دانلود تحقیق و پیشینه تحقیق مهارت های زندگی

دانلود تحقیق و پیشینه تحقیق مهارت های زندگی

دانلود-تحقیق-و-پیشینه-تحقیق-مهارت-های-زندگی مهارت های زندگیمهارت چیست اصطلاحمهارت در معانی مختلف بکار رفته است.  وقتی گفته می شود کسی مهارت انجامکاری را دارد مثلاً مهارت تایپ کردن، این بدان معنی است که او بامهارتآموزش وتمرین می تواند به راحتی و به نحو احسن مطالب را تایپ نماید. اوکاربرد تمام کلیدهای ماشین تایپ را می داند و به طرز صحیح از انگشتان خوداستفاده می کند، او می تواند بدون نگاه کردن به کلیدهای ماشین تایپ ،باسرعت مطالب را تایپ نماید. ممکن است هر کسی بتواند از یک دستگاه ماشینتایپ استفاده کند و مطلبی را تایپ نماید. اگر مهارت تایپ کردن را نداشتهباشد، برای پیدا کردن کلیدها باید کمی وقت صرف کرده تا حروف را پیدا کند ویا ممکن است فقط با یک انگشت کلمات را تایپ کند. یعنی حتی در صورت نداشتنمهارت لازم ، می تواند مطالب را تایپ کند. اما فرق بین کسی که مهارت تایپکردن ندارد با کسی که این مهارت را دارد این است که او مطالب را در حداقلزمان با کمترین غلط تایپ می کند. داشتن مهارت در تمام زمینه‌ها مطرح است بهعنوان مثال نجاری، رانندگی، آشپزی ونقاشی و زمینه‌های دیگر در حقیقت مهارتیعنی داشتن زمینه‌های لازم برای انجام صحیح یک کار. در برنامه آموزشمهارت‌های زندگی، مهارت یعنی : توانایی ایجاد روابط بین فردی مناسب و مؤثر ،انجام مسئولیت‌های اجتماعی، انجام تصمیم گیری‌های صحیح، حل تعارض‌ها وکشمکش‌ها بدون توسل به اعمالی که بدون توسل به اعمالی که به خود یا دیگرانصدمه می زنند. به عبارت دیگر مهارت‌های زندگی ، مهارت‌های شخصی واجتماعیاست که هر فردی باید آنها را یاد بگیرد تا بتواند در مورد خود ، انسانهایدیگر و کل اجتماع به طور مؤثر، شایسته و مطمئن عمل نماید (سازمان بهزیستیکشور، دفتر پیشگیری ازآسیب‌های اجتماعی ،1386 ).انسانقدرت سازگاری با محیط را از لحاظ جسمی وروحی دارد به طوری که نه تنها میتواند خودش را با محیط سازگار کند بلکه می تواند از تقلید کورکورانه دوریکند ومیتواند بر محیط تأثیر گذاشته و آن را به روشی مناسب (با مهارت )تغییردهد(انتظار فومانی وصالحی،2013).2-1-2- تعریف مهارت‌های زندگی مهارت‌هاي زندگي عبارتست از آن گروه توانايي ها كه فرد را براي مقابله مؤثر با كشمكشها در موقعيت هاي مختلف زندگي ياري مي كند. اين توانایي‌ها فرد را قادر مي سازد تا نسبت به ساير انسانها، جامعه، فرهنگ و محيط خود مثبت و سازگارانه عمل كرده، سلامت جسماني و رواني خود را تأمين كند (اسکندری ،1380).اینمهارت‌ها باعث افزایش توانایی شناختی شده و توانایی شخص را در مواجهه باانتظارات و سختی‌های زندگی روزمره افزایش می دهد.