دانلود مبانی نظری رهبری خدمتگزار

دانلود مبانی نظری رهبری خدمتگزار

دانلود-مبانی-نظری-رهبری-خدمتگزارتئوري رهبري خدمتگزارتئوری رهبری خدمتگزار برای نخستين بار بوسيله رابرت گرين ليف در مقاله ای تحت عنوان ”خدمتگزار در نقش رهبر” وارد ادبيات رهبری گرديد. وی رهبر خدمتگزار را فردی مي داند كه دستيابي به چشم اندازهای مشترك را از طريق توانمند سازی و توسعه پيروان خود ميسر مي داند (واشینگنتون و همکاران[1]، ۲۰۰۶: ۷۰۱). (,2006:701). گرين ليف معتقد است كه رهبري خدمتگزار بر فلسفه خدمت رساني استوار مي باشد و رهبران خدمتگزار، رهبراني هستند كه خدمت رساني به پيروان، برآوردن نيازهای آنها و همچنين توسعه و پرورش پيروان خود را در اولويت نخست قرار مي دهند. گرین لیف با تأکید بر این نکته که رهبری خدمتگزار در مرحله اول یک خدمتگزار است و یک شوق طبیعی برای خدمت به دیگران دارد، آن را یک الهام برای رهبری قلمداد کرد. موضوعی که مورد توجه محققان قرار گرفت(ودل 2009 و پاتر 2009). پاتر[2] به نقل از اوکلی و کروگ[3] (1991) تفاوت رهبری خدمتگزار با دیگر گونه های رهبری را در آگاهی می دانند و بروک[4] (2004) فروتنی[5] را درون مایه اصلی رهبران بزرگ قلمداد می کند(پارتر،2009). پژوهشگران متأخر چون اسپیرز، پترسون، وینستون، روسل، استون و… با تحقیقاتی که بعمل آوردند فرایند تکوینی نظریه را قوام بخشیدند.رهبران خدمتگزار، توانمند سازی، اعتماد متقابل، روحيه همكاری، استفاده اخلاقي از قدرت و ارزش خدمت رساني به پيروان را به هر چيز ديگری در سازمان ترجيح مي دهند. رهبران خدمتگزار تمامي افرادی را كه تحت رهبری وی قرار دارند توسعه و پرورش مي دهند. به نظر مي رسد كه سبك رهبری خدمتگزار در نقطه مقابل فلسفه سياسي ماكياولي[6] قرار دارد. جايي كه يك فرد به عنوان ارباب و ديگران به عنوان خدمتگزار او شمرده مي شوند. ماكياولي آن را بدين گونه شرح مي دهد: ‘پادشاهي به وسيله يك فرد هدايت مي گردد و سايرين خدمتگزار او محسوب مي شوند. پيروان نيز تنها دستورات وی را اجرا مي كنند و حق سرپيچي از دستورات وی را ندارند’. يك رهبر خدمتگزار به علايق و آسايش پيروانش احترام مي گذارد و آن ها را در اولويت نخست قرار مي دهد. او خوب گوش مي دهد، توانمند مي كند، اعتماد سازی كرده و با پيروان خود همدلي و همكاری مي كند. گرين ليف اين سئوال را مطرح مي كند كه : آيا مي توان دو نقش خدمتگزاری و رهبری را در يك فرد با هم درآميخت؟ وی همواره سعي كرده است كه به اين سئوال به شكلي مثبت پاسخ دهد. او پاسخ به اين سئوال را به اين شكل مطرح مي كند: احساس و شعور من پاسخ به اين سئوال را بله مي داند. وی اشاره مي كند كه اين نقش ها رفتاری هستند و هر رهبری كه نگرشي صحيح و درست داشته باشد، مي تواند هم به عنوان رهبر و هم به عنوان خدمتگزار پيروانش رفتار كند، لذا اين دو مانع الجمع نيستند.