دانلود تحقیق و پیشینه تحقیق سرمایه فکری

دانلود تحقیق و پیشینه تحقیق سرمایه فکری

دانلود-تحقیق-و-پیشینه-تحقیق-سرمایه-فکری تعریف دارایی و تقسیم بندی آندربند 88 دستورالعمل خط مشی حسابداری برای ارزشیابی دارایی ها مقرر گردیدهاست که ‘دارایی، خدمات بالقوه یا منافع اقتصادی آتی تحت کنترل موسسه است کهدر نتیجه معاملات گذشته و یا سایر رویدادهای گذشته به وجود آمده است.’دارایی های موجود در سازمان به صورت زیر تقسیم بندی می شوند: (رفیعی،1390،صص28-24)1-دارایی های مالی[1] : شامل وجوه نقد و سرمایه و منابعی هستند که در ترازنامه شرکت ها منعکس می شوند.2-دارایی های مشهود [2]: از قبیل ساختمان ، ماشین آلات ، تجهیزات و غیره که این دارایی ها نیز در ترازنامه گنجانده می شوند.3-دارایی های نامشهود [3]: ایندارایی ها غیر قابل مشاهده بوده و معمولا در ترازنامه گنجانده نمی شوند ،ولی برای سازمان ارزش آفرین هستند و از آن ها برای تولید ارزش و ایجاد سوداستفاده می شود.(کهن ،1390،ص7-8). برخی از ویژگی های اقتصادی دارایی­های نامشهود عبارتنداز : هزینه نهایی کم، سرمایه گذاری اولیه زیاد، صرفه جویی ­های مقیاس،مصـرف مشترک، نداشتن جانشین و تاثیرات شبکه می­باشد. (کهن،1390، صص28-24) 2ـ 2ـ 3) تشریح دارایی نامشهودبا توجه به ریشه کلمه نامشهود در لاتین  (Intangible) میتوان گفت دارایی های نامشهود ، دارایی هایی هستند که قابل لمس نمیباشند.اما این تعریف ، جامع نیست.تعریف کردن نامشهودها با یک مشکل اساسیمواجه است و آن این است که ماهیت واقعی آن ها مشخص نمی باشد.به طور کلیتحقیقات مرتبط با نامشهودها با یک مشکل اساسی مواجه است و آن هم چیزی نیستمگر فقدان یک واژه نامه متداول که همگان بر سرمایه فکری آن توافق داشتهباشند ( رفیعی ، 1390،ص11).تمامشرکت ها بدون توجه به این که بزرگ یا کوچک باشند دارای دارایی های مشهود ونامشهود هستند.شرکت ها دارای دارایی های نامشهودی مانند ثبت اختراع ، حقکپی برداری ، مشتریان دائمی یا تعهداتی که با بستن قرارداد باید به آن عملنمود و یا دیگر دارایی های شبیه به این باشند.در عصر کنونی محیط کسب و کاربه طور شگفت انگیزی تغییر نموده است و سازمان های قرن 21 فعالیت های خود رابیشتر در سرمایه گذاری بر روی دارایی های دانشی و اطلاعاتی متمرکز ساختهاند.دارایی های دانشی بیانگر مجموعه ای از قابلیت ها و توانمندی ها هستندکه از عواملی از قبیل اطلاعات ، فناوری اطلاعات ، تجارت الکترونیک ، نرمافزارها ، حق اختراعات ، علائم تجاری ، امتیازات تجاری ، خلاقیت ها ونوآوری ها و… تشکیل گردیده اند.این عوامل غیر مشهود روز به روز در حالتوسعه و اهمیت یافتن می باشند.این نشان دهنده ارزش زیاد دارایی های نامشهودبرای سازمان ها است اینکه آن ها باید بیش از آن چهبه دارایی های مشهود توجه دارند به دارایی های نامشهود تکیه کنند.