرف رسانهاي از محوريترين عناصر زندگي شده است (Warren, R., Malachy, B, 2006: 93).ازسوی دیگر سبک پذیری زندگی با شکل گیری فرهنگ عامه ارتباط نزدیک دارد. بهعبارت دیگر «نوع فرهنگ و شکل هویت پذیری افراد یک جامعه است که سبک زندگیآنها را آشکار می سازد.» (فاضلی، 1382: 75) بنابراین می توان شناخت لازم درمورد فرهنگ یک جامعه را از طریق شناخت سبک زندگی آن جامعه به دست آورد. بهاین معنی که باید نسبت به اشکال سبک داده شده زندگی مردم در آن جامعه،شناخت پیدا کرد. بدین معنا زندگی فردی، زندگی خانوادگی، زندگی اجتماعی،طبقات و اقشار جامعه، حکومت و نهایتا حیات جمعی جامعه در عرصه بین المللهمگی سطوح و مقیاس هایی هستند که می توان بحث سبک زندگی را با توجه به آنهاملاحظه و ارزیابی کرد. زمانیکه فرهنگ و هویت یک جامعه دستخوش شکل خاصی از گفتمان فرهنگی می شود، بهتبع آن سبک زندگی افراد و خانواده ها و اقشار و طبقات آن جامعه نیز از اینگفتمان تاثیر می پذیرد. حتی حیات سیاسی و مناسبات بین المللی آن جامعه نیزمتاثر از همین گفتمان است. به عنوان مثال در جامعه ما که گفتمان دینی یکگفتمان مسلط است، سبک زندگی افراد، خانواده ها، طبقات و اقشار اجتماعی، وحتی رفتار و منش دولتمردان نیز همه از آموزه ها و فرهنگ دینی برمی خیزد. ازاین رو گفتمان سبک زندگی حاکم بر جامعه به مثابه منبع تغذیه فکری و فرهنگییک جامعه است. «افراد جامعه الگوهای زندگی خود را از باورهای مسلطی میگیرند که این گفتمان عام ایجاد کرده و از طریق نهادها و رسانه ها و مناسباتاجتماعی و فرهنگی حاکم بر جامعه منتشر و همه گیر می سازد.» (شهابی، 1387: 43)چنانچهبخواهیم سبک زندگی را در یک جامعه مورد بررسی و تحلیل قرار دهیم، در واقعباید ظهور و انتشار این گفتمان در مقیاس های فردی و جمعی را بررسی کرده ونوع اثرپذیری افراد و خانواده ها و به طور کلی جامعه را از آن پیگیری کنیم.فرمت ورد قابل ویرایشتعداد صفحات: 108مبانی نظری و پیشنه تحقیق جهت نوشتن فصل دوم پایان نامه ارشد و دکتریهمراه با رفرنس نویسی و پاورقی داخل متنمنابع فارسی کاملمنابع انگلیسی کامل
دانلود فایل تحقیق و پیشینه تحقیق سبک زندگی و جرم
دانلود تحقیق و پیشینه تحقیق رابطه سبک زندگی و جرم, سبک زندگی , ,جرم, مفهوم سبک زندگی,, سبک زندگی و پیشگیری از جرم