دانلود تحقیق و پیشینه تحقیق سلامت روان

دانلود تحقیق و پیشینه تحقیق سلامت روان

دانلود-تحقیق-و-پیشینه-تحقیق-سلامت-روانسلامتسلامتیبه عنوان یک حق بشری ویک هدف اجتماعی در جهان شناخته و برای ارضای نیازهایاساسی و بهبود کیفیت زندگی انسان حیاتی است . انسان برای یک زندگی موفقیتآمیز نیازمند برخورداری از آرامش، سلامت وکارآمدی درابعاد زیستی ، روانی –اجتماعی می باشد. سلامتی بخش اصلی یک زندگی با طراوت است و مدارس نقش مهمیدر آگاه ساختن کودکان و نوجوانان پیرامون مهارتهای زندگی است. سلامتکیفیتی از زندگی است که تعریف آن مشکل واندازه گیری واقعی آن تقریباًغیرممکن است . متخصصان تعاریف متعددی از این مفهوم  ارائه داده اند اماتقریبا همه تعاریف موضوع مشترکی دارند و آن مسئولیت در قبال خود وانتخابسبک زندگی سالم است . معمولترینتعریف سلامت در نظام نامه سازمان بهداشت جهانی به شرح زیر صورت گرفته است،’سلامت حالت کامل آرامش و کامیابی زیستی ، روانی و اجتماعی است وصرف فقدانبیماری یا معلولیت (ناتوانی)، سلامت نیست ‘ از نظر داونی [1]و همکارانش (1996) این تعریف جنبه های مثبت و منفی دارد . به اعتقاد آنها ،در قسمت او از این تعریف، سلامت درعبارت بیان شده یعنی حضور یک کیفیت مثبتو خوب بودن . در قسمت دوم تعریف ، سلامت از دیدگاه منفی در نظر گرفته شدهاست چرا که کلمات فقدان بیماری یا ناتوانی را بکار برده است و کلماتی کهمفهوم منفی به همراه دارند’ .این تعریف با در نظر گرفتن هر دو جنبه ، اینمطلب را القا می کند که سلامت واقعی شامل پیشگیری از بیمار شدن سلامت واقعیشامل پیشگیری از بیمار شدن (مانند ناخوشی ، آسیب وبیماری) است وهم ارتقایسلامت مثبت را در بر می گیرد (کریستین[2]،2000،ترجمه سهرابی،1380).بنیارد[3] (1996)تعریف سلامت بر مبنای حالت کامل صحت و آسایش زیستی ،روانی و اجتماعی رامورد انتقاد فرار داده و اظهار می دارد که رسیدن به آن حالت در عمل خیلیمشکل است . از سوی دیگر این تعریف از عوامل گسترده اجتماعی ، اقتصادی وسیاسی که ممکن است در این حالت سهیم باشند ، غفلت کرده است )جلیلیان،1392).ادلین[4]وهمکاران1999،کاکی،1386) سلامت را یک روش کنش وری وحدت یافته می دانند کهفرد طیف تعادل وجهت هدفمند را با محیط یعنی جتیی که در آن کنش وری خود راآشکار می سازد نگه می دارد. سلامتهمیشه در طول تاریخ بشر را به خود مشغول کرده است تدوین برنامه های تربیتیو بهداشتی برای حفظ سلامتی و مطالعه، پیشگیری و درمان بیماری ها نمونه ایاز این اقدامات بشری است(ولیزاده،1391).  الگوی سلامتدانشمندان در تعریف سلامت سه الگو را برگزیده اند :الگوی پزشکی[5]عقیدهالگوی پزشکی این است که سلامت یعنی فقدان یک یا چند مورد از مواردمرگ،بیماری وناتوانی، بنابراین اگر فرد بیمار یا اینکه در حال مرگ نباشد درهر حالتی که باشد سلامت است. معتقدان این الگو عمدتاً بر زیست شناسیبیماری تأکید دارند و تمایل دارند که حالت بدن وکارکرد دستگاهها و انداممختلف بدن بر سلامت تأثیر دارد ودر سالم بودن آن‌ها فرد سالم است. و حالتبیماری‌ها را بع عوامل بدنی مربوط می دانند. در این الگو به مشکلات اجتماعیو اقتصادی و دیگر مشکلاتی که بر سلامت تأثیرمی گذارد، اهمیتی