چونگ میگوید در مورد دارایی های نامشهود تعاریف مختلفی وجود دارد اما به طور کلی ،اغلب تعاریف بیانگر این است که دارایی نامشهود ، یک دارایی غیر مالی وبدون وجود فیزیکی اما دارای ارزش است و یا اینکه می تواند منافعی را درآینده فراهم آورد( رفیعی،1390،صص 12-11).جدول (2-1) تعاریف انجام گرفته در مورد منابع نامشهود را نشان می دهد.                                                                                              [1] Financial Assets[2] Tangible Assets[3] Intangible Assets تشریح سرمایه فکری :تعریفپذیرفته شده جامعی که همه محققان و نویسندگان در مورد آن ، توافق نظرداشته باشند در مورد سرمایه فکری وجود ندارد. مار و چاتزکل[1]( 2004) بر این باورند : ‘ درباره سرمایه فکری ، تعاریف زیادی وجوددارد’.یکی از دلایل عدم توافق بر سر تعریف دقیق سرمایه فکری ، ماهیت میانرشته ای آن است که به طور عمده ریشه در رشته های مدیریت ، حسابداری ،اقتصاد و حقوق دارد.از منظر اقتصادی ، سرمایه فکری مانند نمایی از ارزشاقتصادی ، نقدینگی ، پتانسیل پول سازی و سرمایه گذاری است.سرمایه فکری ازنگاه مدیریتی ، مجموع سرمایه انسانی و ساختاری نظیر دانش ، تجربه کاربردی ،فناوری سازمانی ، روابط و مهارت های تخصصی است که با خلق مزیت رقابتی ،حیات سازمان در بازار را به ارمغان می آورد. سرانجام بروکینگ از منظرحسابداری ، تفاوت میان ارزش دفتر و بازار شرکت ها را ناشی از سرمایه فکریمی داند ( شهایی و خائف الهی ، 1389، ص75).ازآغاز نخستین امواج در مورد تعریف دارایی های نامشهود در میانه دهه 1990،اغلب نویسندگان ، دارایی های نامشهود را مطابق معادله زیر که مربوط بهسرمایه فکری است تعریف کرده اند که عبارتست از :      ( ارزش دفتری شرکت – ارزش بازار شرکت = سرمایه فکری )طبق گفته آپتون ، این تعریف دارای نقص است.چرا که این تفاوت ، به غیر از سرمایه فکری به فاکتورهای دیگر نیز وابستهاست ، به طور مثال ، نوسان قیمت اجناس ممکن است به علت مسایلی باشد که اصلاارتباطی به منابع نامشهود ندارد.واژه سرمایه فکری و سرمایه نامشهود به جاییکدیگر به کار می روند و هردوی آن ها نشان دهنده یک منبع بدون وجود فیزیکیهستند که منافعی را برای آینده فراهم می آورند. اقتصاددانان ، این سرمایهرا سرمایه دانشی نامیده اند ، مدیران آن را سرمایه فکری می خوانند وحسابداران آن را سرمایه نامشهود یا سرمایه فکری می نامند.تعاریف مختلفی درمورد سرمایه فکری یا دارایی های نامشهود وجود دارد اما به طور کلی ، اغلبتعاریف بیانگر این است که سرمایه فکری یا دارایی نامشهود ، یک دارایی غیرمالی و بدون وجود فیزیکی اما دارای ارزش است و یا اینکه می تواند منافعی رادر آینده فراهم آورد. ( رفیعی ، 1390، صص 44-43).سرمایهفکری یک دارایی نامشهود است که به عنوان یک منبع مزیت رقابتی به حساب میآید.اساس سرمایه فکری شامل تجریبات و مهارت های کارکنان ، قابلیت تیم هایکاری کارکنان ، سیستم اطلاعات داخلی و جامع و دقیق شرکت ، عملیات داخلیاثربخش ، و روش های مدیریت اجرایی می باشد. ( Li et al,2011,p9241 ).