هر قدر ظرفیت روانشناختیبالاتر وبیشتر باشد به همان اندازه شخص قادرخواهد بود سلامت روانی –رفتاری خود را در سطح بهتری نگه داشته و با شیوه‌ای مثبت ، سازگارانه وکارآمد به حل وفصل مشکلات بپردازد( باغبانی،1392). واین توانایی‌ها فرد راقادر می سازند که مسئولیت‌های نقش اجتماعی خود را بپذیرد وبدون لطمه زدن بهخود و دیگران، با خواست‌ها، انتظارات و مشکلات روزانه به ویژه در روابطبین فردی ،به شکل مؤثری روبرو شود. چایلدز و بروکز[1](1987)بهنقل از محمد خانی،(1389). مهارت‌های زندگی را چنین تعریف کرده‌‌اند : همهمهارت‌ها وآگاهی‌هایی که لازمه‌‌‌ی زندگی مؤثر هستند و در چهار زمینهزندگی، خانوادگی ، تحصیلی ،اجتماعی و شغلی لازم و ضروری اند. به طوری که ازاین زمینه‌ها قابل تعریف و قابل اندازه گیری به طور عینی می باشند.مفهومزندگی،چیزی جزمواجهه با مسایل وکوشش برای فهم وحل آن‌هااست(شعبانی،1392). 2-1-3- تاریخچه مهارت‌های زندگی                                              آموزش مهارت‌های زندگی در سال 1979 وبا اقدامات آقای دکتر گیلبرت بولتوین[2]آغاز شد.وی در این سال یک مجموعه آموزش مهارت‌های زندگی برای دانش آموزانکلاس هفتم تا نهم تدوین شدکه با استقبال فراوان متخصصان بهداشت روان مواجهگردید.این برنامه آموزشی به نوجوانان یاد می داد که چگونه با استفاده ازمهارت‌های رفتار جرأت مندانه ، تصمیم گیری و تفکر نقاد در مقابل وسوسه یاپیشنهاد سوء مصرف مواد از سوی همسالان مقاومت کنند. هدف بوتوین طراحییک واحد پیشگیری اولیه بود . پژوهش‌ها حاکی از آن بودند که این برنامه درپیشگیری اولیه چندین نوع مواد مخدراز جمله سیگار موفق بوده است(محمدخانی، 1389 ). 2-1-4- اهمیت مهارت‌های زندگیمطالعاتفزاینده‌ای ،آموزش مهارت‌های زندگی را در پیدایش وتقویت توانمندی‌هاییازقبیل‌ تصمیم گیری، انگیزش پیشرفت ، پذیرش مسئولیت ، ارتباط سازنده بادیگران ، عزت نفس مثبت ، رشد مهارت‌های سازمانی ، حل مشکل ، انتخاب هدف ،خود نظم دهی و مهارت‌های ارتباطی و پیشگیری از آسیب‌ها مؤثر ومفیددانسته‌اند (رحیمیان بوگر،محمدی فر،محمد علی،نجفی،محمود،دهشیری،غلامرضا،1392).    آموزش مهارتهای زندگی با ارتقاء بهداشت روانی وآمادگی رفتاری، فرد را به رفتاری سالم و اجتماعی مجهز می کند( میلر[3] ،2008).آموزش مهارت‌های زندگی فرد را قادر می سازد تا دانش، ارزش ها ونگرش ها رابه توانایی های بالفعل تبدیل کند.مهارت های زندگی بر ادراک فرد از کفایتخود واعتماد به نفس وعزت نفس اثر دارد وبنابراین نقش مهمی درسلامت رواندارد. همراه با افزایش سطح بهداشت روان ، انگیزه‌ی فرد در مراقبت از خودودیگران، پیشگیری از مشکلات بهداشتی ومشکلات رفتاری افزایش می یابد( سازمان بهداشت جهانی[4]،2009)2-1-5- مهارت‌های اصلی زندگیکارشناسان مهارت‌های زندگی را در چندین سطح بررسی می کنند : سطحاول : مهارت‌های پایه‌ای واساسی روان شناختی واجتماعی هستند .این مهارت‌هابه شدت متأثر از فرهنگ و ارزش‌های اجتماعی هستند نظیر خود آگاهی وهمدلی .خودآگاهی: به معنی توانایی وظرفیت فرد در شناخت خویشتن ونیز شناسایی خواسته ها،نیازها واحساسات خویش است. در این مهارت فرد همچنین می آموزد که چه شرایطیا موقعیت هایی برای وی فشارآورهستند.