داده نمی شودوسلامت، از طریق معالجه ودرمان بیماری یا توان بخشی آن قسمت آسیب دیده،بدست می آید. این الگو به دلیل تأکید بر زیست شناسی محدودیت‌هایی دارد کهبا این محدودیت‌ها قادر به ایجاد وسلامت کلی و همچنین سبک زندگی سالم نیستونمی تواند در این راه موفق باشد(شهیدی وحمدیه،1381). الگوی محیطی [6]اینالگودرباره‌ی خطرات وصدماتی که محیط به سلامت انسان وارد می‌ کند بحث مینماید. در این الگوسازگاری فرد با محیط به هنگام تغییرشرایط تعریف شده است.این الگوبرخلاف الگوی زیستی به عوامل محیطی وتأثیرات وضعیت اقتصادیواجتماعی وآموزش نیز توجه دارد و این عوامل را به سلامت انسان تأثیر گذارمی داند وبه طور کلی می توان گفت که بر وضعیت‌ها وشرایط خارج از فرد که برسلامت او تأثیر می گذارند تمرکز دارد. براساس این الگو بیماری یا عدمبیماری به معنای ناسازگاری یا سازگاری انسان با تغییرات محیطی و تعاملاتمحیطی است(همان منبع).    الگوی کلی نگری[7]اینالگو بر اساس کلیت شخص نه بر اساس بیماری یا عدم بیماری، سلامت را میسنجد. می توان گفت مجموعه ای از هردوالگو ذکر شده پیشین است. که همجنبه‌های فیزیولوژیکی وزیستی وروانی وهیجانی و… هم جنبه‌های اجتماعی ومحیطی و… را در دارد واین مجموعه عوامل را بر سلامت انسان مؤثر می‌داند.بنابراین بر اساس این الگو سلامت چیزی بیش از سلامت جسمانی است وبهجنبه‌های روانی ، اجتماعی، هیجاتی و معنوی فرد وهمچنین روابط بین ابعاداشاره دارد(ولیزاده،1391). به طور کلی می‌توان چنین گفت دیدگاه کلی نگریرفتار انسان رامتشکل از ابعاد گوناکون می دانند که نارسایی در هر کدام ازاین ابعاد می تواند منجر به اختلالاتی در آن بعد ونهایتاً اختلال در کلسیستم فرد گردد.در این دیدگاه چون سلامت، پویا وپیوسته است، لذا هیچ بعدیاز آن مستقل ومجزا عمل نمی کند.ووقتی فرد از نظر سلامت در سطح بالا یابهینه ای قرار دارد تمام ابعاد به طور یکپارچه وبا هم کار می کنند. محیطفرد که خانه‌ مدرسه، محیط کار،دانشگاه،جامعه و… استوهمچنین‌ابعادجسمانی،هیجانی،عقلانی،حرفه‌ای،معنوی‌واجتماعی‌همگی‌باهم‌درارتباط‌هستندتادررفتارنظم‌باقی      بماند(ادلین‌ووهمکاران،1999؛ولیزاده ،1391).  2-2-2- ابعاد سلامتدانشمندان معتقدند که سلامت دارای دو بعد است ولی این دوهمپوشانی زیادی با هم دارندکه شامل سلامت جسمانی وسلامت روانشناختی می باشد.2-2-2-1- سلامت جسمانی سلامتجسمانی عبارت است از سلامت بدن که این سلامت از طریق خوردن وآشامیدنصحیح،ورزش منظم، اجتناب از عادت مضر، آگاهی یافتن و احساس مسئولیت در قبالسلامت و تندرستی بدنبال مراقبت‌های پزشکی بودن در صورت نیاز وشرکت درفعالیت‌هایی که به پیشگیری از بیماری کمک می کند، محقق می شود(کاکی،1392).2-2-2-2 – سلامت روانشناختی سلامتروانشناختی را ‘ادراک مثبت فرد از رویداد وشرایط زندگی’ تعریف می کنند.بعضی روان‌شناسان خوش بینی یک فرد را در موقعیت و وضعیت‌های مختلف در اینراستا مفید می دانند. بعضی از آنها سلامت روانشناختی را مترادف با شادی وخوشنودی و رضایت از زندگی در نظر می گیرند. که این مؤلفه نشانگراین است کهمردم وقتی شاد باشند وبا شادی زندگی کنند وضعیت کیفی زندگی در آن جامعهمطلوب است.