سرمایه فکری عبارت است از مواد فکری از قبیل دانش و اطلاعات و مالکیت (دارایی ) معنوی و تجربه که باعث ایجاد ثروت می شود ( آشنا و همکاران ، 1388، ص141 ).کمبود سرمایه فکری در ترازنامه های سنتی احساس می شود.(Ahmadi et al,2012,p896 ) امروزهدر شرکت های مبتنی بر دانش سرمایه فکری بیشترین اهمیت را دارد و در تمامیجنبه ها بر عملکرد سازمان تاثیرگذار می باشد..گرچه روش های حسابداری سنتینقش مهمی در اندازه گیری و گزارش دهی دارایی های ملموس دارد ، اما این روشدر سازمان های مبتنی بر دانش که دانش بخش مهمی از دارایی های آن را تشکیلمی دهد ، دانش موجود قابل اندازه گیری و گزارش دهی نیست ، بنابراین اینسازمان ها به تغییرات چشم گیر نیاز دارند. سرمایه فکری مجموعه دارایی هایناملموس، دانش و قابلیت های یک شرکت که برای شرکت ایجاد ارزش یا مزیترقابتی می کند در نتیجه شرکت به اهداف عالی خود دست می یابد (chen,2007,p273). استوارت[2]( 1994) سرمایه فکری را به عنوان مجموع ذخایر دانش ، اطلاعات ، فناوری ،حق مالکیت فکری ، تجربه ، شایستگی ها و یادگیری سازمانی ، سیستم ارتباطیتیم ها ، ارتباط با مشتریان و برندها می باشد که قادرهستند برای شرکت ها ایجاد ارزش کنند.دو نوع مطالعه در مورد سرمایه فکریوجود دارد: مدیریت سرمایه فکری و اندازه گیری سرمایه فکری.مطالعات دربارهمدیریت سرمایه فکری متمرکز هستند بر اینکه چگونه دارایی های ناملموس ،ذخایر دانش و شایستگی های یک شرکت که می توانند ایجاد ارزش یا مزیت رقابتیکنند اداره شوند.مطالعات مربوط به اندازه گیری سرمایه فکری بر جمع آوری ،تجزیه و تحلیل و ارزیابی اطلاعات غیر مالی به منظور اندازه گیری دارایی هایناملموس شرکت متمرکز شده اند. (roos and roos ,1997)  سرمایه فکری انقلابی در سیستم حسابداری سنتی است.سرمایه فکری ماهیت فرار و سیال دارد و زمانی که کشف شود و توسط سازمان استفاده شود ، سازمان را در ورود به محیط رقابتی یاری می رساند.سرمایهفکری عبارتست از دانشی سازمانی وسیع که برای هر شرکت ، منحصر به فرد بوده وبه شرکت اجازه می دهد تا به طور پیوسته خود را با شرایط در حال تغییر وتحول ، انطباق دهد. سرمایهفکری ماهیت نامشهودی دارد و به طور همه جانبه ( فراگیر)، به عنوان داراییراهبردی در سازمان ها شناخته شده است .اثر وجودی سرمایه فکری در سازمان هاموجبات بهبود عملکرد مالی و مزیت رقابتی سازمان را در بر خواهد داشت.نایت سرمایه فکری را مجموع دارایی های نامشهود یک شرکت معرفی می کند. برنال و کانل[3] بیان می کند که مدیریت سرمایه فکری ، نقش مهمی در موفقیت بلند مدت شرکت ها داشته اند .برخیدیگر سرمایه فکری را به صورت شایستگی های یک شرکت در نظر گرفته اند که اینشایستگی ها عمدتا با تجربه و تخصص افراد داخل یک سازمان مرتبط است.