همدلی: عبارت است از فراگیری نحوه‌ی درک احساسات دیگران. در این مهارت فردمی‌آموزد که چگونه احساسات افراد دیگر را تحت شرایط مختلف درک کند.تفاوت‌های فردی را بپذیرد و روابط بین فردی خود را با افراد مختلف بهبودبخشد. سطح دوم : مهارت‌هایی هستند که تنها در شرایط خاص مورد استفاده قرار می گیرند نظیر مذاکره ، رفتار جرأت مندانه وحل تعارض .جرأتورزی : عبارت است از ابراز وجود خود ودرخواست حقوق خود بدون تجاوز به حقوقدیگران وباعث می شود که فرد اعتماد به نفس را در خود حس کند.حلتعارض : از یک سو به معنی حد اقل رساندن قدرت تخریبی تعارض است واز سویدیگر تعارض به صورت یک پدیده اثر بخش خلاق، سازنده وسودمند مبدل می سازد.استراتژی‌های حل تعارض عبارتنداز رقابت ، همکاری، مصالحه، اجتناب، سازش. سطح سوم : مهارت‌های زندگی کاربردی هستند نظیر امتناع از سوء مصرف مواد .این مهارت‌ها عبارتند از :1-مهارت تصمیم گیری : دراین مهارت افراد می آموزند که تصمیم گیری چیست وچهاهمیتی دارد. آن‌ها همچنین با انواع تصمیم گیری آشنا شده ومراحل یک تصمیمگیری را گام به گام تمرین می کنند . دانشجویان همچنین با رابطه موجود میانتصمیم گیری و سایر مهارت‌های زندگی از یک سو و رابطه تصمیم گیری با پیشگیریاولیه در بهداشت روانی از سوی دیگر آشنا می شوند.2-  مهارتحل مسأله :این مهارت عبارت است از تعریف دقیق مشکلی که فرد با آن روبروست.شناسایی و بررسی راه حل های موجود وبرگزیدن واجرای راه حل مناسب و ارزیابیفرایند حل مسأله  به طوری که فرد دچار دغدغه و اضطراب نشود واز راه های غیر سالم برای حل مشکلات خویش استفاده نکند .3-مهارت تفکر خلاق : توانایی تفکر خلاق یک مهارت سازنده وپایه برای نیل بهسایر مهارت‌های مرتبط با اندیشیدن است .در این مهارت افراد فرا می گیرند کهبه شیوه های متفاوت بیاندیشند واز تجربه های متعارف ومعمرلی خویش فراتررفته راه حل‌هایی را خلق نمایندکه خاص و ویژه‌ی خودشان است.4-مهارت تفکر نقاد : این مهارت عبارت است از توانایی تحلیل عینی اطلاعاتموجود با توجه به تجارب شخصی و شناسایی آثار نفوذی ارزش‌های اجتماعی ،همسالان و رسانه‌های گروهی بر رفتار فردی .5- توانایی برقراری ارتباط مؤثر : این مهارت به معنای ابراز احساسات ، نیازها ونقطه نظرهای فردی به صورت کلامی وغیر کلامی است .6- مهارت ایجاد وحفظ روابط بین فردی : مهارتی است جهت تعامل مثبت با افراد به ویژه اعضای خانواده در زندگی روزمره (دلیری،1383).فرمت ورد قابل ویرایشتعداد صفحات: 39مبانی نظری و پیشنه تحقیق جهت نوشتن فصل دوم پایان نامه ارشد و دکتریهمراه با رفرنس نویسی و پاورقی داخل متنمنابع فارسی کاملمنابع انگلیسی کامل

دانلود فایل

دانلود فایل تحقیق و پیشینه تحقیق مهارت های زندگی

دانلود تحقیق و پیشینه تحقیق مهارت های زندگی, مهارت های زندگی,, مهارت‌های اصلی زندگی,, مبانی نظری مهارت های زندگی, ,اهداف مهارت‌های زندگی