لاری اسپيرز، مدير فعلي موسسه گرين ليف، پس از مطالعه و بررسي مقالات و نوشته های متعدد گرين ليف، ده ويژگي را برای رهبران خدمتگزار برشمرده است: لاری اسپيرز در سال 1998 بيان كرد كه نوشته های رابرت گرين ليف ده ويژگي را برای رهبران خدمتگزار ارائه مي كند:1- گوش دادن[7]، 2 – همدلي[8]، 3- شفا بخشي[9]، 4– آگاهي[10]، 5– متقاعد سازی[11]، 6- مفهوم سازی[12]، 7- آينده نگری و دورانديشي[13]، 8 – خادميت و سرپرستي[14]،  9 – تعهد به رشد افراد[15]، 10- ايجاد گروه[16]. در ادامه به توضیح هر یک از این ابعاد ده گانه رهبری خدمتگزار می پردازیم.• گوش دادندر ادبيات رهبري، گوش دادن شامل فرآيندی است كه در آن رهبر قادر است بشنود و تفكرات دروني پيروانش را تشخيص داده و نظرات و ايده های آن ها را مورد توجه قراردهد و از آن ها آگاهي كامل داشته باشد. گوش دادن يكي از راههای اساسي است كه رهبران بدان وسيله مي توانند احترام و قدرداني خود را به ديگران نشان دهند. باتن مي گويد رهبران خدمتگزار، درخواست مي كنند، گوش مي دهند و گشودگي رهبری بر اعتماد پيرو- رهبر اثر مي گذارد. كساني كه به خوبي ارتباط برقرارمي كنند، شنوندگان بزرگي هم محسوب مي شوند. رهبران از گوش دادن سود مي برند. زيرا آنها ياد مي گيرند در حالي كه گوش ميدهند و اين يكي از جنبه هاي مهم تفويض اختيار و توانمندسازی مي باشد. گرين ليف معتقد است كه يك رهبر خدمتگزار در صورتي مي تواند پاسخگوی مشكلات باشد كه ابتدا يك شنونده خوب باشد. هنرخوب گوش دادن به عنوان يك دارايي برای رهبر خدمتگزار به شمار مي رود. زيرا بدين وسيله يك رهبر مي تواند تيم كاری خود را تقويت كرده و كارهايي كه بايستي انجام گردد را برنامه ريزی و سازماندهي كند. گرين ليف اين سئوال را مطرح مي كند كه : چرا اين ويژگي در رهبران كمتر ديده مي شود؟ وی در ادامه مي گويد كه پاسخ به اين سئوال خيلي مشكل نمي باشد. زيرا رهبران به جای اينكه به گفته های پيروان خود گوش دهند، اصرار زيادی دارند كه مشكلات را به عهده ساير افراد در سازمان بيندازند و اين سبب مي گردد كه ويژگي گوش دادن مؤثر در رهبران كمتر ديده گردد. اسپيرز گوش دادن را به اين شكل تعريف مي كند: توجه محترمانه به آن چه كه گفته مي شود ويا گفته نمي شود. گوش دادن هنری است كه آن را به راحتي مي توان فراگرفت و به كار برد (اوموه، ۲۰۰۷: ۳۹).• همدلييك رهبر خدمتگزار خودش را به جای پيروانش قرار مي دهد. او اين كار را بوسيله همدلي انجام مي دهد. همدلي واكنشي آگاهانه است كه سبب مي گردد رهبران نقاط ضعف و مشكلات پيروان را درك كرده و همواره تلاش كنند كه آن مشكلات را برطرف نمايند. يك رهبر خدمتگزار از طريق همدلي ميتواند احساسات پيروان خود را درك كند.