دانش وتجربه افراد داخل شرکت است که می تواند ارزش ایجاد کند که این کار از طریقفرآیندهای مبادله دانش و خلق دانش جدید ایجاد می شود.باید توجه داشت که اینشایستگی ها فقط به وسیله افراد و در داخل سازمان ایجاد نمی شود ، بلکهگاهی اوقات به واسطه محیطی که سازمان در آن قرار دارد ، خلق می شود .بهعنوان نمونه ، می توان به شبکه همکاری بین شرکت ها در یک منطقه خاص اشارهکرد) رضایی و همکاران ، 1389، صص63-62 ) لیف ادوینسون[4]که یک متفکر در زمینه سرمایه فکری و مدیر ارشد شبکه جهانی سرمایه فکری استسه جز برای سرمایه فکری ارائه کرده است که عبارتند از : سرمایه انسانی ،سرمایه سازمانی و سرمایه مشتری .  با توجه به آن چه گفته شد ، تعاریف مختلفی در مورد سرمایه فکری گفته شده است که در ادامه به تعدادی از آنها اشاره می کنیم:سرمایه فکری از دیدگاه استوارت-  استوارتاعتقاد دارد ، سرمایه فکری مجموعه از دانش ، اطلاعات ، داراییهای فکری ،تجربه ، رقابت و یادگیری سازمانی است که می تواند برای ایجاد ثروت به کارگرفته شود. در واقع سرمایه فکری تمامی کارکنان ، دانش سازمانی و تواناییهای آن را برای ایجاد ارزش افزوده دربرمی گیرد و باعث منافع رقابتی مستمرمی شود ( قلیچ لی ، 1385، ص 128 ).سرمایه فکری از دیدگاه بنتیس[5]-بنتیسسرمایه فکری را به عنوان مجموعه ای از دارایی های نامشهود ( منابع ،توانایی ها ، رقابت ) تعریف می کند که از عملکرد سازمانی و ایجاد ارزش بهدست می آیند ( قلیچ لی ، 1385، ص 127 ).سرمایه فکری از دیدگاه ادوینسون و مالون[6] -ادوینسونو مالون ، سرمایه فکری را ‘ اطلاعات و دانش به کار برده شده برای کار کردن، جهت ایجاد ارزش ‘ تعریف می کند ( دستگیر ،1388، ص 29 ).سرمایه فکری از دیدگاه بنتیس و هالند[7]-بنتیسو هالند سرمایه فکری را اینگونه تعریف می کنند : سرمایه فکری ذخیره ای ازدانش را که در نقطه از زمان در یک سازمان وجو دارد ، نشان می دهد. در اینتعریف ارتباط بین سرمایه فکری و یادگیری سازمانی مورد توجه قرار گرفته است (دستگیر ، 1388، ص 30 ).سرمایه فکری از دیدگاه روس[8] و همکاران -سرمایهفکری دارایی است که توانایی سازمان را برای ایجاد ثروت اندازه گیری میکند.این دارایی ماهیتی عینی و فیزیکی ندارد و یک دارایی نامشهود است که ازطریق به کارگیری دارایی های مرتبط با منابع انسانی، عملکرد سازمانی و روابطخارج از سازمان به دست آمده است.همه این ویژگی ها باعث ایجاد ارزش در درونسازمان می شود و این ارزش به دست آمده به دلیل این که یک پدیده کاملا داخلی است ، قابلیت خرید و فروش ندارد ( دستگیر ، 1388، ص30 ).فرمت ورد قابل ویرایشتعداد صفحات: 35مبانی نظری و پیشنه تحقیق جهت نوشتن فصل دوم پایان نامه ارشد و دکتریهمراه با رفرنس نویسی و پاورقی داخل متنمنابع فارسی کاملمنابع انگلیسی کامل

دانلود فایل

دانلود فایل تحقیق و پیشینه تحقیق سرمایه فکری

دانلود تحقیق و پیشینه تحقیق سرمایه فکری , ,سرمایه فکری ,, کاربرد سرمایه فکری,, شاخص سرمایه فکری ملی