شادنبودن مردم نشانه‌ دهنده وجود نواقص و مشکلات جدی است. بطور کلی می توانگفت برای داشتن سلامت روان شرایطی وجود دارد که عبارتند از: روبرو شدن باوقایع، سازگار شدن با تغییرات موجود، گنجایش داشتن برای اضطراب‌ها، کم توقعبودن، احترام قائل شدن برای دیگران ، دشمنی نکردن با دیگران وکمک رساندنبه مردم(گنجی،1384). بنابرتحقیقات انجمن ملی سلامت روانی[8]، افرادسالم‌خود را آن گونه که هستند می پذیرند ، از استعدادهای خود بهرهمند می شوند، در مورد عیوب جسمانی و ناتوانی ‌های خود شکیبا بوده واز آنناراحت نمی شوند، دیدگاه واقع بینانه داشته وواقعیات ودشواری‌های زندگیراسهل می انگارند.اغلب آرام بوده ونسبت به عقاید تازه گشاده رو هستند. اینافراد شوخ طبع و از اعتماد به نفس بالایی برخوردار هستند.افراد دارای سلامتروان احساس خوبی نسبت به دیگران دارند،آنها می کوشند تا دیگران را دوستداشته باشند وبه آنها اعتماد دارند،چرا که تمایل دارند دیگران نیز آنها رادوست داشته باشندوبه آنها اعتماد نمایند.چنین افرادی قادرند که با دیگرانارتباط گرمی داشته باشند واین روابط را ادامه دهند به علایق دیگران توجه واحترام می گذارندوآنها به اجازه نمی دهند از سوی دیگران مورد حمله وفشارقرار گیرند ونیز سعی نمی کنند که بر دیگران تسلط یابند وآنها با یکی بودنبا جامعه نسبت به دیگران احساس مسئولیت می کنند.آنها قدرت روبرو شدن بانیازهای زندگی را دارند ومعمولاً نسبت به خود احساس مسئولیت می کنند وبامشکلات به همان شیوه که رخ میدهد برخورد می کنند.آنها پندارهای واقع گرا درمورد آنچه که قادر به انجام دادنش نیستند را دارند،بنابر این آنها محیطخود را تا آن‌جا که ممکن است شکل داده ونیز تا آن‌جا که ضرورت دارد با آنسازگار می شوند(ولیزاده،1391).2-2-3- سلامت روانموضوعسلامتی از بدو پیدایش در قرنها و اعصار متمادی مطرح بوده است. اما هرگاهاز آن سخنی به میان آمده عموماً بعد جسمی مد نظر قرار گرفته وکمتر به سایرابعاد سلامتی به خصوص بعد روانی آن توجه شده است.مفهومسلامت وبیماری روانی در طول زمان تغییرات و دگرگونی‌های زیادی داشته اند.ارسطو در کتاب اخلاق می گوید : هر انسان به اندازه‌ای سالم است که توانستهکنش‌های بشری را در خود توسعه دهد. از آنجا که بشر بالاترین عملکرد هوش رادارد پس بهترین زندگی ، زندگی خردمندانه است و سلامت روانی یعنی نوعی زندگیکه استدلال بر آن کاملاً حکومت کند. مفهوم طبیعت گرایانه سلامت روانی توسطارسطو، در قرون وسطی نادیده گرفته شد وبه صورت پرهیزگاری تعریف شد.چس ازرن شانزدهم مجدداً سلامت روان شناختی به صورت طبیعت گرایانه تعریف شد.همزمان با رنسانس روانپزشکی در اواخر قرن 19 سلامت روان شناختی نوعاً بهصورت ‘فقدان بیماری روانی’ تعریف گردید(ولیزاده،1391). فرمت ورد قابل ویرایشتعداد صفحات: 32مبانی نظری و پیشنه تحقیق جهت نوشتن فصل دوم پایان نامه ارشد و دکتریهمراه با رفرنس نویسی و پاورقی داخل متنمنابع فارسی کاملمنابع انگلیسی کامل

دانلود فایل

دانلود فایل تحقیق و پیشینه تحقیق سلامت روان

دانلود تحقیق و پیشینه تحقیق سلامت روان, ,سلامت روان, ,سلامت,, روان, ,اصول سلامت روانی,, همیت مهارت‌های زندگی در سلامت روان