دانلود تحقیق و پیشینه تحقیق مدیریت دانش

دانلود تحقیق و پیشینه تحقیق مدیریت دانش

دانلود-تحقیق-و-پیشینه-تحقیق-مدیریت-دانشتعاریف مدیریت دانشانسان تاكنون دو دوره اقتصادي را پشت سر گذاشته است. زماني اقتصاد بشري مبتني بر كشاورزي بود. پس از آن با ابزارگرايي و آشنايي با اعجازي كه علوم مكانيك و سپس برق ايجاد نمود، دوره اقتصاد صنعتي پايه گذاري شد. در اين دوره­ها زمين و كار به عنوان اصلي ترين عناصر و سرمايه­هاي آدمي تلقي مي‌شدند. ‘توانگر’ نيز به كسي اطلاق مي­گرديد كه بيشترين بهره­مندي را از اين دو نوع دارايي داشت.  اما عصري كه در آن زندگي مي‌كنيم، بدون ترديد در هيچ كدام از دو عصر كشاورزي و صنعتي نمي گنجد. اگر چه كماكان زمين و كار دو مزيت مناسب در برتري جويي ها محسوب مي شوند، اما در عصر كنوني، كه به عصر ‘اطلاعات و دانش ‘ موسوم شده است، مزيت اصلي در’سرمايه دانشي ‘نهفته است.هم اكنون بزرگترين شركت­هاي دنيا، برتري اصلي خود را نه در دارايي­هاي انباشته ناشي از كارخانجات و حتي بازار بزرگ، بلكه در ‘دانش در جريان فرآيند هاي خود’  كسب نموده اند.دسته‏بندی ابزارهای مدیریت دانشتلاش­هایزیادی برای تقسیم‏بندی ابزارهای مدیریت دانش صورت گرفته است. در کلمی‏توان گفت یک نظر واحد در این زمینه وجود ندارد و هر یک از صاحب‏نظرانمطابق نظر خود این تقسیم‏بندی را انجام داده‏اند. مدیریت دانش بیشتر ازآنکه یک فناوری و یا محصول باشد یک متدولوژی است. با این وجود فناوریاطلاعات یک عنصر بسیار مهم برای موفقیت سیستم مدیریت دانش محسوب می‏شود.مدیریت دانش به وسیله فناوری اطلاعات تسهیل می‏شود اما خود فناوری اطلاعات،مدیریت دانش نیست. در واقع می‏توان گفت که پایه اصلی موفقیت مدیریت دانشدر سازمان بر استفاده از تکنولوژی اطلاعات است(OECD,2004).سیستم­های مدیریت دانش به کمک چند دسته تکنولوژی- که همگی ریشه در فناوریاطلاعات دارند- توسعه می‏یابند. ابزارهای مدیریت دانش را به هفت دسته کلیتقسیم می­شود:    ( Soliman & Spooner,2004)همکاری:ابزارهای همکاری کمک می‏کنند تا افراد، با هم روی یک کار محول شده بهفعالیت بپردازند. افراد ممکن است در یک مکان فیزیکی و یا در مکانهای مختلفباشند و کار ممکن است به صورت همزمان توسط افراد و یا به صورت غیرهمزمانانجام گیرد.نگاشت دانش: ابزارهای نگاشت دانش به تسخیر، تجسم و ذخیره دانش ساختارنیافته در قالب گراف‌های استاندارد – نه به صورت متنی- کمک می‏کنند.داده کاوی و اکتشاف دانش: تولید دانش از اطلاعات، هدف اصلی ابزارهای داده کاوی و اکتشاف دانش هستند.بازیابی اطلاعات:ابزارهای بازیابی اطلاعات برای جستجو و بازیابی اطلاعات در محدودهکامپیوتر شخصی یک کاربر، مخزن و یا شبکه گسترده اطلاعات یک شرکت و یااینترنت به کار گرفته می‏شوند. سیستم‏های آموزش برخط:سیستم‏های آموزش برخط، سیستم‏های نرم‏افزاری مدیریت آموزشی هستند کهنرم‏افزارهای ارتباطاتی و شیوه‏های برخط ارائه محتوای آموزشی را ترکیبمی‏کنند.