دانلود مبانی نظری زندان در اسلام
فرمت ورد قابل ویرایشتعداد صفحات: 50فصل دوم مبانی نظری و پیشنه تحقیق جهت نوشتن فصل دوم پایان نامه ارشد و دکتریهمراه با رفرنس نویسی و پاورقی داخل متنمنابع کامل گفتار اول: تعریف زندانبرای شروع موضوع زندان، ما در ابتدا به تعریف لغوی زندان می پردازیم.بند اول: تعریف لغویدر لسان عرب مشهورترین الفاظی که مفهوم زندان را میرساند. واژه سجن و حبس میباشد. در قرآن کریم نیز مفهوم زندان در موارد فراوانی تحت الفاظ سجن[1] و نیز کلمه حبس[2] به معنای شایع آنها وارد شدهاست. با این وجود باید خاطر نشان کرد که این مفهوم در قالب الفاظ دیگر غیر از الفاظهای سجن و حبس نیز در قرآن بیان شده، که از آن میان میتوان به مواردی چون[3] امسک[4]،حصر[5]، نفی[6] و اثبات[7] اشاره نمود.اما از آنجا که فقط این دو ماده در معنای اصطلاحی آن رایح است و به طور مستقیم به موضوع بحث ما مربوط میشود در این قسمت به همین دو واژه بسنده میکنیم. خلیلبند احمد فراهیدی در بیان معنای لغوی ‘سِجنِ ‘میگوید: ‘سجن: زندان است و سَجن: زندانی کردن و سِجن: خانهای است که شخص در آن محبوس شود. سَجِین: ] شخص زندانی است و سِجین[ : از نامهای جهنمو در ‘لسان عرب’ آمده است: سَبَحنَه یَسجُنُه سَجناً یعنی او را زندانی کرد… و در حدیث آمده است: ما شی ءٌ اَحَقَّ بطولِ من لسانٍ، و سَجَّان : زندانبان است …. و سَجَنَ الهمَّ یَسجُنُه: یعنی آن را در در نگهداشت… و سِجَّین بر وزن فِعَّیل از ماده سجن است… به معنای زندان و نام دارهای است در جهنم … و در مورد سخن خداوند متعال: کلا اِنَّ کتابَ الفُجار لفی سجین، گفته شده است: یعنی به سبب پستی منزلتشان، در پیشگاه خداوند عزوجل، نامه اعمالشان در حبس است. ابن عرفه گوید: ‘هو فعیل من سجنتُ ای هو محبوس علیهم کی یُجازَوا بما فیه'[8] و نیز گفته میشود: ضَربُ سِجَّین، یعنی شدید، گویی آن کسی را که بر او وارد آید، حرکت سلب کند که از جای تکان نخورد.[9]زمخشری (467- 538 هـ ق) نیز همین معنا را چنین تکرار میکند: ‘ضَربٌ سَجینٌ’ ضربتی است که مضروب را بر جای ثابت و حبس میکند.[10] و در تفسیر سخن خداوند متعال:’کلاً اِنَّ کتاب الفجَّار لفی سِجَّین’ [11] میگوید: ‘سِجَّین’ کتابی است جامع … که خداوند اعمال شیاطین و کفار و فاسقان جن و انس را در آن ثبت کرده است و سِجَّین- بر وزن فِعَّیل از ماده سجن که به معنای حبس و سختگیری است- نام گرفته؛ چون سبب حبس و سختگیری در جهنم است.[12]شیخ طوسی در تفسیرس آورده است: سِجّین به معنای شدید است و ]ابن مقیل[ سروده است که ] وَ رَجلَه یَضرِبونَ الهامَ عن عُرُضٍ[ ضَرباً تواصی به الابطالُ سِجَّینایعنی: ضربهای شدید گویی که سخن زندان را دارد… و گفتهاند: سِجَّین زندان ابد است؛ بنابراین سجین بر وزن فِعَّیل …. معنای مبالغه دارد، مانند شِرَّیب و سِکَّیر.چنانکه از شواهد یاد شده بر میآید، در معنای سَجن و مشتقات آن سه نکته ملحوظ است: سلب حرکت و آزادی، شدت و سختی و تحقیر؛ به سخن دیگر سَجن عبارت است از: سلب حرکت و آزادی که با سختی و خواری همراه است.اما خلیل بن احمد فراهیدی در مورد معنای لغوی ‘حبس’ که دومین لفظ رایج زبان عربی در موضوع زندان است چنین میگوید: حبس و مَحبس جایگاه محبوس است بنابراین مِحبِس هم به معنای زندان است و هم معنای مصدری است و حَبیس: اسبی است که در راه خدا وقف شود.’ ابن منظور’ آورده است که حَبَسه یَحبِسُه حَبساً که اسم مفعول آن محبوس و حبیس است و اِحتَبَسَه و حَسَّبه یعنی او را از راه خویش باز داشت: و حَبس : ضد آزاد گذاشتن است … و حَبس و مَحبَسَه و مَحبِس اسم مکان است… سیبویه میگوید: مَحبِس، بنابر قاعده صرفیان جایی است که شخص در آن محبوس میشود و مَحبَس مصدر است … و حِبس: هر چه که مجرای دره بدان مسدود کنند، در هر نقطه که باشد؛ گفتهاند: حِبس: سنگ یا چوبی است که در مجرای آب قرار میدهند تا آب هرز نرود و مردم و چهار پایانشان از آن بنوشند.زیبدی گوید: حَبس منع و امساک است و آن ضد آزاد گذاشتن،… حَبسَه: با ضمه اسم است از احتباس … و آن تعذر و توقف کلام است به هنگام اراده آن … و زمخشری گفته است: حُبسَه ثقلی است که مانع بیان شود. بنابراین برجستهترین چیزی که در معنای ‘سجن’ به نظر میرسد منع حرکت است، که به طور طبیعی سلب آزادی را نیز به همراه دارد. در بعضی مشتقات این ماده، همچون ‘سَجن’ معنای سختی و مشقت احساس میشود، اما از گستردگی این مفهوم در مشتقات ماده ‘سجن’ برخوردار نیست. همچنین مفهوم تحقیر در آن احساس نمیشود؛ از این رو شاید بتوان گفت که بار معنای این ماده برای زندان ضعیفتر از سَجن است؛ بعبارت دیگر معنای لغوی ماده ‘سجن’ به معنای اصطلاحی آن نزدیکتر است
دانلود فایل مبانی نظری زندان در اسلام
دانلود مبانی نظری زندان در اسلام,مبانی نظری زندان در اسلام,دانلود مبانی نظری, زندان در اسلام, زندان