گرين ليف جايگاه رهبر را بر مبنای همدلي قرار مي دهد. رهبر خدمتگزار همواره ديگران را تأييد مي كند و مورد پذيرش قرار مي دهد. البته همدلي با پيروان هرگز به معنای سازش و مصالحه با عملكرد ضعيف آن ها نمي باشد. رهبران خدمتگزار ضعف پيروان را پذيرفته و همواره درصدد يافتن راه حلي برای اين ضعف ها مي باشند. آن چه كه درهمدلي حائز اهميت مي باشد، مهارت خوب گوش دادن رهبری مي باشد. از اين طريق رهبر با پيروانش به خوبي ارتباط برقرار مي كند. اين فرآيند گفتماني درعمل[17] خلق مي كند كه موجب ايجاد احساسي فزاينده از اعتماد و همكاری بين رهبر و پيروان مي گردد. يك رهبر خدمتگزار روحيه پيروان خود را بوسيله همدلي به سمت تعالي هدايت مي كند او از اين طريق روحيه اعضای تيم خود و تمايل آن ها را برای همكاری با خودش بالا      مي برد (اوموه، ۲۰۰۷: ۴۰).• شفا بخشيشفا بخشي كيفيت ويژه ای است كه از آن طريق يك رهبر مي تواند ديدگاه های مخالف و تعارضات به وجود آمده ميان پيروان خود را به شكلي اثربخش حل و فصل كند. او آن ها را با هم يكي كرده و روابط بين فردی سالمي را ميان آن ها تشويق و تقويت مي كند. اقدامات يك رهبر برای ايجاد انگيزه در پيروان، بخشي از شفا بخشي به شمار مي رود. زماني كه يك رهبر بتواند محيطي عاطفي و التيام بخش را برای پيروانش ايجاد کند. پيروان نيز به وی اطمينان كرده و زماني كه با  مشكلي روبرو مي شوند از كمك و مشورت او استفاده خواهند کرد (اوموه، ۲۰۰۷: ۴۱). • آگاهيآگاهي يكي از خصوصيات ضروری در رهبری خدمتگزار به شمار مي رود. رهبر خدمتگزار بايستي به آن چه كه در محيط اطرافش در حال روی دادن مي باشد حساس باشد. آگاهي به عنوان يكي از ويژگي های رهبر خدمتگزار به كرات توسط گرين ليف معرفي و تعريف شده است. وی اين ويژگي را به اين شكل تعريف كرده است: گشودن درهای وسيع ادراك، لذا يك فرد مي تواند وقايع حساس و نشانه های ديگری كه درمحيط اطرافش وجود دارد را بيشتر ازآنچه كه ديگران درك مي كنند، درك كند. اسپيرز آگاهي را به دو مقوله آگاهي عمومي[18] و خود آگاهي[19]  تقسيم مي كند. وی معتقد است كه هردوی اين ها، خصوصاً آگاهي از خود باعث تحكيم و تقويت رهبرخدمتگزار مي گردد. رهبراني كه از آگاهي برخوردار هستند، از حس آگاهي عميقي نيز نسبت به مسير و هدف خود برخوردار هستند و آن بدين دليل است كه خصوصيت آگاهي در رهبران به آن ها اين توانايي را مي دهد كه بتوانند آن چه را ممكن است رخ دهد پيش بيني كرده و خود را براي رويارويي با آن وقايع آماده كنند (اوموه، ۲۰۰۷: ۴۲-۴۳).فرمت ورد قابل ویرایشتعداد صفحات: 70فصل دوم مبانی نظری و پیشنه تحقیق جهت نوشتن فصل دوم پایان نامه ارشد و دکتریهمراه با رفرنس نویسی و پاورقی داخل متنپیشینه تحقیق کامل: خارجی و داخلیمنابع فارسی کاملمنابع انگلیسی کامل

دانلود فایل

دانلود فایل مبانی نظری رهبری خدمتگزار

دانلود مبانی نظری رهبری خدمتگزار ,مبانی نظری رهبری خدمتگزار ,دانلود مبانی نظری ,رهبری خدمتگزار ,رهبری ,خدمتگزار