مدیریت اسناد:سیستم‏های مدیریت اسناد الکترونیک، سازمان را برای خلق، مدیریت و توزیعاطلاعات مبتنی بر اسناد پشتیبانی می‏کنند. این سیستم‏ها باعث کاهشهزینه‏های تولید و توزیع مستندات می‌شود و دستیابی، بهنگام‏سازی و کنترلآنها را بهبود می‏بخشد. حافظه سازمانی:هدف ابزارهای حافظه سازمانی تأمین اطلاعات مناسب برای رویه‏های سازمانیاست که نمی‏توان آنها را در جایی غیر از سازمان خود آموخت. واژگان فنی واصطلاحات مخصوص سازمان، درسهای فرا گرفته شده از پروژه‏های سازمان و خطمشی‏ها و راهبردها نمونه‏هایی از حافظه سازمانی هستند.2-2-4) مدیریت دانش و سازمان یادگیرندهدر عصر حاضر که عصر دانایی نامیده می شود، سازمان­هاشاهد محیط­هایی هستند که روز به روز پویاتر و چالش برانگیزتر می­شوند.تغییر و تحول جزء جدایی ناپذیر دنیای امروزی است، به عبارت دیگر تنها جزءثابت تغییر است. امروزه به سرمایه های نامشهود و معنوی که همان دانش نامیدهمی شوند، به عنوان یک عامل مهم و حیاتی می نگرند. به بیان دیگر،سازمان­هایی در برابر تغییرها و تحول­ها پیروز خواهند بود که بتوانندسرمایه نامشهود و معنوی (دانش) خود را بهبود و توسعه بخشند. اما در اینمیان نکته قابل توجه این است که دستیابی به دانش و اندوخته های دانشسازمان، بدون یادگیری ممکن نیست. یادگیری، کلید دستیابی به دارایی هایدانشی و در نتیجه افزایش سرمایه نامشهود است (سبحانی نژاد و دیگران، 1385).دانش، غذای سازمان یادگیرنده است؛ مواد مغذی دانش، سازمان را قادر به رشدمی سازند. افراد ممکن است بیایند و بروند اما اگر دانش ارزشمند از دستبرود، شرکت آماده مرگ خواهد بود. (مارکوارت، 1996)پیچیدگیمفهوم دانش و نیز وجود رویکردهای مختلف در مورد مدیریت دانش، باعث شده استتا نگرش واحدی در مورد مدیریت دانش شکل نگیرد. سوکنان (1998)، می گویدبرخی تعاریف از مدیریت دانش، به گونه‌ای است که آن را حتی تا سطح مدیریتداده ها تنزل داده است. مالهوترا(2000)، تعریف خود را از مدیریت دانشاین‌گونه ارائه می دهد: «مدیریت دانش، فرایندی است که بواسطه آن سازمان­هادر زمینه یادگیری (درونی کردن دانش)، کدگذاری دانش (بیرونی کردن دانش) وتوزیع و انتقال دانش، مهارت هایی را کسب می کنند» (Malhotra,2000). هاینس ، مدیریت دانش را فرایندی می‌داند که مبتنی بر چهار رکن است: الف) محتوا: که به نوع دانش (آشکار یا نهفته بودن) مربوط می شود، ب) مهارت: دستیابی به مهارت هایی جهت استخراج دانش،ج) فرهنگ: فرهنگ سازمانها باید مشوق توزیع دانش و اطلاعات باشد، د) سازماندهی: سازماندهی دانش موجود (Haines,2001). فرمت ورد قابل ویرایشتعداد صفحات: 60مبانی نظری و پیشنه تحقیق جهت نوشتن فصل دوم پایان نامه ارشد و دکتریهمراه با رفرنس نویسی و پاورقی داخل متنپیشینه تحقیق کامل: خارجی و داخلیمنابع فارسی کاملمنابع انگلیسی کامل

دانلود فایل

دانلود فایل تحقیق و پیشینه تحقیق مدیریت دانش

دانلود تحقیق و پیشینه تحقیق مدیریت دانش , ,پیشینه تحقیق مدیریت دانش,, مدیریت دانش ,, دانش